تحقیقات جدید نشان میدهند که وسایل نقلیه الکتریکی راهحل کارآمدتری برای تأمین انرژی خودروها نسبت به خودروهای هیدروژنی یا سوختهای سنتزی مصنوعی میباشند. علاوه بر این تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که سوختهای مصنوعی (e-fuels) میتوانند منجر به وابستگی عمیقتری به سوختهای فسیلی شوند.
اگرچه به نظر میرسد که خودروهای الکتریکی، نبض بازی را در دست گرفتهاند اما هنوز بازیگرانی چون تویوتا و پورشه روی هیدروژن و سوختهای سنتزی کار میکنند. آلایندگی پایینتر در این تکنولوژیها به صورتی که بتوان آنها را بدون تغییری بنیادین روی پیشرانههای جاری هم نصب کرد، از ویژگیهای آنهاست.
اما مشکل این است که برای تولید این نوع سوختها هنوز انرژی بیشتری نسبت به تأمین انرژی برای خودروهای الکتریکی نیاز است. طبق مطالعه منتشر شده توسط مجله Nature Climate Change سوختهای جدید ممکن است باعث عقبگرد شوند.
مدیر موسسه Potsdam که این تحقیقات را در آلمان هدایت میکند به گاردین گفته که هنوز سوختهای مبتنی بر هیدروژن میتوانند حاملهای پاک انرژی باشند اما هزینههای آنها و خطرات ناشی از آنها بسیار بالاست. در حالتی که بخواهیم سوختهای پایه هیدروژن را در موتورهای احتراقی بسوزانیم، سوخت و گاز بیشتری مصرف خواهیم کرد. طبق این تحقیق سوختهای سنتزی ۵ برابر بیشتر از خودروهای الکتریکی نیاز به برق دارند و در واقع تأمین پیشنیازهای آنها چالش زا خواهد بود و میتوان باعث بازگشت به سوختهای فسیلی شود.
با این حال، این بدان معنی نیست که ما نیاز به هیدروژن و سوختهای جایگزین نداریم. در حقیقت برای حمل بار و پرواز و همچنین مسیرهای طولانی، برق نمیتواند راهحل مناسبی باشد.
در حالی که ما با برق ۱۰۰ درصد تجدید پذیر فاصله زیادی داریم، سوختهای مبتنی بر هیدروژن گازهای گلخانهای را نهتنها کاهش نمیدهند بلکه باعث افزایش آنها هم خواهند شد.
بنابراین شاید راهحل انتخاب شده توسط اکثر شرکتها که همان خودروهای الکتریکی است، مخاطرات و هزینههای کمتر و راهحل مطلوبتری باشد.
Ninja
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ولی هنوزم به هیدروژن ایمان دارم ولی اونجای مقاله که میگه هیدروژن باعث میشود مردم دوباره به سوخت فسیلی روی بیاورند خیلی دردناکه
(JONATHAN (TESLA
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰متاسفانه واقعیت با آنچه کاربران سایت مثل شما دوست دارند در تضاد هست
یه سخن معروف هست از یه فرد معروف چون دوستان ازش متنفر هستن اسمش نمیگم
( بهترین راه حل ساده ترین راه حل هستش )
برای حمل و نقل نیازی به سوزاندن سوختی نیست
سال هاست که این تکنولوژی سوزاندن منسوخ شده
وقتی میشه با قدرت مغناطیس و کمترین استهلاک
ممکن به هدف رسید
تکنولوژی های جدید تولید انرژی پاک و ذخیره اون
با سرعت زیاد در حال رشد و تکامل هستش
نه فقط صنعت خودرو
بلکه کل صنایع دنیا در همه زمینه ها روی قدرت مغناطیس و الکتریک سرمایه گذاری کردن و این انرژی ارزان و در دست رس زندگی بشر رو متحول میکنه
تصور اینکه کشور و دولتی بیاد از هیدروژن یا سوخت مصنوعی حمایت بکنه و سرمایه گذاری بکنه روی اون دور از ذهن هستش
اینو باید کم کم قبول کرد و مخالفت در مقابلش
بلایی همچون بلایی که سر نوکیا اومد. رو بر سر میاره
Ninja
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰بله متاسفانه حق با شماست و کاری نمیشه کرد ولی حداقل یه چند تا ماشین درنسوز واسه ما ماشین بازا بمونه کافیه چون از هر ۱۰۰ تا ماشین که فروش میره فقط یدونش واسه یه ماشین بازع البته اینکه بگم حداقل بمونه خوابو خیاله چون من یه جوونم که تو جهنم خودرویی بدنیا اومدم اون سخنم فکر کنم از ایلان ماسکه که فکر کنم در اینده بهش بگن ایلان ماسک کبیر!!!!!!!
2646
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰Ninja جان
اصلا نگران نباش! Toyota دوستانی دارد که شاید الان در سایه ایستاده باشند اما مثل گذشته کمک اش می کنند!
من هم به آینده هیدروژن بسیار امیدوارم …
(Your comment is awaiting moderation)
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰دوستان در سایه منظورت بی او و دوباره اره میدونیم از نظر تو بی ام و صاحب تویوتاست
PHILIPP
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰تا درست تحقیقات انجام نشه به اون کارامدی نمیرسه
مثل ماشین های بنزینی که تا پنجاه سال صدی 20-30 لیتر میسوزوندن و 200 تا قدرت داشتن
Mr.t.e.s.l.a
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰والا ما و دوستان این حرفارو چند ماه پیش با جزئیات کامل زدیم که هیدروژن بدرد نمیخوره در برابر برقی…
ولی خب ظاهرا دوستان چون برند مورد علاقشون من جمله تویوتا روی هیدروژن کار میکنه پس دیگه جای هیچ اعتراضی نیست و تویوتا مثلا خودش میدونه چیکار کنه
دارم میبینم چیکار میکنه عزیز…
R@m!n
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا فکر می کنی پورشه که عقبشو تریلی نمی کشه صرفا برای بازار گرمی یه خبریو پخش می کنه یا حتی تویوتا که پرفروش ترین برند خودرویی دنیاست ؟؟ اینا که اعتبارشونو از سوپری سر کوچشون نخریدن سال ها زحمت کشیدن تا به این جایگاه رسیدن. هر دو پروژه هنوز اول راهن و هیچ چیز مشخص نیست شاید شکست خوردن شایدم انقلابی تو صنعت خودرو به وجود اوردن.
تا همین یه دهه قبل به کسی می گفتی الکتریکیا بازاری بدست میارن خیلیا باور نمی کردن اما الان به حقیقت پیوست. حتی همین خودروهای الکتریکی هم اول راهشون هستن و کلی جای کار دارن.
علی turbo s
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰دوستان من یه سوال دارم اینجا مگه سایت ماشین نیست ؟!
اگه هست این تسلا فن ها چی میخان !!!
این باید برن تو سایت هایی که درباره موبایل خبر میذارن.
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰من هم مخالف تسلا فن ها هستم که اینجا باشند
برن سایت هایی که درباره موبایل هستن : اونجا نطر بدن.
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰و ایضا سایت هایی درمورد جاروبرقی و لوازم خانگی.
Ninja
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰بله متاسفانه حق با شماست ولی چه کنیم اون سخن هم فکر کنم از ایلان ماسکه
R@m!n
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰پورشه و تویوتا وقت خودشونو رو پروژه های از قبل شکست خورده نمی زارن قطعا می دونن دارن چیکار می کنن.
نعمت اله آزموده
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰قاعدتا هرچی تبدیل انرژی بیشتر باشه اتلاف یشتره ولی باید حتی کم کم جا برای خودروهای اتمی هم باز کرد پیماش ماورای تصور
Ninja
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰پیمایش دیگه نداره برای اخر عمره خودت و اخر عمر ماشین کار سازع ?
ارشیا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰حاضری بشینی تو فاصله نیم متری از یه سانتریفیوژ که توش اورانیوم ریختن
اقای ازموده؟
نعمت اله آزموده
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا ارشیای عزیز قطعا تمهیداتی از قبل انجام خواهد شد برای این نکته زمان ژول ورن هم اندیشه هاش خیال بود الان اندیشه ها و نوشته های آرتور سی کلارک خیاله
نعمت اله آزموده
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰۵۰ سال پیش شخصی میگفت سوار بر قطار مگ لو بشیم و با آهنربا شناور باشیم و با سرعت ۶۰۰ کیلومتر جا به جا بشیم شما قبول میکردی ۶۰۰ کیلومتر شناور بر ریل خب با علم اون موقع خطرناک و پیچیده بود اما اگر در راه اختراعات نمی خواستیم خطر کنیم شاید حتی از ضربه به سنگ ها برای تیز کردن و شکار هم استفاده نمی کردیم چون ممکن بود انگشت هامون آسیب ببیننند
UNIVERS
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰خودرو های برقی بد نیستن ولی فقط چندین ایراد کوچیک دارن. اولیش زمان شارژ هست. دوم میزان پیمایش. سوم طراحی. مثلا جنسیس G80 برقی رو ببینید. نسخه برقی خیلی شبیه بنزینی هست و زیاد فرقی نداره. یا مثلا تایکان اگه یکی نشناسه فکر میکنه بنزینی هست. این مدل خودرو ها خوبه. خودرو های برقی خوبه که نشون نده برقی هست و انگار بنزینی هست. بحث طراحی رو بزاریم کنار در حال حاضر خودرو های برقی 2 تا مشکل داره :
میزان پیمایش کم و همچنین زمان شارژ طولانی. اما اگه این مشکلات برطرف شه یه مشکلی دیگه هم هست، زیر ساخت و تامین باتری و انرژی. فکر کنم تا زمانی که همه خودرو ها برقی شه یه 15 یا 20 سال زمان ببره. و این یعنی کلی وقت برای لذت بردن از بنزینی ها. البته خودم خودرو های هیبریدی رو بیشتر میپسندم. خیلی بهتر هستن.
البته انسان ها همیشه در پی کشف ناشناخته ها بودن در حال حاضر یه 1 یا 2 تا هتل زیر آب وجود داره که هزینه اقامت 1 شب فکز کنم حدودا نفری 4 هزار دلاره.
افراد زیادی دارن رو پروژه های شهر روی آب ! و یا شهر زیر آب ! همکاری میکنن. اگه پروژه تا 20 سال دیگه عملی بشه دیگه خودرو 4 چرخه برامون بی معنی میشه. البته همه طرح های جاهطلبانه دارن. شهر زیر آب. هتلی بر مدار زمین. شهر بر روی مریخ.
این پروژه ها فکر کنم 70 یا 80 سال دیگه یا شاید هم بیشتر زمان ببره برای ساختشون
ولی سوالم اینجاس.
.
.
.
آیا ما ایرانی های بدبخت در طی دهه های آینده سهمی از این پیشرفت ها و تکنولوژی ها خواهیم داشت؟ ?
Ninja
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰داداش جواب سوالت معلومه
متاسفانه نه ولی خوبه تا اونموقع فکر نکنم زنده باشم بدبختی ایرانی ها رو ببینم
میثم
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰چند روز پیش هم گفتم هیدروژن هنوز هیچ کاری روش انجام نشده. یه پروژه کاملا خام و ابتدایی هستش و از طرفی بخش زیادی از انرژی مورد نیاز دنیا باید قابلیت ذخیره سازی داشته باشه و هیدروژن اگه روش بیشتر کار بشه میتونه گزینه خوبی باشه
ولی اگه باتریهایی تولید بشن که سبک و ارزون باشن و تولیدشون آلایندگی زیادی نداشته باشه، قطعا بهتر از هیدروژنه
خیلی راحت تره که ماشینتو بزنی به شارژ و تو 10 دقیقه 1000 کیلومتر بتونی بری تا اینکه مجبور باشی بری جایگاه هیدروژن بزنی
بنظر من هردوشون لازم هستن و البته هردوشون تازه اول راه هستن ولی پیشرفتهای باتری خیلی بیشتر بوده و فکر کنم در آینده برای سیستمهای حمل و نقل، باتری گزینه بهتری باشه
اینم بگم من تویوتا رو خیلی دوست دارم و تا همین چند وقت پیش طرفدار هیدروژن بودم ولی وقتی خوب فکر کردم دیدم کارکردن رو باتری خیلی بهتره و پتانسیل بهتری داره هرچند تویوتا هم تمام تمرکزشو رو هیدروژن نذاشته و تا رونمایی تجاری از باتری حالت جامدش خیلی فاصله نداریم
هیدروژن باید برای تولید انرژی در سطح کلان استفاده بشه نه تو استفاده های موردی و سطح پایین
من قبلا تویوتا رو می پرستیدم ولی الان فقط در حد یه شرکت خوب دوسش دارم و فکرمو روی موارد دیگه هم باز گذاشتم و تعصب رو گذاشتم کنار
خیلی وقته که دیگه ژاپنی و کره ای و آمریکایی و … نمیگم
در کل آدم باید از نظر فکری و عقایدی انعطاف پذیر باشه و نباید تک بعدی باشه
اینطوری زندگی خیلی ساده تر و راحت تره و بیشتر میشه پیشرفت کرد
حميد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰معلومه که نباید تعصب داشت،واقعا بعضی وقتی که اینجا کامنت میخونم خندم میگیره از تعصب بعضی ها روی یه برند یا یه کشور خاص که نه مثلا آلمانیا خوبن بعضی خودشونو واسه امریکایها میکشن بعضی ها هم همش برقی و بنزینی میکنن!!!!که چی اخه بابا جان،بطور مثال من میتونم از طراحی یه برند خوشم بیاد یا از تکنولوژی یه کمپانی که تو خودروهاش استفاده میکنه و منو ترغیب کنه ماشین اون برند رو بخرم که اونم کاملا به سلیقه و علاقه آسایش طرف بستگی داره حالا این میتونه یه برند امریکایی باشه یا کره ای یا المانی یا برقی یا بنزینی اینکه مطلق بگم نه فلان برند خوبه وسلام احمقانه اس واقعا شاید یه روز از طراحی بنز خوشم بیاد شاید یه روز به تسلا علاقمند بشم صرفا فقط بخاطر اون طراحی یا تکنولوژی نه اون برند خاص صرفا
- A M I R -
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰صرفا بحث میزان مصرف سوخت فسیلی نیست، برای این که بگیم کدوم کارآمدتره باید جوانب خیلی بیشتری رو در نظر گرفت.
به عنوان مثال کل مسیر ساخت باطری های لیتیومی از تولید تا بازیافتش برای طبیعت چالشه.
ضمن این که بعید میدونم میزان هزینه ای که برای گسترش و به بلوغ رسوندن خودروهای الکتریکی در طی این سال ها شد و داره میشه قابل قیاس با سوخت های هیدروژنی باشه که شاید اگر دولت ها و کمپانی های بزرگ از اول تمرکزشون روی سوخت جایگزین مثل هیدروژن میبود الان به جای خودروهای الکتریکی، خودروهای هیدروژنی فرمانروایی میکردن.
نهایتا در حال حاضر با در نظر گرفتن تمام جوانب زیست محیطی، این دو تکنولوژی خیلی نزدیک به هم حرکت میکنن و به شخصه به سوخت جایگزین پورشه به شدت امیدوارم.
میثم
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰دوستان یه موتور جستجو معرفی میکنم که اگه تمام جستجوهاتون یا حداقل بخشی از اونها رو تو این سایت انجام بدین کمک بزرگی به محیط زیست کردین
ecosia.org
این سایت رو من حدود 2 ساله که دارم ازش استفاده میکنم و قبلا به ازای هر 45 سرچی که از طریق این سایت میکردین 1 درخت میکاشت. الان یک ساله که خیلی تو کارشون پیشرفت کردن و علاوه بر کاشت درخت، کلی پنل خورشیدی تهیه کردن که انرژی مورد نیاز سرورهاشون رو هم از خورشید تهیه میکنن و این روند همچنان ادامه داره
الان به جایی رسیدن که اعلام کردن به ازای هر سرچی که از طریق این سایت انجام بدین درواقع دارین کمک میکنین 1 کیلوگرم دی اکسید کربن co2 از جو حذف بشه.
توضیحات کاملتر رو خودتون تو سایتشون بخونید.
این سایت کاملا مردمی و خیر خواهانه است و به جایی وابسته نیست
حتی از پشت کامپیوتر و با موبایل هم میشه باری از دوش این دنیا برداشت و کاری کرد
اگه من نوعی حتی این کار ساده رو هم نکنم دیگه واقعا نباید توقع خاصی هم داشته باشم
این کامنت رو سعی میکنم بعدها دوباره و بارها بزارم که بچه های بیشتری ببینن تا هر کی به سهم خودش کمک کنه این جریان روز به روز قویتر بشه
مهدی موتور
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰پسفردا فیلتره???
میثم
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰چیز خاصی نیست که فیلتر بشه
یه موتور جستجو که هدفشون رو روی محیط زیست گذاشتن
مثل گوگل
Mahdi
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰قبلا از نظرات متعصبانه ای که میدادی حالم بهم میخورد حتی جوابت رو هم میدادم به این دلیل ولی الان نظرم عوض شد با این چیزایی که گفتی بخصوص درمورد ecosia.org آدم هرچی خوبی کنه نتیجشو خودش بیشتر میبینه هر جا هستی موفق باشی.
میثم
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰فدات داداش
شرمنده اگه چیزی گفتم ناراحتت کردم
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰من اصلا به این چیز ها اعتقاد ندارم
اون سایت برای من و تو وطبیعت کار نمیکنه
کی برا کی کار کرده که این سایت دُوُمیش باشه؟!
Mohammadreza
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰سپاس بخاطر زحمتی که کشیدین.
ولی این مطلب از لحاظ بار علمی و ارزش محتوا تقریبا صفر بود.
واقعا انتظارمون از یه سایت تخصصی خودرو بیشتره.
حداقل خواهشا مثل قبلا آدرس سایت منبع رو در پایین مقاله بذارین.
سپاس.
2646
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰امروز روز خوبی برای من بود، خوشحالم، پس تصمیم گرفتم یه کامنت تعصبی کوتاه در حمایت از کمپانی محبوبم، BMW بنویسم!
من واقعا از BMW خوشم میاد، یه شرکت آلمانی کوچک که بدون هیچ حمایت مالی از کمپانی مادر، یا گستردگی کسب و کار، نه تنها در زمینه فروش مدعی است، بلکه در زمینه تکنولوژی نسبت به کمپانی های رقیب بسیار گسترده تر عمل می کند. در حال حاضر، با قاطعیت هیچ شرکتی در جهان گستردگی تکنولوژیکی موتوری مشابه BMW ندارد!
* در زمینه موتورهای درون سوز که BMW همیشه بهترین راندمان ها را در خودروهای نامحدود داشته و در حال حاضر، حدود 10 شرکت از خدمات مهندسی آن برای تولید موتور در نسل های بعدی استفاده می کنند. این نکته کم و بیش در مورد موتورهای دیزلی BMW هم صدق می کند.
* در زمینه خودروهای ترکیبی برق و بنزین، BMW تقریبا جزو اولین شرکت هایی بود که از تکنولوژی PHEV استفاده کرد. تقریبا اولین کمپانی بود که خودرو اسپرتی رو بر اساس تکنولوژی PHEV طراحی و تولید کرد (BMW i8). در حال حاضر هم BMW i3 با باطری های 120، تقریبا بهترین راندمان رنجی را بین خودروهای ترکیبی دارا می باشد.
همچنین در حال حاضر BMW در تمام محصولات اش گزینه PHEV را برای انتخاب دارد. (پیشتر یک کامنت درباره انواع سیستم های ترکیبی برق و بنزین نوشتم. صرفا باید توجه داشت PHEV نسبت به تکنولوژی هیبرید در سطح بالاتری قرار می گیرد.)
* در زمینه خودروهای تمام الکتریکی، شروع خوبی داشته و در کنار MB و Audi، چندین محصول در کلاس سدان، کراس اوور و … برای فروش ارائه می دهد.
* در زمینه خودروهای هیدروژنی، اگرچه Toyota استارت پروژه HFCV technology (hydrogen fuel cell vehicle) را در سال 1992 میلادی زد اما شروع همکاری های گسترده BMW و Toyota از سال 2012، باعث ورود BMW به این حوزه و انتقال تکنولوژی ساخت خودروی BMW Hydrogen 7، به این پروژه باعث پیشرفت بیشتر سوخت هیدروژنی شد.
اگرچه مفاد همکاری این دو شرکت هیچ وقت به صورت دقیق فاش نشد اما مواردی چون استفاده از موتورهای دیزلی BMW در Toyota Corolla، استفاده از پلت فرم کامل BMW برای ساخت نسل جدید Toyota Supra، بازگشت موتورهای توربو به محصولات Toyota/Lexus بعد از حدود 20 سال از آخرین موتور توربو (آخرین موتور توربو Toyota، موتور 2JZ-GTE نصب شده بر روی نسل چهارم Toyota Supra بود)، به ثمر رسیدن تکنولوژی hydrogen fuel cell vehicle و تولید Toyota Mirai برای فروش گسترده و … از ثمرات این همکاری برای Toyota بود.
بالطبع BMW هم سهم خودش را از تکنولوژی هیدروژن با ساخت رده محصولات BMW i hydrogen Next در آینده خواهد داشت و امیدوارم هر چه زودتر خودروی BMW X5 hydrogen در سال آینده معرفی شود.
به نظر می رسه با حضور BMW در تمام زمینه های سوخت، مشکلی برای آینده وجود نداشته باشد. شاید اگر BMW چتر حمایتی Porsche و Audi یا گستردگی کسب و کار Mercedes Benz را داشت، از لحاظ بودجه های تحقیقاتی با مشکل روبرو نبود و می توانست کمپانی بیشتری رو مانند Rolls Royce و Mini رو به روزهای اوج برساند!
ظاهرا آینده هر شکلی باشد، BMW سهمی در آن خواهد داشت. بنابراین شاید پست (استراتژی هوشمندانه بامو میتواند همهچیز را تغییر دهد!) زیاد هم بیراه نباشد! شاید جمله مدیرعامل BMW مبنی بر عدم رشد همیشگی Tesla چندان بی معنا نباشد! و …
2646
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰زمانی که کامنت بالا رو نوشتم، هنوز دوستان طرفدار Tesla وارد بحث نشده بودند و بالطبع بحث بین خودروهای HFCV (هیدروژنی) و برقی بالا نگرفته بود. برای روشن شدن موضوع، نکات مهم این کامنت در بحث رقابت HFCV و برق را خلاصه نویسی می کنم:
* شرکت BMW در سال 2005 خودروی BMW Hydrogen 7 را به صورت بسیار محدود تولید کرد. این خودرو توانایی استفاده از هیدروژن رو داشت اما به روشی کاملا متفاوت! مهندسان BMW هیدروژن را به صورت مستقیم و از طریق انژکتورهای پرفشار (4400 PSI) ساخت Hoerbiger، به درون موتور V12 پمپ می کردند. به صورت خلاصه، این اتومبیل توانایی سوزاندن هیدروژن مشابه بنزین را دارا بود. BMW پروژه Hydrogen 7 را کنار گذاشت اما بعد از شروع همکاری گسترده با Toyota، مجددا کار بر سوخت هیدروژن را آغاز کرد. مطابق ظواهر هم پروژه موفق آمیز بوده و دو خودروی Toyota Mirai و BMW X5 hydrogen آماده عرضه گسترده هستند.
* تنوع انتخاب نوع سوخت مصرفی در محصولات BMW به طرز عجیبی بالاست! برای مثال شما می توانید BMW X3 را با موتور بنزینی، موتور دیزلی، موتور بنزینی/برقی (PHeV) و حتی تمام برقی (BMW IX3) انتخاب کنید. از این عجیب تر، تصمیم BMW برای عرضه سوخت هیدروژن در خودروی X5 است، کلاسی که تقریبا محبوب ترین خودروی خانواده کراس اوور BMW محسوب می شود.
حالا خریداران برای انتخاب BMW X5، تنوع به مراتب بیشتری هم دارند! موتور بنزینی، موتور دیزلی، موتور بنزینی/برقی (PHeV)، تمام برقی (BMW IX) و در نهایت هیدروژن!
از دید من بعید است این تصمیمات و اظهار نظرها در شرکت BMW بدون سیاست های طولانی باشد. اگرچه هر دو کمپانی BMW و Toyota خودروهای برقی هم عرضه می کنند اما پروژه هیدروژن توسط تیم خوبی در جریان است. ساخت خودروهایی چون Toyota GT86، Toyota Supra، ،Toyota bZ4X و … نشون داده سرمایه هنگفت Toyota وقتی در کنار مهندسی شرکت های طراز اولیه قرار گیرد، نتیجه کار خوب خواهد بود!
خلاصه کلام، مادر خرج فقط آقای Akio Toyoda!
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰خیلی خندیدیم اره اصلا لندکروزم بی ام دبلیو واسه تویوتا ساخت
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰تعصبتونم دوست داشتنیه ?? ای کاش بقیه هم راجب برندای مورد علاقشون انقدر اطلاعات داشتن البته که عده کثیری از بچه ها همینطور هستن و صرفا حرفم با اون دوستان اندکی هست که فقط نفرت پخش می کنن تا اظهار نظر فنی.
برای منم همیشه بی ام و جایگاه بالاتری نسبت به بقیه آلمانی ها داره (با احترام به همشون) و شخصیت خودروهای بشدت خاص و متمایز این برند از هندلینگ تا صدای اگزوز و حتی یک تعریف بسیار متفاوت از خودرو لاکچری خیلی جذاب بوده برام. موتورهای بازده بالای این کمپانی هم که واقعا مقاله ها جای تعریف و تحلیل داره و بنظرم تو این 20 سال اخیر بخصوص با مدل افسانه ای M3 CSL 2003 خودشو کاملا از برندای دیگه مخصوصا آلمانی ها جدا کرد و راهی رو شروع کرد که کمتر کسی انتظار این حجم از موفقیت و محبوبیت رو داشت اونم در حضور مرسدس بزرگ و آئودی با پرستیژ خاصش و حتی باعش شد این دو کمپانی رقیب سیاست هایی مشابه با بی ام و رو شروع کنن.
راستی من دوست داشتم نظرتونو راجب جلو پنجره های جدید بی ام و هم بدونم، تعصبه میاد جلو یا نظر منطقی؟؟؟ ??
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰رامین – بی ام و که صدای موتور خاصی نداره- تاجایی که من میدونم با بلند گو های توی ماشین صدا سازی میکنه (سیستم صوتی ماشین) که اصلا زیبا و جذاب نیست – ماشین های AMG یکی از خوش صدای ترین ماشین ها هستن- اگه توی یوتیوب سرچ کنی همه آنهایی که از ماشین های AMG برسی تهیه کرده اند- از صدای بسیار زیبا و خشن AMG تعریف کرده اند
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰شما صدای C63 با اون افسانه ۶.۳ V8 رو گوش کن – حتی الان هم با اینکه توئین توربو شده اند ماشین های AMG ولی صدای فوق العاده زیبای دارن – حتی در مقایسه با نسل قبل M4 که Car wow درگ داشت – اصلا به مدل های AMG نمیرسه – حتی الان هم با توئین توربو
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰راستی بچه ها – یه فیلم هست از یه ماستنگ گاز سوز – به همت جوانان ایرانی ساخته شده – راست هست اصلا؟؟ یا دروغ هست ؟؟
واقعا آمریکا با دیدن این باید با ما قرارداد انتقال تکنولوژی ببنده – یا خدا چه طور ماستنگ رو گاز سوز کردن – درود بر عزت ملی
2646
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰رامین جان
مخلصم عزیزم.
در مورد سوال آخرتون، هم قطار چطور یادت نیست که ما دوشادوش هم چقدر به این جلوپنجره زشت، Harald Krüger و Domagoj Dukec فحش دادیم!
محمد جان
قطعا حرف شما درست است، تو دنیا امروز تعصب هیج حایگاهی نداره. این کامنت سبک طنز داشت و بیشتر هدفم معرفی BMW به عنوان یکی از بازیگران قدیمی و قدر در صنعت هیدروژن بود. احساس کردم شاید دوستان حضور BMW در این حوزه را از یاد بردند. در مورد محصولات MB هم باید بگم، خودروهای فوق العاده و قابل احترامی داره که حتی برای طرفداران BMW هم عزیز است.
""new ""RAMIN
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰R@m!n
(تعصبتونم دوست داشتنیه ?? ای کاش بقیه هم راجب برندای مورد علاقشون انقدر اطلاعات داشتن. )
من یکی از اون دوستان هستم. ولی خب….
اگر چیزی بنویسم اولا بعضی ها سیل دیس لایک روانه میکنن و دوما با برخورد تند بعضی ها با اکانت فیکشون روبرو میشم و حتی ممکنه بنا به دلایل منطقی که دعوا نشه پدال کامنتمو منتشر نکنه.
هرچند حرف های من همش از روی سند و مدرک و گوگل و سایت های بین الملی و تست های یوتویوب هست. قدیم نوشته بودم. ولی به علت طولانی بودن پدال منتشر نکرد. لینکی هم میدم سیل که چه عرض کنم، سونامی از انتقادات روانه میشه…
این کار هارو بزارید کنار. من هم در حد توانم اطلاعات تون رو زیاد میکنم…
Rman
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰نیو رامین
من و تو یه بحث کوتاه زیر پست جیپ داشتیم. حرفام همونی هست که زدم اما اگه بد حرف زدم یا باعث ناراحت شدنت شدم معذرت می خوام.
تو هم خوب می نویسی. پست هاتم خیلی مرتب و خوبه. لینک می گذاری. عکس می گذاری اما مشکلت اینه که حتما می خوای مقایسه کنی اون ماشین چینی رو با ماشین پست. به نظر من اصلا نرو تو فاز مقایسه. مثلا بنویس تو چینی ها این ماشین هست که در کلاس این ماشین پست هست. این طوری دیگه کسی گارد نمیگیره. نرم نرم بچه ها با چین اشنا میشن اما تو میای میگی این ماشین چینی از این خیلی بهتره. خب گارد می گیرن همه.
اگه ناراحت نشی باز از من. نوشتن 2646 خیلی خوبه. من دوست دارم خوندن پست هاش رو. حتی گاهی بعدا بازم می خونم. خشک نیست. توش شوخی داره. تیکه داره. خنده داره. راجع به همه ماشینها هم می نویسه از تویوتا تا بی ام و.
از اون طرف شما چون چین رو داری معرفی می کنی اکثر بچه ها دوست ندارنش. البته الان خیلی تعصبت کم شده واقعا. پورشه و بنتلی رو لااقل قبول داری ولی قبلا خیلی تعصب داشتی واقعا.
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰با اینکه BMW – خودرو ساز بسیار خوبی است — ولی من بنز رو ترجیح میدم– مثلا منC63 رو به M4 ترجیح میدم ولی X6M رو به GLE AMGترجیح میدم — کاملا سلیقه ایی است –ولی در لوکس بودن همیشه بنز حرف اول را میزنه .
کلا انتحال بین بنز و بی ام و به نظرم کاملا سلیقه ایی هست – من بیشتر طرفدار بنز هستم – ولی در بعضی ماشین ها BMWرو ترجیح میدم – مثلM5 یاX6MیاX5M –
ولی هیچی بهc63s دو نسل قبل نمیشه (مدل های قدیمی تر )مخصوصا با آن موتور ۶.۳ لیتری v8 – از همه سرتر است
بهزاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰دوست گرامی شما برای چندمین بار موتورهای توربو نسل جدید تویوتا و لکسوس را بدون هیچ منبعی به BMW چسبوندی!
ما کاری به آمار و ارقام و مشخصات این موتورها نداریم که عقبه یا جلو و مقایسه ای هم در کار نیست.
جدیدا هم میرای رو داری به BMW میچسبونی بدون هیچ منبعی و در تولید این خودرو هیچ اشتراکاتی در کار نیست.
بدون کمترین آگاهی همینجوری میفرمایید استفاده از پلتفرم bmw برای ساخت سوپرا ! سوپرا توسط bmw داره ساخته میشه و خط تولیدش با z یکیه!
شما به جای نتیجه گیری از میزان بودجه توسعه و تحقیق لطف کنید میزان هزینه ها رو برای سال گذشته نگاه کنید که دو شرکت bmw و بنز هرکدام نزدیک 7 میلیارد یورو در بخش R&D خرج کردن و نمیدونم از کجا متوجه شدید که bmw مشکل پول برای توسعه و تحقیق داره!
اون هیدروژن 7 و موتور v12 را با پیل سوختی کاملا اشتباه متوجه شدی و اونقدر این مطلب سخیفه که توضیحش توهین به شعور مخاطبین قلمداد میشه.
فکر نکنم تغییری در ذهن شما ایجاد بشه چون احتمالا هرچی خودروی برقی توسط تویوتا ساخته بشه در ذهن شما تکنولوژی bmw نقش میبنده و این صحبت های بی ریشه جایی در گفتمان نداره.
البته بسیاری از دوستان دیگه شخصیت شمارو کاملا درک کردند و مثل همیشه چند تا هم لینک میفرستید برای تایید گفته هاتون اما هیچوقت منتشر نمیشه!
2646
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰بهزاد جان
* اول، یک سیب میل بفرمایید!
* دوم، هر کدام از دوستان که تمایل داشتند، می توانند صحت و سقم حرف های من و شما را با یک سرچ ساده پیدا کنند. خدا رو شکر، همه هم ماشین باز هستیم. پس دوست عزیز اصلا نگران گول خوردن دیگران نباش.
* سوم، دنیای عجیبی است! پروژه Toyota RAV4 EV 1997 آن چنان بزرگ است که طرفداران Toyota بارها به طرفداران Tesla تاکید داشتند که Toyota اگر می خواست خودروی برقی تولید کند، می کرد ولی الان تمایلی به ساخت خودروی برقی ندارد! بعد پروژه BMW Hydrogen 7 آن چنان سخیف است که نوشتن نام اش، توهین به شعور مخاطب است؟ 😁
* چهارم، استدلال تون برای Toyota Supra عالی بود! کاملا قانع شدم. عجالتا این ضرب المثل خدمت تون باشه، شاید بعدها به کارتون بیاد: قافیه چو به تنگ آید، شاعر به جفنگ آید …
* پنجم، بودجه تحقیقاتی BMW بنا به گستردگی زمینه های کاری و تعداد تیم های مسابقات اش، از نظر بسیاری از طرفداران اش کم است. این نکته چند باری هم در سخنرانی مدیران این کمپانی آمده. همان طور که گفتم، BMW نه گستردگی تجارت MB را دارد و نه چتر حمایتی Audi و Porsche. بخش قابل توجهی از بودجه های R&D این شرکت، از فروش تکنولوژی به شرکت های دیگر، از جمله Jaguar، Land Rover، PSA، ،Toyota و … تامین می شود.
بالطبع برای خیلی از طرفداران BMW، دیدن تکنولوژی فوق العاده این کمپانی در محصولات کمپانی های پایین تری چون Toyota اصلا خوشایند نیست، حتی اگر نمونه ضعیف شده یکی از به درد نخورترین پلت فرم های BMW باشد!
اما تمام این حرف ها به کنار، چند تا سوال از شما و باطلبع دوستان تان دارم:
1. چرا جدیدا هر کدام از بچه های طرفدار Toyota به من می رسند، می فرمایند شخصیت من برای شان روشن شده؟ وقت تون را به جای مطالعه در مورد کمپانی محبوب تون، به شناخت شخصیت من می پردازید؟ یا شاید با خودتون فکر می کنید طبق اصل تکرار، باید این قدر این جمله را تکرار کنیم تا در ذهن دیگران هم به عنوان یک باور حک شود!
2. جالب است که هیچ کدام از عزیزان طرفدار Toyota، اکانتی هم در پدال ندارید! پس این شناخت دسته جمعی از شخصیت من را در کجا به دست آوردین؟
3. از وقتی زدن لایک و دیسلایک کامنت ها منوط به وجود اکانت شده، تعداد دیسلایک کامنت های من به صفر رسیده! یادش بخیر، یک دورانی با اقتدار در صدر جدول دیسلایک بودم و کامنت هایم زیر 50 تا دیسلایک نداشت. بهزاد جان، لطفا مطمئن شو اون جماعت دیسلایک زَن زیر کامنت های من که اتفاقا مثل شما و باقی دوستان تان اکانتی هم در پدال ندارند، هم با شخصیت من خیلی خوب آشنا شوند. …
2646
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰سردبیر عزیز پدال
من تمام این کامنت رو نوشتم فقط به خاطر جمله 19 کلمه ای آخر که شما پاک کردین و به جای اش … (3 نقطه) گذاشتید! اما به تصمیم و سلیقه شما احترام می گذارم که مطمئنا تمام هدف تون ایجاد محیط آرام برای بحث های علمی خودرویی است. برای کمک به شما، کما فی سابق سعی می کنم از کنار کامنت های زیبای دوستان صرفا با لبخند عبور کنم.
Rman
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰اقای 2646
با این سبک نوشتن جدیدت خیلی حال میکنم. واسه هیترات اسپایسی اسپایسیه.
?????
بهزاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰بنده کاری به شخصیت اصلی شما ندارم و اون محتوایی که اینجا به نمایش گذاشتی رو گفتم.
به سلیقه ی شما احترام میزاریم و اگر به صحبت های سست و بی پایه شما جوابی داده میشه نیازی به این رمان نویسی نیست.
بی پرده بگم شخصیت و محتوایی که عنوان کردیم اینجا نمود داشت و مثل نوجوانی که درگیر اعتماد به نفس کاذب و احساس قدرت زیاده با کوچکترین انتقاد سریع جبهه میگیره و فکر میکنه اگه مقابله نکنه همه چیو باخته.
توضیحات اضافه نشان از ضعف داره و شما حتی قادر نیستی در سه چهار خط منظورتو برسونی.
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰منظورت از کمپانی پایین تری چون تویوتا چی بود خخخخخخخ پورشه از صدقه سر تویتا الان میتوکه این حجم از فروش رو داشته باشه شاید عکس ماشین های بی ام دبلیو رو بیشتر دوست داشته باشی دلیل نمیشه که سطح کمپانی بی ام دبلیو از تویوتا بالاتر باشه اونا جفتشون چند وقته با هم کار میکنن جفتشونم سطح خودشون رو میدونن برعکس همه چیز دان های هم وطن
هر کمپانی ی سیاستی داره واسه خودش و دنبال بازار های به خصوص اینکه تویتا محصولات لوکسش رو با برند خودش عرضه نمیکنه دلیل نمیشه که سطحش پایین تر از ی لوکس ساز باشه اگه بر ارزش کمپانی در نظر بگیریم تویتا بالاتره موتور اسپورت هم تویوتا تو لمانز و داکار و رالی خودش رو ثابت کرده ماشین های که کاراکتر به خصوص خودشون رو داشته باشن هم زیاد داده به بازار خب رو چه حسابی تویوتا سطح پایین تره
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰طرفدار تویوتا یا بی ام دبلیو نیستم ولی نفرتت از تویوتا عجیبه یکم هرچقدرم رو کامنت هات کار کنی بازم داد میزنه جزو کدوم دسته از عزیزان مجازیی
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰فکر کنم اون دفعه گفتی تویتا مادر خرج بی ام وست چی شد الان شد ی کمپانی بدون حامی مالی
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰اره پس تویوتا بیست سال لنگ بی ام و بوده نمیتونسته توربو بزاره رو موتوراش
خداروشکر خخخ بی ام و رسید
این کدوم بند از اون قرارداده که محرمانه بوده و به لطف اشناهاتون تو بی ام و شما فهمیدید
لابد فراری هم لنگ بی ام و بوده نمیتونسته توربو بزاره
خودت خنده ات نمیگیره از این حرفات دو تا کمپانی با هم همکاری کردن حالا تو از عکس ماینای یکیشون خوشت میاد دلیل نمیشه اون یکی رو بکوبی
عزیز اگه اندکروز یا مابقی خودروهای تویوتا تا الان توربو نداشتن دلیلش عدم توانایی تویوتا نبوده
تو میخوای رینگ های تویوتا و لکسوس هم به اون قرارداد سوپرا ربط بدی
خجالتم خوب چیزیه تعصب بی خودی تا چه حد
Amirreza
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰من از مغناطیس و هیدروژن خوشم میاد و امیدوارم که سرمای گذاری بشه روشون
محمد امین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰نمیشه جلوی پیشرفت تکنولوژی رو گرفت و بحث های محیط زیستی و توسعه ی پایدار رو فدای جذابیت کرد ،وظیفه ی ما اینه که این شاهکار های بنزینی و درون سوز و حتی ماشین های مکانیکی استرلینگ و بخار رو به خاطر بسپاریم و یادمان بمونه یه ماشین چی هست و میتونه چه روحی داشته باشه ماشینهایی که صداشون با ضربان قلب آدم ها بالا و پایین میشد و طراحی اشون چه قدر زیبا و فوقولاده بود و با نهایت خلاقیت و عشق ساخته شده بودن و روح و خلاقیت سازنده در اونها وجود داشت
ماشین هایی که نهایت مکانیک بودن و از هزاران قطعه ی متحرک ساخته شده بودن ،و پیچیدیگی و افزایش پرفومنسشون برای مهندس یه چالش بزرگ بود
البته ته فقط ماشین بلکه خیلی از چیزها که قدیمی شدن یا زمانی قدیمی خواهند شد
2646
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰Ninja جان
اصلا نگران نباش! Toyota دوستانی دارد که در سایه ایستاده اند و مثل همیشه کمک اش می کنند!
من هم به آینده هیدروژن بسیار امیدوارم …
porsche
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰حاضرم تو هیدروژن بسوزم ولی سوار برقی نشم
Mad.z.Max
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰???
Sina10
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰قدرت رسانه خیلی بزرگتر از تصور ماست!!
همینکه پورشه اعلام کرد داریم روی سوخت های مصنوعی کار میکنیم ، کلی مقاله داره سرازیر میشه که بر علیه این تکنولوژی حرف بزنن!!
نمیدونم این برقیا دارن از کجا حمایت میشن که هر رقیب پاک دیگه ای براشون بیاد سریعا بر علیه اش حمله میشه
نمیگم برقیا بده ، واسه خودرو های شهری ، برق بهترین روشه ولی تو بقیه چیزا مثل خودرو های سنگین و خودرو های پرطرفدار مثل خودرو های اسپرت ، هیدروژن و سوخت مصنوعی روش بهتریه
بعدش مگه تویوتا و پورشه خودشون اطلاع ندارن ، خودشون حتما میدونن که میخوان چیکار کنن ، الکی دست به این اقدام نزدن
Mad.z.Max
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰من احساس میکنم حمایت غول های نفتی دنیا پشتشونه…
چون تقریبا هرتصمیم تاثیرگذاری توی دنیا گرفته میشه، باید از فیلتر این افراد رد بشه و اگه موافقش نباشن، راحت و بی دردسر از نطفه خفه میکنن اون طرح و تصمیم رو!
الان ممکنه بگین برقی که برعکس نفت و بنزینه! ولی اینجورام نیست، تامین انرژی و ساخت باتری ها و … هنوز توسط نفت و مشتقاتش انجام میشه.
البته اینم بگم که توهم توطئه ندارم، صرفا یه نظر بود که میتونه اشتباه باشه، یا شایدم نه
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰هر روز بیش از پیش شاهد نمایان شدن حمایت شدید و مافیا گونه از برقی ها توسط اربابان جهان و همراهی رسانه ها هستیم!
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰همین عکس اخر رو ی بچه هم ببینه متوجه میشه که رسانه ها طرف برقی هارو میگیرن میگن تولید هیدروژن برق میخواد و برق پاک نداریم بعد از این ور واسه خودرو های برقی چرا کل کشور ها برق پاک دارن عین همون عکس همه برقشون ظاهرا پاک عین هلو
پنج کیلو هیدروژن پونصد کیلو باطری ساخت کدوشون بیشتر به محیط زیست اسیب میزنه
استفاده از کدومشون
همون پنج کیلو هم مسافتی دوبرابر پونصد کیلو باطری رو میشه باهاش رفت
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰عکس اخر خیلی مسخره بود انگار همه خودرو های برقی به وسیله پنل خورشدی تامین میشن مثلا اره باور کردیم مقاله حقیقت رو گفته خخخخ حتی تو جهان اولیا هم هم برق اینقدر راحت به دست نمیاد مثل این عکس