تابستان بهترین زمان برای لذت بردن از هوای مطبوع با استفاده از خودرویی کانورتیبل یا روباز است. اگر درباره تصادف با چنین خودروهایی نگران هستید، نباید چنین ترسی را به دل راه دهید. تحقیق جدید IIHS نشان میدهد خودروهای روباز درست به اندازه مدلهای سقف ثابت در یک تصادف ایمن هستند و حتی این ایمنی اندکی بیشتر نیز هست.
با توجه به میزان مرگ رانندگان به ازای هر ۱۶ میلیون کیلومتری که خودرو طی کرده، میزان مرگومیر خودروهای کانورتیبل در مقایسه با مدلهای سقف سخت ۱۱ درصد کمتر بوده است. تعداد تصادفات گزارش شده توسط پلیس در خودروهای کانورتیبل به ازای هر ۱۶ میلیون کیلومتر کارکرد خودرو ۶ درصد کمتر بوده است.
این تفاوت حتی بیشتر نیز شده و میزان جراحت در خودروهای کانورتیبل با سقف سخت بازشونده ۱۰ درصد کمتر از نمونههایی با سقف ثابت بوده است. کانورتیبل هایی با سقف نرم باز شونده ۳ درصد میزان جراحت کمتری در زمان تصادفات را ثبت کردهاند.
همانگونه که از وضعیت نبود سقف در یک خودرو انتظار دارید، ریسک بیشتری در پرتاب شدن افراد به بیرون وجود دارد. در این مطالعه گفته شده که ۲۱ درصد رانندگان خودروهای روباز با پرتاب شدن به بیرون جان خود را از دست دادهاند درحالیکه این میزان برای رانندگان خودروهای سقف سخت ۱۷ درصد بوده است. در تصادفات منجر به چپ شدن شانس پرتاب شدن از کابین به بیرون در کانورتیبل ها ۴۳ درصد بوده درحالیکه این رقم برای مدلهای کوپه ۳۵ درصد بوده است.
IIHS میگوید آمار تصادفات و مرگومیر پایینتر در خودروهای کانورتیبل نسبت به مدلهای سقف سخت به چند دلیل مربوط است. خودروهای روباز سنگینتر بوده و تحقیقات نشان میدهد هرچه وزن خودرو بیشتر باشد ایمنتر است.
همچنین خودروهای کانورتیبل گرانتر از مدلهای کوپه قابلمقایسه هستند. محققان میگویند این امر میتواند وضعیت اقتصادی و اجتماعی رانندگان خودروهای روباز را تحت تأثیر قرار دهد. این مالکان شاید سن بالاتری داشته و افراد بالغی باشند که ریسک کمتری را در پشت فرمان به جان میخرند.
همچنین افراد طرز رانندگی متفاوتی با خودروهای کانورتیبل دارند زیرا این خودروها معمولاً به خاطر لذت رانده میشوند. این دسته از خریداران شاید بیشتر به دنبال توجه به محیط اطراف خود بوده و علاقهای به سرعت بالا نداشته باشند. افرادی که خودروی روباز را انتخاب میکنند احتمالاً در آبوهوای خوب از آن استفاده خواهد کرد و به همین خاطر ریسک تصادف چندانی در آبوهوای بد وجود نخواهد داشت.
IIHS تصادفات سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ را بررسی کرده است. این موسسه در تحقیق خود تنها به محصولاتی که به دو صورت کانورتیبل و سقف سخت عرضه میشوند اشاره داشته است. همچنین باید حداکثر ۵ سال از زمان ساخت این خودروها گذشته باشد.
بچه مشهد
۷ تیر ۱۳۹۹برای مثال بی ام و z4 دوتا محافظ فلزی پشت صندلی های راننده و سرنشین داره کا حدوداً 10 سانتیمتر از سر راننده و سرنشین بالاتره و دلیلشم اینه که اگر احیاناً ماشین چپ کرد سر و گردن راننده و سرنشین آسیب نبینه البته در صورتی که کمربند ایمنی بسته باشن،اگر عکسهای بی ام و z4 رو سرچ کنین متوجه میشین
دانیال روشنی
۷ تیر ۱۳۹۹محافظ های بقیه ماشین ها چوبیه؟
بچه مشهد
۷ تیر ۱۳۹۹هر جور که راحتی دانیال
net
۷ تیر ۱۳۹۹بی ام و سری ۸ روباز خیلی قشنگه در حال حاضر زیباترین ماشین روباز جهان هست
AMIR-REZA
۷ تیر ۱۳۹۹حقیقتا من خودم تا به حال سوار ماشین کانورتیبل نشدم اما فکر کنم رانندگی باهاش حس خیلی خوبی داره
کانورتیبل ها معمولا ضعفشون در ورود صدای موتور به کابینه در مقایسه با مدل های سقف فلزیشونه (در زمانی که سقف بسته است) و اینکه در بعضی از مناطق آب و هوایی جالب نیستند ….
حیف که ما در ایران به صورت خیلی محدود از این ماشینها داریم و برای خرید همونها اکثرمون پولشو نداریم….
ارشیاsvj
۷ تیر ۱۳۹۹خخخخخ چه جالب
سلمان
۷ تیر ۱۳۹۹به نظرم چون تعداد ماشین های کانورتبل کمتره طبیعتا میزان و درصد تصادفم کمتره چون به تعدادی کمتری در سطح جامعه هستن و کمتر در معرض تصادف قرار دارن و باید توی اماری که ذکر شده نو ع تصادف ها هم یکسان در نظر گرفته بشه ممکنه یه ماشین کروک با سرعت ۶۰ کیلومتر تصادف کنه یه ماشین سدان یا هر نوع سقف ثابت دیگه با سرعتی خیلی بالاتر یا برعکس پس باید داده هارو دقیق تر اعلام کنن
مانی
۸ تیر ۱۳۹۹درسته که صورت کسر کوچیک شده اما مخرجش هم به همون نسبت کوچیک شده