تقریباً تمامی خودروهای الکتریکی مدرن از طریق دایرکت درایو و سیستم دنده کاهشی نیروی تولیدی را به چرخ ها میفرستند و اساساً خودروهایی تک سرعته هستند. خبری از تعویض دندهها یا نسبتهای متغیر مشابه خودروهای درونسوز نیست و گشتاور آنی پیشرانههای الکتریکی باعث ترکیب پرفورمنس با راندمان و سرعت بالا میشود.
تنها خودروی الکتریکی کنونی که از گیربکس دندهدار استفاده میکند پورشه تایکان و برادرش آئودی E-Tron GT است که دارای گیربکس دو سرعته برای پیشرانه عقب میباشد اما این یک استثناست. همچنین سدان ناموفق کودا نیز وجود داشت که میخواست از گیربکس CVT برای همراهی پیشرانه الکتریکی استفاده کند اما متأسفانه خبری از این خودرو نشد.
بنابراین شاید گیربکس CVT بهتر باشد به عنوان یک گیربکس خودروی الکتریکی آرایش یابد چراکه میتواند از نسبتهای متغیر استفاده کرده و خودرو راندمان بالایی داشته باشد. همچنین این گیربکس میتواند بسته به وضعیت جاده و رانندگی گشتاور و قدرت را تنظیم نماید؛ و اینها ایدههای ما نیست بلکه اطلاعاتی است که غول تأمینکننده قطعات خودرو یعنی بوش آلمان منتشر ساخته است.
این شرکت گیربکس CVT مختص خودروهای الکتریکی را با دو مزیت کلیدی توسعه داده که یکی افزایش شعاع حرکتی این خودروها و دیگری بهبود عملکرد آنهاست. بوش میگوید خود گیربکس نسبت به نمونههای سنتی اندکی اصلاح شده و هماکنون CVT4EV نام دارد. این شرکت اظهار داشته با نصب این گیربکس شتابگیری، حداکثر سرعت و شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی بهبود مییابد.
رئیس برنامه CVT بوش میگوید این گیربکس راندمان خودروهای الکتریکی را بهبود میبخشد. او همچنین اظهار داشته با استفاده از گیربکس پیشرانههای الکتریکی مجبور به تولید قدرت کنونی نبوده و مجموعه باتریها نیز میتوانند اندکی کوچکتر شوند. CVT4EV میتواند گشتاور اضافی برای اهداف یدککشی را نیز تأمین کرده و پرفورمنس خودروهای آفرود را نیز بهبود بخشد.
بوش همچنین گفته استفاده از این گیربکس باعث بهبودی ۴ درصدی شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی خواهد شد هرچند همین میزان بهبود برای پرفورمنس خودرو ذکر نشده است. این گیربکس هماکنون روی فولکسواگن گلف الکتریکی در حال تست بوده اما تاکنون استفاده تجاری آن اعلام نشده است.
A only She reminds Me of love A
۲۶ تیر ۱۴۰۰من یه پراید دیدم گیربکس اش رو عوض کرده بود خودش بهم گفت خدایی شتابش خوب شده بود فقط یه مشکلی داشت این بود که هیچ تعادلی بین ترمز و شتاب اش وجود نداشت روزی میشد ۱۰ الی ۲۰ بار باهاش رفت توی ملت!
هرچی بود واسه مُردن با هیجان چیز خوبی بود 😂
امیر
۲۶ تیر ۱۴۰۰هر چیزی روی پراید نصب کنی شتابش میره بالا ، شما گیربکس فرغون هم نصب کنی باز
هم شتاب بهتری رو برای پراید به ارمغان می آره. چی نوشتم 😂
A only She reminds Me of love A
۲۶ تیر ۱۴۰۰عالی نوشتی 😀😂😂👍🏻
Ninja
۲۶ تیر ۱۴۰۰حاجی چرا هر کلمه مینویسی دیس میخوری بیشتر از لایک
شاهرخ
۲۶ تیر ۱۴۰۰خخخ جالبه البته من دیدم گیربکس اتومات رو پراید نصب کرده بود یکی از آشناهامون
وقتی دیدمش گفتم این دیگه عجب سسخلیه
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۰CVT چه پُخی هست که حالا بوش هم دست به کار شده !
محمدرضا
۲۶ تیر ۱۴۰۰مصرف برق خودرو های الکتریکی داره روز به روز کم تر میشه.
۱۰ سال آینده شاید با باطری های ۵۰کیلوات و شتاب ۵ثانیه بشه ۱۰۰۰کیلومتر رفت.
S
۲۶ تیر ۱۴۰۰در آینده شاهد صفر تا صد یک ثانیه هم خواهیم بود
A only She reminds Me of love A
۲۶ تیر ۱۴۰۰چه دردی میخوره صفر تا صد یک ثانیه ایی؟
S
۲۶ تیر ۱۴۰۰ویتامین داره
A only She reminds Me of love A
۲۶ تیر ۱۴۰۰مثلا میخواهی از دست مادر بزرگ ات راحت بشی ،، سوارش میکنی و یه شتاب میگیری دیگه کارا خودش انجام میشه 😂😂😂😂😂
S
۲۶ تیر ۱۴۰۰راننده باشی با شتاب ۵ ثانیه هم میتونی داستانو تمیز جمع کنی فقط ممکنه به اندازه شتاب ۱ ثانیه ای پر بازده و کم دردسر نباشه😂
مفیدی
۲۶ تیر ۱۴۰۰یه زمانی بوش تو صنعت فرمانروایی میکرد. فرز بوش تو دست استاکارهای ساختمان عمرش بیشتر از انقلاب است و هنوز به خوبی کار میکند.
الان دیگه کیفیت جنس های بوش خیلی پایین اومده و آشغال شده. تو لوازم خانگی، حتی مارکهای کره ای بهتر از بوش هستند.
خدا به ماشینها رحم کند. این گیربکس های بوش جون چند نفر رو خواهند گرفت؟
A only She reminds Me of love A
۲۶ تیر ۱۴۰۰من با حرفت کاملا مخالفم.
واسه خونم یه پمپ ایرانی گرفتم شیش ماه نشده خراب شده.
رفتم پیش یکی از آشنا ها گفتم پمپ خوب میخوام.
بعدش رفت از توی انبارش یه پمپ زرد برنجی اورد گفت این از اون درجه یک هاشون است.
فقط دیدم روش چند تا رنگ پریدگی خیلی خیلی کوچیک داشت .
پرسیدم اینا چی هست برای چی اینطوری شده؟
گفت این پمپ ها توی گمرک بودن و ترخیص شون نکردن تا اینکه این چند تا رنگ پریدگی روشون به وجود اومده فقط رنگش در حد سه یا ۴ تا هال ریز پریده بود همین .
گفت واسه همین دیگه چند تا ازشون بوده من هم آوردم شون .
به خدا وصلش کردم الان مثل ساعت کار میکنه.
اصلا روشن میشه آدم لذت میبره ازش .
راستی یادم رفت پمپ ساخت ایتالیا است .
ممد
۲۶ تیر ۱۴۰۰بچه 13 ساله خونه داره؟ XD
Hamid
۲۶ تیر ۱۴۰۰😂😂😂😂😂😂
akrh78
۲۶ تیر ۱۴۰۰ماشالا بچه های مردم چه سرعت رشدشون زیاده
همین دو ماه قبل اینکه بیاد تو پدال در پیچ و خم دوران پسا بلوغ بود الان بزرگ شده صاحب زن و بچه و خونه زندگی شده پسفردا هم نوهش به دنیا میاد
RezaRs
۲۶ تیر ۱۴۰۰به به خون هم دارید مبارک باشه 👏👏👏👏👏👏 مرد حسابی هیچی نمی گن بچه ها دیگه تو هم انقدر خونم خونم و ادعا الکی نکن
mos
۲۶ تیر ۱۴۰۰والا آقای رستمی تا یه ماه پیش که تو بیوگرافی خودت نوشته بودی «محمد رستمی نژاد کلاس دهم مدرسه دانشمند» حالا نمیدونم چی شده تو یه ماه خونه خریدی
کوشا
۲۶ تیر ۱۴۰۰خیر عزیز به لحاظ سخت افزاری و مکانیکی هنوز لوازم ژاپنی و آلمانی حرف اول رو میزنن ( کلی دارم میگم ممکنه الجی مثلا یه کمپرسور توسعه داده باشه که دوامش از مثلا پاناسونیک بهتر باشه ولی در کل مهندسی مکانیک ژاپن و آلمان جلو تر از کره هست) هنوز هم وسایلی که کارکرد مکانیکیشون مورد نیاز باشه به گفته ی اهل فن آلمانی و ژاپنیشون معمولا با دوام تره. الآن شما برو از یه تعمیر کار یا متخصص لوازم خانگی بپرس لباسشویی یا ظرفشویی چی بخرم اکثرا جواب میدن بوش بخر. البته به لحاظ نرم افزار و نوآوری و تکنولوژی هیچ کدوم به پای کره ایها نمیرسن تو تلفن همراه که آلمان و ژاپن خورد و خاکشیر شدن تو لوازم خانگی هم به حاشیه رفتن به زودی نوبت خودرو هم میرسه هر چند برای خیلیا سخته قبول این موضوع! البته تو صنعت که شما میگین اطلاعی در مورد ابزار بوش ندارم.
محمد مختاری آذر
۲۶ تیر ۱۴۰۰بوش مهندسی خالص آلمانی