وسایل نقلیه برقی باعث شدهاند در هر روز شاهد کاهش ۱.۸ میلیون بشکهای استفاده از نفت باشیم.
مجله پدال هر روز جدیدترین اخبار روز خودروی کشورمان و دنیا را منتشر میکند و خودروهای برقی نیز سهم زیادی از این اخبار را به خود اختصاص دادهاند. البته چیزی که کمتر به چشم خورده میزان صرفهجویی در مصرف نفت به دلیل همهگیری خودروهای برقی است. نشریه بلومبرگ در این زمینه میگوید:
انتظار میرود تقاضای جهانی نفت برای حملونقل جادهای به حدود ۴۲.۳ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ برسد که افزایش اندکی را نسبت به سال قبل از آن نشان میدهد
شاید آنچه باعث سورپرایز بسیاری از افراد شود این است که خودروهای برقی منبع شماره یک ممانعت کننده از مصرف بیشتر نفت نبودهاند. در واقع انتظار میرود خودروهای برقی و سلول سوختی مانع سوزاندن روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز طی سال ۲۰۲۳ شوند که این رقم حدود ۴.۱ درصد تقاضای بخش حملونقل جادهای را شامل میشود. این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز بوده است. کاهش مصرف روزانه نفت از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ افزایش حدود ۲.۵ برابری را نشان میدهد به گونهای که از رقم ۷۲۰ هزار بشکه در روز به حدود ۱.۸ میلیون بشکه رسیده است. انتظار میرود این روند شتاب بیشتری نیز به خود گیرد. وسایل نقلیه برقی دو و سه چرخ حدود ۶۰ درصد کاهش میزان مصرف نفت در روز را تشکیل دادهاند که علت آن همهگیری سریع و ناوگانهای بزرگ به ویژه در کشور چین، جنوب شرق آسیا و هند است.
خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ با سبقت از اتوبوسها به دومین منبع بزرگ کاهش دهنده تقاضای نفت تبدیل شدهاند. خودروهای برقی سواری در سال جاری حدود ۲۳ درصد کل کاهش مصرف روزانه نفت را تشکیل میدهند درحالیکه سهم اتوبوسها و خودروهای تجاری برقی حدود ۱۳ و ۳ درصد خواهد بود. بر اساس پیشبینیهای بلومبرگ، خودروهای برقی و سلول سوختی باعث کاهش ۱۲.۴ میلیون بشکهای تقاضای نفت در روز تا سال ۲۰۳۵ خواهند شد. درصورتیکه تا اواسط قرن جاری میلادی، کشورهای جهان به ناوگان حملونقل بدون آلایندگی دست یابند، ۴ میلیون بشکه نفت اضافی در روز تا سال ۲۰۳۵ مصرف نخواهد شد.
دادههای بالا نشان میدهند تقریباً دو سوم کاهش مصرف نفت در هر روز به دلیل همهگیری وسایل نقلیه برقی دو و سه چرخ است. این وسایل نقلیه سهم بیشتری نسبت به خودروها، وانتها و شاسی بلندهای برقی در زمینه کاهش مصرف نفت دارند. طبیعتاً کاهش مصرف نفت به معنی کاهش انتشار دیاکسید کربن در جو زمین خواهد بود. بلومبرگ تخمین میزند خودروهای برقی در حال حاضر از انتشار ۱۱۲ میلیون تن دیاکسید کربن در سال جلوگیری میکنند. متأسفانه ما تنها در آغاز راه کاهش و حذف آلایندگیهای ناشی از حملونقل جادهای هستیم. راه طولانیای در پیش است و تخمین زده میشود حملونقل جادهای تنها سهم حدود ۲ درصدی در کاهش آلایندگی دیاکسید کربن سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهند. همهگیری وسایل نقلیه برقی در تمامی بخشها امری زمانبر خواهد بود اما بههرحال باید از یک نقطه این کار را شروع کرد. نظر شما چیست؟
new reventon
۲۲ آذر ۱۴۰۲تصور کنید ایران نفت رو از دست بده، دیگه چی داره؟
منکه مطمئنم ایران در حال حاضر در قله توسعه و پیشرفته و رو به پسرفت داره در آینده.
با این وضعی هم که من دارم از قشر کاملا داغون و بی سواد مملکت میبینم در صنعت هم هیچی نخواهد شد. اینهمه دانشگاه،برید ببینید یه مقاله فارسی از Automotive body in white fastening پیدا میکنید؟؟که این بسیار مهمه. در تمامی صنایع از هوافضا، کشتی سازی، خودروسازی و غیره استفاده میشه.
مگر اینکه فرجی بشه، چون واقعا همه خوابن. انگاری اسپل فراموشی در جامعه پخش کردن
Genius
۲۲ آذر ۱۴۰۲ایران تنها نقطه دنیاست که بازای هر یک نوجوون خودش سه چهارتا صندلی که مثلا به کسی نگیم بهش میگن صندلی دانشگاه خالی داره!فاجعه اینه یارو حتی انقد کشش مغزی نداشته حسابان و هندسهتحلیلی بخونه از ترس سختی کار تو ۱۵ سالگی جیم فنگ زده هنرستان که دِلِی دلی کنه یه دیپلمکی بگیره و تو در و همسایه نگن بیسواده اونوقت واحدهای میکروسکوپی آزاد از دهه۸۰ تا همین حالا عین بقالی که آف زده رو قیمت چیپس و پفک و آدامس داره بدون کنکور برای کاردانی اینا رو میگیره دوسال پولشون رو میچاپه تهشم بعنوان چشم روشنی همین جماعت بیسواد تنبل رو باز به اسم کارشناسی ناپیوسته نگهشون میداره باز سیکل معیوب پول بده و بپر برو رو تکرار میکنه نهایتا گروهی که حدشون((تکنسین فنی))بوده اصلا بیشتر ازین مخ نداشتن به هزار دوزوکلک به خودشون برچسب((مهندس))میچسبونن و دیگه نمیخوان بفهمن عمو جون تو موقع انتخاب رشته رفتی هنرستان شدی هنرآموز نیومدی دبیرستان که دانش بیاموزی الآنم کار هنرجو اینه آچارو بگیره بره رو خط بالاسر کارگرا نه اینکه مدیر و مسئول بشه!!نود درصد بدبختیای صنایع ایرانی واسه اینه که تکنسینهای هنرستانی نشستن جای مهندسین واقعی دبیرستانی!دیدم که میگم….در کنار این،از نون شب واجب تره نظام رتبه بندی مدارک دانشگاهی برقرار بشه مثل تصدیق رانندگی که پایه ۱و۲و۳ داره مدارک هم باید اینطوری نظم بگیرن تا موقعیتهای شغلی و کاری نشه هردمبیل و حق به حق دار برسه
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آذر ۱۴۰۲من با گفتههای اکثر کاربران موافقم ! اما !
اما دوستان در جریان باشید که نفت حداقل تا ۵۰ سال دیگه کارایی لازم را دارد و به این راحتیها هم نمیشه از نفت گذشت !
اما صحبت سر ایران پس از نفت هست !
خب ، جمعیت باسواد ایرانی که اکثراً رفتند و میروند و این یک موضوع مستند هست که نمیشه کتمانش کرد !
اما چیزی که دارم میبینم ، ساخت هتل و مسافرخانهها بیسروصدا توسط ثروتمندان و افراد بانفوذ دولتی هست که در بوق و کرنا نکردند اما حس من میگه یه خبرهایی داره میشه در بحث توریستی و درآمد حاصل از آن !
به سبب شرایط دلاری ، مشاغل تولیدی و خدماتی جان گرفته اما با شرایطی که حتی اگر یک کارگر ۱۰ میلیون تا ۱۷ میلیون هم پول بگیرد باز به سختی میتواند زندگی پشت سر بگذارد به سبب مخارج جانبی بالا !
اما از یک چیز مطمئنم و آن هم کم شدن جمعیت به سبب شرایط هست که شاید ایران در ۳ دهه آینده جای بهتری باشد چون دیگر نمیخواهد مثل دهه ۶۰ و ۷۰ها برای هر مسئلهای بجنگد یا اینقدر تو صف بایستد تا زیر پاهاش علف سبز شود ( صندلی خالی دانشگاهها داره همین را میگه چون فَوَران دوران دهه ۶۰ و ۷۰ها برای دانشگاه تمام شده و امروز دارند برای کار و زندگی میجنگند یا مهاجرت میکنند و احتمالاً در آینده برای پیدا کردن قبر هم ما دو دهه با هم بجنگیم 😂🤦♂️)!!!!!
آیندهی ایران بیشتر باید ترسی از جنگهای قومیتی مذهبی داشته باشد به سبب تفاوت جمعیتی این دو گروه ، نه نفروختن نفت !
البته نقش چین را بزرگتر ببینید در سالهای آینده و کارخانههایی که نیاز به کارگر دارد و البته زندگی بخور نمیر برای آیندهی افرادی که بیتخصص هستند!
به نظر من که درس فقط برای اونهاییست که دانشگاه دولتی قبول میشوند نه دانشگاه آزاد پیامنور غیرانتفاعی که هدفشان فقط قاب گرفتن مدرک هست نه کارایی در آینده و … !
پس بهجای علاف کردن خودتان یا اگر بچه دارید ، یه تخصص یاد بگیرید و در آن ماهر شوید تا ببینید چطور پول به سمت شما روانه میشود !
دنیای آینده برای متخصصان هست ، بقیه همه کارگرند تا زمانی که کار را یاد بگیرند و متخصص شوند و اگر هم یاد نگیرند تا عمر دارند کارگری میکنند و زندگی کارگری درسته شریف و آبرومند هست اما تمامش زجر زجر زجر هست !
سعید روشنایی ده
۲۲ آذر ۱۴۰۲آفرین خوب گفتی یارو یک معادله دومحهولی بلد نیست حل کنه میگه من مهندسم
Hamid3x
۲۳ آذر ۱۴۰۲ما که هرچی دیدیم همین هنرستانی ها تو صنعت جذب شدن، برعکس طرف از ریاضی وارد دانشگاه شده تا ارشد هم خونده ولی کمترین مهارتی نداره مخصوصا رشته مثل برق و الکترونیک
همین هنرستانی که داری مسخرش میکنی پروژه های دکترای اساتید به اصطلاح نخبه رو انجام دادند، چرا؟
چون طرف تنها هنری که داشته خوندن کتاب های 30 سال قبل رشته خودش و امتحان دادن بوده!!!
خودم و خیلی از دوستانم با معدل بالا وارد هنرستان شدیم
تا ارشد هم درس خوندیم
ادعا افرادی مثل شماروهم نداشتیم
ولی خب براحتی جذب صنعت شدیم
میدونی چرا؟
چون وقتی که ما تو 17 سالگی مدارات مخابراتی و الکترونیکی طراحی میکردیم و براحتی دیتاشیت هزاران قطعه هایتک رو مطالعه می کردیم
شما ها دنبال کلاس کنکور بودین!!
خیلی برام جالبه کارهایی که تو سال اول هنرستان کردم
ترم های اخر دانشگاه های دولتی و به سختی توسط دانشجو های به اصطلاح نخبه انجام میشد.
اتفاقا مشکل مملکت ما همین سیستم معیوب آموزشه که 4 تا بچه فقط درس خون، میشن مدیر، وقتی هم وارد فعالیت میشن هیچ تکنیک و مهارت مدیریتی، فنی و کاری ندارند
Genius
۲۳ آذر ۱۴۰۲شما پست داک هم بگیری تکنسینی نه مهندس چونکه مسیرت رو تو پونزده سالگی از دانش آموزها جدا کردی و اتفاقا همینکه تا ارشد بهتون اجازه تحصیل دادند تضییع حقوق ریاضی خوانده هاست شماها عامل افزایش بیکاری یا شکستن نرخ فعالیت مهندسین هستید چراکه از پوزیشن دیگه ای خودتون رو به ناحق انداختید تو فضای کسب و کار مهندسین لذا حاضرید با حداقل ها کار کنید فقط بهتون بگن مهندس نه تکنسین تا آتش عقده هاتون اطفا بشه!تنها شانسی که بچه های تجربی اوردن و هنوز که هنوزه بازار کار و پرستیژ و شخصیتشون زیر سوال نرفته همینه که از بلای آسمانی هنرستانی ها در امانن….
سبحان
۲۲ آذر ۱۴۰۲کارشناس ها میگن خاورمیانه و زمان توسعه رو از دست داده و عملا این دوران تموم شده
حتی کشور هایی مثل عربستان که بیدار شدن هم دیر بیدار شدن و عملا سرمایه گذاری که باید برای توسعه میکردن دیر و کم انجام دادن
با کاهش تقاضای جهانی نفت عملا وضع خاورمایه از نظر امنیت و غذا وخیم خواهد بود و شاهد انواع درگیری های جدید خواهد بود
کمبود اب و انرژی باعث تخلیه نسبی خاورمیانه خواهد شد و قدرت های جدید غیر دموکراتیک تر به وجود خواهند امد
ممد ژانگولر
۲۲ آذر ۱۴۰۲خدا رحمت کنه توماس ادیسون فقیدو . از اون موقع میدونست آینده چه خواهد شد . با اختراع خاصی که کرد دنیارو نجات داد و نور به همه جا رسید . درسته که با اختراعش چندین میلیون آدم مردن و برق گرفتشون ولی در کل آینده دست الکتریستست .
من
۲۳ آذر ۱۴۰۲مگه ادیسون چی اختراع کرده که چندین میلیون نفر باهاش مردن؟؟؟
اگه منظورتون برقه که برق کاشف داره نه مخترع، حدود 5000 سال قبل یونان و مصر باستان
الکتریسیته ساکن رو 2600 سال قبل تالس کشفش کرده
اولین باتری هم یه سرچی در مورد پیل اشکانی بکنید
کاشف چگونگی تولید الکتریسیته، مایکل فارادی
جریان متناوب شهری، نیکولا تسلا
البته که ادیسون خدمت بزرگی به بشریت کرد و استفاده از برق و لامپ رو برای مردم قابل دسترس کرد و البته اختراعات زیادی به اسمش ثبت شده، اما گسترش استفاده از برق نتیجه زحمات هزاران نفر قبل از ادیسون و میلیونها نفر بعد از ادیسون هست
به این امید که در آینده مردم ایلان ماسک رو مخترع خودرو الکتریکی معرفی نکنن
new reventon
۲۲ آذر ۱۴۰۲جالب اینه که ایران برای 10 روز هم مواد غذایی تولید نمیکنه و همه چی رو وارد میکنه، بعد هی کری میخونه.
phonix
۲۲ آذر ۱۴۰۲یک نیاز به نفت از بین نمیره
دو نیاز به گاز سر جاشه
سه منابع معدنی
چهار موقعیت لوجستیکی
و در اخرم موارد بیشماری برای درامد زایی هست صرفا نیاز به مدیریت صحیح داره که ما اونو نداریم تو کشور
new reventon
۲۲ آذر ۱۴۰۲یا الان برید بخش خودرو دانشگاه علم و صنعت و تخصص اساتید رو ببینید. یکی پیدا نمیکنی که تو رزومش در ارتباط با طراحی بدنه و اتصالات باشه،قطعات مکانیکی ام پیدا نمیکنی.
همه برق خوندن اونم چیزا عجیب غریب
new reventon
۲۲ آذر ۱۴۰۲منظورم از رزومه، روزمه کاری نیست، رزومه تحقیقاتیه. این دیگه فاجعس
حمید
۲۲ آذر ۱۴۰۲امیدوارم تو کشور ما هم وسایل نقلیه برقی 2 چرخ و 3 چرخ و… فراگیر بشه
Arshia m3csl
۲۳ آذر ۱۴۰۲نفت همیشه تقاضا براش هست خود تسلا کابین ۱۰۰ درصد پلاستیک خشکش نیاز به نفت داره
Maryam
۲۷ دی ۱۴۰۲تقاضا هست بحث کاهش تقاضاست که باعث تاثیر چشم گیر روی درآمد های نفتی ایران داره . رقابت برای فروش این بین افزایش پیدا میکنه بعد از اون ور ماجرا یه نگاهی به روابط حسنه ایران با سایر کشور ها برای صادرات داشته باشین متوجه می شین ایران باید تخفیفات چشم گیر برای فروش بده.