متفرقه

هزینه‌های جانبی نگران‌کننده خودروهای برقی پس از 10 سال

مالک یک خودروی برقی از تجربیات ۱۰ ساله خود در حوزه مالکیت این نوع خودروها می‌گوید.

فشار صنعت بر برقی‌کردن محصولات خود و عرضه آن‌ها به بازار بسیار زیاد است که با وجود تبلیغات‌های فراوان کم‌کم شکلی واقع‌گرایانه به خود گرفته و هم‌اکنون بازار واکنش منطقی‌تری نسبت‌به آن دارد. برای مطالعه بیشتر در این‌باره مطلب «توهم تقاضا برای خودروهای برقی؛ فشار کمبود خریدار روی خودروسازان» را بخوانید.

«کیم یاوا» یک مالک خودروی برقی در کانال یوتیوبی خود به قطعاتی اشاره کرد که در این دسته خودروها زودتر از نمونه‌های بنزینی به تعویض نیاز پیدا می‌کنند. یکی از گران‌ترین قطعات یادشده تایرها به شمار می‌رفتند که به‌دلیل وزن بالاتر خودروهای برقی زودتر تمام می‌شود. یاوا در این‌باره می‌گوید:

مشخصا تعداد تعویض تایرهایتان بیشتر از قبل خواهد بود.

وزن بیشتر این خودروها در مقایسه با نمونه‌های بنزینی و دردسترس بودن ۱۰۰ درصد گشتاور به‌صورت لحظه‌ای، زودتر از آنچه تصورش را می‌کنید باعث تمام شدن تایرها خواهد شد.

به مالکان توصیه می‌شود برای حفظ ایمنی سرنشینان و خودروی برقی خود از تایرهایی استفاده کنند که توان تحمل وزن بیشتر را دارند و در اثر این فشار از درون آسیب نمی‌بینند. این تایرهای خاص که دانه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت دارند که در مقایسه با نمونه‌های عادی ۴۰ تا ۱۲۰ دلار گران‌تر هستند. یاوا می‌گوید که تایرهای گران‌قیمتش بعد از پیمودن مسافت ۳۲ تا ۴۰ هزار کیلومتری نیاز به تعویض داشتند. این ارقام در خودروهای برقی میان ۵۶ تا ۸۰ هزار کیلومتر تخمین زده شده‌اند.

جی ام سی هامر برقی ادیشن 1

براساس گزارشی از رسانه «ساینس فرایدی»، صحبت‌های یاوا در این بحث صحت داشتند و خودروهای برقی به‌خاطر وزن بیشتری که در مقایسه با برادران درون‌سوزشان دارند، تایرهایشان را ۲۰ تا ۳۰ درصد سریع‌تر تمام می‌کنند. برای نمونه می‌توان جمس هامر برقی را در نظر گرفت که باتری آن هم‌وزن یک دستگاه تویوتا کرولا است و این تنها بخشی از وزن ۴.۵ تنی آن را تشکیل می‌دهد. وانت برقی ریویان، R1T، هم با وزن ۳.۲ تنی خود در مقام مقایسه با سایر رقیبان بنزینی‌اش، سنگین‌تر به شمار می‌رود.

وانت برقی ریویان
ریویان R1T

وزن خودرو از آنجا که باعث ایجاد اصطکاک میان تایر و سطح جاده می‌شود، روی آن تاثیر مستقیمی دارد. هرچه نیروی اصطکاک بیشتر باشد باعث زودتر تمام شدن تایرها خواهد شد. «رایان» یک متخصص بررسی تایر در ساینس فرایدی در پادکست خود گفته است:

مشخصا خودروهای برقی از نمونه‌های بنزینی سنگین‌تر هستند. در برخی از موارد شاهد افزایش وزن ۱۰، ۲۰ یا حتی ۳۰ درصدی وزن EVها در مقایسه با خودروهای درون‌سوز هستیم. این مسئله تاحدی آزاردهنده است چون تایرها گران هستند. از طرف دیگر خودروهای برقی با تایرهای بزرگ‌تر با نسبت دید جانبی کمتر طراحی می‌شود که به‌صورت عمومی گران‌تر هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (403 ديدگاه)

    دیگه رسما مطلب click bait منتشر میکنین. خسته نباشید.

    موافقم 25
    مخالفم 25
    1. Sina_carshow

      ۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (322 ديدگاه)

      یه جور گفتن هزینه نگه داری من جا زدم اصن
      بعد رفتم پایین تر دیدم فقط بحث تایر هستش ://
      اول ماشینای برقی به خاطر ترمز بازیاب عملا زمان نیاز به تعویض ترمز هاشون به مراتب طولانی تر از بنزینی هاس بگذریم بنزین تو کشورایی مث امارات و خیلی از کشورای دیگه نرخ متغیر بسته به فصل و میزان واردات سوخت و … داره دیگه کف قیمت لیتری ۳۰ هزار تومن به بالاس تو کشورای مثل انگلستان تا ۱۰۰ هزار تومنم میره بالا حالا بگذریم خبری از پارکینگای رایگان و … نیس برا بنزینی ها اتفاقا این وسط حالا تایر دو ست برابر گرونترم حتی هزینه های نگه داریشو نزدیکم نمیکنه به بنزینی ها. خلاصه بگم تنها چیزی ک ندارن هزینه نگه داریه در مقایسه با بنزینی ها

      موافقم 32
      مخالفم 25
      1. Oxygen

        ۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (107 ديدگاه)

        آقا sina من تازگی ها کانال شما رو تو یوتیوب دنبال میکنم و چند ماه پیش بررسی تسلا مدل x plaid رو گذاشته بودن ، میخوام بدونم واقعا تجربه رانندگی با یه شاسی بلندی که شتاب زیر ۳ ثانیه داره چطور هست ؟ ( اگر شد پورشه تایکان توربو s هم بررسی کنید )

        موافقم 9
        مخالفم 1
        1. Sina_carshow

          ۶ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (322 ديدگاه)

          متشکرم داداش مرسی از اینکه لطف کردین و وقت گذاشتین و دیدین
          خوب شاید تنها خودرویی که منو منصرف کنه از خرید بنزینی ها تسلا ها هستش نسبت به پولی که پرداخت میکنی سواری فوق العاده ای بهت میدن جز شتاب هندلینگ و عملکرد ترمز در سطح بالایی هستش
          هرچند قطعا به پای خودرویی های که حدود ۱.۵ برابر یا ۲ برابر گرونتر چه بنزینی چه برقی باشن تو سواری نمیرسن اما بازهم با چنین قیمتی همچین پکیجی رو ارائه میکنه واقفا قابل احترامه با وجود اینکه ضعف در کیفیت ساخت و مونتاژ و کنترل کیفیت دارن
          انشالله حتما قسمت شد انجامشون میدم من پولستار ۲ هم آخرین ویدیو آپلود کردم

          موافقم 11
          مخالفم 4
        2. SS

          ۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (822 ديدگاه)

          😂😂 دیگه انقدر ضایع تبلیغ کانال نکنید
          بنویسید از کانال ما دیدن کنید خیلی بهتره

    2. م.ن

      ۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      با تکنولوژی جدید باتری و لاستیک قابل بازیافت و استفاده دوباره است و دور ریز ندارد. یک مکانیزم جدید هم ایجاد و استفاده میشه در ماشین های برقی که تولید برق برای بخاری و کولر ماشین را انجام میدهد.

  2. اکبرخان خانزاده

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخه اینم شد مقاله؟؟؟چون لاستیکش 30 درصد بیشتر استهلاک داره تیتر زدی هزینه جانبی نگران کننده خودرو برقی؟؟؟بقیه مقاله رو حال نداشتی ترجمه کنی؟؟اصلا عمر مفید خودرو تو خارج چند ساله؟؟مقایسه با کدوم خودرو کرده یا آمار؟؟درسته سایت هست و باید مطلب گذاشت ولی اینجوری نه دوست عزیز

    موافقم 47
    مخالفم 12
  3. Behnam1012

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (983 ديدگاه)

    ولی خب تبلیغات کاری کرده که مصرف کننده فکر کنه خودروی برقی بجز شارژ هیچ هزینه ای نداره

    افت عملکرد باطری و یا هزینه سنگین تعویض باطری هم جز معایبی هست که بلند مدت خودش رو نشون میده

    موافقم 50
    مخالفم 12
    1. amir

      ۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3689 ديدگاه)

      نه نه از این خبرا نیست هرگونه شکی هم در این موارد دارید به مهندس المیرای سوشیانت tesla و جاناتان تسلا مراجعه کرده تا برای شما از هوش و نبوغ طراحان تسلا بگویند

      موافقم 17
      مخالفم 14
    2. MAJking2

      ۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (435 ديدگاه)

      در مناطق سردسیر هم بشدت عفت عملکرد دارند و در مناطق گرمسیری هم عمر مفید باطری کاهش قابل توجهی داره، درکل بهتره این برقی ها از راهی که اومدن برگردن، بهترین کار اینه که تمام شرکتها و دول اروپایی و آمریکایی مشوق هایی در نظر بگیرند و عزمشون رو جزم کنن که سوخت های پاک رو وارد مراحل عملیاتی کنند تا الان هم سوختی مثل e85 اختراع شده ولی خب فعلا اون چیزی که باید نیست، قطعاً با توجه بیشتر و تمرکز زیاد میشه به سوخت پاک و بی آلایندگی دست یافت.

      موافقم 28
      مخالفم 7
      1. Oxygen

        ۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (107 ديدگاه)

        حرفت واقعا مزخرف هست ! هیچ ماشینی نمیتونه تو همه شرایط آب و هوایی بهترین عملکرد و داشته باشه ! ماشین بنزینی هم تو هوا گرم تابستان شتابش گ . و . ز میشه یا چون مصرف سوختش خیلی بالا میره در نتیجه شعاع حرکتیش هم میاد پایین ، آقا سینا از پیج sina carshow که ماشین های روز دنیا رو بررسی می‌کنند ، تو کامنت های همین پست گفتن از نظر هزینه نگهداری برقی ها خیلی خیلی بهتر هستن ولی امثال شما ها که تا حالا حداکثر سوار ماشین ایرانی یا چینی شده باشین میاین نظر متعصبانه میدید ! وقتی چیزی را نمی‌دانیم نظر ندهیم

        موافقم 10
        مخالفم 12
        1. MAJking2

          ۶ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (435 ديدگاه)

          تو عقلتو بده دست آقا سینا برات خوب و بد تعیین کنه، حالا ماهم اگ ماشین خوب سوار نشدیم بالاخره بررسی های خودرویی رو از وبسایت های معتبر خارجی دنبال میکنیم، ما شاید نخورده باشیم نون گندم ولی دیدیم دست مردم.

          موافقم 3
          مخالفم 3
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      از همه مهم‌تر بازدهی شارژ و دیر شارژ شدن هست که هیچ همخوانی‌ای با ادعاهایِ شرکت‌ها نداره !

      موافقم 9
      مخالفم 35
    4. Sina_carshow

      ۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (322 ديدگاه)

      تا ۸ سال ۲۴۰ هزار کیلومتر تمام شرکتا باتریا رو گارانتی میکنن و کوچیکترین افت عملکرد موظف به تعویض کامل باتری طبق قرارداد خرید و شرایط گارانتی هستن

      موافقم 14
      مخالفم 14
      1. بهزاد

        ۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2563 ديدگاه)

        دوست گرامی این کلمه ی کوچکترین یک مقدار بلوف هست و اگر قراره شما به آگاهی سایر دوستان کمی اضافه کنید در وهله ی اول از خودت شروع کن و یکم یاد بگیر.
        گارانتی شرکت ها متفاوته اما برای نمونه محصولات تسلا شروع گارانتیشون برای باتری ۱۶۰ هزار کیلومتر یا ۸ سال و بیش از ۳۰ درصد ظرفیت از دست رفته.
        به عبارت بهتر تا ۳۰ درصد ظرفیت از دست رفته شرکت را ملزم به تعویض باتری نمیکنه.

        موافقم 16
        مخالفم 13
        1. Sina_carshow

          ۶ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (322 ديدگاه)

          داداش من امارات زندگی میکنم به وضوح تو بند قرار داد خرید تسلا نوشته شده این قضیه که در صورت افت عملکرد باتری و یا از بین رفتن یا از کار افتادن باتری کمپانی با باتری نو تا ۸ سال یا ۲۴۰ هزار کیلومتر ساپورت کنه مالک رو و رایگان اینکارو انجام بده
          هیچ عددی و درصدی هم نوشته شده برای تسلا مدل اس برا مدل ۳ هم تا ۱۸۰ هزار کیلومتره با همین شرایط مشابه
          البته شاید تو کشوری که شما زندگی میکنی فرق داشته باشه

          موافقم 8
          مخالفم 6
      2. امین

        ۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (685 ديدگاه)

        با این حرفت معلوم میشه ، از شرایط گارانتی اطلاع ناقص داری.
        کوچکترین افت = تعویض اشتباه میزنی آقا
        بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

  4. Mr. gt c

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (435 ديدگاه)

    فاجعه ای به نام خودروهای برقی….

    موافقم 20
    مخالفم 12
  5. ممد ژانگولر

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4205 ديدگاه)

    تقاضای خودروی برقی وحشتناک رفته بالا . چون جوابگوی تقاضا نیستن شروع میکنن به گفتار درمانیو از این سیاستها . فعلا مجبورن میکس بفروشن تا منابع لیتیوم عادلانه تقسیم بشه . چاره ایی هم ندارن . در اینکه آینده متعلق به برقیاست شک نکنید . حداقلش پاکیزه تر شدن هواست و کم تر شدن دمای هوا . بقیشو بذارید به حساب خاله زنکی بازی

    موافقم 9
    مخالفم 24
    1. امین

      ۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (685 ديدگاه)

      یکسال از دنیا عقبی .
      کاهش رشد داشتن .
      برقی ها برای فروش زمان زیادتری به نسبت بقیه لازم دارن

  6. Amir Ali

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    یه خودروی برقی در مقایسه با خودروی مشابه بنزینی:

    – هزینه نگهداری بیشتر
    – افت قیمت بیشتر
    – و هزینه ساخت کمتری داره،
    اما مصرف کننده بابت خرید خودروی برقی هزینه ای مشابه هزینه خودروی بنزینی رو میپردازه!

    (سود حاصل از ساخت با هزینه خیلی کمتر) و (سود حاصل از نگهداری خودرو و تعمیرات تخصصی) میره به جیب کمپانی سازنده!

    برقی شدن خودرو ها فقط برای سود بیشتر کمپانی هاست، و به ضرر مصرف کننده تموم میشه.

    موافقم 15
    مخالفم 18
  7. احسان

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (157 ديدگاه)

    کاش مقاله جزئیات بیشتر داشت،به جز تایر ،اگر دیگر قطعات مصرف نظیر شمع ها،روغن ها،تفاوت هزینه بنزین و برق،کاتالیزور و دیگر قطعات مصرفی رو در نظر بگیریم و میزان خرابی و تعمیر و هزینه قطعات باشه کدام به صرفه تر میشه. چون اینطورس نمیشه یک نتیجه گیری کلی کرد.

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. محمود

      ۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (99 ديدگاه)

      اونهمه هزینه‌های جانبی خودروهای درون سوز رو فاکتور میگیرن و میگن برقی بده چون مصرف لاستیکش بیشتره! تعداد قطعات خودروهای درون سوز خیلی بیشتره و به همون میزان احتمال خرابیش هم بالاتر. حالا باتری جامد بیاد، سرعت شارژ بسیار سریع تر و وزن کمتر هم خواهد داشت که اون مشکل خودروهای برقی هم رفع خواهد شد

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      سلام. فکر کنم در مقایسه با خودرو ایرانی به صرفه باشه

  8. Enzo Ferrari 2008

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    طرف می خواد دنبال کننده ها ش بیشتر شه
    ماشین برقی واقعا هزینه داره پس چرا این همه مردم
    خریداری می کنن؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      بخاطر تبلیغ

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. حسین

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    فقط بحث هزینه رو مطرح کردن؟
    خب این تایر بیشتر خودش طبیعت را آلوده می‌کنه!
    بعدا تعویض باتری هم پیش می یاد که اونم خودش آلاینده هست.
    بنظر میرسه خودرو های برقی از خودرو های هیبریدی مثل پریوس بیشتر مضر هستند ؛ مخصوصا در کشوری مثل هند که اکثر برقش با سوختن زغال سنگ تامین میشود.

    موافقم 5
    مخالفم 7
  10. Tester

    ۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ادعاهای سازندگان خودروهای برقی:
    ● آلایندگی کمتر
    ●هزینه‌های سوخت پایین‌تر
    ●دسترسی آسانتر‌ به منابع حرکتی
    ●کاهش گازهای گلخانه‌ای

    اما واقعیت:
    ■آلایندگی زیست محیطی وسیع برای ساخت و بازیافت باطری‌ها
    ■ایجاد ایستگاه‌های شارژ با موتور بنزینی و گازوئیل برای تولید برق مورد نیاز ایستگاه شارژ
    ■صرف زمان زیاد برای شارژ شدن خودرو و کاهش طول عمر باطری‌ها با شارژ اشتباه
    ■ایجاد گازهای گلخانه‌ای نزدیک به ۳برابر بیشتر از یک خودروی درون‌سوز

    موافقم 6
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا