متفرقه

هلیکورن 1932، خودرویی عجیب با نیروی پیشران ملخی!

هلیکورن ۱۹۳۲ که در سال ۲۰۰۰ در انباری در فرانسه پیدا شد، خودرویی عجیب و بی‌نظیر است. این یک خودروی قدیمی پرسروصدا است که برای نیروی پیشران از ملخ استفاده می‌کند و هم‌اکنون در تنسی حضور دارد. حال ویدئوی جدیدی از کانال یوتیوب Barcroft Cars نمایی کلی از این خودروی منحصربه‌فرد ارائه کرده که به‌طور کامل و البته خلاصه ویژگی‌های عجیب آن را نشان می‌دهد. هلیکورن به‌طور کامل بازسازی شده و ملخ و همهٔ ویژگی‌های آن برای تردد در جاده‌ها قانونی هستند.

این خودرو تا حد امکان با قطعات اصلی بازسازی شده اما بااین‌حال برخی قسمت‌های آن مثل قاب دور ملخ باید از نو ساخته می‌شدند. همچنین هرچند داشبورد خودرو به همراه رینگ‌های سیمی ۱۹ اینچی، چراغ‌های جلو، پدال ترمز، غربیلک فرمان، سوئیچ چراغ‌ها و پلاک همگی همچنان فابریک هستند اما آمپرها هم باید تعمیر می‌شدند. هلیکورن ۴۲۶ سانتی‌متر طول دارد و هدایت آن از طریق چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد. طراحان این ماشین در زمان ساخت، شاسی را چرخانده و محفظهٔ پیشرانه را در جلو و چرخ‌های فرمان پذیر را در عقب قرار داده‌اند و به همین دلیل، دایرهٔ چرخش بزرگ هلیکورن رانندگی را خسته‌کننده می‌کند.

پیشرانهٔ اصلی هلیکورن یک نمونهٔ دو سیلندر تخت بوده که همراه با خودرو پیدا نشد و به همین دلیل، طی فرایند بازسازی از یک پیشرانهٔ قوی‌تر و مدرن‌تر ساخت سیتروئن استفاده شد. این پیشرانه از طریق میل‌لنگ خود که مستقیماً به توپی ملخ متصل است، آن را به چرخش درمی‌آورد. بااین‌حال، هلیکورن اصلاً خودروی سریعی نیست و یک تپهٔ ساده می‌تواند راننده را مجبور به خروج از خودرو و هل دادن آن کند. البته فرمان، پدال گاز و ترمز به‌راحتی از بیرون خودرو در دسترس هستند که این باعث می‌شود هل دادن هلیکورن کمی ایمن‌تر و راحت‌تر از خودروهای معمولی باشد!

هلیکورن ۱۹۳۲ شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. در این ماشین، بجای آنکه پیشرانه از طریق گیربکس، میل‌گاردان و دیفرانسیل چرخ‌ها را به حرکت درآورد، از طراحی بسیار ساده‌تری استفاده شده است: یک ملخ! خودروهای ملخی که در دهه‌های اولیهٔ قرن بیستم ساخته می‌شدند، معمولاً از پیشرانه‌های سادهٔ موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کردند اما این ایده هیچ‌گاه فراگیر نشد و بسیار از خودروهای ملخ‌دار آن دوران جان سالم به درنبردند هرچند که گواهی بر خلاقیت و نبوغ طراحان و مهندسان آن سال‌ها بودند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. MAJking2

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (426 ديدگاه)

    مانع جلوش بیاد چرخ کرده تحویلش میده!

    موافقم 78
    مخالفم 1
    1. DoctoR

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      خداروشکر مالکش نشدم وگرنه تیغ فلزی میذاشتم جای پره ی موتور 6 سیلند هم میذاشتم پشتش
      ممکن بود اشتباهی از جلوی خونه بدخواهام رد بشم🙄

      موافقم 48
      مخالفم 3
    2. مجتبی .

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (23 ديدگاه)

      🤣🤣🤣

      موافقم 35
      مخالفم 2
      1. Amir mahdi @-1387

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (208 ديدگاه)

        معلوم نیست طراح اون کی بود چی زده
        بود آخه هواپیما مخلوط ماشین

        موافقم 17
        مخالفم 1
    3. shayan1renault

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      اون زمان مردم ایران خر سواری میکردن..
      خر از این بهتره

      موافقم 25
      مخالفم 8
  2. SLR _ 722

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    خوب حداقل میشه گفت رانا و تارا واقعا ایمنی در برابر عابر پیاده بیشتری دارند

    موافقم 45
    مخالفم 5
  3. TESLA

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    Wow , این ماشین مربوط به ۹۰ سال پیشه ، ۱۹۳۲ یعنی ۳ سال قبل از وقوع جنگ جهانی دوم هر چند الان برای ما مسخره به نظر میاد ولی برای دوره خودش طراحی خیلی آینده نگرانه و فضایی داشته ببینید صحبت سر ۹۰ سال پیشه یعنی زمانی که خیلی از غول های خودروسازی با تجربه حال حاضر به وجود نیومده بودن ، از نظر من برای اون زمان که هنوز تو خیلی از کشور ها به جای ماشین کالاسکه تردد می‌کرده یه اثر خلاقانه محسوب می‌شده

    موافقم 52
    مخالفم 6
    1. Doctor Who

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (24 ديدگاه)

      جنگ جهانی دوم سال ۱۹۳۹ شروع شد، ۳ سال قبلش میشه ۱۹۳۶
      حالا شما چجوری سال شروع جنگ جهانی دوم رو ۱۹۳۵ در نظر گرفتی؟

      موافقم 9
      مخالفم 3
  4. مشتاقی

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    باید بفرستنش موزه

    موافقم 29
    مخالفم 2
  5. ممد ژانگولر

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    من باشم تو تابستون میذارم تو تراس خونمون به عنوان پنکه ازش استفاده میکنم کمتر عرق سوز بشم

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. DoctoR

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      عجب ایده ای دادی پسر
      نصف شب که خیلی گرم شد ی دنده‌3 به 2 میکشی خونه یخ میشه برای صرفه جویی دوگانه سوزشم میکنی👋عشق و حال سنگین

      موافقم 23
      مخالفم 1
  6. AMANTE

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    طبیعیه که فرانسوی هست چون فرانسوی ها معمولا این چنین ایده های عجیب به سرشون میزنه.
    توی قسمت ویژه گرند تور که برای ماشین های فرانسوی بود ریچارد هموند ماشین Leyat Helica رو تست میکنه که اونم جلوش ملخ داشت.

    موافقم 26
    مخالفم 2
  7. شهاب

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (251 ديدگاه)

    نمیدونم چرا وقتی بچه بودم از اون ماشینهایی که یک دسته در جلوی کاپوت و موتور داشتن و باید اون دسته رو تاب میدادی و در واقع هندل میزدی تا ماشین روشن بشه خیلی خوشم می اومد ، اون هندل در واقع استارت دستی بود و بیشتر هم در سریالها و فیلمهای خارجی این ماشینها رو می دیدم

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. مردیم از خوشی

      ۲۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1449 ديدگاه)

      یکی از اون فیلم ها قصه های جزیره بود

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. شهاب

        ۲۴ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (251 ديدگاه)

        آره یادمه

  8. حسین

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    موتور وسط و ملخ عقب بود ، فرمانپذیری جلو منطقی تر نبود؟

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. aMiRsHaYaN

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    باز صد رحمت به اونی که تو گرند تور آوردن این دیگه چرخ گوشته 😐

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Radmehr

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (541 ديدگاه)

      اون که خیلی افتضاح تر بود مال عصر دقیانوس بود‌

  10. Hassan

    ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    زمانی که موتورها بازدهی کمی داشتند . مهندسان مکانیک سعی می کردند با لطایف الحیل توان بیشتری بگیرند. این رو مثلاً برای زمین های گلی طراحی کردند که گیر نکنه . یه خوبی داره دیفرانسیل ندارن و زوزه دف رو رفع کرده بودند! قطار با نیروی ملخ هم آلمان ها ساخته بودند! سیستم جعبه فرمان این ماشین باحاله .!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. بازدیدکننده

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    توی کارتون ژاپنیه گمان کردم الکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا