شرکت امریکایی کاتک با استفاده از بلوک پیشرانه شورلت، یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۷ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۴۰۰ اسب بخار ساخته است.
این پیشرانه ۲.۷ لیتری بر اساس بلوک پیشرانه LT شورولت شکل گرفته و هدف اصلی از تولید آن ارائه محصولی برای مسابقات POWri، سری اکستریم اوت لاو و همچنین مسابقات USAC بوده است. حداکثر قدرت این نیروگاه آهنین با استفاده از سوخت متانول به ۴۰۰ اسب بخار میرسد. پیشرانه جدید کاتک نسبت تراکم نسبتاً بالای ۱۴ به ۱ دارد که بسیار بیشتر از نسبت تراکم پیشرانه M139 مرسدس AMG است.
پیشرانه مرسدس نصب شده در AMG SL43 آن را به یکی از سریعترین خودروهای ۴ سیلندر دنیا تبدیل کرده است. البته پیشرانه ژرمنها از توربو و فناوری هیبریدی استفاده میکند اما کاتک نمونهای تنفس طبیعی ساخته است. از جمله ویژگیهای پیشرانه کاتک میتوان به سوپاپهای ورودی تیتانیومی، دریچه گاز کینسلر، میللنگ سفارشی و محفظه احتراق متمایز اشاره کرد.
همانند اکثر پیشرانههای مسابقهای میدگت، پیشرانه کاتک زاویهای ۴۵ درجهای دارد و این آرایش به خنثی شدن تمایل وزن خودروهای مسابقهای میدگت به سمت چپ کمک میکند. هدف از چنین طراحیای ایجاد هندلینگ متوازن در پیستهای مسابقهای بیضیشکل است. همچنین وزن پیشرانه کاتک به کمتر از ۹۱ کیلوگرم میرسد که حتی کمتر از وزن پیشرانه ۳ سیلندر توربوی G16E-GTS نصب شده در تویوتا GR کرولا خواهد بود.
نکته جالب اینکه کاتک اظهار میدارد این پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری را میتوان در خودروهای استاندارد جادهای و دیگر مدلهای سفارشی بکار برد و همین موضوع ما را به تصورات هیجانانگیزی میرساند. برای مثال شاید بتوان پیشرانه یاد شده را در خودروهایی همچون فورد ماوریک نصب کرد تا یک وانت پیکاپ سریع و جذاب تولید شود. همچنین امکان نصب آن در پورشه ۹۴۴ وجود دارد، خودرویی که قبلاً پذیرای برخی پیشرانههای دیوانهوار بوده است. کاتک هنوز قیمت پیشرانه ۴ سیلندر خود را منتشر نکرده اما میگوید امکان خرید آن توسط مشتریان شخصی وجود دارد. این شرکت همچنین نسخه ارزانتری را تولید خواهد کرد که احتمال نصب آن روی خودرویی همچون هوندا سیویک وجود خواهد داشت.
parsa
۲۷ آذر ۱۴۰۲به نظرتون میشه رو این توربو شارژ هم گذاشت ؟ اگه توربو رو این بگذار چه قدرت و گشتاوری بیرون بده یه چیز عجیب غریبی میشه
راحت فکر کنم 500 تا 600 اسب بخار با توربو بشه ازش بیرون کشید
بعد بگذاری ش رو یه خودروی اسپرت می ترکونه
ولی خب حیف ، تو جنگ بین جبهه شرق {دارنده عمده نفت} و غرب {مصرف کننده عمده نفت} هستیم و برنامه غرب اینه که تا جایی که میشه از وابستگی همه چیز خودش به نفت و همه مشتقات نفتی کم و کمتر کنه
پس خلاقیت روی خودروهای درون سوز دیگه کم کم باید جاش رو به خودروهای برقی و سوخت های غیرنفتی بده {هیدروژنی-الکلی و…}
موتورهای باحال درون سوز مثل این ، دیگه خیلی از سوی دولت مردان وسیاست گذار غربی حمایت نخواهند شد
سیاست دولت های غربی ، گنده کردن شرکت های خودروساز پیشرو برقی و مالکین شونه {ایلان ماسک} —تسلا – ریویان – لوسید و….
مهم ترین جمله ای که شنیدم :
هیچ چیز غیرسیاسی در دنیا وجود ندارد
حسین
۲۷ آذر ۱۴۰۲روش توربو بگذاری که چی بشه؟
همین الان ۱۴ به ۱ است!!!
دیگه بیشتر از این ؟؟
NAVID۰۰۹۸
۲۷ آذر ۱۴۰۲بَهبَه
چَه مَتوری ، جااااان 😂!
ALI.S
۲۸ آذر ۱۴۰۲چرا که نه؟
مگه قدرت بیشتر بیشتر عیبه؟
خو بگو که در بخش تحقیق و توسعه رو تخته کنند!
این یعنی پیشرفت!
سیامک
۲۹ آذر ۱۴۰۲نسبت تراکم یه چیزه و افزایش جرم هوای وارده به سیلندر توسط توربو شارژ چیز دیگه . توجه فرمودید ؟
GMA
۲۷ آذر ۱۴۰۲با چنین نسبت تراکمی توربو استفاده بشه؟! منطقیه:))
مسعود
۲۸ آذر ۱۴۰۲چه جالب که هیچکس به سوخت متانول اون توجه نکرده.
Yasin
۲۸ آذر ۱۴۰۲همینجوریش نسبت تراکمش خیلیه احتمالا توان مقابله با تراکم بیشتر توسط توربو رو نداره.
یه بنده خدا
۲۹ آذر ۱۴۰۲ههه داداش اصن نگران نباش در حد معرفیه کدوم شرکت اینو میندازه رو ماشین هاش😂😂
۲۷ آذر ۱۴۰۲به پراید میخوره؟
تخفیف داره؟
سید علی
۲۷ آذر ۱۴۰۲این میزان از بلهت و خوشمزگی ققط تو هموطنان ما پیدا میشه و بس . تو هر محفلی و تو هر زمینه ای یه آدم شیرین فکر مثل شما هست که بحث رو به تمسخر بگیره . متاسفم
🌪️ Tornado 🌪️
۲۷ آذر ۱۴۰۲داداش فازتو خریدارم 😂😂
امید
۲۷ آذر ۱۴۰۲مهندسی آمریکایی هستش، جای تعجب نداره
علی
۲۸ آذر ۱۴۰۲سلام داداش رو آر دی نصب میشه خودرو ملی تخفیف داره
علی
۲۷ آذر ۱۴۰۲ای کاش این دو تا شرکت کذایی سایپا و ایران خودرو میخریدن و میاوردن داخل مملکت و با کمک نخبه ها و صنعتگر ها کپی میکردن تا از این موتور های پر مصرف و پر استهلاک و کم قدرت نجات پیدا کنیم.
مهدی
۲۷ آذر ۱۴۰۲اره بعدش با پنج برابر قیمت به مردم بیچاره میفروختن خدا میدونه به چه کسانی علم و خرد بده
حسین
۲۸ آذر ۱۴۰۲با این نسبت سوخت به درد ایران نمیخوره ، بنزین با اکتان خیییییلیییی بالا میخواد
مهدی
۲۸ آذر ۱۴۰۲نوشته با سوخت متانول نه بنزین 😐
دیمن
۲۷ آذر ۱۴۰۲این شورولت تمام نشدنی💪💪
90s culture
۲۷ آذر ۱۴۰۲آلمانی در مهندس خودرو واقعا در جهان سرآمد هستند و ارزش پرداخت بهای زیاد محصولاتشان را دارند…..
ام نمی دونم امریکایی ها چطور با همون نتیجه! با پیچیدگی خیلی کمتر! و قیمت های خیلی پایین تر!!!! دست پیدا می کنند!؟ 😕
کاظم جفائی
۲۸ آذر ۱۴۰۲تکنولوژی آمریکا به این دلیل بالاتره که نظام آموزشیشون از ابتدایی فرق داره با نظام آموزشی آلمان یا روسیه و غیره… همچنین آمریکا جذب نخبه از تمام دنیا داره ولی آلمان نداره. البته به تازگی شروع کرده به این کار
حمیدرضا غلامی
۲۷ آذر ۱۴۰۲سلام عجیب و قریب!
Royal Driver
۲۸ آذر ۱۴۰۲خیلی موتور ایدهآلی هست. خیلی خوشم اومد از مهندسیش.
پرا۲ید
۲۹ آذر ۱۴۰۲واسه هر ماشین یه موتور منحصر به فرد زدن که کاری نداره،
هر وقت اومدن مثل ایران خودرو یه موتور پیکان رو ۶۰سال تولید کردن و روی همه ی محصولات زدن و تازه به شرکت بهمن هم بدن تا رو مزدا وانت بزنه یا مثل سایپا یه موتور پراید رو روی ۵۰تا محصول گذاشتن، تازه ماشین ۵تومنی رو ۵۰۰ میلیون اونم با قرعه کشی و صف خریدار, انجام دادن، تازه میشه ***
داود
۲۹ آذر ۱۴۰۲اساتید عزیز سوختش بنزین نیست 😐