متفرقه

معرفی پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتر تنفس طبیعی با 400 اسب بخار قدرت!

شرکت امریکایی کاتک با استفاده از بلوک پیشرانه شورلت، یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۷ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۴۰۰ اسب بخار ساخته است.

این پیشرانه ۲.۷ لیتری بر اساس بلوک پیشرانه LT شورولت شکل گرفته و هدف اصلی از تولید آن ارائه محصولی برای مسابقات POWri، سری اکستریم اوت لاو و همچنین مسابقات USAC بوده است.  حداکثر قدرت این نیروگاه آهنین با استفاده از سوخت متانول به ۴۰۰ اسب بخار می‌رسد. پیشرانه جدید کاتک نسبت تراکم نسبتاً بالای ۱۴ به ۱ دارد که بسیار بیشتر از نسبت تراکم پیشرانه M139 مرسدس AMG است.

پیشرانه مرسدس نصب شده در AMG SL43  آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای ۴ سیلندر دنیا تبدیل کرده است. البته پیشرانه ژرمن‌ها از توربو و فناوری هیبریدی استفاده می‌کند اما کاتک نمونه‌ای تنفس طبیعی ساخته است. از جمله ویژگی‌های پیشرانه کاتک می‌توان به سوپاپ‌های ورودی تیتانیومی، دریچه گاز کینسلر، میل‌لنگ سفارشی و محفظه احتراق متمایز اشاره کرد.

همانند اکثر پیشرانه‌های مسابقه‌ای میدگت، پیشرانه کاتک زاویه‌ای ۴۵ درجه‌ای دارد و این آرایش به خنثی شدن تمایل وزن خودروهای مسابقه‌ای میدگت به سمت چپ کمک می‌کند. هدف از چنین طراحی‌ای ایجاد هندلینگ متوازن در پیست‌های مسابقه‌ای بیضی‌شکل است. همچنین وزن پیشرانه کاتک به کمتر از ۹۱ کیلوگرم می‌رسد که حتی کمتر از وزن پیشرانه ۳ سیلندر توربوی G16E-GTS نصب شده در تویوتا GR کرولا خواهد بود.

نکته جالب اینکه کاتک اظهار می‌دارد این پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری را می‌توان در خودروهای استاندارد جاده‌ای و دیگر مدل‌های سفارشی بکار برد و همین موضوع ما را به تصورات هیجان‌انگیزی می‌رساند. برای مثال شاید بتوان پیشرانه یاد شده را در خودروهایی همچون فورد ماوریک نصب کرد تا یک وانت پیکاپ سریع و جذاب تولید شود. همچنین امکان نصب آن در پورشه ۹۴۴ وجود دارد، خودرویی که قبلاً پذیرای برخی پیشرانه‌های دیوانه‌وار بوده است. کاتک هنوز قیمت پیشرانه ۴ سیلندر خود را منتشر نکرده اما می‌گوید امکان خرید آن توسط مشتریان شخصی وجود دارد. این شرکت همچنین نسخه ارزان‌تری را تولید خواهد کرد که احتمال نصب آن روی خودرویی همچون هوندا سیویک وجود خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. parsa

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    به نظرتون میشه رو این توربو شارژ هم گذاشت ؟ اگه توربو رو این بگذار چه قدرت و گشتاوری بیرون بده یه چیز عجیب غریبی میشه
    راحت فکر کنم 500 تا 600 اسب بخار با توربو بشه ازش بیرون کشید
    بعد بگذاری ش رو یه خودروی اسپرت می ترکونه
    ولی خب حیف ، تو جنگ بین جبهه شرق {دارنده عمده نفت} و غرب {مصرف کننده عمده نفت} هستیم و برنامه غرب اینه که تا جایی که میشه از وابستگی همه چیز خودش به نفت و همه مشتقات نفتی کم و کمتر کنه
    پس خلاقیت روی خودروهای درون سوز دیگه کم کم باید جاش رو به خودروهای برقی و سوخت های غیرنفتی بده {هیدروژنی-الکلی و…}

    موتورهای باحال درون سوز مثل این ، دیگه خیلی از سوی دولت مردان وسیاست گذار غربی حمایت نخواهند شد
    سیاست دولت های غربی ، گنده کردن شرکت های خودروساز پیشرو برقی و مالکین شونه {ایلان ماسک} —تسلا – ریویان – لوسید و….

    مهم ترین جمله ای که شنیدم :
    هیچ چیز غیرسیاسی در دنیا وجود ندارد

    موافقم 84
    مخالفم 9
    1. حسین

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      روش توربو بگذاری که چی بشه؟
      همین الان ۱۴ به ۱ است!!!
      دیگه بیشتر از این ؟؟

      موافقم 54
      مخالفم 6
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        بَه‌بَه
        چَه مَتوری ، جااااان 😂!

        موافقم 22
        مخالفم 9
      2. ALI.S

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (260 ديدگاه)

        چرا که نه؟
        مگه قدرت بیشتر بیشتر عیبه؟
        خو بگو که در بخش تحقیق و توسعه رو تخته کنند!
        این یعنی پیشرفت!

        موافقم 11
        مخالفم 2
      3. سیامک

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نسبت تراکم یه چیزه و افزایش جرم هوای وارده به سیلندر توسط توربو شارژ چیز دیگه . توجه فرمودید ؟

    2. GMA

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      با چنین نسبت تراکمی توربو استفاده بشه؟! منطقیه:))

      موافقم 20
      مخالفم 3
    3. مسعود

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (73 ديدگاه)

      چه جالب که هیچکس به سوخت متانول اون توجه نکرده.

      موافقم 15
      مخالفم 1
    4. Yasin

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (21 ديدگاه)

      همینجوریش نسبت تراکمش خیلیه احتمالا توان مقابله با تراکم بیشتر توسط توربو رو نداره.

    5. یه بنده خدا

      ۲۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ههه داداش اصن نگران نباش در حد معرفیه کدوم شرکت اینو میندازه رو ماشین هاش😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    به پراید میخوره؟
    تخفیف داره؟

    موافقم 42
    مخالفم 6
    1. سید علی

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      این میزان از بلهت و خوشمزگی ققط تو هموطنان ما پیدا میشه و بس . تو هر محفلی و تو هر زمینه ای یه آدم شیرین فکر مثل شما هست که بحث رو به تمسخر بگیره . متاسفم

      موافقم 39
      مخالفم 51
    2. 🌪️ Tornado 🌪️

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      داداش فازتو خریدارم 😂😂

      موافقم 4
      مخالفم 7
  3. امید

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    مهندسی آمریکایی هستش، جای تعجب نداره

    موافقم 50
    مخالفم 12
    1. علی

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام داداش رو آر دی نصب میشه خودرو ملی تخفیف داره

      موافقم 3
      مخالفم 4
  4. علی

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    ای کاش این دو تا شرکت کذایی سایپا و ایران خودرو میخریدن و میاوردن داخل مملکت و با کمک نخبه ها و صنعتگر ها کپی میکردن تا از این موتور های پر مصرف و پر استهلاک و کم قدرت نجات پیدا کنیم.

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. مهدی

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اره بعدش با پنج برابر قیمت به مردم بیچاره می‌فروختن خدا می‌دونه به چه کسانی علم و خرد بده

      موافقم 30
      مخالفم 2
    2. حسین

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      با این نسبت سوخت به درد ایران نمیخوره ، بنزین با اکتان خیییییلیییی بالا میخواد

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. مهدی

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نوشته با سوخت متانول نه بنزین 😐

        موافقم 10
  5. دیمن

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (155 ديدگاه)

    این شورولت تمام نشدنی💪💪

    موافقم 30
    مخالفم 1
  6. 90s culture

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (236 ديدگاه)

    آلمانی در مهندس خودرو واقعا در جهان سرآمد هستند و ارزش پرداخت بهای زیاد محصولاتشان را دارند…..
    ام نمی دونم امریکایی ها چطور با همون نتیجه! با پیچیدگی خیلی کمتر! و قیمت های خیلی پایین تر!!!! دست پیدا می کنند!؟ 😕

    موافقم 48
    مخالفم 4
    1. کاظم جفائی

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      تکنولوژی آمریکا به این دلیل بالاتره که نظام آموزشی‌شون از ابتدایی فرق داره با نظام آموزشی آلمان یا روسیه و غیره… همچنین آمریکا جذب نخبه از تمام دنیا داره ولی آلمان نداره. البته به تازگی شروع کرده به این کار

      موافقم 16
  7. حمیدرضا غلامی

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام عجیب و قریب!

  8. Royal Driver

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    خیلی موتور ایده‌آلی هست. خیلی خوشم اومد از مهندسیش.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. پرا۲ید

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واسه هر ماشین یه موتور منحصر به فرد زدن که کاری نداره،
    هر وقت اومدن مثل ایران خودرو یه موتور پیکان رو ۶۰سال تولید کردن و روی همه ی محصولات زدن و تازه به شرکت بهمن هم بدن تا رو مزدا وانت بزنه یا مثل سایپا یه موتور پراید رو روی ۵۰تا محصول گذاشتن، تازه ماشین ۵تومنی رو ۵۰۰ میلیون اونم با قرعه کشی و صف خریدار, انجام دادن، تازه میشه ***

    موافقم 11
  10. داود

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اساتید عزیز سوختش بنزین نیست 😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا