متفرقه

محبوبیت روزافزون پیشرانه‌های 3 سیلندر در آمریکا

از سال ۲۰۱۹ تاکنون فروش پیشرانه های ۳ سیلندر در آمریکا رشد قابل‌توجهی داشته و درعین‌حال از محبوبیت پیشرانه های ۶ و ۸ سیلندر کاسته شده است.

چشم‌انداز بازار خودروی آمریکا با تغییرهای زیادی همراه است و این موضوع تنها به خود خودروها مربوط نمی‌شود بلکه درباره زیر کاپوت آن‌ها نیز صدق می‌کند. داده‌های جدید روند جالبی را نشان می‌دهند که حاکی از محبوبیت روزافزون پیشرانه های ۳ سیلندر و در همان زمان کاهش فروش پیشرانه های ۶ و ۸ سیلندر است. تا قبل از سال ۲۰۱۹ سهم خودروهای صفرکیلومتر مجهز به پیشرانه ۳ سیلندر در آمریکا تقریباً صفر بود اما سهم این نیروگاه‌های آهنین از بازار آمریکا با عرضه در سه‌ماهه اول ۲۰۱۹ رشد کرد و به ۵.۶ درصد در سه‌ماهه دوم امسال و ۶.۲ درصد در سه‌ماهه سوم رسید.

بنا به گفته کارشناسان صنعت خودرو، دلیل محبوبیت روزافزون پیشرانه های ۳ سیلندر در آمریکا افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه کوچک یا ساب کامپکت همچون بیوک انکور GX، فورد برانکو اسپرت و شورولت تریل بلیزر بوده است. داده‌های منتشر شده توسط اس اند پی گلوبال نشان می‌دهد فروش خودروهای ساب کامپکت پلاس صفرکیلومتر در آمریکا به حدود ۵۸۹ هزار دستگاه رسیده است درحالی‌که فروش خودروهای ساب کامپکت نیز حدود ۱۲۳ هزار دستگاه گزارش شده است.

اما پیشرانه های ۴ سیلندر همچنان محبوب‌ترین گزینه در بازار آمریکا هستند و سهم آن‌ها از بازار نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۵۷.۲ درصد رسیده است. به همین منوال تقاضا برای خودروهای ۶ سیلندر افت داشته و سهم آن‌ها از ۲۸.۶ درصد سال قبل به ۲۶.۸ درصد در سال جاری میلادی کاهش یافته است. همچنین طرفداران پیشرانه های ۸ سیلندر نیز کاهش داشته و درحالی‌که سال قبل سهم ۱۱.۵ درصدی از بازار آمریکا داشته‌اند اما این میزان در سال جاری به ۱۰.۹ درصد رسیده است. گفته می‌شود افت فروش خودروهای ۸ سیلندر به عرضه محصولات ۶ سیلندر پرقدرت و همچنین کم‌مصرف‌تر مربوط می‌شود. مثال بارز این موضوع جیپ واگونیر و گرند واگونیر ۲۰۲۴ است که بجای پیشرانه های ۸ سیلندر تنفس طبیعی از نیروگاه آهنین ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو استفاده می‌کنند. با یورش سریع خودروهای برقی به بازار انتظار می‌رود این روند ادامه‌دار باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. rita

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    این برای طرفردارای محیط زیست خوبه ولی برای ماشین بازا……نه💔💔💔

    موافقم 57
    مخالفم 5
    1. Saeed

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (213 ديدگاه)

      اتفاقاً برعکس تویوتا gr یاریس که سه سیلندر هست خروجی خیلی خوبی داده و خیلی از ماشین بازا ازش راضی هستن
      و کلی ماشین سه سیلندر دیگه
      زیاد بودن سیلندر پیشرانه شاید قدرت زیادی رو تولید کنه ولی مصرف سوخت و وزن بالاش رو هم در نظر بگیر

      موافقم 45
      مخالفم 4
    2. Moein

      ۲۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ماشین بازا چه اهمیتی دارن

      موافقم 1
      مخالفم 8
  2. arash

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    با عرض تاسف در هر زمینه ای از رشد و پیشرفت فناوری ، توسعه در سقف آن به آمریکا می رسیم در حدی که حتی حسین شریعتمداری ضد آمریکایی هم آی مک اپل بروی میزش خودنمایی میکند و خدا بیامرز حاج بخشی معروف هم آمپلی فایر را بروی وانت بلیزرش میگذاشت و شعار مرگ بر آمریکا میداد لذا ضمن باور بر سیاستهای استکباری و صهیونیستی و سرمایه داری کثیف سردمداران سودجو آمریکایی ، درود بر محصولات پیشرفته و های تک و صنعتگران و کارگران زحمتکش و خلاق آمریکایی.

    موافقم 59
    مخالفم 11
    1. aliasn

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (95 ديدگاه)

      نفهمیدم اینایی که فرمودید چه ربطی به این پست داشت ولی حاج بخشی تا جایی که میدونم لندروور داشت یا تویوتا لندکروزر.

      موافقم 6
      مخالفم 14
    2. Mr

      ۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      زیاد موافق نیستم
      کمپانی های موفق آمریکایی در زمینه تکنولوژی های دیجیتال و چیز های مرتبط با تراشه ها (مثل گوشی ، لپتاپ ،تبلت ، ساعت هوشمند و …) خیلی خوب عمل میکنند و بهترینند
      اما در بقیه زمینه های تکنولوژی پیشتاز نیستند
      چند وقت پیش یک موسسه استرالیایی یک گزارش منتشر کرد که توسط مجله گاردین بازنشر شد(اسم گفتم که فکر نکنید دروغ میگم برید بگردید خودتون پیدا میکنید)
      طبق برسی که اون موسسه و چند جای دیگه باهم انجام داده بودند آماری که بدست آوردن رو برسی کردند و به این نتیجه رسیدند:
      از ۴۴ حوزه فناوری و نوآوری های کاربردی در جهان مدرن ، در ۳۷ مورد چین پیشتاز بود! ۷ مورد هم آمریکا پیشتاز بود بقیه کشورها هم رتبه های پایین تر بودن هیچکدوم تو رتبه اول نبودن(😶😂)
      این آمار رو استرالیا و بریتانیا اعلام کردن دیگه ایران نگفته که بگین با چین قرار داد ۲۵ ساله بسته!
      یا یک مقاله دیگه تو همین گاردین گفته بود دانشگاه های چین و بریتانیا در حال سبقت گرفتن از دانشگاه های آمریکا هستن (بریتانیا توی حوزه های علمی و تحقیقاتی پیشرفته ، چین هم از نظر نوآوری و خلاقیت و تعداد مقالات منتشر شده علمی توسط دانشجو ها)
      زیاد خودتون رو درگیر این بازی کثیف رسانه ای آمریکایی ها نکنید
      درسته آمریکا در بعضی حوزه ها خیلی پیشرفته هست
      اما نه اونطوری که مردم ایران فکر میکنن
      دوره بهترین بودن آمریکا هم خیلی وقته تموم شده
      جزو بهترین ها هست ولی دیگه بهترین نیست
      بانک بین المللی پول و دارایی (مقر اصلیش تو نیویورک هست خود آمریکا، ایرانی نیست) هم اعلام کرد تا سال ۲۰۳۵ چین به اقتصاد اول جهان تبدیل میشه !
      در حوزه خودرو هم آمریکا اصلا به گرد پای اروپا نمی‌رسه، درسته جزو پیشرو هاست ولی نه آمریکا ، نه ژاپن و نه کره و نه چین و نه … هیچکدوم فعلا در حد و اندازه اروپا نیستند

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. sina

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2662 ديدگاه)

    پیشرانه مورد علاقه من
    چهار سیلندر دو لیتری تنفس طبیعی که قدرتش حوالی 170-200 اسب باشه و مصرف سوختش حوالی 6-9 لیتر

    موافقم 30
    مخالفم 7
    1. Tesla Pussy

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (16 ديدگاه)

      فقط عشق است ۴ سیلندر ۱۵۸۷ سی سی با ۱۱۰ اسب ملقب به موشک زمینی 😍😍🔥🔥🚀🚀

      موافقم 7
      مخالفم 29
    2. کیان

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1491 ديدگاه)

      بنظرم با این درخواست شما 2.5 لیتری خیلی بهتر باشه، 2 لیتری باشه بنظرم زور میزنه یکمی مگر اینکه موتور تخت باشه و … که اونم باز مسائل دیگه میتونه داشته باشه
      ولی بنظرم 2.5 لیتری 6 سیلندر تنفس طبیعی بهترین گزینه میتونه باشه قدرت داری، مصرف کم داری، موتور هم جون داره به اندازه دلخواه و لذت بخش

      موافقم 8
      مخالفم 6
      1. sina

        ۱۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2662 ديدگاه)

        شیش زیاده کیان جان :)
        همون چهار سیلندر 2.4 لیتری که تو کمری استفاده میشه بنظرم گزینه معقول تری باشه

        موافقم 14
        مخالفم 2
    3. MOHAMMAD

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      مرسدس AMG glc 2025 با ۴ سیلندر ۲لیتری ۴۷۰ اسب بهترین ۴ سیلندریه که میشه داشت

      موافقم 8
      مخالفم 6
    4. علی

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دو لیتری vtec هوندا

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. blackwing

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    قطعاً قیمت بنزین ، مصرف سوخت ، مشوق‌های فدرال… خیلی موثر بوده ، وگرنه امریکاییا هیچوقت به حجم‌های پایین روی خوش نشون نداده بودن.
    به قول خودشون :
    There is no replacement for displacement

    موافقم 12
    مخالفم 5
  5. Mohammad 84

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بجای اینکه بیای تعداد سیلندر رو کم کنی سوخت هیدروژن رو جایگزین بنزین و گازوییل و…. کن.
    هم پاک تره و انرژی حرارتی ۳برابری نسبت به سوخت های فسیلی داره(افزایش قدرت و گشتاور)
    فقط باید مخزن ایمن سازی بشه چون اگر بترکه قدرتش چندین برابر مخزنCNG و قطعات داخلی موتور از آلیاژ محکم تری ساخته بشه
    بعد هر چقدر خواستی تعداد سیلندر رو ببر بالا آثار مخرب هم برای محیط زیست نداره
    فقط بخاطر اینکه اهداف برقی و هیدروژنی از نوع پیل سوختی عقب نیفته موتور احتراقی هیدروژنی نمیسازن.(می‌توانند ولی نمیخوان)
    حالا برید برقی بسازید باتری بیشتر از ۷-۵سال بیشتر عمر ندارد بعدش هم دیگه قابل بازیافت نیست بعد حرف از محیط زیست میزنن!

    موافقم 19
    مخالفم 6
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چرا 3 سیلندر

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. شاهین

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      پس چند سیلندر؟

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. Aliasn

        ۱۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        دو سیلندر ژیان 😂

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. Tesla Screwed Up

          ۱۹ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          تک سیلندر مثل ارتش تک نفره ی CG125 😍😍🔥🔥🚀🚀

          موافقم 12
          مخالفم 2
        2. هومن توسکی

          ۲۲ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (7 ديدگاه)

          چرا دو سیلندر؟ 🤣

  7. Genius

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    تو متن بدرستی اشاره شده انجین سه سیلندر پرخوران برای کلاس ساب کامپکت نه مثل چری ام وی ام x22 روی مثلا کراس اووری که بایست قلدری نسبی واسه چهارتا شونه خاکی و شیبراهه زدن هم داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا