پیشرانه 4 سیلندر 4 لیتری المر ریسینگ با 2000 اسب بخار قدرت!

جمعه 9 تیر 1402 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
thor-long-block-1
اخیراً شرکت المر ریسینگ از پیشرانه‌ای 4 سیلندر با 2000 اسب بخار قدرت رونمایی کرده است. البته حجم این نیروگاه آهنین می‌تواند بین 4 تا 4.4 لیتر باشد...
تبلیغات

اخیراً شرکت المر ریسینگ از پیشرانه‌ای 4 سیلندر با 2000 اسب بخار قدرت رونمایی کرده است. البته حجم این نیروگاه آهنین می‌تواند بین 4 تا 4.4 لیتر باشد و قدرت آن نیز به 3000 اسب بخار برسد!

برای یک خودروی استاندارد و جاده‌ای شاید پیشرانه 4 سیلندر تیون شده با 400 اسب بخار قدرت بیش از حد نیاز باشد اما برای مدیران شرکت المر ریسینگ چنین ارقامی هرگز رضایت‌بخش نخواهد بود و به همین خاطر است که اخیراً از پیشرانه‌ای 4 سیلندر 4 لیتری با قدرتی 4 رقمی رونمایی کرده است. این نیروگاه آهنین که با نام Thor شناخته می‌شود قادر به ارائه 2000 اسب بخار قدرت در حالت مسابقه‌ای است. اگر بخواهید در مسابقات درگ شرکت کنید حجم پیشرانه را می‌توان بین 4 تا 4.4 لیتر تغییر داد که در این صورت خروجی آن به 3000 اسب بخار خواهد رسید.

تمرکز اصلی در فرایند تولید این پیشرانه روی به حداقل رساندن وزن و افزایش خروجی بوده است. در کلاس پیشرانه‌های مسابقه با وزن محدود، نیروگاه‌های 8 سیلندر می‌توانند عملکردی عالی داشته باشند اما برای خودروهای کلاس آزاد همچون تایم اتک، وزن بالای پیشرانه‌های 8 سیلندر یک ایراد خواهد بود. به همین دلیل است که پیشرانه 4 سیلندر سبک‌تر و کوچک‌تر گزینه‌ای ایده آل محسوب خواهد شد. وزن پیشرانه بلوک بزرگ Thor با تمامی متعلق ساختاری‌اش به 106 کیلوگرم می‌رسد.

اولین نسخه پیشرانه موردبحث در سال 2017 تولید شد و می‌توانست 1500 اسب بخار قدرت تولید کند که به معنی نسبت 375 اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر پیشرانه بود. به لطف وزن کم و ابعاد جمع‌وجور، Thor به عنوان پیشرانه بکار رفته در پورشه 968 RP968 حاضر در مسابقات تایم اتک انتخاب شد. خودروی یاد شده قهرمان مسابقات تایم اتک چلنج سال 2018 شد و بعدها نیز توانست دومین خودروی سریع تاریخ سیدنی موتور اسپرت پارک لقب گیرد. پیشرانه Thor در کل سه بار عنوان قهرمانی تایم اتک چلنج جهانی را به دست آورده است.

المر ریسینگ مدعی است این پیشرانه 4 سیلندر 4 لیتری بهترین نسبت قدرت به وزن را در بین تمامی پیشرانه‌های مسابقه‌ای از جمله پیشرانه‌های فرمول یک دارد. البته باید دانست توسعه این پیشرانه هزینه زیادی داشته و برای خرید آن باید حدود 103 هزار دلار هزینه کنید که شامل برخی قطعات همچون منیفولدها، حسگرها، سیم‌کشی و توربو نیست. شرکت یاد شده همچنین Thor را به هرکسی نمی‌فروشد و تنها در دسترس تیم‌های تائید شده با توانایی پشتیبانی خدمات خواهد بود. شاید Thor قیمت بالایی داشته باشد اما پیشرانه‌ای است که می‌تواند قهرمانی در سطح جهانی را به ارمغان بیاورد. اگر دوست دارید در مسابقات پایکس پیک یا تایم اتک شرکت کنید این نیروگاه آهنین قطعاً گزینه‌ای مطلوب خواهد بود.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.