متفرقه

پیشرانه 4 سیلندر 4 لیتری المر ریسینگ با 2000 اسب بخار قدرت!

اخیراً شرکت المر ریسینگ از پیشرانه‌ای ۴ سیلندر با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت رونمایی کرده است. البته حجم این نیروگاه آهنین می‌تواند بین ۴ تا ۴.۴ لیتر باشد و قدرت آن نیز به ۳۰۰۰ اسب بخار برسد!

برای یک خودروی استاندارد و جاده‌ای شاید پیشرانه ۴ سیلندر تیون شده با ۴۰۰ اسب بخار قدرت بیش از حد نیاز باشد اما برای مدیران شرکت المر ریسینگ چنین ارقامی هرگز رضایت‌بخش نخواهد بود و به همین خاطر است که اخیراً از پیشرانه‌ای ۴ سیلندر ۴ لیتری با قدرتی ۴ رقمی رونمایی کرده است. این نیروگاه آهنین که با نام Thor شناخته می‌شود قادر به ارائه ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت در حالت مسابقه‌ای است. اگر بخواهید در مسابقات درگ شرکت کنید حجم پیشرانه را می‌توان بین ۴ تا ۴.۴ لیتر تغییر داد که در این صورت خروجی آن به ۳۰۰۰ اسب بخار خواهد رسید.

تمرکز اصلی در فرایند تولید این پیشرانه روی به حداقل رساندن وزن و افزایش خروجی بوده است. در کلاس پیشرانه‌های مسابقه با وزن محدود، نیروگاه‌های ۸ سیلندر می‌توانند عملکردی عالی داشته باشند اما برای خودروهای کلاس آزاد همچون تایم اتک، وزن بالای پیشرانه‌های ۸ سیلندر یک ایراد خواهد بود. به همین دلیل است که پیشرانه ۴ سیلندر سبک‌تر و کوچک‌تر گزینه‌ای ایده آل محسوب خواهد شد. وزن پیشرانه بلوک بزرگ Thor با تمامی متعلق ساختاری‌اش به ۱۰۶ کیلوگرم می‌رسد.

اولین نسخه پیشرانه موردبحث در سال ۲۰۱۷ تولید شد و می‌توانست ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند که به معنی نسبت ۳۷۵ اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر پیشرانه بود. به لطف وزن کم و ابعاد جمع‌وجور، Thor به عنوان پیشرانه بکار رفته در پورشه 968 RP968 حاضر در مسابقات تایم اتک انتخاب شد. خودروی یاد شده قهرمان مسابقات تایم اتک چلنج سال ۲۰۱۸ شد و بعدها نیز توانست دومین خودروی سریع تاریخ سیدنی موتور اسپرت پارک لقب گیرد. پیشرانه Thor در کل سه بار عنوان قهرمانی تایم اتک چلنج جهانی را به دست آورده است.

المر ریسینگ مدعی است این پیشرانه ۴ سیلندر ۴ لیتری بهترین نسبت قدرت به وزن را در بین تمامی پیشرانه‌های مسابقه‌ای از جمله پیشرانه‌های فرمول یک دارد. البته باید دانست توسعه این پیشرانه هزینه زیادی داشته و برای خرید آن باید حدود ۱۰۳ هزار دلار هزینه کنید که شامل برخی قطعات همچون منیفولدها، حسگرها، سیم‌کشی و توربو نیست. شرکت یاد شده همچنین Thor را به هرکسی نمی‌فروشد و تنها در دسترس تیم‌های تائید شده با توانایی پشتیبانی خدمات خواهد بود. شاید Thor قیمت بالایی داشته باشد اما پیشرانه‌ای است که می‌تواند قهرمانی در سطح جهانی را به ارمغان بیاورد. اگر دوست دارید در مسابقات پایکس پیک یا تایم اتک شرکت کنید این نیروگاه آهنین قطعاً گزینه‌ای مطلوب خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین دهمرد

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    کاش مشخصات فنی مثل قطر پیستون و کورس پیستون رو هم می نوشت . بعید میدونم با چنین پیستون های بزرگ و احتمالا سوپاپ های بزرگی بتونه به دور بالایی برسه. و البته که ترجیح میدادم شیش سیلندر خطی باشه. چون موتور هرچی بزرگتر میشه نامعادل تر میشه. ولی ۶ سیلندر خطی این مشکلات رو نداره.

    موافقم 36
    مخالفم 7
  2. R/T

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    🤯🤯

    موافقم 24
  3. R/T

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    یا خود خدا از ۴ سیلندر ۲۰۰۰ اسب کشیدن همینش به طرز وحشتناکی زیاده چه برسه به نسخه ۳۰۰۰ اسبی

    موافقم 29
  4. مهدی

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    احتمالا بتونه مسیر ۴۰۰ متر رو تا انتها بره. در مقابل یه انجین حجیم با ضریب اطمینان بیشتر حس خوبی از انجین های کوچیک تا گردن بوست نمیگیرم. دمپایی ابری در مقابل صندل چرم

    موافقم 34
    مخالفم 6
    1. مازیار

      ۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (137 ديدگاه)

      هر کدوم به مورد استفاده خودش
      مثل تمام کالاها که تخصص و راحتی نسبت عکس دارن

      موافقم 18
      مخالفم 1
  5. BMW

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    ۴ سیلندر کمش نیست بااین همه قدرت اینگار داری موتور رو محدود میکنی حداقل ۸ سیلندر یا ۶ بهتره نبود براش

    موافقم 14
    مخالفم 4
  6. JDM سابق

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    حجم موتور و بالا بردن تا بتونن یخورده دور موتور رو کمتر کنن تا سیف تر باشه
    احتمالا از آلیاژ En30b یا 4330v برای شاتون و میلنگ استفاده کردن که اونم سپردن به شرکت های تولید لوازم افترمارکت استرالیایی مثل Nitto و…
    2000 اسب عدد بالاییه برای یه انجین حجم پایین آنچنان ریلایبل نیست

    موافقم 10
    مخالفم 3
  7. m

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (204 ديدگاه)

    بی ام و ی موتور داشت M12 . چهار سیلندر 1.5 لیتری بود تو qualify نزدیک 1400 اسب بخار قدرت تولید میکرد
    نلسون پیکه هم با این موتور قهرمان 1983 جهان شد و اولین ماشین و راننده ای بودن که با موتور توربو قهرمان شدن
    بعد از این هم انواع تیم ها شروع کردن به تولید موتور فرمول یک با توربو که البته موفق نبودن از جمله الفا فراری و رنو

    موافقم 12
    1. R@min

      ۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2051 ديدگاه)

      گرفتن اسب بخار یه بحثه استفاده از اون و دوامش یه بحث، همون M12 هم اون سالی که قهرمان شد بخاطر گپ تکنولوژی تویین توربو بود که ماشینای دیگه مشکل داشتن و سال های بعد حتی مسابقات رو به زور تموم می کرد و پر از عیب و ایراد و خرابی و مشکلات توربو بود و بعد 5 سال رفت کنار.

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. m

        ۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (204 ديدگاه)

        همین الان هم عمر موتور ها بین 2 هزار تا 5 هزار کیلومتره
        اون سالها مثل الان token نداشتن و این موتور تو مود تعیین خط 1400 اسب بخار بود و تو مسابقه بین 300 تا 600 اسب
        ضمنا موتور توربو به خاطر مشکل کنار گذاشته نشد بلکه FIA در سال 1988 ممنوع کرد

        1. R@min

          ۹ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (2051 ديدگاه)

          ممنوعیت بخاطر همین مسائل بود. مشکل تاخیر توربو شدیدی هم نسبت به تویین توربو داشت. بیمر هم سال 87 کلا کشیده بود کنار.

          موافقم 1
          مخالفم 2
  8. مهدی

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    ایول قدم بعدی میخوام بزارمش رو پراید 😂👍👍🤙

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. Alireza

    ۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (203 ديدگاه)

    ۴ سیلند ۲۰۰۰ یکم زیاد نیست؟؟؟!!!🤔

  10. Dariush saadat

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ما چقدر فوق تخصصصصصصصص تو مملکت داریم
    نظرات واقعا استثنائی آن
    خجالت نمیکشین؟!!!!!
    اینکار فقط از یه ایرانی بر میاد

    موافقم 6
    مخالفم 2
  11. ممد شوفر

    ۱۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این موتور مخصوص پژو ۴۰۵ وelx😂🤙🤙
    اگه اینجوری بشه گنگش خداس

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. رضا

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (154 ديدگاه)

    گشتاور؟بوست توربو؟ردلاین موتور؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا