سوپرشارژرها برای چندین دهه از سیستمهای پرکاربرد پرخوران بودهاند. علیرغم صدای زیبای مدلهای مجهز به این سیستمها، سوپرشارژرها به خاطر کاهش حجم پیشرانهها و استفادهی گسترده از توربوها در حال کنار گذاشته شدن هستند. شاید حتی جگواری که از این تکنولوژی در حال حاضر استفاده میکند نیز در آینده سوپرشارژرها را کنار بگذارد.
خب نگاهی به دلایل فراموشی این سیستم میاندازیم:
- فقدان راندمان بالا
درحالیکه توربوشارژرها گازهای اگزوز را دوباره استفاده میکنند و راندمان پیشرانه را افزایش میدهند، سوپرشارژر با استفاده از رابط متصل به میللنگ کار میکند؛ بنابراین بخشی از قدرت پیشرانه صرف توانبخشی به سوپرشارژر می شود. این کار به عنوان اتلاف پارازیتی شناخته میشود.
اتلاف پارازیتی همچنین بهطور مستقیم منجر به افزایش مصرف سوخت میشود چراکه پیشرانه برای ایجاد قدرت بیشتر باید سختتر کار کند. این فرایند امروزه جزو خط قرمزهای خودروسازان است.
- ابعاد
با جنگ قدرتی که بین خودروسازان راه افتاده، آسانترین راه استفاده از پیشرانهای توربو با فشار بالاتر است. برای اینکه یک سوپرشارژر نیز چنین عملکردی داشته باشد باید ابعاد آن افزایش پیدا کند که همین امر نیز باعث افزایش وزن آن میشود.
- قابلیت اطمینان
سوپرشارژرها به خاطر تولید گرما و انرژی جنبشی استرس زیادی را به پیشرانه وارد میکنند بنابراین بسیاری از قطعات پیشرانه باید مهندسی بسیار بالایی داشته باشند تا این فشارها را تحمل کنند. در اکثر موارد این موارد به اضافهوزن و عدم اعتماد به سوپرشارژرها منجر میشود.
- جاگذاری نهچندان مناسب در پیشرانه
محل محبوب برای قرار گرفتن سوپرشارژرهای مدرن در خودروها بالای سیلندرها است. متأسفانه این کار به معنی قرارگیری بخش زیادی از آلیاژ فلزی در بالای محفظهی پیشرانه است که منجر به افزایش کلی مرکز ثقل خودرو میشود که همین امر میتواند به اختلال در عملکرد دینامیکی خودرو شود. افزایش ارتفاع مرکز ثقل باعث افزایش انحراف از مسیر و تکانهای بدنه در هنگام عبور از پیچهای تند میشود که این عملکرد برای خودروسازها مناسب نیست.
- هزینه
مهندسی پیشرفتهای که برای قرار دادن سوپرشارژر در پیشرانه بکار میرود در نهایت تأثیر خود را روی برچسب قیمت نهایی خودرو میگذارد. تقویت اضافی قطعات استاندارد خودرو برای مناسبسازی آنها به خاطر استفاده از سوپرشارژر به ناچار باعث افزایش بها میشود و از طرفی نیز باید از سوخت مرغوبتر در پیشرانه استفاده کرد.
ما شخصاً صدای تولیدی پیشرانههای سوپرشارژر و احساس آنها را دوست داریم. تحویل خطی قدرت و نالهای که این خودروها تولید میکنند واقعاً اعتیادآور هستند. خودروهایی همانند VXR8 و جگوار XKR-S قهرمانان سوپرشارژر هستند. البته استفادهی همزمان از سوپرشارژر و توربوشارژر را میتوان در لانچیا دلتا S4 دید.
از پیوستن سوپرشارژرها به کتابهای تاریخ واقعاً ناراحت میشویم. این سیستمها عالی نیستند اما اگر سوپرشارژرها محو شوند خیلی جالب نخواهد بود، اینطور نیست؟!
منبع: carthrottle
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ شهریور ۱۳۹۵خوراک خودروهای امریکایی
king 918
۱۷ شهریور ۱۳۹۵اتفاقا روی سوپراسپرت ها هم خوب جواب میده
مثل موتور 8 سیلندر جگوار اف تایپ که اونو به یکی از خواستنی ترین ماشین های دنیا تبدیل کرده
وای فکر کن جگوار اف تایپ داشته باشی لامصب اندازه 911 دوستش دارم
کجایی …………archi khan
Parker
۱۷ شهریور ۱۳۹۵Mercedes-Benz SLR Mclaren ❤❤❤❤❤
سامان اذری
۱۷ شهریور ۱۳۹۵من همیشه فکر میکردم چرا خودرو سازها توربو رو به سوپر ترجیح میدند
چون توربو تاخیر داره و خیلی زود داغ میشه و نیاز به اینتر کولر داره و صدای اگزوز رو خفه میکنه ولی با خوندن مطلب بالا همه چیز دستم اومد
Parker
۱۷ شهریور ۱۳۹۵منم همینطور
(ali (CHEVY NOVA
۱۷ شهریور ۱۳۹۵سوپر شارژ رو ول کنید اون کامارو با باراکودا تو 2 عکس اخر رو ببینید چه دلبری میکنند
مهدی drift
۱۷ شهریور ۱۳۹۵واااای خدا اینا ماشینایی هستن که توی رویاهام میبینم
خصوصا این عکس اخری
چقدر قشنگههههه
تا ماسل کار هست سوپر شارژ هم هست خیالتون راحت
یه ماشین مثل هلکت که موتور بزرگی داره زیادی هم اسب بخار داره خوراک سوپرشارژه عملکردش رو پایین نیاورد تازه کلی هم از رقباش جلو افتاد الانم داره با لامبورگینی اوراکان کل میکنه
Hj
۱۷ شهریور ۱۳۹۵درسته کلا سوپرشارژ واسه ماشین امریکایی ساخته شده!!من به شخصه توربو رو ماشین امریکایی نمیتونم تصور کنم?
Hj
۱۷ شهریور ۱۳۹۵سوپرشارژ خوراک ماشین هایه امریکاییه!! اما مثلا واسه یه موتور ۲ لیتری سوپرشارژ گذاشتن یکمی غیرعادیه اما واسه یه موتور ۸ سیلندر ۶ لیتری اصلا عجیب نیست!!بهرحال هرکدوم یه مزایا و معایبی دارن اما مثلا سوپرشارژ لگ توربو رو نداره ،به شدت توربو داغ نمیکنه و … از اون ور توربو هم ارزون تره ،از انرژی پیشرانه استفاده نمیکنه،سبک تره و…
خلاصه ربط به کاربرد داره اما من خودم حس میکنم سوپرشارژ پایدار تر از توربو عه
علیرضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ولی صدای سوپرشارژها و افزایش قدرت خطی ارزش این هزینه ها رو داره.صدای زیبای چلنجر هلکت با موتور HEMI اونقدر دلنشین هست که هرچقدر پول براش بدی کم هست
توربو ها هم استهلاک بالا دارن و سریع داغ می کنن و تو شرایط رانندگی پرگاز اصلاً تو کاهش مصرف سوخت تاثیری ندارن
من که امیدوارم این اتفاق نیفته
امير رحيم پور
۱۷ شهریور ۱۳۹۵هر کدوم از اینا هم مزیت دارن هم عیب
توربو خودش داغ میشه و خودشو از بین میبره
سوپر هم سنگینه هم کلی نیروی میلنگو میگیره
ولی در کل توربو خیلی سریع تر از سوپر راه اندازی میشه مصرفش کمتر از سوپره
مثلا خودروی زد ال وان با صدای زیبا و گوش نواز ولی وقتی میخواهی همه 580 اسبو ازش بکشی مصرف سوختت حداقل بالای 20 تاس استهلاک هم که واویلا
ولی وقتی bmw ام 6 رو بررسی کنیم که قدرتش حدود 560 هست با یه جفت توربو مشکلات مصرف و استحلاک تا حدودی بهبود پیدا کرده البته این بهبودی قیمت ام 6 رو به دوبرابر zl1 رسونده
Parker
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ممنون.
خیلی کامل گفتین.
به لایک ها و دیسلایک ها توجه نکنین.
مفید ترین کامنت ها گاهی در پدال دیدم که دیسلایک هاشون بیشتر بوده.
ادامه بدین…
مرسی از اطلاعات مفیدتون.
امیرحسین
۱۷ شهریور ۱۳۹۵عزیزم,سوپرشارژ بصورت خطی نیرو رو افزایش میده و هیچ تاخیری نداره و از اول قدرت تو سوپرشارژها در دسترس هست و تاخیر به توربو مربوط هست.به همین خاطر ولوو از سوپر و توربو استفاده کرده تا در دور موتور زیر 2500 سوپر در مدار باشه و بعد از توربو وارد مدار باشه تا تاخیر توربو ها از بین بره
با رانندگی شبیه ما ایرانی ها که تو رانندگی های سریع خیلی گاز و ترمز میکنیم توربو ها بشدت داغ میکنن و کارایی شون رو از دست میدن .ضمن اینکه تو رانندگی پرگاز تاثیر کاهش سوخت توربو ها کم میشه
آرش
۱۷ شهریور ۱۳۹۵به نظرتون واسه ساختن سورن (و دنا در آینده) توربوشارژ به کدوم یکی از اینا فکر شده؟! به نظرم تو سورن توربوشارژ اگه سیستم توربو وارد مدار بشه توان موتور به جای افزایش افت کنه عینهو وقتی کولرو می گیری!
سامان اذری
۱۷ شهریور ۱۳۹۵هر دو مدل قراره توربوش بیاد
ولی فک نکنم اش دهن سوزی از اب در بیان
tv
۱۷ شهریور ۱۳۹۵سورن توربو خیلی وقته اومده
http://bama.ir/car/samand/soren-elx-turbo
آرین
۱۷ شهریور ۱۳۹۵چند مورد از این عیبایی که نوشتید برای توربوشارژر هم هست. تازه توربو هزینه جانبی بالاتر و خرابی بیشتر هم داره
ali a.j.g
۱۷ شهریور ۱۳۹۵خبر ناراحت کننده ای بود خیلی …
احمد باقری
۱۷ شهریور ۱۳۹۵عجب چیزی شده بود، انگار که کل موتور اومده بالای کاپوت.
USA & JAPAN
۱۸ شهریور ۱۳۹۵من عاشق سوپرشارژم اونم فقط رو ماسل کارای امریکایی
دو تا عکس خوفناک و بچسب که دلبری میکنن
مهیار
۱۸ شهریور ۱۳۹۵سوپرشارژها تا خودرو وجود داره از بین نمیرن تنها به نظر من شگل ظاهریشون صد در صد تغییر میکنه و از زومختی خارج میشن اما خودروهایی که قدرت ذاتی دارن مثل خودروهای شش سیلندر ویا به بالا که حتی توربو ندارن ولی رانندگی لذت بخشی دارن و بدون ترس از داغ کردن با یه فشار گاز ادمو تو صندلی فرو میبرن واقعا کاردرستن…..
مسعود
۱۸ شهریور ۱۳۹۵کلا با کنار گذاشتنشون مخالفم اما جایگزینی آنها با توربو خیلی بهتره.