متفرقههفته نامه

5 دلیل برای اضمحلال سوپرشارژرها

سوپرشارژرها برای چندین دهه از سیستم‌های پرکاربرد پرخوران بوده‌اند. علیرغم صدای زیبای مدل‌های مجهز به این سیستم‌ها، سوپرشارژرها به خاطر کاهش حجم پیشرانه‌ها و استفاده‌ی گسترده از توربوها در حال کنار گذاشته شدن هستند. شاید حتی جگواری که از این تکنولوژی در حال حاضر استفاده می‌کند نیز در آینده سوپرشارژرها را کنار بگذارد.

superchargers-2
خب نگاهی به دلایل فراموشی این سیستم می‌اندازیم:

  1. فقدان راندمان بالا

shelby_gt500_underhood_red
درحالی‌که توربوشارژرها گازهای اگزوز را دوباره استفاده می‌کنند و راندمان پیشرانه را افزایش می‌دهند، سوپرشارژر با استفاده از رابط متصل به میل‌لنگ کار می‌کند؛ بنابراین بخشی از قدرت پیشرانه صرف توان‌بخشی به سوپرشارژر می شود. این کار به عنوان اتلاف پارازیتی شناخته می‌شود.

Dimensions
اتلاف پارازیتی همچنین به‌طور مستقیم منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود چراکه پیشرانه برای ایجاد قدرت بیشتر باید سخت‌تر کار کند. این فرایند امروزه جزو خط قرمزهای خودروسازان است.

  1. ابعاد

Lysholm_2010_Camaro
با جنگ قدرتی که بین خودروسازان راه افتاده، آسان‌ترین راه استفاده از پیشرانه‌ای توربو با فشار بالاتر است. برای اینکه یک سوپرشارژر نیز چنین عملکردی داشته باشد باید ابعاد آن افزایش پیدا کند که همین امر نیز باعث افزایش وزن آن می‌شود.

  1. قابلیت اطمینان

2010_Camaro
سوپرشارژرها به خاطر تولید گرما و انرژی جنبشی استرس زیادی را به پیشرانه وارد می‌کنند بنابراین بسیاری از قطعات پیشرانه باید مهندسی بسیار بالایی داشته باشند تا این فشارها را تحمل کنند. در اکثر موارد این موارد به اضافه‌وزن و عدم اعتماد به سوپرشارژرها منجر می‌شود.

  1. جاگذاری نه‌چندان مناسب در پیشرانه

184_hemi
محل محبوب برای قرار گرفتن سوپرشارژرهای مدرن در خودروها بالای سیلندرها است. متأسفانه این کار به معنی قرارگیری بخش زیادی از آلیاژ فلزی در بالای محفظه‌ی پیشرانه است که منجر به افزایش کلی مرکز ثقل خودرو می‌شود که همین امر می‌تواند به اختلال در عملکرد دینامیکی خودرو شود. افزایش ارتفاع مرکز ثقل باعث افزایش انحراف از مسیر و تکان‌های بدنه در هنگام عبور از پیچ‌های تند می‌شود که این عملکرد برای خودروسازها مناسب نیست.

  1. هزینه

superchargers-1
مهندسی پیشرفته‌ای که برای قرار دادن سوپرشارژر در پیشرانه بکار می‌رود در نهایت تأثیر خود را روی برچسب قیمت نهایی خودرو می‌گذارد. تقویت اضافی قطعات استاندارد خودرو برای مناسب‌سازی آن‌ها به خاطر استفاده از سوپرشارژر به ناچار باعث افزایش بها می‌شود و از طرفی نیز باید از سوخت مرغوب‌تر در پیشرانه استفاده کرد.

ما شخصاً صدای تولیدی پیشرانه‌های سوپرشارژر و احساس آن‌ها را دوست داریم. تحویل خطی قدرت و ناله‌ای که این خودروها تولید می‌کنند واقعاً اعتیادآور هستند. خودروهایی همانند VXR8 و جگوار XKR-S قهرمانان سوپرشارژر هستند. البته استفاده‌ی همزمان از سوپرشارژر و توربوشارژر را می‌توان در لانچیا دلتا S4 دید.

از پیوستن سوپرشارژرها به کتاب‌های تاریخ واقعاً ناراحت می‌شویم. این سیستم‌ها عالی نیستند اما اگر سوپرشارژرها محو شوند خیلی جالب نخواهد بود، این‌طور نیست؟!

mopar-superchargers-purple-mopar-supercharger
منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خوراک خودروهای امریکایی

    1. king 918

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      اتفاقا روی سوپراسپرت ها هم خوب جواب میده
      مثل موتور 8 سیلندر جگوار اف تایپ که اونو به یکی از خواستنی ترین ماشین های دنیا تبدیل کرده
      وای فکر کن جگوار اف تایپ داشته باشی لامصب اندازه 911 دوستش دارم

      کجایی …………archi khan

      1. Parker

        ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        Mercedes-Benz SLR Mclaren ❤❤❤❤❤

  2. سامان اذری

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    من همیشه فکر میکردم چرا خودرو سازها توربو رو به سوپر ترجیح میدند
    چون توربو تاخیر داره و خیلی زود داغ میشه و نیاز به اینتر کولر داره و صدای اگزوز رو خفه میکنه ولی با خوندن مطلب بالا همه چیز دستم اومد

  3. Parker

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    منم همینطور

  4. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    سوپر شارژ رو ول کنید اون کامارو با باراکودا تو 2 عکس اخر رو ببینید چه دلبری میکنند

  5. مهدی drift

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (183 ديدگاه)

    واااای خدا اینا ماشینایی هستن که توی رویاهام میبینم
    خصوصا این عکس اخری
    چقدر قشنگههههه
    تا ماسل کار هست سوپر شارژ هم هست خیالتون راحت
    یه ماشین مثل هلکت که موتور بزرگی داره زیادی هم اسب بخار داره خوراک سوپرشارژه عملکردش رو پایین نیاورد تازه کلی هم از رقباش جلو افتاد الانم داره با لامبورگینی اوراکان کل میکنه

    1. Hj

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (83 ديدگاه)

      درسته کلا سوپرشارژ واسه ماشین امریکایی ساخته شده!!من به شخصه توربو رو ماشین امریکایی نمیتونم تصور کنم?

  6. Hj

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (83 ديدگاه)

    سوپرشارژ خوراک ماشین هایه امریکاییه!! اما مثلا واسه یه موتور ۲ لیتری سوپرشارژ گذاشتن یکمی غیرعادیه اما واسه یه موتور ۸ سیلندر ۶ لیتری اصلا عجیب نیست!!بهرحال هرکدوم یه مزایا و معایبی دارن اما مثلا سوپرشارژ لگ توربو رو نداره ،به شدت توربو داغ نمیکنه و … از اون ور توربو هم ارزون تره ،از انرژی پیشرانه استفاده نمیکنه،سبک تره و…
    خلاصه ربط به کاربرد داره اما من خودم حس میکنم سوپرشارژ پایدار تر از توربو عه

  7. علیرضا

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    ولی صدای سوپرشارژها و افزایش قدرت خطی ارزش این هزینه ها رو داره.صدای زیبای چلنجر هلکت با موتور HEMI اونقدر دلنشین هست که هرچقدر پول براش بدی کم هست
    توربو ها هم استهلاک بالا دارن و سریع داغ می کنن و تو شرایط رانندگی پرگاز اصلاً تو کاهش مصرف سوخت تاثیری ندارن
    من که امیدوارم این اتفاق نیفته

  8. امير رحيم پور

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    هر کدوم از اینا هم مزیت دارن هم عیب
    توربو خودش داغ میشه و خودشو از بین میبره
    سوپر هم سنگینه هم کلی نیروی میلنگو میگیره
    ولی در کل توربو خیلی سریع تر از سوپر راه اندازی میشه مصرفش کمتر از سوپره
    مثلا خودروی زد ال وان با صدای زیبا و گوش نواز ولی وقتی میخواهی همه 580 اسبو ازش بکشی مصرف سوختت حداقل بالای 20 تاس استهلاک هم که واویلا
    ولی وقتی bmw ام 6 رو بررسی کنیم که قدرتش حدود 560 هست با یه جفت توربو مشکلات مصرف و استحلاک تا حدودی بهبود پیدا کرده البته این بهبودی قیمت ام 6 رو به دوبرابر zl1 رسونده

    1. Parker

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ممنون.
      خیلی کامل گفتین.
      به لایک ها و دیسلایک ها توجه نکنین.
      مفید ترین کامنت ها گاهی در پدال دیدم که دیسلایک هاشون بیشتر بوده.
      ادامه بدین…
      مرسی از اطلاعات مفیدتون.

    2. امیرحسین

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (337 ديدگاه)

      عزیزم,سوپرشارژ بصورت خطی نیرو رو افزایش میده و هیچ تاخیری نداره و از اول قدرت تو سوپرشارژها در دسترس هست و تاخیر به توربو مربوط هست.به همین خاطر ولوو از سوپر و توربو استفاده کرده تا در دور موتور زیر 2500 سوپر در مدار باشه و بعد از توربو وارد مدار باشه تا تاخیر توربو ها از بین بره
      با رانندگی شبیه ما ایرانی ها که تو رانندگی های سریع خیلی گاز و ترمز میکنیم توربو ها بشدت داغ میکنن و کارایی شون رو از دست میدن .ضمن اینکه تو رانندگی پرگاز تاثیر کاهش سوخت توربو ها کم میشه

  9. آرش

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    به نظرتون واسه ساختن سورن (و دنا در آینده) توربوشارژ به کدوم یکی از اینا فکر شده؟! به نظرم تو سورن توربوشارژ اگه سیستم توربو وارد مدار بشه توان موتور به جای افزایش افت کنه عینهو وقتی کولرو می گیری!

    1. سامان اذری

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      هر دو مدل قراره توربوش بیاد
      ولی فک نکنم اش دهن سوزی از اب در بیان

      1. tv

        ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (225 ديدگاه)

        سورن توربو خیلی وقته اومده
        http://bama.ir/car/samand/soren-elx-turbo

  10. آرین

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چند مورد از این عیبایی که نوشتید برای توربوشارژر هم هست. تازه توربو هزینه جانبی بالاتر و خرابی بیشتر هم داره

  11. ali a.j.g

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (722 ديدگاه)

    خبر ناراحت کننده ای بود خیلی …

  12. احمد باقری

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب چیزی شده بود، انگار که کل موتور اومده بالای کاپوت.

  13. USA & JAPAN

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    من عاشق سوپرشارژم اونم فقط رو ماسل کارای امریکایی
    دو تا عکس خوفناک و بچسب که دلبری میکنن

  14. مهیار

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سوپرشارژها تا خودرو وجود داره از بین نمیرن تنها به نظر من شگل ظاهریشون صد در صد تغییر میکنه و از زومختی خارج میشن اما خودروهایی که قدرت ذاتی دارن مثل خودروهای شش سیلندر ویا به بالا که حتی توربو ندارن ولی رانندگی لذت بخشی دارن و بدون ترس از داغ کردن با یه فشار گاز ادمو تو صندلی فرو میبرن واقعا کاردرستن…..

  15. مسعود

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    کلا با کنار گذاشتنشون مخالفم اما جایگزینی آنها با توربو خیلی بهتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا