متفرقه

داستان پیشرانه تک سیلندر 300 سی‌سی کاسورث با 90 اسب بخار قدرت

کاسورث در اواخر دهۀ ۹۰ طی پروژه‌ای آزمایشی برای فرمول یک، پیشرانه‌ای تک سیلندر تنفس طبیعی ۳۰۰ سی‌سی با ۹۰ اسب بخار قدرت توسعه داد.

یکی از مبهم‌ترین موضوعات در آینده صنعت خودروسازی، نقش پیشرانه‌های درون‌سوز است. حتی با وجودی که اکثر خودروسازان بزرگ جهان از برنامه‌های الکتریکی‌سازی خود عقب‌نشینی کرده‌اند اما هنوز هم مشخص نیست که پیشرانه‌های درون‌سوز تا چه زمانی می‌توانند در صنعت خودروسازی جهان دوام بیاورند. درهرحال، هرچند وقتی حرف از پیشرانه‌های درون‌سوز باشد، همه علاقه‌مندان نمونه‌های برجسته‌ای مثل موتور W16 بوگاتی را به یاد می‌آورند ولی در طول تاریخ طولانی این پیشرانه‌ها، نمونه‌های بسیار خاص و منحصربه‌فردی هم ساخته شده که خیلی‌ها ممکن است از وجود آن‌ها آگاه نباشند. یکی از مصادیق این موضوع، داستان عجیب پیشرانه آزمایشی تک سیلندر کاسورث است. این موتور با تنها ۳۰۰ سی‌سی حجم، ۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که به معنای تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت در هر لیتر است؛ بنابراین، ازآنجایی‌که پیشرانه‌های حجیم در حال انقراض هستند و صنعت خودروسازی هنوز تصمیم نگرفته که آینده الکتریکی خواهد بود یا درون‌سوز، این پیشرانه کاسورث ممکن است یک راه‌حل خوب باشد. پس بیایید بیشتر با این موتور منحصربه‌فرد آشنا شویم.

ریشه‌های پیشرانه ۳۰۰ سی‌سی کاسورث

پیشرانه ۳۰۰ سی‌سی تک سیلندر تنفس طبیعی کاسورث در اواخر دهه ۹۰ به‌عنوان یک موتور آزمایشی برای آنچه که نهایتاً به یک پیشرانه V10 برای فرمول یک تبدیل شد، توسعه پیدا کرد. برخلاف پیشرانه‌های کوچک و کم‌مصرف کنونی که بجای قدرت روی کاهش مصرف سوخت تمرکز دارند، موتور آزمایشی کاسورث بیش از هر چیزی قدرت را در اولویت قرار داده بود زیرا این پیشرانه در زمانی توسعه پیدا کرد که مصرف سوخت مسئلهٔ مهمی نبود و سوخت‌گیری در مسابقات فرمول یک هنوز مجاز بود. درنهایت، این پیشرانهٔ آزمایشی به موتور ۳ لیتری ۱۰ سیلندر TJ تبدیل شد که در سال ۲۰۰۳ در خودروی فرمول یک جگوار ریسینگ معرفی شد. هرچند جگوار در پایان سال ۲۰۰۴ از فرمول یک خارج شد اما تیم میناردی همچنان در فصل ۲۰۰۵ از این موتور استفاده کرد. همچنین پس‌ازاینکه ردبول تیم فرمول یک جگوار را خرید، این پیشرانه را هم به ارث برد ولی تنها توانست در فصل ۲۰۰۵ از آن استفاده کند زیرا در فصل ۲۰۰۶ به دلیل تغییر قوانین فرمول یک که پیشرانه‌ها را به ۲.۴ لیتری V8 کاهش داد، مجبور شد موتور V10 کاسورث را کنار بگذارد و از پیشرانهٔ V8 فراری استفاده کند.

کاسورث پیشرانهٔ TJ را به این دلیل در چنین پکیج کوچکی آزمایش کرد که ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه برای انجام این کار محسوب می‌شد. در طول توسعهٔ این پیشرانه، به‌طور اتفاقی ۹۰ اسب بخار قدرت در دور ۲۰ هزار rpm تولید شد. بااین‌حال، به گفتهٔ کارکنان کاسورث که آن زمان در پروژهٔ توسعهٔ این پیشرانه نقش داشتند، موتور تک سیلندر کاسورث خیلی صدای خوبی نداشت و همچنین به خاطر اینکه فقط یک سیلندر داشت، از مشکل ضعف در برابر پیچش رنج می‌برد اما وقتی کاسورث ۹ سیلندر دیگر به این موتور افزود و آن‌ها به شکل V درآورد، شرایط تغییر کرد؛ بنابراین، استفاده از پیشرانهٔ تک سیلندر کاسورث با وجود بازدهی فوق‌العاده بالا، در خودروهای تولید انبوه و برای طولانی‌مدت دشوار است زیرا چنین پیشرانه‌ای به دلیل فشار کاری بسیار بالا، مثل چیزی که در مرسدس AMG One می‌بینیم، پس از مدتی باید تعویض شود. بااین‌حال، اگر با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، راهی برای استفاده از این پیشرانه در خودروهای امروزی پیدا شود، انتخابی عالی برای بسیاری از خودروها خواهد بود. فقط یک هاچ‌بک داغ کوچک مثل فیات ۵۰۰ را با نسخهٔ دو سیلندر V شکل این موتور با ۶۰۰ سی‌سی حجم و ۱۸۰ اسب بخار قدرت تصور کنید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. JDM سابق

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    کاسورث یکی از بهترین موتور سازان دنیاست
    آمریکاییا فولاد ۴۳۴۰ رو دهه ۶۰ داشتن که فوق‌العاده مقاومت کششی بالایی داشت و تا همین الان هم استفاده میشه، همون موقع کاسورث آلیاژ EN40B رو تولید کرد و قویتر از 4340 بود و تو استرالیا برای ساخت میلنگ موتورای RB26 استفاده زیادی داره آمریکایی ها هم یه جا ننشستن رفتن سراغ یه ورژن قویتر از 4340 به اسم 300m که فعلا رو دستش نیست،
    همین آلیاژ تو موتورای ناسکار هم استفاده میشه و خیلی هم مقاومه

    موافقم 94
    مخالفم 3
    1. NAVID@@98

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      اوفففففففف 🔥🥇👑

      موافقم 17
      مخالفم 2
      1. JDM سابق

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (707 ديدگاه)

        معمولاً کلمه اوفففففففف برا چیزی که جیگر و دلرباست استفاده میکنن
        آلیاژ و آهن آلات که دلربا نیستن 🤔

        موافقم 14
        مخالفم 40
        1. SMS

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (578 ديدگاه)

          خارجیا چی میسازن ما چی با حجم ۶برابر توربو و… هنوز بهش نمی رسه

          موافقم 15
          مخالفم 3
        2. NAVID@@98

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (764 ديدگاه)

          چی رُبا ؟!!!!!!
          ببینید خودرو هم ربایش داره از جمله آهن ربا که آهن رو می ربایَد
          جیگر هم سرشار از آهن است وَلا اوفففففففف ( غیر ) …

          پس بطور فارسی فلسفی رو که اثبات شد
          به همین مناسبت :

          قطعه شعریست دحفه ترویش !!!!!!

          به اوّل سینه با من هم چو سیمِ پاک بنمودی
          به آخر امتحان کردم زر بیرون‌سرا بودی
          مرا چندان که آوردی ز پرگار خرد بیرون
          ز فرطِ راستی با من چو خطّ ِ استوا بودی
          مدارِ دورِ وصل اکنون بگردیده‌ست از آن نقطه
          محیطِ دوستی را موجِ طوفانِ بلا بودی
          ازآن بفریفتی ما را که در شوخی و رعنایی
          نگاری چابک افتادی و یاری دل‌ربا بودی
          به تو اوّل که بسپردم گمانِ دوستی بردم

          گمانِ دوستی بردمش مهمه اینجا منظورش شمایی میگه گمان دوستی فقط این دور دور زدن با دوستان و … که نی
          میگه این اونه اونم اینه
          کلا استاد ادبیات یادت به چی؟!!! هر کی هر چی خواست بگه !!!!!!

          موافقم 12
          مخالفم 8
        3. M

          ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          هنوز عاشق آهن نشدی پس

    2. بی خیال اسم

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      ببخشید JDM سابق جان

      جسارتا شما در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده اید؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. JDM سابق

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (707 ديدگاه)

        نه عزیز جان
        جسارت به عزیزان مهندس نباشه اما من فکر نکنم هیچکدوم از دانشگاه های داخل کشور درحد ناخن انگشتی کسانی که تو کمپانی‌های معتبر مشغول به کار بودن و بعد اثارشون رو به صورت کتاب یا مقاله دادن بیرون باشن،
        یه موقعی خیلی عشق اینکارو داشتم رفتم سراغ انجین بیلدر های مطرح دنیا و بر اساس مقالاتشون و مهندسیشون تونستم اطلاعاتی کسب کنه،
        همینجا هم میگم کسی دنبال علم مهندسی مکانیک اگر به اطلاعات پایه تسلط داره هیچ دانشگاهی مثل کمپانی‌های بزرگ دنیا نمی‌تونه منبع فوق‌العاده ای براش باشه

        موافقم 31
        1. بی خیال اسم

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (80 ديدگاه)

          تشکر جناب

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. NAVID@@98

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (764 ديدگاه)

          آفرین آفرین آفرین براووو!!!!!!!

          موافقم 4
          مخالفم 2
        3. Mahan

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          دوست عزیز بنده نوجوانی هستم که خیلی علاقه به خودرو و خودروسازی دارم و از همین رو میخوام برم رشته مهندسی مکانیک که از اونجا بتونم وارد عرصه خودرو سازی بشم اگر لطف کنی من رو راهنمایی کنید که چه کاری انجام بدم که بتونم به بهترین نحو برم و وارد دنیای خودروسازی بشم ازتون عاجزانه تقاضا میکنم کمکم کنید شما میتونید برگ برنده ای برای آینده زندگی من باشید

      2. JDM سابق

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (707 ديدگاه)

        خواهش میکنم

        1. JDM سابق

          ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          Mahan@
          شما اول روی دانش پایه مکانیک و زبان انگلیسی تمرکز کن،
          یه نقطه قوت و یه نقطه ضعف روبروته
          نقطه ضعف اینه که مسیرت طولانیه
          نقطه قوتت اینکه سنی نداری و وقت زیادی خواهی داشت.
          دانش پایه مکانیک و زبان انگلیسیت خوب شد ،حالا باید بری سراغ کلیپ های یوتیوب و سایتهای فنی مثل motor trend. enginelabs. engine builder magazine. rodkill و همچنین کانال های یوتیوب مرتبط رو دنبال کنید بعد از این باید مقالات و کتاب های مرتبط با حوزه مورد نظرتون رو سرچ کنید به انگلیسی و کتاب دانلود کن، خودتو تا بیخ تو محاسبات غرق نکن محاسبات پرفورمنس اکثرشون ساده هستن
          بعدش باید بتونید انجین تحلیل کنید که سخترین قسمته من خودمم همچین جایی گیر میکنم و بعضی از موارد مکانیک هایی که موتور و باز میکنن و پی دی اف هایی که شرکت تولید کننده ارائه میدن میتونن اجزای انجین رو تحلیل کنن
          باز هم میگم این راه نیاز به علاقه و پشتکار داره ما تو کشوری هستیم که‌ به هیچی دسترسی نداریم‌، در آخر هم میگم همیشه یوتیوب رو اولویتت‌ قرار بده خیلی‌ بدرد بخوره

        2. Mahan

          ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          JDM
          دستتون واقعا درد نکنه میدونید شما با این صحبتتون چقدر به من کمک کردین،، بله حرف شما درسته باید علاقه باشه حقیقتا من علاقه ندارم من دیوونه این کارم به حدی رسیدم که اطرافیانم میگن چیزای غیر از ماشین ها هم هست که بخوای صحبت کنی ولی من بازم ازش خسته نمیشم اگر بتونیم با هم تو یه پلتفرم دیگه ای مثل تلگرام یا هرجای دیگه در ارتباط باشیم خیلی خوشحال میشم حقیقتش من الان حس این رو دارم که گنج پیدا کردم شما واسم مثل مهم ترین بخش زندگیم شدید

    3. جواتی

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ۳۰۰سیسی۹۰ اسب برای دور موتور ۲۰۰۰۰ دور بر دقیقه هستش و اگر تقسیم بر ۴ کنی ۲۲.۵ اسب روی ۵۰۰۰میشه و اگر ضربدر ۴سیلندر ک ۱۲۰۰میشه بکنی میشه ۹۰ اسب موتور m15gsi کوییک g خخخخخخ
      درضمن موتورهای فرمول یک با دور ۲۰هزارتا هرچقدر هم آلیاژ تاپی داشته باشن سریع مستهلک میشن و مثل موتور سایپا اکونومی و از چدن نیستش
      آفرین چقدر اینجا مهندس متالوژی داره احسنت

      موافقم 3
      مخالفم 9
    4. amirkhanzadeh

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      احسنت

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. datsun

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    واقعا باید به مهندس های این شرکت آفرین گفت

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. HELLO.BROTHERS

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (104 ديدگاه)

      اسم این شرکت تقریبن به انگلیسی،کاز وُوُ رف،خونده میشه.

      موافقم 5
      مخالفم 4
  3. مازیار

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    از ۱۹۶۷ که کاسورث V8 سه لیتری DVF رو معرفی کرد تا امروز هرجا دست گذاشته سیم آخر شده

    موافقم 25
    مخالفم 1
  4. hosen

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (633 ديدگاه)

    کاسورث از بهترین انجین سازان دنیاست
    انجین هایی که تولید کرده یکی از یکی شاهکار تر

    موافقم 28
    مخالفم 1
  5. Taha Ayoobi

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/Cosworth-1.jpg

    چقدر این لوله هایی که از موتور میزنه بیرون جذابه.

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. JDM سابق

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (707 ديدگاه)

      داداش اون لوله ها هدرز هستن

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. OM.01

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (546 ديدگاه)

      (چقدر این لوله هایی که از موتور میزنه بیرون جذابه)

      اون بدبختا اسمشون هدرز هست😅
      تو موتورهای تیونینگ شده هدرز هست که همون منیفولد اگزوز میشه ولی خب فرق هایی داره

      هدرز دریچه خروجی هر سیلندر، لوله ای به طور مجزا و با قطر بیش تر نسبت به منیفولد اگزوز، خارج می شود و همه این لوله ها در لوله ای بزرگ تر به هم می رسند دقیقا مثل تصویر که پدال گذاشته. اما منیفولد اگزوز استاندارد خودروهای کارخانه آب همون اول همه گازهای خروجی با هم ترکیب میشن و از یه لوله عبور میکنن. البته هستن ماشین هایی که فابریک کارخونه هدرز دارن

      در مبحث تیونینگ هدرز اگه درست طراحی بشه و مهندسی بشه و از متریال با کیفیت استفاده بشه هم افزایش راندمان داره هم صدای جذاب. حالا اگه اشتباه و نامناسب برای موتور باشه باعث افت توانایی حرکتی میشه

      موافقم 10
      1. Taha Ayoobi

        ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4314 ديدگاه)

        با تشکر از دوستان عزیزم بابت راهنمایی گرچه میدونستم 🙏😅

        هدرز علاوه بر افزایش قدرت موتور باعث خنک شدن موتور هم میشه چون خروجدود از یکی از لوله ها باعث مکش توی بقیه لوله ها میشه و به این صورت دود راحت تر خارج میشه.

        اگه کسی میخواد هدرز بگیره واقعا باید هرچی گرون تره رو بگیره چون مارک های آشغالی اصلا به درد نمیخوره و کلا داغون میکنه.

        اینم ببنید خوشگله
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/08/Nilu27_NILU_Press_25K_32.webp

        موافقم 12
        مخالفم 3
  6. مهردادکمال

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    یه زمانی رو مرسدس 190e موتور کاسورث قرار داده بودند که نتیجه کار تبدیل به یه شاهکار ماندگار شد.

    موافقم 16
  7. HFball

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    به به عشق کردم از این حجم قدرت اونم تنفس طبیعی در اون زمان…
    واقعا تحسین برانگیزه این کاسورث

  8. shetab-car

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    300 سی سی 90 اسب بخار می دونی یعنی چی؟
    الان سایپا با موتور 1.5 لیتری تازه تونسته حدود 90 اسب از m15 تیبا بگیره! دیگه حسابش بکن

    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      مثل این میمونه همون موتور سایپا 450 اسب داشته باشه.

  9. حسین خوانساری

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    مساله اینجاست که برای رسیدن به قدرت بالا در حجم پایین ، دور موتور افزایش بالایی پیدا میکنه بخاطر اینه موتور سیکلت ها دور موتوری بسیار بالاتری دارند اما اگه بتونن چنین قدرتی رو در حجم زیر ۱.۲ لیتر با سه تا چهار سیلندر ترکیب کنن و آلایندگی کمی داشته باشه با این قدرت مناسب تمام ماشین های شهری زیر ۱۱۰۰ کیلوگرم هست اینو در نظر بگیرید همین الان خودروهای داخلی ما حدود ۱۰۰ اسب قدرت دارن با بیش از ۱ تن وزن مثل سمند پرشیا ۲۰۶ تندر ۹۰
    حالا حساب کنید این قدرت دو برابر بشه اونم تنفس طبیعی که دیگه دردسرهای رسیدگی موتورهای توربو رو نداره بالا بریم پایین بیایم هیچی مکانیزمی جای موتورهای بنزین رو نمی گیره خودروهای برقی عالی هستن ولی هزینه تعویض باطری اون کمر شکن هست در تمام دنیا و پیچیدگی تعمیرات اونم که نگو ….ولی موتور بنزین سوز تنفس طبیعی انقدر راحت تعمیر میشه که یه مکانیک نیمه ماهر از عهده اش بر میاد ولی خودروهای برقی یا هیبرید فقط باید کمپانی تعمیر بشه حالا تصور کن جایی خراب بشه که دور از کمپانی یا نمایندگی باشه اونوقت باید خیلی قشنگ یه خودرو بر اجاره کنید و چندین میلیون هزینه انتقال به نمایندگی مجاز خودش کنید پس نتیجه میگیریم برای ما همون تندر۹۰ و ۲۰۶ و سمند و پرشیا خوبه اگه قدرت موتور دو برابر باشه ……خخخخخخ
    آخرش مزاح بود بچه ها

    موافقم 7
    مخالفم 3
  10. همایون

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (778 ديدگاه)

    حیف نیست کمپانی کاسورث بعد از اینهمه سال آزمون و خطا حالا که داره دنیای هایپرکارها رو به سطح جدیدی میبره یهو بیاد و حاصل اینهمه سال تجربه رو دور بریزه و آرمیچر تولید کنه؟!
    موتورهایی که کاسورث برای امثال t50 و والکری ساختش باعث یه رقابت جذاب شده که توش موتورهایی با ردلاین فوق العاده، قدرت عالی و صدایی گوش نواز ساخته میشه اگه قوانین کشورها دست و پای کمپانیهارو نبنده یه سری ویژگی های جذاب تو دنیای سوپرکارها داره مد میشه درست مثل شاسی بلندهای آفرودی با طراحی جعبه ای که یهو مد شد، تو سالهای پیش رو اکثر سوپرکارها با این ویژگیها عرضه میشن: موتورهایی با ردلاین بالای نه هزار و اکثرا تنفس طبیعی با طراحی داخلی رترو یه چیزی تو مایه های پاگانی و دوباره به مشتری قدرت انتخاب گیربکس دستی رو میدن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. MasouD

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    هیچ انجینی به اندازه ی یه انجین دور بالا لذت نداره
    پیشنهاد میکنم صدای T50S رو توی پدال پیدا کنید و لذت ببرید

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. hooti

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عزیزان موتورهای کثورث عالیه

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا