تحقیقات جدید نشان میدهد استفاده از کروز کنترل تطبیقی باعث افزایش تصادفات میشود. ظاهراً این تکنولوژی راحتی راننده را افزایش داده و قضاوتهای او درباره شرایط رانندگی را تحت تأثیر قرار میدهد.
تعداد سیستمهای کمکراننده در خودروهای مدرن بیش از هر زمان دیگری است و در روی کاغذ این تکنولوژیها نه تنها استرس راننده را کاهش میدهند بلکه به بهبود ایمنی او و سایر کاربران جاده نیز کمک میکنند؛ اما در دنیای واقعی، همهچیز به کارکرد سیستمهای موردبحث بستگی دارد و یک مطالعه جدید نشان میدهد شاید معایب کروز کنترل بیش از مزایای آن باشد. محققان هلندی دادههای چندین کشور دنیا درباره مؤثر بودن سیستمهای کمکراننده خودکار ADAS در کاهش تصادفات را جمعآوری کردهاند. این مطالعه روی ۲۸ عملکرد مخصوص خودرو از ویژگیهای ساده همچون کنترل فشار باد لاستیک گرفته تا دوربینها، سیستم ناوبری، هشدار نقاط کور و ایمنی فعال همچون ترمز اضطراری خودکار تمرکز داشته است. سیستمهای یاد شده نهایتاً در چهار سطح از تعامل دسته بندی شدهاند که شامل موارد زیر هستند:
- سیستمهای اطلاعرسانی: سطح پایین کنترل و فوریت پایین
- سیستمهای هشداردهنده: سطح پایین کنترل و فوریت بالا
- سیستمهای مداخلهگر: سطح بالای کنترل و فوریت بالا
- سیستمهای بهبود راحتی: سطح بالای کنترل و فوریت پایین
این مطالعه میگوید در شرایط واقعی، تمامی سیستمهای قرار گرفته در سه دسته اول تأثیری در کاهش امکان وقوع تصادفات ندارند؛ مثلاً نمایشگر فشار باد لاستیک هیچ تفاوتی در وقوع یا عدم وقع تصادف ندارد اما دستیار حفظ خودرو بین خطوط کاهش ۱۹.۱ درصدی در تصادفات را به همراه داشته است. سیستم پایش وضعیت راننده نیز میزان تصادفات را تا ۱۴ درصد کاهش داده است. این سیستمها به عنوان سیستمهای هشداردهنده و مداخلهگر در نظر گرفته شدهاند و بالاترین رتبه را در مطالعه موردبحث دارند.
اما کروز کنترل استاندارد و تطبیقی تنها سیستمهایی هستند که احتمال وقوع تصادف را افزایش میدهند. کروز کنترل استاندارد که به عنوان سیستم بهبود راحتی راننده در نظر گرفته شده امکان تصادف را ۱۲ درصد افزایش میدهد درحالیکه این رقم برای کروز کنترل تطبیقی ۱.۸ درصد است. یکی از دادهها به افزایش ۸ درصدی تصادفات ناشی از فعال بودن کروز کنترل تطبیقی اشاره کرده هرچند گزارشهای دیگر در اظهارات متناقض گفتهاند این تکنولوژی اندکی ریسک تصادف را کمتر میکند. احتمالاً حدس میزنید که حواسپرتی راننده دلیل افزایش تصادفات ناشی از بهکارگیری کروز کنترل است هرچند این موضوع بهطور خاص درباره کروز کنترل استاندارد صدق میکند. این سیستم برخی از وظایف راننده را بر عهده میگیرد و باعث میشود راننده هوشیاری کمتری نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد.
کروز کنترل تطبیقی که بهصورت خودکار باعث افزایش یا کاهش سرعت خودرو شده و فاصله ایمن با خودروی جلویی را حفظ میکند شاید خیال راننده را از رانندگی راحت کند و وضعیت خطرناکی به وجود آورد. البته این مقاله میگوید همه کروز کنترلهای تطبیقی توانایی تشخیص مناسب موانع ساکن یا متحرک را ندارند. در روی کاغذ ترمز اضطراری خودکار باید در چنین شرایطی وارد میدان شود اما همه خودروها به آن مجهز نیستند. در حقیقت راننده با فعال کردن کروز کنترل تطبیقی اعتمادبهنفس کاذبی پیدا میکند و با تکیه کردن به آن خطر تصادف را افزایش میدهد. نهایتاً باید گفت صرفنظر از نوع سیستم بکار رفته در خودرو، راننده همواره باید به ایمنی خود و اطرافیان متعهد باشد و مسئولیت هدایت وسیله نقلیه را بر عهده گیرد.
ممد ژانگولر
۲۴ بهمن ۱۴۰۳بیا بفرما ی مشت آپشن بدردنخور که باعث گیجی و سردرد و حواسپرتی راننده میشه.باز دم تسلا گرم کامل خودرانه