درحالیکه ولوو با ابداع کمربند ایمنی نقش مهمی در ارتقاء ایمنی خودروها داشت، الدزمبیل هم با ساخت اولین خودروی مجهز به ایربگ، در این زمینه گام بزرگی به سمت جلو برداشت.
الدزمبیل که یکی از قدیمیترین خودروسازان آمریکا محسوب میشود، در طول تاریخ خود نوآوریهای زیادی داشته است. از اولین خط تولید خودرو گرفته تا اولین خودروی توربوشارژ، همگی از نوآوریهای الدزمبیل بودند. کوپهٔ تورنادو نیز که در سال ۱۹۶۶ بهعنوان اولین خودروی دیفرانسیل جلوی مدرن آمریکا معرفی شده بود، در اوایل دههٔ ۷۰ نوآوری مهم دیگری را رقم زد. نسل دوم تورنادو در سال ۱۹۷۱ به بازار آمد و دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۳، در این خودرو فناوریای معرفی شد که جهان خودرو تا آن زمان به خود ندیده بود. این چیزی بود که جنرال موتورز آن را سیستم بالشتک هوا مینامید و امروز با عنوان ایربگ یا کیسهٔ هوا شناخته میشود. البته در همان زمان، جنرال موتورز تعداد اندکی از یکی دیگر از محصولات خود یعنی شورلت ایمپالا را هم به ایربگ مجهز کرد ولی این خودروها به سفارش دولت آمریکا ساخته شدند و برای فروش به مردم عادی عرضه نشدند. در سال ۱۹۷۷ نیز به دلیل استقبال پایین خریداران، ارائهٔ ایربگ برای تورنادو که در قالب آپشنی سفارشی بود متوقف شد.
اولین ایربگ استاندارد
هرچند تورنادو اولین خودروی تولیدی با ایربگ بود ولی در این خودرو کیسهٔ هوا بهعنوان تجهیزات استاندارد ارائه نمیشد و سفارشی بود. اولین خودرویی که بهصورت استاندارد با ایربگ عرضه شد، پورشه ۹۴۴ در سال ۱۹۸۷ بود. البته ایربگ فقط در ۹۴۴ توربو بهصورت استاندارد ارائه میشد و کیسهٔ هوا در دیگر نسخههای این خودرو همچنان سفارشی بود.
تکامل ایربگ
استفاده از کیسهای پر از هوا برای کاهش صدمات سرنشینان در هنگام تصادف، ایدهای بسیار قدیمی است ولی اجرای این ایده به روشی مؤثر، ایمن و سریع یکی از چالشهای بسیار پیچیده در صنعت خودروسازی بوده است. هرچند سیستمهای اولیهٔ ایربگ که از هوای فشرده استفاده میکردند در اوایل دههٔ ۵۰ ابداع شدند ولی این سیستمها بهاندازهٔ کافی سریع عمل نمیکردند. در اواسط دههٔ ۶۰ اما پیشرفتهای مهمی در این زمینه شکل گرفت که اصلیترین آنها ابداع مکانیسم ساچمه درون لوله برای تشخیص تصادف و استفاده از مواد منفجره برای باز کردن ایربگها بود. این اختراعات راه را برای ارائهٔ اولین ایربگ کاربردی در الدزمبیل تورنادو هموار کردند.
پس از پورشه ۹۴۴، ایربگ در جهان خودرو بهسرعت پیشرفت کرد و تا اوایل دههٔ ۹۰ میلادی بهصورت آپشن یا استاندارد در اکثر خودروهای جهان ارائه شد. در سال ۱۹۹۰، اولین تصادف بین دو خودروی مجهز به ایربگ در ویرجینیا رخ داد و هردو راننده با جراحاتی جزئی از خودروها خارج شدند. با این اتفاق، نقش ایربگ در محافظت از جان سرنشینان خودروها بیشتر موردتوجه قرار گرفت. بدین ترتیب، رفتهرفته تعداد ایربگها در خودروها افزایش پیدا کرد و امروز شاهد ایربگهای مختلفی مثل جانبی، پردهای و زانو در خودروها هستیم. در سال ۲۰۲۱ نیز مرسدس بنز در S کلاس اولین ایربگ سرنشینان عقب را ارائه کرد.
امروز با وجود فراگیری سیستمهای ایمنی و کمکراننده، ایربگ هنوز هم یکی از مهمترین ویژگیهای ایمنی در خودروها محسوب میشود و زمانی که تمام سیستمهای ایمنی و پیشگیرانه مغلوب شوند، کیسهٔ هوا یکی از آخرین خطوط دفاعی در برابر آسیبدیدگی سرنشینان خواهد بود. ایربگ در کنار کمربند ایمنی بزرگترین تحولات ایمنی در تاریخ خودروسازی محسوب میشود.
net
۱۳ دی ۱۴۰۳امریکا با اختراعتش و اکتشافاتش آسایش برای بشر فراهم کرده
JaMsHiD-B
۱۳ دی ۱۴۰۳با بسیاری از اختراعات و ابداعاتش بجز آسایش ، ویرانی و جنگ و نابودی و بدبختی رو هم به وجود آورد
فقط به ساید مثبتش نگاه نکن
آمریکا کم کشتارگاه راه ننداخته
(Ali(chevynova
۱۳ دی ۱۴۰۳ماشالاه اولدزموبیل عزیز که اختراعاتش اندازه رشته کوهای راکی هست
تاریخ تاسیس این با اصالت ۱۸۹۸ هست
ماشالاه کاتلاس سوپریم ۱۹۷۱
ماشالاه ریجنسی ۱۹۷۸
ماشالاه ۴۴۲ مدل ۱۹۶۸
ماشالاه کاتلاس سیرا۱۹۹۲
Wtrx
۱۳ دی ۱۴۰۳آسایش آورد
اما آرامش رو از جهان گرفت
زیزیگولو
۱۳ دی ۱۴۰۳طبق آمار ایربگها هر سال باعث نجات جون خیلیها در تصادفات در همه جای دنیا میشن
Nr
۱۳ دی ۱۴۰۳با اختراعاش شاید ارامش فراهم کرده باشه ولی با اکتشافاش نه
۱۳ دی ۱۴۰۳تا سال ۱۳۹۰ ماشین های ایرانی همگی بدون ایربگ تولید میشدند مگر نسخه های صادراتی
بعد سال ۹۰ ماشین ها حلبی تر شدند ولی ایربگ دار شدند
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Airbag-6.jpg
این ماشین هم زانتیاعه که نسخه ای که ازش اومده بود تو ایران ایربگ نداشت
طاها
۱۳ دی ۱۴۰۳داداش این زانتیا x2هست تموم مدل های x2برخلاف x1ایربگ دارن
۱۴ دی ۱۴۰۳داش من یه عکس دیدم یارو با زانتیا تصادف کرده بود زده بود به پراید بعد زانتیاعه ایربگ نداشت حالا شاید تو بعضی مدلاش داشته باشه
Taha Ayoobi
۱۳ دی ۱۴۰۳ولوو مخترع کمربند سه نقطه ای بود
الدزمبیل هم قدیمی ترین کمپانی خودرو ساز آمریکا بود
Nismo
۱۴ دی ۱۴۰۳بیوک بودها
Taha Ayoobi
۱۵ دی ۱۴۰۳بیوک:1899
الدزمبیل:1897
میشه گفت بیوک قدیمی ترین آمریکاییه در قید حیاته.
Ali
۱۳ دی ۱۴۰۳عکس اول کابین سیتروئن زانتیاست
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۳ دی ۱۴۰۳اولین کمربند رو هم آمربکاییا ساختن ولوو ۳ نقطه ای رو ساخت که دمش گرم
Taha Ayoobi
۱۳ دی ۱۴۰۳واقعا دمش گرم برا 3 نقطه ای، کارامدیش 10 برابر دو نقطه ایه.
علی علوی
۱۳ دی ۱۴۰۳عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و مدیران و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
آقای جان دبلیو هتریک مخترع و سازنده نخستین ایربگ در جهان می باشد که یک مهندس و مخترع مشهور و معتبر در ایالات متحده می باشند
JOHN W. HETRICK INVENTOR OF THE WORLD FIRST AIRBAG
علی علوی از مشهد
ali
۱۳ دی ۱۴۰۳با سلام
ببخشید این مطلب ناقص هست.اولین شرکتی که به صورت فراگیر ایربگ رو در محصولات خود استفاده کرد سال 1979 مرسدس بنز W126بود که دو سال بعدش هم ایربگ رو برا سرنشین جلو وارد تولید انبوهش کرد.