قطارمتفرقه

قطارهای هیدروژنی آلستوم در آلمان شروع به سرویس دهی کردند

قطارهای هیدروژنی چهار سال پس از استفاده آزمایشی در کشور آلمان وارد سرویس‌دهی به مسافران شدند. این قطارها 100 درصد از هیدروژن استفاده می‌کنند و مزیت‌های زیادی دارند. سرویس‌دهی آزمایشی این قطارها که از سپتامبر ۲۰۱۸ شروع شد و به مدت دو سال ادامه داشت نشان دهنده موفقیت دو نمونه قطار پیش‌تولیدی Coradia iLint بود. حالا این پروژه به‌صورت رسمی وارد سرویس‌دهی عمومی شده و به ۱۴ قطار طراحی شده توسط مهندسان آلستوم در تأسیسات این شرکت در سالزگیتر آلمان گسترش یافته است. این قطارها توسط وزارت حمل‌ونقل این کشور خریداری شده‌اند.

مسئولان راه‌آهن LNVG که از سال ۲۰۱۲ به دنبال جایگزینی برای قطارها و لوکوموتیوهای دیزلی بودند تعهد خود به استفاده از قطارهای هیدروژنی و یا تمام الکتریکی را اعلام کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید قوای محرکه هیدروژنی فقط بخار آب آزاد می‌کنند و از این نظر آلایندگی خاصی ندارد. این قطارها شعاع حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتری دارند و انتظار می‌رود هر قطار با یک تانک هیدروژن برای ۲۴ ساعت کامل خدمت‌رسانی کند. سرعت حرکت قطارها در شبکه EVB بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است اما گفته می‌شود قطارهای هیدروژنی می‌توانند حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعتی داشته باشند.

به گزارش نیو اطلس، تانک هیدروژن این قطارها هر روز در جایگاه ویژه‌ای پر می‌شود. این جایگاه‌های ویژه پذیرای تانک‌های ذخیره‌ای ۵۰۰ بار، ۶ کمپرسور و ۲ پمپ سوخت هستند. در آینده تولید هیدروژن در سایت‌های ویژه‌ای و از طریق الکتریسیته تولیدی با الکترولیز و احیا انجام خواهد شد. در حال حاضر ۵ قطار Coradia iLints مشغول سرویس‌دهی هستند و انتظار می‌رود باقی قطارها هم تا پایان سال جاری میلادی عملیاتی شوند و جای ۱۵ قطار دیزلی را بگیرند. بر اساس تخمین‌ها، استفاده از این قطارهای هیدروژنی باعث صرفه‌جویی سالانه ۱.۶ میلیون لیتر گازوئیل و جلوگیری از آلایندگی ۴۴۰۰ تن دی‌اکسید کربن خواهد شد.

یکی از مقامات آلمانی می‌گوید:

این پروژه یک مدل جهانی است. قطارهای هیدروژنی نمونه‌ای عالی از دگرگونی موفقیت‌آمیز در کشور ماست. به عنوان کشوری که پذیرای انرژی‌های تجدید پذیر است، ما در حال ثبت دستاوردی مهم در مسیر رسیدن به هدف کربن خنثی در بخش حمل‌ونقل هستیم.

پروژه قطارهای هیدروژنی آلستوم فقط منحصر به یکی از ایالت‌های آلمان نیست و قرارداد تأمین ۲۷ قطار نیز با متروی فرانکفورت امضا شده است. همچنین این قطارها در ایتالیا و فرانسه نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این شرکت قبلاً سرویس‌دهی آزمایشی قطارهای یاد شده در لهستان، هلند، سوئد و اتریش نیز آغاز کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. گلاب

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    به نظرم ریل های مغناطیسی کم هزینه تر و با سرعت بسیار زیاد تری هست

    موافقم 10
    مخالفم 11
    1. phonix

      ۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      این سیستم به صرفه تره

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. کیانوش

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این سیستم تنها تغیرش عوض کردن ژنراتور های دیزلی با سلول سوختیه تو چند ده اخیر حتی قطتر های دیزلی هم از موتور دیزل فقط برای تولید برق استفاده میکنن این سیستم نه احتیاجی به تغییر خطوط داره نه تغییر طراحی قطتچار ها با این سیستم قطار های باری تا صد و شصت کیلومتر در ساعت و قطار های مسافربری خاص تا دویست کیلومتر هم میتونن سرعت بگیرن که کاملا کافی هستش واسه مسیر های بلند حالا واسه مسیر های کوتاه بین شهر های بزرگ میشه از قطار های پرسرعت تر استفاده کرد ولی چون فقط تو حمل مسافر کاربرد دارن فقط تو منطقه های خاص صرفه اقتصادی داره مثلا تو ژاپن کره یا شرق چین که کلانشهر های نزدیک به هم وجود دارن نه تو ایران که اصلا فرهنگ مسافرن با فقطار اینجاجا نیافتاده

  2. آرش+وان

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (317 ديدگاه)

    آلستوم فرانسه تو آلمان چیکار میکنه؟

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. عاشق پدال

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (259 ديدگاه)

      تو ببخش. به بزرگی خودت ببخش. من از طرف المانیها از شما معذرت میخوام.
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      دارن ارث پدرتو میخورن

      موافقم 9
      مخالفم 1
  3. محمدرضا

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    وقتی داره روی ریل حرکت میکنه اونم توی کشوری که پهناور نیست خب از الکتریسیته استفاده کنن هزینش خیلی کمتره.
    برای تولید هیدروژن به مقدار زیادی انرژیه الکتریکی نیازه.یعنی
    از نظر مصرف برق تفاوت داره؟

    موافقم 5
    مخالفم 9
    1. phonix

      ۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      هزینه سیم کشی اون همه مسیر و نگهداریشون سر به فلک میکشه

  4. meysam

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    باریکلا 👏👏👏

  5. بی نام

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    نظر شخصی: قطار بهترین وسیله برای جا به جایی بین دو شهر هست. راحت، امن، ارزان و دارای سرویس بهداشتی، بوفه و رستوران. در شهری زندگی می کنم که 150 کیلومتر با مرکز استان فاصله داره. هزینه جا به جایی با قطار (اتوبوسی) 6 هزار تومنه در حالیکه با تاکسی این هزینه 60 هزار تومنه. البته اونقدرها سریع نیست و مسیر 1 و نیم ساعتی با ماشین رو، توی 2 ساعت و نیم طی می کنه که البته به خاطر وجود ایستگاههای بین راهی فراوانه. گرچه مسیر زیبایی داره و اونقدرا هم خسته کننده نیست!
    سرمایه گذاری در زمینه توسعه ریلی هزینه اولیه خیلی زیادی برای دولت ها داره اما در طولانی مدت هم برای دولت و هم برای عموم مردم بسیار سودآوره. کاش ما هم مثل چین و ژاپن قطارهای فوق سریع داشتیم یا اینکه مثل اروپایی ها دارای قطارهای با انرژی پاک بودیم.

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. meysam

      ۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (3630 ديدگاه)

      اون هزینه 6 هزار تومن برای امساله؟؟؟
      خدایی اگه اینجور باشه خیلی خوبه
      تعداد مسافراش چطوره؟؟ زیاده؟؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. genius

      ۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      قطار امن ترین سیستم حمل و نقل زمینی است امــا همونطور که خودت هم گفتی تو ایران بخاطر ایستگاه های فرعی زیاد بین راه و تلاقی ناشی از تک خطه بودن بخش زیادی از راه آهن ما کنده

  6. ایران فرانسه

    ۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    به نظرم آلستوم شرکتی فرانسوی ه و در دهه ۳۰ خورشیدی نیروگاه آلستوم رو توی خیابان ستارخان فعلی برای تامین برق تهران زد و قرار بود تو دهه ۵۰ قطارهای متروی تهران رو تامین کنه این همون شرکت ه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا