ماکتمتفرقه

چگونه آمالگام دقیق‌ترین ماکت‌های جهان را می‌سازد؟

این شرکت برای ساخت محصولاتش به داده طراحی تیم‌های فرمول ۱ هم دسترسی دارد.

آمالگام نامی مشهور در دنیای تولید ماکت‌های خودرو به شمار می‌رود که در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد و تمرکز خود را روی مدل‌های خاص معماری برای معماران بریتانیایی و آلمانی گذاشت. بعدها کمی پا را فراتر از آن گذاشت و نمونه اولیه یک جارو برقی را تولید کرد. در سال ۱۹۹۵، بنیان‌گذار آن در مسابقه گرندپری اردن حضور یافت و با تیم فرمول ۱ ویلیامز دیدار کرد؛ همین دیدار موجب تولید نخستین مدل خودرویی آن شد. بعدا فراری هم همکاری با آمالگام را آغاز کرد و این شرکت توانست با دسترسی به اطلاعات طراحی این شرکت‌ها و دهه‌ها تجربه در ساخت مدل‌های گوناگون، مدل‌هایی بی‌نظیر و فوق‌العاده دقیق را بسازد.

از آخرین مخلوقات این برند، می‌توان به ماکت‌های فراری 296GT3 و لامبورگینی کانتاش اشاره کرد که تنها سرهم‌بندی هر کدام (فارغ از تولید) به‌ترتیب ۳۰۰ و ۴۰۰ ساعت زمان برده است. مسلما این سطح از دقت با هزینه‌ای زیاد همراه می‌شود. ارزان‌ترین محصولات آمالگام مدل‌های ۱:۱۸ هستند و از ۷۰۰ پوند آغاز می‌شوند. اما مدل‌های ۱:۸ جایی است که هنر آمالگام خود را بهترین شکل نمایان می‌کند. این محصولات که با حداقل قیمت ۷ هزار پوند عرضه می‌شوند. برای نمونه، مدل مک‌لارن اسپیدتیل و فراری ۱۵۶ کلاسیک به‌ترتیب قیمتی برابر ۱۸ و ۱۲ هزار پوند دارند.

«کریس لاوِت»، مشاور نمونه‌سازی در آمالگام، می‌گوید که خودروسازان داده‌ها عظیمی را در اختیار شرکتش قرار می‌دهند تا بتوانند با ورود آن‌ها به نرم‌افزارهای CAD، مدل‌ها را آماده کنند. او درباره مقایسه نحوه رنگ‌آمیزی مدل‌ها و خودروهای واقعی می‌گوید:

این همان سیستم است اما با ابعادی کوچک‌تر. سیستم یکسان است، رنگ‌ها یکسان هستند… .

هرچند که آماده‌سازی یک قالب به مدل نهایی فرایندی زمانبر است و به نوع خودرو سطح جزئیات آن بستگی دارد اما کریس زمان متوسط آن را ۶ هفته عنوان می‌کند.

مدل‌های آمالگام نه‌تنها در بحث رنگ و جزئیات مهندسی دقیق هستند بلکه در بخش جنس مواد به‌کاررفته برای ساخت مدل هم دقت بالایی دارند. به‌گفته کریس، این شرکت تا جای ممکن از مواد اولیه خودروی اصلی برای ساخت مدل استفاده می‌کند اما بهره‌وری از مواد موج‌داری چون فیبرکربن و ۸ برابر کوچک‌کردن آن‌ها برای استفاده در مدل، کاری غیرممکن است؛ بنابراین برخی مواد اصلی و برخی دیگر جایگزین می‌شوند.

برخی از مدل‌های آمالگام صرفا یک نمونه نمایشی هستند اما برخی دیگر شامل اجزایی می‌شوند به‌کلی باز می‌شوند. متخصصان این مجموعه برای طراحی نمونه‌های پیچیده‌تر با قابلیت بازشدن درها و گیرها، مجبور می‌شوند لولاها و بست‌ها را به‌شکلی طراحی کنند که هم ظریف باشند، هم دقیق باشند و هم وزن قطعات دیگر را تحمل کنند.

آمالگام کتابخانه بزرگی از داده‌های طراحی دارد که به آن اجازه می‌دهد حتی یک شاسی خاص از یک مدل خاص را بازسازی کند. یکی از محصولات گران‌قیمت این مجموعه مک‌لارن M8 به شمار می‌رود که به درخواست مشتری خصوصی، ویژگی‌های خودروی شخصی او را دارد. این شاهکار کوچک هم برابر ۲۰ هزار پوند قیمت دارد. درصورتی که مشتری یک مدل خاص را با تمام جزئیات موتور و شاسی بخواهد که تاکنون توسط آمالگام بازتولید نشده است، قیمت مدل از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار پوند افزایش خواهد یافت.

شاید تصور کنید با بزرگ‌تر شدن مدل‌ها (مانند نمونه فرمول ۱ مرسدس پتروناس که با مقایس ۱:۴ تولید می‌شود) فرایند تولید هم آسان‌تر خواهد شد! کریس در این‌باره می‌گوید:

منطقی است بله. اما البته با بزرگ‌شدن مدل، می‌توانیم به جزئیات بیشتری توجه کنیم… از نظر تئوری بله اما هنوز باید تا آنجا که می‌توانیم جزئیات را اضافه کنیم.

نظر شما درباره شاهکارهای آمالگام و محصولات گران‌قیمت آن چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. R

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    مثل اینکه پورشه پانامرا جی تی تربو برقی تو پیست لاگوناسکا تایم زده و فقط بیستو پنج صدم ثانیه از مک لارن سنا عقب تر بوده

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      قبل از خوندن مقاله با خودم گفتم حتماً قیمت‌هایی فضایی دارند برای ماکت‌هاشون / ولی بعد از خوندن مقاله فهمیدم در برابر وقت و متریالی که کار میکنند در این ابعاد کوچک اصلاً رقمی نیست این پول‌ها و ارزش کارشون بیش از این حرف‌هاست👏👏👏.

      مطمئناً اگر کلکسیونر بودم ، برای هر مدلی که داشتم یکی یدونه با بالاترین جزئیات سفارش میدادم و هر دفعه تو همایش‌ها میذاشتم روی کاپوت خودروهای کلکسیونم!!!

      موافقم 14
      مخالفم 4
  2. زیزیگولو

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    عشق به ماشین خیلی فراتر از عشق به چیزای دیگست و فقط یه عشق ماشین و ماشین باز واقعی انقدر پول بابت همچین ماکتهایی میده

    موافقم 15
    مخالفم 2
  3. abbas

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (288 ديدگاه)

    من ب ماکت با مقایس 1/67 و ۱/۸۷ علاقه دارم این سبک کوچولو و فوق العاده جذاب بیشترین برندی که تو این سایز تولید داره فکر کنم هرپا باشه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  4. net

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3398 ديدگاه)

    چرا فقط اسم شرکت میگید و ساخت کدام کشور هست نمیگید؟ امالگام کجایی هست؟

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2868 ديدگاه)

      دوست عزیز آمالگام مشهورترین سازنده ماکت کلکسیونی در ابعاد بزرگ هست
      انگلیس تشریف دارند

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. net

        ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3398 ديدگاه)

        ممنون
        انگلیس دوست قدیمی و مهمترین متحد ابر قدرت دنیا ( امریکا ) هست

        موافقم 4
        مخالفم 15
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (2868 ديدگاه)

          سنگاپور هم دوست قدیمی مالزی هست
          چه ربطی به ماکت خودرو داره؟

          موافقم 15
          مخالفم 2
        2. net

          ۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (3398 ديدگاه)

          اقای اشتری ارادت👏🤣
          منظورم این هست کشورهای غربی (امریکا کانادا کشورهای اروپای غربی استرالیا) پیشرفته هستند و با هم دوست هستند و انگلیس مهمترین دوست امریکا هست و این کشورها اکثرا هر محصولی اختراع می کنند امریکا مشاوره بهشون میده و کمکشون میکنه

          موافقم 2
          مخالفم 15
        3. محمد مهدی

          ۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (23 ديدگاه)

          اولاً این ماکت ها اختراع نیست
          دوماً کشوری اگر بتونه اختراعی رو به اسم خودش ثبت کنه کسی رو حتی شریک خودش نمیکنه

          موافقم 5
          مخالفم 0
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1545 ديدگاه)

    دلم می خواد یه روز فقط اونجا باشم

    موافقم 3
    مخالفم 2
  6. جرمی کلارکسون

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (979 ديدگاه)

    ماکت هاش اندازه یه ماشین اقتصادی قیمت دارن

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      حقیقتاً ندیدم کسی به کارش عشق بِوَرزه و تخصصی بره جلو اما موفق نشه!!!

      مخاطب این پدال نوجوان و جوان هستند و من دهه ۶۰ تو سرازیری هستم اما دوستان کوچیکتونم ولی برای اینکه موفق بشید تو هر زمینه و بیزینسی باید چند اصل رو رعایت کنید در غیر این صورت دور خودتون میچرخید:
      ( عشق ، هدف ، صداقت ، تخصص )!
      این ۴ اصل تو هر بیزینسی به اوج میرسونه در غیر این صورت یا کارگری یا کارمند و لاغیر!!!

      موافقم 15
      1. net

        ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3398 ديدگاه)

        نوید👏

        موافقم 8
        مخالفم 2
      2. ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        عجب

        موافقم 1
        مخالفم 4
      3. ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دروغ میگه باوا این ۱۳ سالشه

      4. ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4901 ديدگاه)

        PeDaL_GaNg💪💪💪💪💪

        موافقم 0
        مخالفم 4
      5. بهمن

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        نوید جان دهه پنجاهم مد نظرت باشد اگه شما پیر شدین ما که فسیل شدیم برادر

  7. Amir

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    به نظرم پرداخت هر پوند برای این ماکتای ظریف ارزشش رو داره

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. FY

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    طراحی زشت و کیفیت پایین از مشکلات این برنده و بهترین ماکت کینسمارته

    موافقم 2
    مخالفم 8
    1. ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4901 ديدگاه)

      نخیر فقط ویلی

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. علیرضا

        ۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (258 ديدگاه)

        من کلکسیون ماکت دارم و یک تعداد هم از برند ویلی کینسمارت ماکت جمع کردم کیفیت ماکت و جزعیات ویلی بالا تر اما ان چنان تنوع در ماکت ها نداره جدید ترین ماکت های ویلی سوزوکی جیمینی مرسدس کلاس ی مدل ۲۰۱۷ نسخه پلیس و لامبرگینی کنتاس جدید هست

        موافقم 3
        مخالفم 1
  9. Mr.Lucifer

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اینارو میشه به rc بنزینی تبدیل کرد؟

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. بردیا

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (141 ديدگاه)

      Rc خاصیت سبک بودن داره برای همین بادی های سبک و نازک داره و اینا خیلی سنگین هستن
      دوم اینکه موتور های rc رو وسط بدنه هستش و اینا خب تعبیه نشدن برای اینکار
      سوما rc خوب الان اصلا با نمونه اصلی نیست بلکه خودِ شرکت طراحی بادی میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  10. Farhan

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    بدون شک آمالگام از بهترین شرکت های ماکت سازیه رعایت جزییات ماکت‌هاشون واقعا شگفت انگیزه کلا محصولاتش شاهکاره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  11. BMW

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    دلم خواست کوچیک بودم تا حداقل بتونم سوار اینها میشدم😂🥲

  12. Taha Ayoobi

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4367 ديدگاه)

    ما که همون ویلی و کینسمارت شم پولمون نمیرسه یه کلکسیون جمع کنیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا