بر اساس نتایج تازهترین نظرسنجی مؤسسه گالوپ (Gallup)، میزان تمایل آمریکاییها به خرید خودروهای تمام برقی طی دو سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. مطابق این بررسی، تنها ۵۱ درصد از رانندگان آمریکایی در سال ۲۰۲۵ اظهار داشتهاند که به خرید خودروی برقی علاقهمند هستند یا آن را در نظر دارند، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۳ ۵۹ درصد بوده است. کاهش ۸ درصدی در مدت زمان دو سال، نشانگر افت محسوس در اقبال عمومی به سمت خودروهای الکتریکی است.
بررسی عوامل مؤثر در کاهش علاقه به خودروهای برقی
۱. تأثیر مسائل سیاسی و چهرههای عمومی
یکی از عوامل مورد اشاره، تغییر نگرش عمومی نسبت به برندهایی نظیر تسلاست. رفتارها و مواضع سیاسی مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، در سالهای اخیر و حمایت علنی وی از جریانهای سیاسی راستگرا و حضور در دولت ترامپ، سبب شده بخشی از طرفداران سنتی خودروهای برقی – که عمدتاً گرایش لیبرال دارند – نسبت به خرید این محصولات مردد شوند.
۲. نگرانی نسبت به سیاستهای آینده دولت
با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، برخی از خریداران بالقوه نگران توقف توسعه زیرساختهای شارژ و حذف مشوقهای مالیاتی خودروهای برقی هستند. حضور ایلان ماسک در کابینه و حمایت مستقیم ترامپ از خودروهای تسلا، این گزینه را کمرنگ و بیاثر کرده است. دادههای گالوپ نشان میدهد که کاهش علاقهمندی از سال ۲۰۲۴ آغاز شده و این روند صرفاً محدود به متغیرهای سیاسی اخیر نیست.
جزئیات آماری کاهش علاقه در میان گروههای مختلف
مطابق با دادههای گالوپ، افت علاقه به خودروهای برقی در میان گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی به شرح زیر بوده است:
گروه اجتماعی / سیاسی | میزان تغییر (۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵) |
---|---|
زنان | ۷ درصد کاهش |
مردان | ۵ درصد کاهش |
افراد ۱۸ تا ۳۴ سال | ۱۱ درصد کاهش |
افراد بالای ۳۵ سال | ۴ تا ۵ درصد کاهش |
دموکراتها | ۱۱ درصد کاهش |
افراد مستقل (غیرحزبی) | ۷ درصد کاهش |
جمهوریخواهان | ۲ درصد افزایش |
نکته قابل توجه آنکه تنها گروهی که علاقهمندی آنها به خودروهای برقی افزایش یافته، افراد با گرایش جمهوریخواه بودهاند.
رشد تمایل به خودروهای هیبریدی
در شرایطی که تمایل به خودروهای تمام برقی کاهش یافته، علاقهمندی به خودروهای هیبریدی در حال افزایش است. طبق این نظرسنجی، ۶۵ درصد از افراد پاسخدهنده تمایل به خرید خودروی هیبریدی داشتهاند، که ۱۴ درصد بیشتر از علاقهمندان به خودروهای برقی است.
پاسخدهندگانی که سن بالاتر، درآمد بیشتر یا گرایش محافظهکارانه دارند، بیشتر خودروهای هیبریدی را به عنوان گزینهای مطمئنتر نسبت به خودروهای تمام برقی در نظر گرفتهاند. این در حالی است که در میان جوانترها و افراد با درآمد پایینتر، فاصله علاقهمندی به هیبریدی و برقی کمتر بوده است.
جمعبندی
نتایج نظرسنجی گالوپ نشان میدهد که بازار خودروهای برقی در آمریکا همچنان با چالشهایی مواجه است و برخلاف رشد اولیه، روند اقبال عمومی نسبت به این دسته از خودروها دچار رکود شده است. کاهش علاقهمندی در میان گروههای کلیدی نظیر جوانان و دموکراتها، زنگ خطری برای تولیدکنندگان خودروهای برقی بهشمار میآید.
در مقابل، خودروهای هیبریدی با برخورداری از مزایایی نظیر مصرف سوخت کمتر و وابستگی کمتر به زیرساخت شارژ، توانستهاند توجه طیف گستردهتری از خریداران را به خود جلب کنند.
اهمیت این روند برای بازار ایران
با توجه به تلاشهای اخیر برای ورود خودروهای برقی چینی به بازار ایران، توجه به تجربه جهانی اهمیت ویژهای دارد. اگر در کشور ما نیز زیرساختهای لازم برای استفاده از خودروهای برقی فراهم نشود یا مشوقهای مناسبی در نظر گرفته نشود، احتمال دارد که مصرفکنندگان ایرانی نیز رویکرد مشابهی نسبت به این فناوری اتخاذ کنند.
(Ali(chevynova
۲۰ فروردین ۱۴۰۴مردم آمریکا عمری ماشین ۸ سیلندر کاربراتی سوار شدن عمرا به این راحتی بیان سمت برقیها
ماشین فقط ۸ سیلندر و کاربراتی
13
۲۰ فروردین ۱۴۰۴موافقم
هشت سیلندرهای کاربراتوری سنگین تر هستند و ضایعاتی ها پول بیشتری بابتش پرداخت میکنند
مرحبا تویوتا نوای بینوای منقرض شده
Cadillac-V
۲۰ فروردین ۱۴۰۴یادت باشه اگه بعد بمب اتمی که ژاپن خورد تو جنگ جهانی و نابود شد، آمرکیا ولش میکرد و میزاشت شوروی جذبش کنه و میفتاد دشت شوروی، الان بهت میگفتم ژاپن یه شرکت خودروسازی هم نداشت و مث کره شمالی شده بود
قبل از اینکه بهش بگین ضایعاتی ازش تشکر کنین چون همون ضایعات سازایی که شماها میگین صنعت خودروسازی ژاپن رو زنده کردن👍🏻
هم ژاپن هم کره جفتشون
تاژه ژاپن باید یه تشکر هم از ضایعات سازای آلمانی هم بکنه
sina
۲۰ فروردین ۱۴۰۴هیبرید همچنان بهترین گزینه است
Yaghoob
۲۰ فروردین ۱۴۰۴بهترین و معقول ترین
آمار فروش هم اینو نشون میده
Nismo
۲۰ فروردین ۱۴۰۴بنزینی و دیزلی☠️
BlackWing
۲۰ فروردین ۱۴۰۴یه موتور هشت سیلندر توربوشارژ بندازن زیر کاپوت C63 ببینن چقدر فروش میره !
تمام جو شبکه های اجتماعی شده ماشین های درونسوز ، کمپانی ها باید برگردن به اصل خودشون همونطور که مرسدس گفته صفحه نمایشگر بیش از حد ترند شده و درست نیست ، کم کم بقیه هم متوجه بازگشت به موتورهای درونسوز میشن 👍🏼
Nismo
۲۰ فروردین ۱۴۰۴سوپرشارژ انتخاب بهتریه
BlackWing
۲۰ فروردین ۱۴۰۴سیستم حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و ون ها به همراه کامیون ها برقی بشن بهترین گزینه برای تمام کشورهاست
Nismo
۲۰ فروردین ۱۴۰۴دقیقا
ماشین های اسپرت هرگز نباید برقی یا حتی هیبریدی بشن
M3
۲۰ فروردین ۱۴۰۴نکته جالب تو این مقاله افزایش علاقه ۲ درصدی جمهوری خوان بوده😐
یوسف
۲۰ فروردین ۱۴۰۴در کوتاهمدت خودروهای هیبریدی پرطرفدارتر خواهند بود ولی در میانمدت و بلندمدت با پیشرفت فناوری باتری و گسترش زیرساختها، خودروهای الکتریکی غالب خواهند شد. شرکتهایی مانند فولکسواگن و فورد که عجولانه و دیوانهوار روی خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کردن متضرر میشن و مجبور میشن تغییر استراتژی بدن. شرکتهای عمدتا ژاپنی مانند تویوتا، سوبارو، هوندا و … که خونسردانهتر و پختهتر رفتن سمت الکتریکی برنده خواهند بود. اماچینیها که به نظر میرسید تونستن تو الکتریکی کاملا جلو بیوفتن مزیت رقابتی کمتری خواهند داشت چون اگر بخوان خودروی درونسوز یا هیبریدی باکیفیت بسازن مزیت رقابتی کمتری روی قیمت خواهند داشت.
صامورایی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴«شرکتهای عمدتا ژاپنی مانند تویوتا، سوبارو، هوندا و … که خونسردانهتر و پختهتر رفتن سمت الکتریکی برنده خواهند بود»
خونسردانه؟!
تویوتا و لکسوس ۱۵ مدل برقی تا ۲۰۲۷ روانه بازار میکنند.یعنی کمتر از ۲ سال دیگه!
nima.jdm
۲۰ فروردین ۱۴۰۴بهترین انتخاب همون هیبریدی هست
دانیال
۲۰ فروردین ۱۴۰۴خودروهای برقی که جدیداً در ژاپن تولید شده مجهز به موتور بنزینی برای شارژ باتریها بهترین گزینه میتونه باشه یعنی برای حرکت فقط از موتور الکتریکی استفاده میکنند، باتری کوچکتری دارد و در صورت اتمام شارژ موتور بنزینی به عنوان ژنراتور مل میکند.
Mostafaaa
۲۳ فروردین ۱۴۰۴یه جورایی همون پلاگین هیبریده
رامتین
۲۰ فروردین ۱۴۰۴بیشک در دهه آینده خودروهای تمام برقی بشدت کم تولید میشند! و این البته خبر خوبیه.
samurai
۲۰ فروردین ۱۴۰۴وقتی به حرف سامورایی گوش نکنی اخرش ضرر میکنی :))
تویوتا کبیر وقتی میگه الان وقتش نیست از روی تجربه و اصالتش میگه
حالا بی اصالتا مثل چینکره :)) و حتی با اصالتای اروپا و امریکا رفتن دنبال تسلا الان به گدایی میوفتن و بی اصالتا باز باید برن سمت موتور میتسوبیشی و بقیه ژاپنیا :))
صامورایی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴هنوز وقت برقیا نرسیده؟!
این حرفتو یادت باشه کارت دارم بعدا 😂🤦♂️
دینام
۲۰ فروردین ۱۴۰۴یه موتور برقی فقط سه تیکه هست .شاید در آینده این پازل کوچکتر هم بشه .دقت کردی ویبره موبایلتون چه زوری داره .
الان تمام تمرکز شرکتها رفته سمت اینکه چطور این همه پرفورمنس را ندیده بودند .
به زودی همه به این موضوع که چرا از موتورهای درونسوز استفاده میکردیم از خودمون گله میکنیم .
حمید رضا
۲۱ فروردین ۱۴۰۴کادیلاک SOLLEI خودرو زیبا ترین طراحی داره اگر موتور بنزینی بجای موتور برقی چقدر فروش بیشتر میشد
بهترین طراحی بعد با موتور برقی خرابش میشه
نشون میده که خودرو برقی هنوز خودرو خوبی نیست
عبدالله
۲۲ فروردین ۱۴۰۴وقتی تمام خودرو ها و بخصوص برقی ها با این قیمتهای نجومی و بصورت قطره چکانی وارد میشن واکثریت ملت توان خرید ندارن و حتی هزینه شارژ در منزل هم گرونتر از بنزین تمام میشه ، استفاده از خودروهای برقی روز شبیه رویا است .