اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا NHTSA درخواست فراخوان ۶۷ میلیون بادکننده کیسه هوا ساخت شرکت آرک اتوموتیو را مطرح کرد اما این تأمینکننده با رد درخواست NHTSA اعلام کرد مشکلات ادعایی در چنین قطعاتی وجود ندارند.
NHTSA میگوید بادکننده های کیسه هوای این شرکت آمریکایی باعث ریسک نامعقول جراحت یا مرگ سرنشینان میشوند. در نامه این اداره به شرکت یاد شده آمده که آرک حتی تخمین عیبی که نیازمند فراخوان این میزان کیسه هوا باشد را انجام نداده است. در این نامه میخوانیم:
بادکننده های کیسه هوایی که بجای باد کردن مناسب کیسه هوا قطعات فلزی را به سمت سرنشینان خودرو پرتاب میکنند باعث ریسک نامعقول جراحت و مرگ میشوند
این بادکننده های کیسه هوا در محصولات جنرال موتورز، استلانتیس، بی ام و، هیوندای، کیا و دیگر خودروها بکار رفتهاند. شرکت جنرال موتورز چند روز پیش با فراخوان حدود ۱ میلیون خودروی مجهز به بادکننده های کیسه هوای ساخت شرکت آرک موافقت کرد. این فراخوان پس از آن اعلام میشود که پارگی کیسه هوای یک خودرو باعث مصدومیت یک راننده از ناحیه صورت شد. آرک نتیجهگیری وجود چنین عیبی توسط NHTSA را رد کرده و میگوید چنین درخواستی بر اساس هفت گزارش ثبت شده در آمریکا ارائه شده است. البته NHTSA از آرک خواسته مدارک خود درباره عدم وجود عیب در ۶۷ میلیون بادکننده کیسه هوای تولیدی در بیش از ۱۸ سال اخیر را ارائه نماید هرچند آرک خاطرنشان میسازد به همکاری با NHTSA برای بررسی جنبههای پنهان این قضیه ادامه خواهد داد.
رگلاتور ایمنی آمریکا در سال ۲۰۱۶ پرونده بررسی بیش از ۸ میلیون بادکننده کیسه هوای ساخت آرک را گسترش داد. این کار پس از آن صورت گرفت که راننده یک خودروی هیوندای در کانادا کشته شد. NHTSA اولین بار در جولای ۲۰۱۵ چنین پروندهای را به جریان انداخت چراکه دو گزارش جراحت سرنشینان را دریافت کرده بود. این اداره میگوید تا ژانویه ۲۰۱۸ تعداد ۶۷ میلیون بادکننده کیسه هوای راننده و سرنشین جلو مشکوک بودهاند. از این میان شرکت دلفی که در مالکیت اتولیو قرار دارد حدود ۱۱ میلیون بادکننده کیسه هوا را تحت توافق با آرک تولید کرده است.
آرک میگوید تستهای زیادی را با تخریب خودروها انجام داده اما در هیچکدام از این تست پارگی کیسه هوا رخ نداده است. ۶۷ میلیون بادکننده تولیدی برای بازار آمریکا در کارخانهها و خطوط تولید متنوعی مونتاژ شدهاند و ۱۲ خودروساز مشهور از آنها در خودروهای زیادی استفاده کردهاند. شرکت یاد شده میگوید هیچیک از این خودروسازان به این نتیجه که نقصی سیستمیک در قطعات یاد شده وجود دارد نرسیدهاند. NHTSA اظهار میدارد آرک در ژانویه ۲۰۱۸ نصب دستگاههای مخصوص برای تشخیص وجود قطعات جوشکاری اضافی یا سایر ذرات در خطوط تولید بادکننده ها را تکمیل کرده است. این اداره خاطرنشان میسازد از آن زمان تاکنون اطلاعی درباره مشکلات بادکننده های تولیدی آرک ندارد. این شرکت نیز در پاسخ میگوید قطعات جوشکاری فلزی باقی مانده در بادکننده ها ریشه پارگی کیسه هوا نیستند.
در طول ۱۰ سال گذشته بیش از ۶۷ میلیون بادکننده کیسه هوای ساخت شرکت تاکاتا در آمریکا و بیش از ۱۰۰ میلیون دیگر در سراسر دنیا فراخوان شدهاند تا به این ترتیب بزرگترین فراخوان ایمنی تاریخ صنعت خودرو رقم بخورد. بیش از ۳۰ مورد فوتی سرنشینان خودرو از جمله ۲۴ مورد در آمریکا گزارش شده و در این میان صدها نفر نیز مجروح شدهاند. علت این مشکلات نیز بادکننده های معیوب تولید شرکت تاکاتا بوده که میتوانند منفجر شوند و قطعات فلزی تیز را به سمت سرنشینان پرتاب نمایند. جدیدترین مورد فوتی مربوط به این قضیه در سال ۲۰۲۲ و در یک کرایسلر ۳۰۰ مدل ۲۰۱۰ رخ داد.
مجتبی .
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲یک یا هفت گزارش فرق چندانی نداره ولی اینکه اینقدرزود نسبت به ایمنی واکنش نشون میدن وشرکت تولید کننده رو مجبور به پیگیری میکنن عالیه. چند نفر تو محصولات ایران خودرو سوختن تا بلآخره یک قطعه لاستیکی رو عوض کردن؟