در حال حاضر افراد زیادی فکر میکنند پایان دوران پیشرانههای درونسوز فرا رسیده است. با همهگیر شدن قوای محرکه الکتریکی و باتریهای پیشرفته که سرعت شارژ بالایی هم دارند، توسعه، ساخت و نهایتاً مالکیت یک موتورسیکلت الکتریکی ارزانتر و متقاعدکنندهتر از هر زمان دیگری شده است.
با این وجود، پیشرانه درونسوز هنوز هم در سالهای آینده تولید خواهد شد و حتی پس از منع تولید خودروهای بنزینی صفرکیلومتر در سال ۲۰۳۵ نیز چنین محصولاتی در بازارهای متنوع دیده خواهد شد. چندین کمپانی از جمله برخی موتورسیکلتسازان مشهور در حال لابی با مراکز قدرت هستند تا پیشرانههای بنزینی را تا حد امکان نگه دارند. در همین اثنا به نظر میرسد پیشرانههای درونسوز خوب به شام آخر خود رسیدهاند؛ اما شرکتی با نام آسترون آئرو اسپیس و جدیدترین محصولش یعنی امگا ۱ میخواهد حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
آسترون امگا ۱ طراحی خاصی دارد. آسترون این پیشرانه درونسوز را به گونهای طراحی کرده است که ۴ سیکل مختلف آن در دو محفظه مستقل انجام میشوند و یک پیش محفظه هم بین دو محفظه مستقل وجود دارد. دو شفت اصلی بهصورت عمودی قرار دارند و با دندههای سنکرون شده به یکدیگر جفت شدهاند و به همین خاطر با یک دور و در جهتی متضاد میچرخند. چهار روتور در دو شفت قرار دارند و در دو جفت کار میکنند که یک جفت آنها در بخش جلو برای مراحل جذب و کمپرس کار میکند و جفت دیگر هم در بخش انتهایی قرار دارد تا مراحل احتراق و خروج را کامل کند. یک سوپاپ دیسکی گردان و پیش محفظه هم بین این روتورها دیده میشوند.
احتمالاً شما هم مثل ما فکر میکنید امگا ۱ شبیه پیشرانه روتاری وانکل است اما آسترون ادعا میکند این پیشرانه عاری از مشکلات آببندی خواهد بود و یک واحد کاملاً خطی محسوب میشود. البته برای افرادی مثل ما که خیلی وارد این قضایا نیستیم طرز کار امگا ۱ پیچیده جلوه میکند و آسترون آئرو اسپیس برای کمک به درک بیشتر یک ویدئوی جالب منتشر کرده است. این ویدئو بسیار احساسبرانگیز است و تمامی جزئیات اجزا را نشان میدهد. با توجه به ساختار جمعوجور، امگا ۱ را میتواند به منظور کاربریهای گوناگون در ابعاد مختلفی تولید کرد.
البته باید در نظر داشت آسترون اشارهای به نصب امگا ۱ در موتورسیکلتها نکرده است اما با توجه به انعطاف بالایی که دارد میتوان آن را در موتورسیکلتها نیز بکار برد. این شرکت میگوید امگا ۱ در شکل کنونی خود فقط ۱۵.۹ کیلوگرم وزن دارد و قدرت قابلتوجه ۱۶۰ اسب بخاری تولید میکند. دور آرام این پیشرانه ۱۰۰۰ و ردلاین آن ۲۵ هزار است! آسترون میگوید نسخه پیشتولیدی آن را بکار گرفته است و البته میتوان از سوختهای متنوع در آن استفاده کرد. همچنین امگا ۱ آلایندگی بسیار کمی دارد.
بیصبرانه مشتاقیم ببینیم آیا این پیشرانه کوچک اما قدرتمند سرانجام وارد خط تولید خواهد شد یا خیر. اگر آسترون آئرو اسپیس این پیشرانه را تولید کند قطعاً بازار را تکان خواهد داد. البته تمامی آمار و ارقامی که ذکر شد ادعای سازنده است و باید منتظر تستها و کاربردهای واقعی آن باشیم.
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰آقا شاهین
اول ممنون از این دو مقالهای که گذاشتیدو بسیار عالی .
اما یه تحلیل ساده بخواهیم انجام دهیم که میشه مکمل مقالهی قبلی شما اینه که بحث قدرت گرفتن چین روسیه و حتی ایران در برابر کشورهای سطح اول هست که به انرژی ایران و روسیه و کالاهای ارزان و سرمایهی چین نیازمند شدهاند و مهم نیست چه پیشرانهای تولید کنند که جوابگو باشد ، بلکه ، بلکه مهم اینه هرچه زودتر از بحران انرژی سوخت فسیلی دور شوند و اصل ترس از روسیه و جنگ احتمالی او با اوکراین همین قضیه هست که اروپا را وارد بحران سوختی میکند که از اوکراین میگذرد و حتی روسیه سالانه حق اجارهی میلیارد دلاری به اوکراین میدهد و…. !
اگر آمریکا و اروپا از سوخت فسیلی بینیاز نشوند ، در آیندهی نزدیک تاثیر بدی روی اقتصادشان میگذارد و به احتمال زیاد ورق بر میگردد و از آنجایی که ایران چین روسیه تمام ورقهای اروپا و آمریکا را خواندهاند ، میتوانند قیمت سوخت را به عنوان سلاح قرار دهند و اَدَبشان کنند که جواب تمام ظلمها و ستمهایی که به سبب استعمارگری بر سر کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای جنوبی در آوردهاند را تلافی کنند ( بخصوص پیدایش داعش و بازی جدید آنها که با رشادت خیلیها ختم به خیر شد ) !
همین حالا هم ، بالا رفتن قیمت بنزین و گازائیل در اروپا و آمریکا ، سرویشان کرده که پس از ۴۰ سال تورم ۷٪ آمریکا گویای خیلی صحبتهاست اما در جریان باشید هیچوقت اروپا و آمریکا این قضیه را پُررنگ جلوه نمیدهند تا بهانههایشان کرونا و … باشد که البته هست اما نه به اندازهی گرانی بنزین که سرمنشاء بسیاری از گرانیهاست !
انرژی از زمان پیدایش آتش تا ذغالسنگ و امروزه سوخت فسیلی جزو بااهمیتترین موضوعات اقتصادی بوده به حدی که پول زیاد بیابانهای اعراب را به بهشت تبدیل کرده و البته جنگ و خونریزی زیاد فرقهای و دینی و اگر خودروهای برقی روزی همهگیر شوند به سبب معادن بزرگ لیتیوم در آمریکای جنوبی ، تمام قضایای خاورمیانه از زمان پیدایش نفت در این ۱۰۰ ساله بر سر شیلی و آرژانتین و جریان استخراج لیتیوم آغاز میشود !
دوستان ، سیاستی که ما در اخبارها میشنویم با پشت پرده فاصله بسیار دارد ، به حدی که قدرتمندان تائین میکنند ما چه ببینیم و چه بشنویم تا حواس را از موضوع اصلی پرت کنند تا کار خودشان را پیش ببرند !
ehsan
۲۳ بهمن ۱۴۰۰بله دوست عزیز بیشتر تحلیل شما درسته،
هر کشوری دنبال منافع خودشه دیگه بحث این کشور و اون کشور نیست ، اما یک سری کشور ها منافع شون در راستای منافع مردمشون هست( به هر روشی) ، یک سری کشور های دیگه بر عکس که میدونید کدوم کشور ها،
قدرت ، قدرت، قدرت ، همه کاری واسش میکنن
Humer
۲۳ بهمن ۱۴۰۰خیلییییی باحاله
MOHAMMAD.n.r
۲۳ بهمن ۱۴۰۰تا زمانی که تولید نشه و سال ها توسط مردم استفاده نشه نمیشه گفت خوبه یا بد.
در کل هر چیزی که به توسعه و بقای درونسوز ها کمک کنه چیز خوبیه.
MOHAMMAD.n.r
۲۳ بهمن ۱۴۰۰یکی از مشکلات انجین روتاری الایندگی بالا بود، الایندگی در اثر سوختن روغن و...
انجین های روتاری در هر ۱۰۰۰ مایل یا ۱۶۲۰ کیلومتر حدود یک لیتر روغن مصرف میکردن که باعث الایندگی میشد.
اینجا گفته الایندگی کمی داره ولی باید در عمل خودش رو ثابت کنه.
AMIR / ARMI
۲۳ بهمن ۱۴۰۰اون سوختن روغن به خاطر اب بندی نشدن درست موتور بود
اینجا گفتن این موتور اون مشکل نداره
MOHAMMAD.n.r
۲۳ بهمن ۱۴۰۰حتی مشکل روغن کاری هم حل بشه یه مشکل دیگه میمونه که اون استهلاک شدیدا بالاست. کلا سیستم روتور تو درونسوز ها استهلاک بالایی داره.
چیز زیادی از نحوه کارکرد این موتور نفهمیدم، اگر یه انیمیشن بود بهتر میشد.
من^_^
۲۴ بهمن ۱۴۰۰والا من یه هفته قبل خبرشو خوندم که گویا از برقی ها هم کمتر آلاینده داره و تقریباً صفر ذکر شده بود
ولی باید در عمل دید
در ضمن این موتور دو سیلندره؟حجمش چنده؟
چون دوباره طبق اعلام خودشون میتونن در کنار هم کار کنند و خب با این وزن کم و قدرت بالا اگه دو سیلندر باشه و هشت تا واحدشو گذاشت که تقریبا هم قدرت موتور شیرون میشه ولی دویست کیلو سبک تر😐😂
من^_^
۲۴ بهمن ۱۴۰۰با اون موتورهای برقی گونیگزگ هیبرید بشه تو ماشین مث ماشینای آریل(میدونم ممکن نیست) بعد بری باهاش رو هفتصد هشتصد رکورد بزنی🥺☹️
محمد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰احتمالا کمکی به جلوگیری از مرگ درونسوز ها نمیکنه نسل فعلی موتور های الکتریکی ۹۵ درصد انرژی رو به حرکت تبدیل میکنه که در آینده بیشتر هم میشه جدای از مسائلی مثل وزن و اندازشون که در آینده نزدیک حتی میتونن توی چرخ قرار بگیرن سبک تر و پرظرفیت شدن باتری ها هم دخیله که هرساله کلی پیشرفت میکنه فکر نکنم بعد ۲۰۳۰ کسی به جز یه عده محدود ماشین باز دلش برای پمپ بنزین و روغن و هوای آلوده تنگ بشه
AMIR / ARMI
۲۳ بهمن ۱۴۰۰به نظرم برای موتور سیکلت ها خوبه
مخصوصا که وزنش کمه خیلی کمه در واقع
موتور سیکلت ها بزرگ ترین مشکلشون کنترل وزن و تقسیم وزن و باتری ها برای موتور سیکلت ها چندان کارامد نیستن
و مدتی زمان میبره این مشکل حل بکنن هرچند موتور سیکلت سطح بالایی مثل livewire هارلی دیویدسون فوقالعاده ظاهر شدن
و طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده
slatanat JDM
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ببین اگه بشه این موتور رو تقویت کرد با همین پتنت بزرگ ترش کرد خیلی میشه قدرت بیشتری ازش گرفت
و خیلی بهتر میشه
RKH7787
۲۳ بهمن ۱۴۰۰این میتونه یه پیشگیری از فوت اقای صدا باشه (لامبور)
HamiD
۲۳ بهمن ۱۴۰۰اون موقع دیگه صدای اون انجین 12 سیلندر لامبو رو نمیده خب …
sina
۲۳ بهمن ۱۴۰۰اولا که دوستان این موتور کاملا متفاوت با موتور های وانکله
جدا ازون من فکر میکنم گزینه مناسبی برای موتورسیکلت ها و وسایل کوچیکو سبک مثلشونه
چون فکرنمیکنم این موتوری باشه که بشه ازش انتظار گشتاور خاصی داشت ولی احتمالا خوب دور بخوره درمجموع میتونه تلاش خوبی باشه
Amard
۲۳ بهمن ۱۴۰۰,چه خوب هر چی باش از برقی بهتر البته شایدم هیبرید بش
علیآقا
۲۳ بهمن ۱۴۰۰عجب ویدیوی تاثیرگذاری بود. متن هم توضیحات بسیار واضح و شفافی داده بود!!!
آخه چی بگم.
یه ویدیو گذاشتین که ۲ تا چرخ دنده و چنتا پولی از اول تا آخرش هی دارن میچرخن. نه جرقهای، نه احتراقی، نه دودی، نه هیچی. بعد توی متن نوشتین: ویدیوی احساس برانگیز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البته پر بیراه نگفته مترجم. خیلی احساس برانگیز بود. احساس کردم دلم میخاد فحش بدم!
جناب ایکس
۲۳ بهمن ۱۴۰۰اگرم تولید بشه، بنظرم مث دورنسوز های الان صدای خوبی نخواهد داشت
شهاب
۲۳ بهمن ۱۴۰۰باید دید چی از آب در میاد
Alireza
۲۳ بهمن ۱۴۰۰باسلام.دوستان امیدوارم با ابداع این تخیلات وموتور حلقه ای نامعلوم موتورهای درون سوزروبه شلغم تبدیل نکن ؛وحداقل بعد از گرفتن نتیجه کامل اعلام کنن که اون قصه( چ )دروغگو نشه!!!!
Amir
۲۵ بهمن ۱۴۰۰بی ام وه هم گفته پیشرانه های جدید درون سوز معرفی میکنه تا سال های 2025