یورو انکپ خودروسازان را مجبور میکند از دکمههای فیزیکی هم استفاده کنند.
تکثیر نمایشگرها در خودروهای امروزی به امری عادی تبدیل شده است. درحالیکه بسیاری از این فناوری جدید و سبک تازه استقبال کردهاند، بسیاری هم تجربه لمس دکمههای فیزیکی را به لمس نمایشگرها و گشتوگذار درون منوی آنها ترجیح میدهند. البته استفاده از نمایشگرها تا حدی فزونی گرفته که باعث ورود «یورو انکپ» به این زمینه شده است. براساس قوانین تازه این سازمان بلژیکی، اگر خودروسازی میخواهد حداکثر ستارههای ایمنی را دریافت کند، باید از تعدادی دکمه فیزیکی هم استفاده کند. قانون تازه این مجموعه از سال ۲۰۲۶ وارد عمل خواهد شد و نمره ایمنی خودروهایی را که از کنترلهای سنتی دوری میکنند، کاهش خواهد داد.
«برنامه وارسی خودروهای جدید اروپا» که با نام یورو انکپ شناخته میشود، قصد دارد در خودروهایی که که برای عملکردهای زیر فاقد دستگیره، دکمه یا نشانگر فیزیکی هستند، نمره ایمنی پایینتری در نظر بگیرد:
- چراغ راهنما
- چراغ خطر
- بوق
- برف پاککنها
- تماسهای اضطراری
مورد آخر که با نام «ای-کال» هم شناخته میشود، چندین سال پیش در اتحادیه اروپا اجباری شد. با استفاده از این ویژگی و درصورت رخداد حادثهای چون تصادف، خودرو بهصورت خودکار با شماره اضطراری تماس میگیرد.
خوشبختانه برخلاف برخی خودروسازان چینی و تسلا، هنوز شرکتهایی وجود دارند که دکمههای فیزیکی را تماما ترک نکردهاند؛ برای نمونه هیوندای از کنترلهای فیزیکی بیشتری در محصولاتش استفاده میکند، تویوتا از کنترلهای فیزیکی استقبال میکنند و اشکودا راهی برای ترکیب بینقص سیستمهای دیجیتال با دکمههای فیزیکی پیدا کرده است. ساز و کار این برند آلمانی به این صورت است که سه دکمه چرخان را در میانه کنسول مرکزی قرار داده است که هر یک به یک نمایشگر مجهز هستند و کاربر به دلخواه خود میتواند از آن نمایشگر برای تنظیمات متفاوت خودرو استفاده کند.
مدیر توسعه استراتژیهای یورو انکپ، «متیو اَوِری»، درباره جریمه شرکتهای راننده را به استفاده انحصاری از نمایشگرها مجبور میکنند میگوید:
با حرکت تقریبا تمام خودروسازان از دکمهها به نمایشگرهای مرکزی، بیشاستفاده از این فناوری در صنعت به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و راننده را مجبور میکنند چشم خود را از مسیر برداشته و ریسک ایجاد سانحه را افزایش دهند. تستهای تازه یورو انکپ از سال ۲۰۲۶ خودروسازان را به سمت استفاده از کنترلهای فیزیکی برای تنظیمات ساده و پایه خودرو سوق میدهد تا از این طریق بتواند زمانی را که راننده از جاده چشم برمیدارد به حداقل برساند و امنیت رانندگی را افزایش دهد.
اوری از آنجا به ایمنی راننده اشاره میکند که در نمایشگرهای تازه، برای انجام اعمال ساده هم راننده مجبور میشود درون زیرشاخههای مختلف منوی اصلی گردش کند تا تنظیمات دلخواهش را پیدا کند. درحالیکه استفاده دکمهها و کنترلهایی فیزیکی شمایلی آشنا برای همه دارند و هیمشه دردسترس کاربر هستند.
هرچند خبر این سیستم امتیازدهی ایمنی مثبت تلقی میشود اما نمیتوان از این نکته غافل ماند که یورو انکپ نمیتواند خوردوسازان را به پیروی از سیستم خود اجبار کند. اجرای این تصمیم در قالب یک قانون رسمی درون کشورها به اتحادیه اروپا بستگی دارد. از آنجا که بیشتر خودروسازان بهویژه اروپاییها برای دستیابی به پنج ستاره ایمنی تلاش میکنند، کمتر خودروسازی مایل به از دست دادن این امتیاز خواهد شد. مشخصا فهرست دکمههای فیزیکی لازم در هر خودرو تا سال ۲۰۲۶ افزایش خواهد یافت.
تصمیم نهایی خودروسازان احتمالا جالبتوجه خواهد شد؛ چون خبری از این نحوه امتیازدهی ایمنی در موسسات ایمنی آسیا و آمریکا نیست؛ همین تفاوت میتواند ممکن است منجر به تولید دو نسخه کابین برای خودروهایی شود که در دو بازار متفاوت به فروش میرسند. البته که انجام این کار برای کسبوکار هیچ شرکتی ایدهآل و معقول نیست؛ بنابراین تاحدودی انتظار میرود مردم سایر قارهها هم از بهبودهای یورو انکپ سود ببرند.
مدیرعامل برند آلمانی بیامو، «اولیور زیپس»، در جریان نمایشگاه CES 2023 و در یک مصاحبه با نشریه «اتوموتیو نیوز اروپا» اعلام کرد که اطمینان دارد استفاده از نمایشگرهای بزرگ نهایتا تا یک یا دو دهه آینده غیرقانونی خواهد بود.
تا ۱۰ سال دیگر خبری از آنها نیست. قانونگذاری اجازه آن را نمیدهد. به نظر من اشتباه است که راننده برای استفاده از ویژگیهای خودروی خود پایین را نگاه کند.
تبدیل شدن پیشنهاد اجباری یورو انکپ به یک قانون در اتحادیه اروپا هنوز راه زیادی را برای طی کرد در پیش دارد اما میتواند امیدوار بود که مسئولان این اتحادیه پیشنهاد یادشده را برای خودروسازان اجباری کنند. نظر شما در اینباره چیست؟ آیا یورو انکپ مسیر درستی را انتخاب کرده است؟
مجتبی .
۲۱ اسفند ۱۴۰۲خیلی هم خوب. چه معنی میده هیچ دکمه ای نباشه
Arshia m3csl
۲۱ اسفند ۱۴۰۲خب ارگونومیک رو بالاتر میبره وجود دکمه تو ماشین همه چیز رو صفحه نمایشگر باشه حواس راننده پرت میشه و کلی باید بگرده صفحه نمایشگر ماشین رو تا ببینه کجاست اون چیزی گه میخواد تسلا که حتی بوغ ماشین رو اوورده رو صفحه نمایشگر به طور مستقیم!
پیام
۲۱ اسفند ۱۴۰۲این ازون حرکت های مثبت هست. حس و حال ماشین هم گرفته نمیشه و امنیتشم بالا میره.
𝐀𝐥𝐢
۲۱ اسفند ۱۴۰۲باز دمش گرم همون چند تا دکمه رو گفت فیزیکی باشه
خسرو
۲۱ اسفند ۱۴۰۲چه طراحی جعبهای زیبایی!
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/2024-toyota-land-cruiser-interior.webp
Galant.VR4(JDM)
۲۲ اسفند ۱۴۰۲بحث نمایشگر اضافی فقط جنبه قیمتی روی هر ماشین داره وگرنه باعث تداخل در تمرکز راننده میشه! یورو انکپ هم این موضوع مهم رو درک کرد دمش گرم
امین
۲۲ اسفند ۱۴۰۲صد درصد درسته.
تمام بلاگرهای مطرح از شیوه طراحی همه چیز لمسی انتقاد میکنن. نه آسونه نه ایمن.
اومدن دکمه های روی فرمون لمسی کردن برای خودم من چندین دفعه پیش آمده که قابلیتی ناخواسته فعال کردم چون انگشتم اون قیمت لمس کرده . و اونقدر همه چیز فشرده کوچیک طراحی شده که باید دقت کنی تا بجای صدای آهنگ گرمکن فرمون روشن نکنی. افرادی که انگشتهای درشتی دارند مشکلشون چند برابره.
یا میشد فاصله با خودرو مقابل با یک دکمه در بهترین ارگونومی تنظیم کرد یا روی فرمون بود یا بصورت استیک کنار فرمون اما مدلهای جدید بی ام و برای تنظیم فاصله کروز باید داخل منو هاش بگردی تا بهش برسی. کی از این قابلیت استفاده میکنی؟ وقتی که سرعت داری و توی اتوبان هستی. حالا با سرعت مثلا ۱۲۰ تا بگرد توی منو تا بیچاره بشی.