خودروهای امروزی همانند کامپیوترهای متحرک هستند و باعث دسترسی کاربران به برنامههای گوناگون سرگرمی و حتی اینترنت میشوند؛ اما مطالعات جدید نشان میدهد خودروسازان در زمینه حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران عملکرد بدی داشتهاند.
همانند اکثر تکنولوژیهای هوشمند، خودروهای مدرن نیز میتوانند اطلاعات کاربران را جمعآوری کنند؛ اما مطالعه جدید موسسه موزیلا نشان میدهد خودروسازان در زمینه ایمنی دادههای کاربران و حریم خصوصی آنها عملکرد مناسبی ندارند. این موسسه اخیراً مقالاتی درباره دادههای شخصی و حریم خصوصی داخل خودروها منتشر کرده است. مطالعه موزیلا شامل ۲۵ برند است و تمامی آنها نیز برچسب عدم رعایت حریم خصوصی را دریافت کردهاند که به معنی عملکرد ضعیف خودروسازان در مدیریت دادهها و امنیت آنهاست. در واقع موزیلا میگوید خودروها بدترین جایگاه ایمنی را در بین تمامی محصولاتی که بررسی کرده دارند.
بر اساس نتایج این مطالعه، تمامی برندهای موردبحث دادههای شخصی را بیش از حد نیاز جمعآوری میکنند. همچنین خودروسازان دادههایی همچون چگونگی استفاده رانندگان از خودروها، سرعت آنها، مقصد و دیگر دادهها را جمعآوری کردهاند. خودروسازان همچنین به سرویسهای ارتباطی استفاده شده در خودروها دسترسی دارند. گفته میشود ۸۴ درصد خودروسازان دادههای به دست آمده را به دیگر شرکتها میفروشند. همچنین ۵۶ درصد برندها اظهار میدارند اطلاعات موردبحث را با سازمانهای دولتی به اشتراک میگذارند.
موزیلا نتیجه میگیرد خودروسازان همچنین کنترل چندانی روی دادههای شخصی ندارند. در واقع ۹۲ درصد کمپانیهای موردمطالعه ظاهراً به کاربران اجازه پارک کردن اطلاعات شخصی خود را نمیدهند و یا اینکه چنین کاری را به سختی انجام میدهند. رنو و داچیا جزو استثناها خواهند بود هرچند گفته میشود این دو برند شامل قانون تنظیم محافظت از دادههای کلی اروپا هستند. موسسه موزیلا بیش از ۶۰۰ ساعت را صرف تحقیق درباره اقدامات خودروسازان در زمینه محافظت از اطلاعات کاربران کرده ولی نتوانسته تصویری کلی از چگونگی بهکارگیری آنها به دست آورد. این موسسه همچنین با تمامی خودروسازان درباره این تحقیق تماس گرفته اما تنها شرکتهای فورد، هوندا و مرسدس بنز به این درخواست پاسخ دادهاند و ظاهراً پاسخ آنها نیز شامل تمامی پرسشهای مدنظر موزیلا نبوده است. رسانهها با خودروسازان برای شفافسازی این موضوع تماس گرفتهاند و پاسخ برخی از آنها به شرح زیر است.
استلانتیس: ادعاهای زیاد صورت گرفته در این اسناد نادرست است زیرا مطالعه موردبحث به برندهای استلانتیس اشاره دارد. ما با دقت حریم خصوصی و قانون را رعایت میکنیم و مشتریانی که در این زمینه سؤال دارند میتوانند با مرکز ارتباط با مشتریان استلانتیس تماس برقرار کنند.
نیسان: ما حفاظت از حریم خصوصی و دادههای مشتریان و کارکنان خود را بسیار جدی میگیریم. زمانی که دادهها را جمعآوری کرده یا به اشتراک میگذاریم، تمامی قوانین را رعایت کرده و با شفافیت کامل این کار را انجام میدهیم. نیسان آمریکای شمالی کاملاً به قوانین پایبند است.
جنرال موتورز: جنرال موتورز حریم خصوصی کاربران را بسیار جدی میگیرد و به حفاظت از اطلاعات شخصی متعهد است. برای تمامی محصولات جنرال موتورز، پیش از ارتباط با سرویسها و انجام هرگونه اقدامی کاربر باید شرایط و مقررات آن استار را قبول کند و پس از آن میتوان دادهها را بر اساس قوانین موجود جمعآوری کرد.
فورد: فورد به حفظ اطلاعات شخصی مصرفکنندگان و حق انتخاب آنها متعهد است. ما دادههای موجود را برای بهبود کیفیت و به حداقل رساندن مشکلات استفاده میکنیم تا خودروهایی ایمنتر و جذابتر تولید نماییم.
بی ام و: ما حفظ دادهها و حریم خصوصی مصرفکنندگان را بسیار جدی میگیریم. برای شفافیت کامل، بی ام و آمریکای شمالی اعلانهای حریم شخصی و دادهها را منتشر میکند. رانندگان میتوانند با قبول یا عدم قبول مقررات و شرایط نسبت به جمعآوری دادهها تصمیمگیری کنند. همچنین ما به مشتریان اجازه میدهیم دادههای خود را پاک کنند. شایان ذکر است بی ام و اطلاعات خودروهای خود را به هیچ شرکتی نمیفروشد.
سوبارو: تا زمانی که مالک شرایط و مقررات را قبول نداشته باشد سوبارو هیچگونه اطلاعاتی را جمعآوری نمیکند. همچنین مشتریان میتوانند هر زمانی که خواستند فرایند انتقال دادهها را لغو نمایند.
Enzo Ferrari 2008
۲۴ شهریور ۱۴۰۲عملکرد فقط ایرانخودرو و سایپا
amir
۲۴ شهریور ۱۴۰۲ماشنینا وطنی آقا ما داریم اینجا زحمت میکشیم
M.83
۲۴ شهریور ۱۴۰۲تسلا چی ؟
datsun
۲۴ شهریور ۱۴۰۲تسلا کارمندهاش به تصاویر دوربین ماشین دسترسی پیدا کردن و حتی تصور برخی از مشتری ها رو پخش کردن تو فضای مجازی دیگه حفظ حریم شخصی برا اونا یعنی کشک
میثم
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اگه درست یادم باشه، چند ماه پیش یه مطلب در رابطه با اینکه چهار پنجم مردم آمریکا از خدمات و امکانات اضافی ماشین که بیشترش اینترنتی و ماهواریه مثل AutoAndroid و CarPlay استفاده نمیکنن منتشر شد.
تو سریالای جنایی که دیدم، تو هر کدومشون یه قسمت بود که طرف ماشینارو هک میمرد و باعث کشته شدن خیلی ها میشد.
میثم
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اگه درست یادم باشه، چند ماه پیش یه مطلب در رابطه با اینکه چهار پنجم مردم آمریکا از خدمات و امکانات اضافی ماشین که بیشترش اینترنتی و ماهواریه مثل AutoAndroid و CarPlay استفاده نمیکنن منتشر شد.
تو سریالای جنایی که دیدم، تو هر کدومشون یه قسمت بود که طرف ماشینارو هک میکرد و باعث کشته شدن خیلی ها میشد.