متفرقه

شرکت‌های خودروسازی داده‌های مردم را به قیمت پایین می‌فروشند!

برندهای جنرال‌موتوز، هوندا و هیوندای به فروش اطلاعات کاربران خود متهم شدند.

تمام خودروها در حال حرکت به سوی مسیر اینترنتی شدن و برقی‌شدن حرکت می‌کنند. این دستورپخت ناخواسته که امروز در تمام شرکت‌ها به المانی رایج بدل شده ، با چاشنی هوش‌مصنوعی هم همراه شده است. استفاده از این اینترنت و AI باعث می‌شود که شرکت‌های خودروسازی رفتار و برخورد کاربران خود با خودروشان را موردبررسی قرار دهند و از آن داده‌ها برای توسعه‌های بعدی استفاده کنند. اما همان‌طور که بسیاری از کاربران آشنا به زمینه فناوری نگران بودند، از ابتدای این مسیر امکان سواستفاده از این داده‌ها وجود داشت؛ تا اینکه سرانجام گزارشی از مجله «نیویورک تایمز» منتشر شد و نشان داد این اقدام توسط شرکت‌های خودروسازی انجام شده است.

بر پایه این گزارش که از طرف یک سناتور آمریکایی به کمسیون تجارت فدرال این کشور ارسال شده است، خودروسازان داده‌های یادشده را به قیمتی ناچیز به شرکت سوم‌شخص فروخته‌اند. نویسنده نامه، «سناتور وایندن»، روی سه خودروسازی هوندا، جنرال‌موتورز و هیوندای تمرکز می‌کند که داده‌هایشان را به مجموعه «وریسک» فروخته‌اند؛ وریسک هم داده‌های دریافتی‌اش را به شرکت‌های بیمه‌کننده تحویل داده است تا نرخ ریسکشان را با آن تطبیق بدهند.

شورولت سیلورادو برقی RST

نکته‌تعجب برانگیزتر این ماجرا، مبلغ بسیار کمی است که خودروسازان در ازای فروش این داده‌ها دریافت کرده‌اند. وریسک برای دسترسی به داده‌های بیش از چهار سال ۹۷ هزار خودروی هوندا تنها مبلغ ۲۵,۹۲۰ دلار را به این شرکت پرداخت کرده است؛ یعنی ۲۶ سنت به‌ازای هر خودرو! هیوندای کره‌ای برای فروش داده‌های بیش از ۱ میلیون خودروی خود در طی ۶ سال مبلغ ۱ میلیون دلار را دریافت کرده است و جنرال‌موتورز هم از ارائه رقم دریافتی‌اش، خودداری کرده است.

سناتور آمریکایی مطمئن است که تاکنون داده‌های بیش از ۸ میلیون خودرو به فروش رسیده است. او در نامه خود می‌نویسد:

شرکت‌ها نباید داده‌های آمریکایی‌ها را بدون اجازه آن‌ها بفروشند. واقعا تحقیرآمیز و توهین‌کننده است که خودروسازان محصولاتشان را به ارزش ده‌ها هزار دلار به فروش برسانند و سپس چند دلاری هم از فروش اطلاعات شخصی مشتریانشان به دست بیاورند.

هر چند پیش از فروش اطلاعات شخصی از مشتریان شرکت‌هایی هوندا و جنرال‌موتورز نظرسنجی شده بوده است اما وایدن این امر را فریب‌کارانه قلمداد کرده است. در سوی دیگر، تمام خودروهای هیوندای که به اینترنت متصل می‌شدند، داده‌های خود را در اختیار مجموعه وریسک قرار داده‌اند. تنها خبر خوش‌حال‌کننده این است که مجموعه وریسک کار خود را یک ماه بیشتر ادامه نداد؛ اما با این شرایط هم سناتورهای آمریکایی خواستار تحقیقات بیشتر FTC در حوزه دسترسی و استفاده از داده‌های شخصی کاربران هستند. به نظر شما، آیا شرکت‌ها باید مجاز به استفاده از این داده‌ها باشند؟ آیا این سیاست فروش داده‌ها، مختص شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رایگان نیست؟ هر چند که کار آن‌ها هم غیرمجاز و غیراخلاقی شمرده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    برای چی باید داده های مشتری رو بفروشن؟
    برای چی؟
    به چه خودرو سازی هایی
    خیلی عجیبه خیلی!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. NAVID@@98

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (764 ديدگاه)

    باید دید هوندا از هیوندای این کارو یاد گرفته یا هیوندا از هوندا این بحثش بین علما اختلافه !!!!!!

    موافقم 5
    مخالفم 5
  3. kasra

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    😐😶

  4. بی خیال اسم

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    ماشالله آمریکا
    ماشالله امنیت جی ام

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. سوشیانت

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      هر چند پیش از فروش اطلاعات شخصی از مشتریان شرکت‌هایی هوندا و جنرال‌موتورز نظرسنجی شده بوده است
      مثل همیشه آلمانی فن ها فقط تیتر میخونن🤣

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. بی خیال اسم 2

        ۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (30 ديدگاه)

        فروش اطلاعات شخصی و نظرسنجی؟

        مگه داریم خدایا خخخخخخخ

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. سوشیانت

          ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          تو خود متن نوشته شده این الان به من ربط داره؟!

  5. Taha Ayoobi

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    دقیقا چه اطلاعاتی رو فروختن؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  6. datsun

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3943 ديدگاه)

    کار غیر اخلاقی و به دور از مشتری مداریه و باید جریمه سنگین پرداخت کنن

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. سوشیانت

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      هیوندای باید جریمه سنگین پرداخت کنه ولی هوندا و جی ام نظر سنجی کردن از مشتری ها

      موافقم 3
      مخالفم 6
  7. محمد

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    من شندیم که گوگل براساس سرچ های ما برامون تبلیغ میاره و واقعا این اتفاق برای من افتاده.
    این شرکت ها اگر فروخته باشند،قطعا به شرکت ها تبلیغاتی فروختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا