متفرقه

آیا سیستم ترمز اضطراری خودکار واقعا از بروز سوانح جلوگیری می‌کند؟

بیشتر خودروهایی که امروزه تحت برندهای مشهور در بازار جهانی و به‌ویژه ایالات‌متحده به فروش می‌رسند، به‌صورت استاندارد به سیستم ترمز اظطراری خودکار موسوم‌به «AEB» مجهز می‌شوند. درحقیقت حدود ۲۰ خودروساز بزرگ که خودروی ۹۹ درصد خودروداران آمریکا را می‌سازند بر سر استفاده از این سامانه کمک‌راننده و ایمنی به‌صورت استاندارد توافق کرده‌اند؛ این توافق در ماه سپتامبر سال جاری میلادی امضا شد.

رادار چهاربعدی

سامانه‌های AEB تاکنون موفق شده‌اند تا با بهره‌گیری از فناوری‌های جدیدی چون رادارهای به‌روز، دورببین‌ها یا لیدار، موقعیت‌های خطرناک را شناسایی کرده و احتمال برخورد با خودروی روبه‌رو را کاهش دهند. با این همه، مجمع خودروی آمریکا، «AAA»، تصمیم گرفت تا عملکرد این سیستم‌ها را در سرعت‌های بالا مورد آزمایش قرار دهد.

سیستم ترمز اضطراری باید عملکرد اصلی خود را در سرعت‌های بالا به نمایش بگذارد؛ چراکه در سرعت‌های کم، خود راننده هم زمانی را برای فکرکردن و تصمیم گیری در اختیار دارد اما با افزایش سرعت و کاهش دقت او، نیاز به چنین سیستمی هویدا و آشکار می‌شود. این مجمع پس از انجام چند آزمایش با متغیرها مختلف و در شرایط گوناگون، به این نتیجه رسیدند که این سیستم‌ها در عادی‌ترین و متداول‌ترین سناریوهای محتمل نیز فاقد ارائه عملکرد مناسب هستند.

AAA سیستم ترمز اضطراری خودکار چهار خودرو از فورد، هوندا، شورولت و تویوتا را در سرعت‌های بالا مورد آزمایش قرار داد تا ببیند که آیا این سیستم‌ها واقعا می‌توانند از برخورد این وسایل‌نقلیه با خودروی جلو خودداری کرده یا میزان خسارت وارد بر خودرو را کاهش دهند؟! آن‌ها همچنین سنجش عملکرد این سییستم در جلوگیری از برخورد T شکل دو خودرو در یک تقاطع، آزمایشی را طراحی کردند.

این مجموعه دو سناریو محتمل دیگر را نیز طراحی کرد: برخورد T شکل دو خودرو در یک تقاطع و برخورد یک خودرو گذرنده با خودرویی درحال پیچیدن به سمت چپ تقاطع. این نوع تصادف که در آن خودرویی در مسیر مستقیم به حرکت ادامه می‌دهد و خودرویی دیگر از وسط  و به‌صورت عمودی (یا T شکل) با آن برخورد می‌کند، جزو خطرناک‌ترین و آسیب‌زننده‌ترین نوع تصادفات محسوب می‌شوند. ۳۹.۲ درصد آمریکاییانی که در اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند درگیر این سناریو محتمل می‌شوند.

ترمز اضطراری خودکار خودرو

برخلاف تصور بسیاری، نتایج این بررسی‌ها چندان تاثیر‌گذار نبودند:

  • در سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت، AEB موفق شد تا در ۱۷ آزمایش از مجموع ۲۰ تلاش انجام‌شده، از برخورد خودرو موردآزمایش با عقب خودروی جلو، جلوگیری کند. به‌عبارت دیگر، موفقیت سیستم در این بررسی ۸۵ درصد بود. در آزمایش‌هایی که به تصادف منجر شدند، سرعت خودروی آزمایش، پیش از برخورد تا ۸۶ درصد کاهش پیدا کرد.
  • در سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت، AEB تنها در ۶ آزمایش از ۲۰ تست انجام‌شده موفق به جلوگیری از برخورد شد؛ به‌عبارت دیگر موفقیت سیستم تنها ۳۰ درصد بود. سرعت خودروهای آزمایش‌شده در تصادفات این تست، پیش از لحظه برخورد تا ۶۲ درصد کاهش یافته بود.
  • در هر دو آزمایش برخورد چکشی T شکل و پیچش به چپ، تصادف در ۱۰۰ درصد مواقع به وقوع پیوست و AEB در هشدار به راننده، کاهش سرعت خودرو و جلوگیری از برخورد ناکام ماند.

AAA در نتیجه این بررسی‌ها به خودروسازان پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از برخوردهای سهمگین‌تر و سناریوهای محتمل‌تر، تمرکز بیشتری را روی توسعه و تولید سامانه‌های جدید قرار دهند. آن‌ها تاکید داشتند که راننده هر وسیله‌نقلیه باید از محدودیت‌ها وسیله خود آگاه باشد. «گِرِگ برانون»، مدیر بخش مهندسی و ارتباط AAA با صنعت، در این رابطه می‌گوید:

ترمز اضطراری خودکار در انجام وظایف محدودی موفق می‌شود که از همان ابتدا برای آن طراحی شده بوده است. متاسفانه این وظیفه کوچک سال‌ها پیش برای این سیستم تعریف شده بود و استانداردهای قانون‌گذاران برای برخوردهای کم‌سرعت به‌روز نشده است.

بررسی ملزومات این فناوری یا هر سیستم ایمنی دیگری که کاری مشابه انجام می‌دهد، باید برای کنترل شرایط محتمل‌تر با سرعت‌های واقعی‌تر و بیشتر به‌روز شود تا امنیت راننده‌ها در بالاترین درجه قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. matin

    ۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    اگه قرار باشه جلوگیری نکنه پس به چه کار میاد؟؟

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. ferimia

      ۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (95 ديدگاه)

      یه سری تکنولوژی ها هستن که فقط بگن ما وجود داریم عملا کاربرد زیادی ندارن.
      بحث خیلی زیاده در این موارد.
      مثال دیگش تست تصادف خودرو ها هست که سرعت تست این ماشین ها اکثرا ۶۰ کیلومتر بر ساعت هست. یعنی اگر شما با سرعت ۶۰ کیلومتر تصادف کنی، بر اساس تست یورو انکپ در خودروی مثالی هوندا، ۸۰ درصد احتمال زنده موند داری. ولی این سرعت خیلی کمه در واقعیت! و شما توی شهر های بزرگ مطمئنا سرعتت از این بیشتره.
      البته که نقش ترمز گرفتن رو نباید غافل شد، ولی خب متوسط سرعت تصادفات ۷۰ کیلومتر بر ساعته در خارج از شهر

      موافقم 9
      مخالفم 2
  2. Ahmad

    ۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش یدونه لاستیک در رفتن رو هم این سازمان ایمنی امریکا اضافه کنه جون مردم خیلی مهمه واقعا لاستیکه دیگه یه موقع هایی در میره میخوره به عابر

    موافقم 3
    مخالفم 24
    1. SS

      ۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (820 ديدگاه)

      برای ماشین های داخلی شاید… اونطوری که رئیس پلیس راهور مصاحبه کرده بود از کارخونه در میان و چرخ در میره
      ولی ماشین استاندارد اصلا نباید چنین مشکلاتی داشته باشه و اگر هم موردی پیش بیاد شرکت کل اون مدل رو فراخوان میکنه (مثلا در مورد تویوتا bz4x انجام شد). بحث دستکاری های مالک و تعمیرات غیراصولی تعمیرکارها رو هم که با تست ماشین نو نمیشه کاری کرد.

  3. meysam

    ۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    ای کاش یه فیلم هم میزاشتین

  4. heshmat021

    ۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (413 ديدگاه)

    تست این سامانه ها مگه نباید برای دریافت استاندارد ها و مجوز تولید انجام بشه؟

    1. علی صفرپور

      ۹ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (171 ديدگاه)

      مجوز رو گرفته… کار اصلی این سامانه جلوگیری از برخورد مستقیم یک ماشینه که توی عکس دوم هم نشون داده شده اما AAA اون رو در سناریوهای دیگه ای هم تست کرده و نتیجه ای نگرفت

  5. امیرحسین

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    سیستم ترمز فقط ولوو

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا