متفرقه

انتخاب قربانی توسط سیستم رانندگی خودکار

در فلسفه، یک پرسش اخلاقی به نام «مسئله تراموا» وجود دارد که می‌گوید اگر مجبور باشید که یک شخص چاق را به جلوی یک تراموای در حال حرکت بیندازید تا جان گروهی از افراد را که بر روی ریل ایستاده‌اند، نجات دهید، آیا این کار را انجام خواهید داد؟ این ایده‌ای است که می‌تواند برنامه‌ریزی خودروهای «خودران» را با مشکل روبرو کند؛ اینکه اگر جلوگیری از برخورد با کسی غیرممکن باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

Should your driverless car kill you to save a child's life
Should your driverless car kill you to save a child’s life
محققان دانشکده اقتصاد دانشکده تولوز فرانسه با مجموعه‌ای از پرسش‌ها در قالب یک نظرسنجی آنلاین، تصمیم مردم را در این رابطه بررسی کرده‌اند؛ از جمله تصمیم‌گیری در مورد شرایطی که یک خودرو می‌تواند در عین حفظ جان یک نفر راننده، ۱۰ نفر را به کشتن دهد و یا اینکه منحرف شده و در مقابل حفظ جان گروهی از افراد، باعث مرگ راننده شود.
Who Will Driverless Cars Decide To Kill
Who Will Driverless Cars Decide To Kill
نتیجه این تحقیق، نشان می‌دهد که بیش از ۷۵ درصد افراد از قربانی‌شدن سرنشین به خاطر حفظ جان ۱۰ نفر حمایت می‌کنند. همچنین حدود ۵۰ درصد افراد از فداکاری شخص به خاطر حفظ جان تنها یک نفر پشتیبانی می‌کنند. با این حال، شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی واقعاً فکر نمی‌کنند که خودروها واقعاً در نهایت به این صورت برنامه‌ریزی شوند و اینکه احتمالاً با هر هزینه‌ای، جان سرنشین را نجات خواهند داد.

volvo-autonomous-self-parking-car-1
از طریق «آمازون مکانیکال تورک» به کسانی که به این سؤال‌ها پاسخ داده‌اند، هزینه شرکت در نظر سنجی (۲۵ سنت) پرداخت شده و در مجموع، ۹۱۳ نفر در آن شرکت کرده‌اند؛ ضمن‌ اینکه نسخه‌های متفاوتی برای هر کدام انتخاب شده است. از آنجایی که این نظرسنجی به صورت آنلاین بوده، هر کدام از شرکت‌کنندگان می‌توانسته‌اند از هر کدام از کشورهای دنیا باشند.

AAVA114 VZ012
در یکی از نسخه‌های این نظرسنجی، به شکل تصادفی تعداد افرادی را مشخص می‌شد (بین ۱ تا ۱۰ نفر) که در صورت منحرف‌نشدن راننده، کشته می‌شدند و این پرسش را مطرح می‌کرد که آیا خودرو باید جان سرنشین یا افرادی که جلوی آن ایستاده‌اند را فدا کند؟ در دومین نسخه نظرسنجی، از افراد سؤال می‌شد که اگر خودشان بخواهند برای این خودروها برنامه‌ریزی کنند، چگونه عمل خواهند کرد؟ آیا همیشه جان سرنشین باید در اولویت قرار داشته باشد، یا سرنشین همیشه قربانی شود و یا به صورت رندوم این کار انجام شود؟ سپس از افراد خواسته می‌شد که درجه اخلاقی هر کدام از این حالت‌ها را نیز مشخص کنند. دسته سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، داستانی را می‌خواندند که در آن خودرو منحرف شده و زندگی ۱۰ نفر نجات می‌یابد و در عین حال، سرنشین خودرو کشته می‌شود. در ادامه، از افراد سؤال می‌شد که خود را اول به عنوان سرنشین و سپس یک عابر پیاده تصور کنند و سپس میزان اخلاقی‌بودن این کار را با یک «اسلایدر» بیان کنند.

Who Will Driverless Cars Decide To Kill
وقتی نتایج اولیه جواب‌های نظرسنجی بررسی شد، تیم تحقیقاتی دریافتند که بیشتر افراد جوان‌تر و با گرایشات کمتر مذهبی به خودروهای بدون‌راننده علاقه نشان می‌دهند.

محققان در تفسیر نتایج، از مقبولیت تصمیم خودروهای «خودران» مبنی بر «اولویت‌دادن حفظ جان تعداد بیشتری از افراد» خبر می‌دهند؛ چیزی که در فلسفه با عنوان «سودمند گرایی» مطرح است. با این حال، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که برخی مقررات خاص در آینده، به صورت قانونی از این خودروها خواهند خواست که جانِ سرنشینان خود را در شرایط معیّن فدا کنند.

Who Will Driverless Cars Decide To Kill
در هر حال، این موضوعی است که بدون‌شک می‌تواند صنعت خودرو را، حتی پس از ورود این نوع خودروها به مرحله تولید، با چالش روبرو کند. مطمئناً خودروهای بدون‌راننده می‌توانند مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی را تا ۹۰ درصد کاهش دهند. ولی باید دید که در مورد ۱۰ درصد باقیمانده چه باید کرد؛ چیزی که دوباره ما را به طرف جنبه «اخلاقی» این قضیه می‌کشاند. نظر شما چیست؟

منبع: پاپیولار ساینس

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ماهان گاز قبلی

    ۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    این سیستم درایران کاربرد ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!
    این جمله من رو یاد تلویزیونهای پارس گروندیگ قدیمی دهه هفتاد می اندازه!!!!!!ساعت روش نمزاشتند دگمه اضافی داشت بعد میرفتی تو دفترچه اش مراجعه میکردی نوشته بود این دگمه در ایران کاربردی ندارد

    ولی بنظر من …………..نظر دیگه ای ندارم!!!!!!!!!

  2. احمد باقری

    ۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    همین که آمار تلفات رانندگی رو 90 درصد کاهش میده، خبر خیلی خوبی هست، حالا ده درصد بقیه هم در طول زمان و با پیشرفت علم راهکارهای مناسبی براش پیدا میشه.

  3. AliZeus

    ۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (419 ديدگاه)

    تیتر و تصویر دوم منو یاد جک انداخت که : از راننده کامیون میپرسن چطور شد 50 نفر زیر گرفتی؟ گفت: ترمز بریده بود، یه طرفه خیابون 40-50 نفر بودن، یه طرف دیگه یه نفر..تصمیم گرفتم فرمون بگیرم سمت او یه نفر..که اونم دوید رفت بین اون 50 نفر :D

  4. Mohsen

    ۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    برنامه تاپ گیر، فصل بیست و دوم، کلارکسون این موضوع رو مطرح میکنه (البته با شیوه ی طنز خودش) پیشنهاد میکنم ببینید.

  5. نوید جهرمی

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    این خارجیام عجب فکرایی ب سرشون میزنه و میشینن براش بحث میکنن.
    اون وقت یکی مثل من فکر بیکاری هستم و تهش گمونم با لیسانسم یا برم کارگری یا برم سیگارفروشی .
    کاش ما هم دغدغه هامون میرفت بالا و از مسایل روزمره بیرون میومدیم و …
    گمونم اگه این سیستم ها هم پیاده بشه باز خوبی و سلامتیش مال خودشونه و همچنان ما جهان سوم میمونیم. پس از اون 10% تلفات هم بیشترش مال جهان سومی ها خواهد بود.

  6. چلنجر

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    بدنه خودروها رو از ژله بسازند هیچ کس آسیب نبینه و خلاص.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا