آوادی پیشرانهٔ درونسوز نوآورانهای است که با حذف نیمی از قطعات موتورهای سنتی، وزن سبکتر و طراحی سادهتری را در کنار قدرت و گشتاور بالا به همراه دارد.
«مایکل آرسنائو» بیست سال پیش موتور آوادی را به امید تولید یک پیشرانهٔ کاملاً جدید برای کاهش مصرف سوخت طراحی کرد و سپس در سال ۲۰۱۵، توسعه و ساخت این موتور آغاز شد. در این نوع پیشرانه، میللنگ داخل محفظهٔ موتور میچرخد اما برخلاف موتورهای وانکل، در آوادی پیستون معمولی وجود دارد که با دو شاتون با حرکتی قیچی مانند به میللنگ متصل میشود. همهٔ این قطعات روی چرخدندهٔ حلقهای ثابتی میچرخند که مستقیماً به شفت خروجی متصل است. برای ورود هوا و خروج دود نیز از سوپاپهای چرخشی استفاده شده است. وبسایت آوادی این پیشرانه را اینطور توصیف میکند:
دو شاتون و چرخدندههای پینیون روی چیزی قرار دارند که ما آن را نیم میللنگ میدانیم.
این نیم میللنگ را میتوان به قلب طراحی آوادی تشبیه کرد زیرا این در اصل قطعهای است که حرکت رفت و برگشتی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل میکند. در این پیشرانه برخلاف موتور وانکل، میللنگ سنتی بهطور کامل حذف میشود زیرا خود پیستون در طول حرکت بالا و پایین در داخل محفظهٔ سیلندر میچرخد؛ بهعبارتدیگر، شیوهٔ کارکرد این پیشرانه بسیار شبیه چیزی است که در دیفرانسیل عقب خودروها میبینیم. آوادی چند سال پیش پروتوتایپ این پیشرانه را به نمایش گذاشت. این یک نمونهٔ ۲۵۰ سیسی بود که ۱۶ اسب بخار قدرت و ۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و ۱۰ کیلوگرم وزن داشت.
پیشرانهٔ ۲۴۲ سیسی تک سیلندر هوندا GX240 میتواند گزینهٔ مناسبی برای مقایسه با پیشرانهٔ آوادی باشد. این پیشرانه با ۳۵ کیلوگرم وزن، ۸ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این، به ادعای آوادی، بازده حرارتی این موتور ۴۲.۱ درصد است. برای مقایسه، زمانی که پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر A25K-FKS تویوتا به راندمان حرارتی ۳۹ درصد رسید، دستاورد بسیار بزرگی محسوب میشد. این در حالی است که بازده حرارتی پیشرانههای بنزینی معمولی تنها حدود ۲۰ درصد است.
بااینحال، پس از حضور آوادی در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۲، خیلی خبری از این شرکت آمریکایی نشد تا اینکه در می ۲۰۲۳ آوادی در وبسایت خود خبر از جایگزینی آرسنائو با «دیمیتریوس داردالیس» بهعنوان مدیر ارشد تکنولوژی شرکت داد. همچنین طراحی سوپاپ دوار هم مشکلات غیرقابلحلی در جریان هوا داشت که به گفتهٔ آوادی با بازنگری در طراحی سوپاپ برطرف شده است. البته سوپاپ دوار مفهوم جدیدی نیست و در دههٔ ۷۰ بهطور گستردهای در پیشرانههای دو زمانه استفاده میشد اما بعداً با سوپاپهای معمولی امروزی جایگزین شدند.
ما با مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران آوادی «لندون ویلکینسون» تماس گرفتیم تا ببینیم شرایط این پروژه در ژوئن ۲۰۲۴ چطور است و ویلکینسون اینطور پاسخ داد:
طراحی بازنگری شدهٔ موتور بهخوبی پیش میرود. ما هفتهٔ گذشته با طراحی جدید سوپاپ به نتایج مثبتی دست پیدا کردیم و آزمایشات اجرایی را در آیندهٔ نزدیک آغاز میکنیم.
ما مشتاقانه منتظر نتیجهٔ این پروژه هستیم. البته تلاش برای ورود با یک پیشرانهٔ درونسوز جدید به دنیایی که بهسرعت در حال الکتریکیسازی است باید سخت باشد ولی درعینحال هنوز هم پیشرانههای درونسوز زیادی در حال استفاده هستند و به این زودیها کنار نخواهند رفت.
Elmiraj
۲۵ خرداد ۱۴۰۳بزرگترین نقطه ضعف موتور های تک سیلندر تولید صدا و لرزش زیاد هست… ( حالا هر چه سیلندر بزرگتر دو مشکل یاد شده هم بیشتر )
mercedes
۲۵ خرداد ۱۴۰۳این نشد ایراد ، چون قابل حله.
SMS
۲۶ خرداد ۱۴۰۳به نظرم باید دو سیلندر باشه با حجم بیشتر و سوخت مصنوعی ،صداش هم باید عالی باشه ،اونوقت می شه بهش فکر کرد (هنوز زوده)
مهدی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳خسته کننده هستن موتورهای درون یوز زمان الکتریکی شدن هست
مجید
۲۸ خرداد ۱۴۰۳این موتور برای وسیله نقلیه نیست بیشتر بدرد موتور برق سم پاچ پمپ آب بیا چیزا میخوره خیلی هم کارکرد بالا داره خرابی نداره تا بیروغن نمونه
Cert
۲۵ خرداد ۱۴۰۳بدرد خورو های ارزان بهای کم قدرت می خورد
مری
۲۶ خرداد ۱۴۰۳این اصلا واسه ماشین نیست واسه موتور سیکلته🤨
Cert
۲۵ خرداد ۱۴۰۳قدرت کمی تولید میکند.
Mohammad hasan
۲۶ خرداد ۱۴۰۳بخوایم حساب کتاب کنیم
قدرتش میشه ۶۴ اسب بخار
بر لیتر که با کمی اصلاح و ارتقا
میشه بیشترش هم کرد ولی
اشکالش اینه که یک سیلندره
و هر چقدر ارتقا پیدا کنه از یکی
هم بیشتر نمیشه
GMA
۲۵ خرداد ۱۴۰۳یه موتور هم بود به اسم آسترون اومگا وان
خبری ازش نیست دیگه؟
محمد
۲۵ خرداد ۱۴۰۳فکر نکنم دیگه خبری از امگا وان بشه همه خبر هایی که ازش هست مال دوسال پیشه ، موتور جالبی بود ولی فکر نکنم شرکتی بخواد روی موتور احتراقی کاملا جدید سرمایه گذاری کنه
Amir
۲۵ خرداد ۱۴۰۳خیلی خوبه که تو این وضعیت هنوز بعضیا به فکر توسعه انجین های درون سوز هستن و این نشون میده که موج برقی ها کم کم در حال فروکش کردنه و قرار کمتره ماشینای آرمیچری ببینیم
Taha Ayoobi
۲۵ خرداد ۱۴۰۳جالبه
مجتبی .
۲۵ خرداد ۱۴۰۳درهرصورت باتوجه به بازدهی خوبش ارزش کاربیشتر روداره واگه توسط کمپانیهای بزرگ حمایت مالی وفنی بشه احتمال موفقیتش زیاده.
amirboss
۲۵ خرداد ۱۴۰۳نمونه این سیستم و چند سیستم درون سوز نوآورانه رو چند سال پیش تو یه سایت دیدم خیلی جالب بود.
اما تو این موتور با توجه به ساختار موتور و سیستم دوار سوپاپها دیگه خبری از سیستم های مدیریت سوپاپ درکار نیست و تایمینگ موتور همواره کوبل یکدیگه هستن.
اتفاقا این موتور برای کاربری های سبک واقعا عالیه
مهیار
۲۶ خرداد ۱۴۰۳در ماشینهای هایبرید برای شارژ باطری خیلی کاربردی و مناسبه
علی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳این موتور جون میده برای خودرو های هیبریدی. اونجایی که موتور بنزینی فقط برای شارژ باتری استفاده میشه
بهروز خمسه
۲۶ خرداد ۱۴۰۳سلام تکنولوژی ساده ای است سیستم موتورش مثل کمپرسور کولر خودرو است منتها تو ایران کمتر کسی بفکرش میرسه چون من هم علم برق خودرو وتعمیر کمپرسور کولر تجربه دارم وهم مکانیک خودرو باسابقه ۴۰ ساله تشخیص دادم حالا اگر طالب هستید پیام بدید برای ساخت و سرمایه گذاری اینچنین موتوری منتها سایزش بزرگتر از کمپرسور کولر خواهد بود و قابل نسب روی همه نوع خودرو هست این مهندسان ایران خودرو سایپا و محققین سیستم پیشران خودرو وهرکسی توضیح خواست میدم ولی شرعا حق اختراع منو محفوظ باشه کمپرسور کولر هم دارم برای دیدن مکانیزم این سیستم تماس بگیرید .
amirboss
۲۶ خرداد ۱۴۰۳از لحاظ ساختاری شاید اما از لحاظ کارکرد تفاوت زیادی بین این موتور با موتور کولر هست!
موتور کولر خودش یه مصرف کننده گشتاور موتور خودرو هست و این موتور خودش تولید کننده نیرو و گشتاوره.
محمد اسا
۲۶ خرداد ۱۴۰۳داداش قبلا اختراع شده
محمد
۲۶ خرداد ۱۴۰۳در مستند یک سال در تایگا یا مردمان خوشحال اگر دقت کنید در دهکده باختیا که در شمال سیبری واقع هست قایقهای روستائیان با این نوع موتور داره کار میکنه ولی روسیه بوق و کرنا نکرده چرا . مستند مال خیلی سال پیش هست
محسن
۲۶ خرداد ۱۴۰۳کسی که این متور رو طراحی کرده هوش فوق العاده ای داره حتی اگه این موتور تو بازار هم عرضه نشه . با احترام به همه عزیزان خواهشا طرز فکرتون رو عوض کنید دنیای علم رو همین آدمها میسازن چه موفق بشن چه شکست بخورن یاد بگیریم وقتی نمیتونیم کاری رو انجام بدیم حداقل نظر کارشناسی هم ندیم
امین
۲۶ خرداد ۱۴۰۳بر خلاف قسمت میل لنگش که بسیار خوب و مبتکرانه طراحی شده
قسمت سوپاپ های هوا ضعف بزرگی داره و اونم اصطعکاک بالاست….
اصطعکاک بالا با دمای بالای احتراق که زیرش هست فرآیند روغنکاری رو سخت و
استهلاک بسیار زیادی ایجاد میکنه و خرابی هاش زود به زود خواهد بود ….
از سیستم سوپاپ معمولی استفاده میکرد بهتر بود …
جمشید
۲۶ خرداد ۱۴۰۳نه اقا این برای شارژ کردن ماشین های برقی استفاده میشه برای همین جموجوره قدرتشم خوبه بازدهیشم عالیه
جمال رسولی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳آقا اصل اون حذف میل لنگ هست که زاویه متغیر اعمال قدرت بین پیستون میل لنگ موجب اتلاف و سایش میشود در طراحی این مشکل رو برای چهار سیلندر با رک و پینیون حل کردم شاتون با رک جایگزین شده که مدل دو جفت سیلندر رو به روی هم بهترین نوع آن هست