براساس اعلام سازمان محیط زیست، میانگین استاندارد خودروهای کشور ما، «یورو ۲» است؛ یعنی مصرف سوخت بالایی دارند و درمجموع در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۱۰ لیتر سوخت میسوزانند. از سویی دیگر در ترکیه، خودروها فقط ۵/۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنند.
به گزارش روزنامه خراسان کارشناسان معتقدند پرمصرف بودن خودروهای داخلی و نبود حق انتخاب برای خرید خودروهای کم مصرف، در آلودگی هوا و ناکامی اجرای قانون هوای پاک تاثیر شدید گذاشته است. سازمان استاندارد هم می گوید بسیاری از خودروهای کشور مصرف سوخت و آلایندگی بالا دارد.
خودروسازان و ممنوعیت واردات؛ دلیل اصلی آلودگی هوا
اگرچه بالابودن مصرف سوخت خودروها تنها دلیل آلودگی هوا نیست و در روز «هوای پاک»، نباید فقط به آن اشاره کرد، اما تاثیر آن هم کم نیست و مصداقش اینکه، مهمترین منابع آلاینده درکلانشهرها، منابع متحرک، یعنی خودروها و موتورسیکلتها هستند؛ به ویژه از نوع فرسوده آنها که، مصرف و آلایندگی بیشتری دارند. شاید به همین دلیل بود که مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی هم در نشست خبری این هفته خود، حسابی از خجالت خودروسازان درآمد و گفت:
اگر خودروساز ما، محصولاتی باکیفیت تولید کند و مردم حق انتخاب داشته باشند، قدر مسلم به سراغ خودروهایی با سوخت کم میروند اما مردم ما اکنون حق انتخاب ندارند.
با توجه به شرایطی مانند وضعیت خودروها، سهم مردم در آلودگی هوا ناچیز است.
هر روز ۸۵میلیون لیتر بنزین میسوزانیم
جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی در رابطه با میزان مصرف بنزین گفته است:
میزان مصرف روزانه در کشور به طور میانگین به ۸۴ تا ۸۵ میلیون لیتر در روز رسیده است». بنزینی که هر چقدر هم استانداردسازی شود، باز هم مصرفشدنش هوا را آلوده خواهد کرد.
سیاست قیمتی عاملی است که میتواند بر مدیریت مصرف بنزین اثرگذار باشد، اما باید به استانداردسازی خودروها هم توجه کنیم. وقتی مصرفکننده امکان استفاده از خودرویی با مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد، میتوان به او بنزین را با قیمت واقعی داد؛ اما برای مصرفکنندهای که خودرواش ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند، اختلاف قیمت بنزین میتواند موثر باشد.
تا ۱۴۰۴ به مصرف ۶.۸ لیتر میرسیم؟
جای تردیدی نیست که در کنار طرحهایی مانند از رده خارجکردن خودروهای فرسوده، باید کاهش مصرف سوخت خودروهای جدید را هم با جدیت مطالبه کرد. البته وزارت صمت برای این حوزه برنامهای دارد و اعلام کرده است که باید، تا سال ۱۴۰۴ میزان مصرف بنزین خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر، به ۶.۸ لیتر کاهش یابد.
پاسخ این سوال که زور این مصوبه وزارت صمت به خودروسازان میرسد یا نه، در سال ۱۴۰۴ مشخص خواهد شد؛ اما آنچه عیان است چه حاجت به بیان است! وقتی قانون هوای پاک با آن همه مصوبه و برنامه، نتوانسته درست اجرا شود، چه انتظاری میتوان از اجرایی شدن یک برنامه و هدفگذاری وزارتخانه داشت.
فقط بخشی از قانون که به ضرر مردم است اجرا شده
اجرای ناقص قانون هوای پاک، صرفا یک تحلیل نیست، بلکه واقعیتی است که حتی اصغر جهانگیر معاون اجتماعی قوه قضاییه هم به آن اذعان داشته و گفته است:
در قانون هوای پاک پیشبینی شده از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود و نیروی انتظامی خودروهایی را که شرایط قانونی نداشته باشد، جریمه میکند؛ اما از طرف دیگر در همین قانون پیشبینی شده بود ظرف ۵ سال ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود اما این بخش قانون در حد پیشبینی قانون اجرا نشده و در واقع فقط بخشی از قانون که به ضرر مردم است، در حال اجراست.
یوسف رشیدی معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست با ایسنا هم تکلیف ما با چرایی اجرانشدن قانون هوای پاک و مشکلاتی مانند استانداردنبودن خودروها، مصرف بالای سوخت و از رده خارجنشدن خودروهای فرسوده را روشن میکند:
در تمام دنیا قانونگذاری به این صورت است که ابتدا موضوع را بهصورت آزمایشی اجرا و پس از احصای نقاط قوت و ضعف و رفع کاستیها، آن را به عنوان قانون قابل اجرا تصویب میکنند؛ اما ما اول قانون را مصوب میکنیم، اجرایش میکنیم و بعد از مواجهه با مشکلات، آن را کنار میگذاریم و دیگر اجرا نمیکنیم.
بنزین سوزی خودروها؛ ما ۱۰ لیتر، ترکیه ۵ لیتر!
نظر سازمان استاندارد این است که با وجود ارتقای سطح برخی استانداردها در صنعت خودروسازی، به دلیل آمار بالای خودروهای فرسوده، طبیعتا میانگین مصرف سوخت و آلایندگی خودروها بالا خواهد بود.
پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد به خراسان میگوید:
از ابتدای امسال، استاندارد یورو ۵ در تولید خودروها ملاک نظارت قرار گرفته و سازمان محیط زیست هم مسئولیت صدور تاییدیههای میزان آلایندگی خودروها را برعهده دارد و باید در این زمینه پاسخگو باشد.
وقتی در کشور بیش از ۲۰ میلیون خودرو داریم که بیشتر آنها مربوط به تولیدات سالهای قبل و دارای میزان مصرف و آلایندگی بالاست، تاثیر رعایت استانداردهای مصرف سوخت در خودروهای جدید هم از بین میرود.
مردیم از خوشی
۲۹ دی ۱۴۰۰عجب عکسی 😂 حق مطلب را ادا کرد ، البته فکر کنم سه برابر اروپا باشه
A ... She just reminds Me of love ... A
۲۹ دی ۱۴۰۰انشالله که خیره.
مردیم از خوشی
۲۹ دی ۱۴۰۰البته این مصرف سوخت بالا که جلوش گرفته نمیشه باعث فروش بیش تر بنزین هست که خودتون تا آخر ماجرا برید که ما به شدت مشکل بودجه داریم
ارسلان
۳۰ دی ۱۴۰۰سمت ما بندرعباس سالی یه بار به زور بارون میاد و ممکنه اصلا همونم نیاد و هوا دو فصلی هست 3 ماه بهار 9 ماه تابستان برای همین وقتی هوا خنک ابری و یا بارونی و حتی مه میشه اکثریت مثله ندید بدید ها ماشین روشن میکنن برن دور دور
این هفته از شنبه تا سه شنبه یکوب بارون بود و خیابونا شلوغ مخصوصا تایم غروب و سره شب طرف اس یو وی شش سیلندر فول سایز پر مصرف رو اورده بیرون که دو نفری برن دور دور با این اوصاف میخوایید مصرف بنزین پایین باشه ؟؟
بنده داشتم از توی تراس نگاه میکردم خونه ی ما یه کوچه با خیابون اصلی فاصله داره چن تا ماشین که از محله ی خودمون هم بودن قشنگ 3 ساعت یه مسیر رو همین طور دور میزدن هر از چند گاهی میدومدم توی تراس میدیدم همون ماشین همون راننده داره بازم رد میشه بارون ندیدن دیگه چی بگم
میثم
۲۹ دی ۱۴۰۰خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
amir Benz
۲۹ دی ۱۴۰۰یواش یواش داره کاشی گنده کاری فرغون سازا میاد بالا (هرچند که مردم خیلی وقته میدونن مسئولین تازه از خواب خرگوشی بیدارشدند شاید !) فقط این یکی از گنده کاری هاییه که تو کشور اتفاق افتاده بقیه چی ؟
افشار
۲۹ دی ۱۴۰۰چون خودروهای آنها استاندارد هستن و میانگین مسرف سوختشان در هر صد کیلومتر بین ۵ تا شش لیتر است ولی در ایران ابن میانگین در هر صد کیلومتر بین ۱۰ تا ۱۲ لیتر است
افشار
۲۹ دی ۱۴۰۰مصرف
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۲۹ دی ۱۴۰۰تا ماشین های بی کیفیت با بنزین بی کیفیت عرضه میشن همنینه اقای اشتری
آرین
۲۹ دی ۱۴۰۰والا ما هم خوشمون میاد سوناتا هایبرید سوار بشیم گیرمون نمیاد :)
بگذریم از این که همین بنزین آشغالی دمار از روزگار ماشین جدیدا درمیاره.
محسن
۲۹ دی ۱۴۰۰از کرامات شیخ ما اینست شیره را خورد و گفت شیرین است، این دلقک بازی فقط برای روز هوای پاکه فردا یادشون میره این جماعت همه با هم سرشون تو یه آخوره
محمد
۲۹ دی ۱۴۰۰لعنت به باعث و بانیش
Moon
۲۹ دی ۱۴۰۰خب وقتی اینجا ۲۰۶ ، ۴۰۵ ، پارس ، سمند ، پراید ، …. ساخته میشه که برای ۳۰ سال پیشه با بنزین یورو ۲ و یه مشت ماشین کهنه که همشون مال قبل از ۲۰۱۷ هستن انتظار دیگه ای دارین ؟
البرز
۲۹ دی ۱۴۰۰غیر این بود جای تعجب داشت
تحت پیگرد
۲۹ دی ۱۴۰۰چه عکس تهوع آوری دوستان خواه یا نا خواه باید رفت به سمت انرژی های پاک و از سوخت های فسیلی فاصله گرفت من که دیگه از دود و روغن و واشر سر سیلندر بیزارم
SS
۲۹ دی ۱۴۰۰وقتی فرغون هاشون رو پیش فروش میکنن و چند برابر پول میگیرن همه چیز گل و بلبل هست
ولی وقتی همون فرغون ها میخوان راه برن و اندازه یه ماشین 6 سیلندر بنزین بسوزونن بد هستن و خیلی عجیب هست که مصرف بنزین زیاد میشه
نظرتون چیه بیایم ده ساله پیش فروشهاتون رو بخریم بعد هم بزاریم تو پارکینگ فقط مالیات و عوارضش رو بدیم؟؟ راضی میشید؟؟
منصور
۳۰ دی ۱۴۰۰مصرف سوخت خودروهای ایرانی هم دو برابر ترکیه است.
ARMAN
۳۰ دی ۱۴۰۰با این آشغالا تعجبیم نداره