شرکت اتریشی AVL ریس تِک از پیشرانه ۴ یسلندر درونسوز ۲ لیتری با سوخت هیدروژن و قدرت ۴۰۵ اسب بخار رونمایی کرده است.
پیشرانههای درونسوز هنوز از بین نرفتهاند و جدای از احتمالات ممکن درباره استفاده از سوختهای مصنوعی، برخی شرکتها به سراغ تولید پیشرانههای درونسوز با سوخت هیدروژن رفتهاند. دسامبر سال قبل بود که خبر توسعه پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی شرکت AVL ریس تِک با سوخت هیدروژن منتشر شد و حالا میتوانیم آن را بهصورت عمیقتر بررسی کنیم. در واقع اتریشیها از هیدروژن برای تولید یک پیشرانه درونسوز قدرتمند و پایدار برای آینده استفاده کردهاند.
مجله اتو اسپرت اخیراً راهی تأسیسات AVL در اتریش شده یعنی جایی که تست داینوی این نیروگاه ۴ سیلندر انجام میشود. در ویدئوی منتشر شده میتوانیم صدای پیشرانه را نیز بشنویم که شبیه صدای پیشرانههای کوچک و پرقدرت است. در این تست داینو حداکثر قدرت پیشرانه AVL به ۴۰۵ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ و حداکثر گشتاور به ۵۰۸ نیوتون متر در دور ۴۰۰۰ میرسد. پیشرانه یاد شده قبلاً حداکثر قدرت ۴۱۰ اسب بخار و گشتاور ۴۹۹ نیوتون متر را تولید کرده بود. همانطور که در ویدئو ذکر میشود تنها با شنیدن صدای پیشرانه نمیتوان دانست که با نیروگاهی آهنین با سوخت هیدروژن روبرو هستیم. همچنین برای دانستن تفاوتهای بصری این پیشرانه با نمونههای استاندارد دیگر باید چشمان تیزبینی داشته باشد. البته در مجموع باید گفت پیشرانه AVL تفاوتهای بسیار زیادی با پیشرانههای خودروهای سواری امروزی دارد. پاول کاپوس مدیر وسایل نقلیه مفهومی و پیشرانههای AVL میگوید:
هیدروژن یک مولکول بسیار واکنشپذیر است. هیدروژن شبیه این است که شما میتوانید هر سطحی را که تصور کنید به آتش بکشید، سطوح داغ، قطرات داغ روغن، شمعهای بسیار داغ، سوپاپهای داغ و… که این یک ریسک بزرگ برای احتراق است.
نیلتون دیناز مهندس توسعه ارشد شرکت نیز به چالشهای AVL در این مسیر اشاره میکند:
هیدروژن یک سوخت واقعاً عجیب است. این مولکول باید فرایند احتراق خاصی داشته باشد زیرا بسیار سریع میسوزد و به همین خاطر است که ما تزریق آب را بکار گرفتهایم.
فشار بالا چیزی است که درباره پیشرانههای هیدروژنی دیده میشود. منیفولد ورودی و ریلهای سوخت برای استفاده از این نوع سوخت طراحی ویژهای دارند و باید دانست هیدروژن در مقایسه با بنزین معمولی سوخت بسیار خشکتری است. انژکتورهای سوخت باید روان کاری شوند و حتی از توربوشارژری مخصوص هیدروژن استفاده شود. فشار موجود در سیستم هم بسیار بالاست بنابراین ساختار اصلی پیشرانه باید این فشار را بدون کاهش کارایی و ریسک خرابی تحمل کند. البته پیشرانه AVL ریس تِک به خوبی کار میکند و قدرت تولیدی آن مشابه پیشرانه مشهور ۴ سیلندر توربوی مرسدس AMG است. فاز بعدی در این مسیر تست پیشرانه در پیست مسابقه و در شرایط پرفشار خواهد بود و اگر همهچیز طبق برنامه پیش رود احتمال حضور خودروهای مسابقهای هیدروژنی در لمان ۲۰۲۶ وجود خواهد داشت.
مجتبی .
۲ بهمن ۱۴۰۲چی میشه فرایند تولید هیدروژن رو بتونن ساده وارزونتر کنن تا ظمن عدم آلودگی بااین موتورهای پرقدرت وخوش صدا حال کنیم وبساط باطری وآلمیچر روهم بذاریم برا همون گوشی وجاروبرقی.
parhamiof
۲ بهمن ۱۴۰۲فقط این نیست باید قابلیت اطمینان و دوامشون هم تست بشه.
:)
۲ بهمن ۱۴۰۲اونوقت از AVL برا ما موتور ۱.۵ لیتری میاد
1vnaj
۲ بهمن ۱۴۰۲پس سوخت مصنوعی چی شد پس کی به نتیجه و قابل بهره برداری میشه اصلا پروژه هنوز هست یا متوقف شده
رامتین
۲ بهمن ۱۴۰۲واقعا AVL در ساخت موتور پیشرو هست.