AVL اقدام به معرفی یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ هیدروژنی کرده است که ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
AVL که یکی از شرکتهای پیشرو در زمینهٔ توسعه، شبیهسازی و آزمایش در صنعت خودروسازی است، پروتوتایپ یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ هیدروژنی را معرفی کرده است. این پیشرانه که توسط بخش موتوراسپرت AVL ساخته شده، چندین ماه است که بهعنوان یک پیشرانهٔ مسابقهای در دست توسعه بوده و دستاوردهای خیرهکنندهای داشته است. این موتور در آزمایشها ۴۰۵ اسب بخار قدرت در ۶,۵۰۰ rpm و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۳ تا ۴ هزار rpm تولید کرده است که معادل ۲۰۲.۵ اسب بخار در هر لیتر خواهد بود.
در حال حاضر پیشرانههای بسیار کمی چنین نسبت قدرت به حجمی دارند و حتی موتور بوگاتی شیرون هم ۲۰۰ اسب بخار قدرت در هر لیتر تولید میکند. ازجمله پیشرانههایی که نسبت قدرت به حجم بیشتری از موتور هیدروژنی AVL دارند میتوان به موتور ۲ لیتری مرسدس C63 با ۲۳۷.۵ اسب بخار در هر لیتر و موتور ۳ لیتری V6 فراری ۲۹۶ با ۲۲۱ اسب بخار در هر لیتر اشاره کرد. برای درک بهتر پیشرانهٔ AVL ابتدا باید تفاوت بین یک خودروی هیدروژنی الکتریکی مثل تویوتا میرای و یک خودروی هیدروژنی درونسوز را بررسی کنیم.
در خودروهای هیدروژنی الکتریکی، از هیدروژنی از طریق واکنش شیمیایی برای تولید برق استفاده میشود تا باطریها را شارژ کند و درنتیجه انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی که به چرخها نیرو میدهند فراهم شود اما ازآنجاییکه هیدروژن قابلاحتراق است، میتوان از آن بهعنوان یک سوخت در موتورهای درونسوز استفاده کرد. موتورهای هیدروژنی درونسوز چند سالی است که در دست توسعه هستند اما AVL با افزودن سیستم تزریق آب که برای جلوگیری از احتراق زودرس آب را همراه با هوای ورودی به داخل موتور میفرستد، یک گام جلوتر رفته است. تویوتا نیز اخیراً سیستمی مشابه این را به ثبت تجاری رسانده است. این شرکت همچنین در حال آزمایش هیدروژن در مسابقات هم هست.
مدیر موتوراسپرت AVL میگوید:
نتایج بهدستآمده از پیشرانهٔ مسابقهای ما نشان میدهد که قادر به ارائهٔ پکیجی بسیار رقابتی با این تکنولوژی هستیم. هدف AVL هدایت موتوراسپرت به سمت آیندهای پایدار است. با توسعهٔ اولین موتور مسابقهای، ما یک گام دیگر به رسیدن به این چشمانداز نزدیک شدهایم.
هرچند این پیشرانه در حال حاضر فقط برای کاربردهای موتوراسپرت است اما احتمال دارد در سالهای آینده برای خودروهای تولیدی هم در نظر گرفته شود. در سال ۲۰۲۱، اعلام شد که AVL با اینیوس برای ساخت نسخهٔ هیدروژنی سلول سوختی گرنادیر همکاری میکند و با توجه به خروجی چشمگیر پیشرانهٔ هیدروژنی درونسوز AVL، ممکن است اینیوس به ساخت نسخهای از گرنادیر با این موتور علاقهمند شود. بااینحال، انتظار نمیرود که پیشرانهٔ هیدروژنی درونسوز را به این زودیها در خودروهای تولیدی ببینیم.
Enzo Ferrari 2008
۳۰ مهر ۱۴۰۲یعنی این موتور بزرگ تر از انجین شیرون
datsun
۳۰ مهر ۱۴۰۲نسبت قدرت به حجم رو میگه وگرنه حجمش دولیتره
محسن
۱۳ آبان ۱۴۰۲بیخود تر از برقی باید یه جور سر و صدا کنه
Avan
۳۰ مهر ۱۴۰۲اون موقع که می خواستم ام وی ام بخرم نمایندگی می گفت موتورش ساخت avl اتریشه، نمی دونم راست می گفت یا نه؟!
noir
۳۰ مهر ۱۴۰۲هیدروژن خودشون در اثر اشتعال قدرت چندبرابری نسبت به بنزین آزاد میکنه خیلی جای کار داره این نوع موتور ها تا به بازدهی مناسب برسن آلودگی هم که میشه گفت ندارهنداره
اما دوتا مشکل داره اینه که هیدروژن مایع خیلی گرونه (با فناوری های فعلی تولید هیدروژن مایع وگرنه هیدروژن خودش کم نیست ) و دوم اینکه هیدروژن مایع دماش خیلی خیلی پایینه و این کارو سخت میکنه
م. ن
۳۰ مهر ۱۴۰۲باتری ماشین برقی نیاز به شارژ شدن دارد و اگر خودرو مجهز به یک توربین و یا یک ژنراتور کوچک بنزینی و یا هیدروژنی باشه که باتری را شارژ کنه همه مشکلات شارژ کردن باتری خودرو حل میشه.
محسن
۱۳ آبان ۱۴۰۲چیزی از ارزش های شیرون و ویرون کم نمیشه