یک شرکت نوپای تونسی بنام باکو موتورز اقدام به ساخت وانت مسقف سهچرخی کرده است که ظرفیت حمل ۳۰۰ کیلوگرم بار را با بردی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر ارائه میکند.
شهرهای بزرگ روزبهروز شلوغتر و آلودهتر میشوند و زیرساختها را نمیتوان مطابق با افزایش خودروها گسترش داد اما با الکتریکی کردن خودروها و ساخت مدلهایی کوچکتر و کارآمدتر، میتوان شرایط را بهتر کرد. شرکتی بنام باکو موتورز از تونس روی این موضوع تمرکز کرده است. این شرکت یک استارتاپ نسبتاً نوپا است که سرمایهگذاران اروپایی از کشورهایی مثل لوکزامبورگ، فرانسه و آلمان دارد. باکو موتورز در سال ۲۰۲۱ زمانی که کانسپتی بنام سانی را در نمایشگاه مونیخ به نمایش درآورد، خود را مطرح کرد. این یک سهچرخهٔ برقی خورشیدی مسقف برای حمل بار بود.
برخلاف بسیاری از کانسپتها که در حد یک نمونهٔ نمایش باقی میمانند و فراموش میشوند، سانی از مرحلهٔ کانسپت عبور کرده و حالا به مدلی تولیدی بنام B1 تبدیل شده است. این اما صرفاً یک خودروی الکتریکی معمولی نیست و از انرژی خورشید هم برای افزایش شعاع حرکتی خود استفاده میکند. باکو B1 در دو نسخهٔ B10 و B15 تولید میشود که تفاوت اصلی آنها در ظرفیت باطری و شعاع حرکتی است. برد مدل اول تنها ۱۰۰ کیلومتر است اما دومی میتواند با هر بار شارژ تا ۱۵۰ کیلومتر را طی کند. باکو اما اعلام نکرده که این ارقام با احتساب انرژی پانلهای خورشیدی است یا نه.
این وانت سهچرخ مسقف به یک موتور الکتریکی مجهز است که تنها ۴ اسب بخار قدرت دارد اما میتواند ۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور امکان حمل ۳۰۰ کیلوگرم بار را با سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت فراهم میکند. انرژی موردنیاز موتور هم توسط یک پکیج باطری لیتیومی با قابلیت شارژ سریع تأمین میشود. هرچند این اعداد و ارقام بسیار کم به نظر میرسند اما B1 برای خیابانهای شلوغ شهری مثل بسیاری از شهرهای اروپا گزینهٔ ایدهآلی است و هرچند سرعت یا پرفورمنس خارقالعادهای ندارد اما برای تحویل بستهها کافی خواهد بود.
این سهچرخه ۳۴۶ سانتیمتر طول، ۱۷۶ سانتیمتر عرض و ۱۸۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و حجم اتاق بار آن ۲۴۳۳ لیتر است. خریداران میتوانند B1 را برای مناطقی که آبوهوای مناسبی دارند بدون درهای کابین بخرند درحالیکه برای اتاق بار هم درهای کامل یا نیمه قابل انتخاب خواهد بود. کابین خودرو ظرفیت دو نفر را دارد و داشبورد بسیار ساده است. این یعنی در B1 خبری از سیستم تهویه، نمایشگر لمسی یا دوربین دید عقب نخواهد بود. به همین دلیل، با نگاه به این خودرو شاید به یاد سهچرخههای توک توک بیفتید که هنوز هم وسیلهٔ نقلیهٔ بسیار محبوبی در کشور سازندهٔ B1 یعنی تونس است. تفاوت در اینجا است که سهچرخهٔ باکو موتورز خودرویی الکتریکی است که با اتاق بار مسقف و پانلهای خورشیدی ارائه میشود.
یکی دیگر از ویژگیهای B1 این است که در اتحادیهٔ اروپا در دستهٔ سهچرخههای L2 قرار میگیرد که یعنی راندن آن نیازی به گواهینامهٔ رانندگی نخواهد داشت. این موضوع استفاده از B1 را برای ناوگانها آسانتر خواهد کرد. قیمت این سهچرخهٔ باری در تونس از ۱۲ هزار دینار آغاز میشود که معادل ۳,۸۵۰ دلار است. فعلاً زمان عرضهٔ باکو B1 به بازار مشخص نیست.
mo$tafa
۱۳ فروردین ۱۴۰۳اینده همین شرکت از ایران خودرو سایپا روشن تره
NAVID۰۰۹۸
۱۳ فروردین ۱۴۰۳دیگه نبینم بیگید سایپا ایرانخودرد حلبی میزنهها ، هاااا ، و اگر نه زیاد انتقاد کنید با این سهچرخ ادب میشید ، تازه تو صف خریدش هم تو سر کله هم میزنید ، حالا ببینید کی گفتم ، خود دانید !!!
۱۳ فروردین ۱۴۰۳چی میک۳ی؟
ممد ژانگولر
۱۳ فروردین ۱۴۰۳یاد اون ماشینه تو مستر بین افتادم که همش چپ میکرد.امنیتش صفره .بنده خدا اونایی که بسته هاشون تو این جابجا میشه.۱۰۰ بار باهاش سفارش جابجا کنی میتونی بندازی دور یکی دیگه بخری.
فرزند ایران
۱۴ فروردین ۱۴۰۳Reliant robin آبی
زیزیگولو
۱۳ فروردین ۱۴۰۳یه لحظه به تیتر خبر نگاه کردم فکر کردم منظور باکو پایتخت کشور آذربایجان هستش که اینو ساخته 😂
۱۳ فروردین ۱۴۰۳اونا میساختن بهتر بود لاقل مسخرشون میکردیم 😂😂🇦🇿🐴
زیزیگولو
۱۳ فروردین ۱۴۰۳اونا فقط بلدن “پان” واسه حمله به تاریخ و فرهنگ کشورای دیگه بسازن و جعل تاریخ کنن😂
سنان داش
۱۵ فروردین ۱۴۰۳جز مسخره کردن چیز دیگه ای بلد بودی شک میکردم که یه پان فارسی
سعید میلانی
۱۳ فروردین ۱۴۰۳باکو از این عرضه ها نداره، اونجا فقط بخور، بزن، برقص…
عمر
۱۵ فروردین ۱۴۰۳شما چی هنوز از کوه اومدی پایین داری نظر میدی
Hadi
۱۳ فروردین ۱۴۰۳تونس تونست ما نتونستیم!!!
۱۳ فروردین ۱۴۰۳خوبه
کلا ماشین باحالیه ولی فکر کنم تعادلش یکم بد باشه زود چپ کنه
پیام
۱۳ فروردین ۱۴۰۳من عاشق اینجور طرح هایی هستم. به مرور خیلی بهتر میشن. فقط شعور نیاز داره همین!
NAVID۰۰۹۸
۱۳ فروردین ۱۴۰۳مشکلی نیست ، نگران نباشید ، پیام تو ماتریکس سِیر میکنه!!!
parhamiof
۱۳ فروردین ۱۴۰۳فقط منم چیزی نفهمیدم؟
شعور؟
عاشق؟
yaghoub
۱۳ فروردین ۱۴۰۳قیمت عالی
هزینه بیمه ناچیز
مالیات احتمالا در اکثر اروپا نزدیک به صفره .
فقط یه خورده ظاهرش میتونست جذاب تر باشه.
گزینه ای ایده آل برای پیک موتوری تو شهرهای شلوغ.
حسین دهمرد
۱۳ فروردین ۱۴۰۳توک توک های فعلی همین کار رو انجام میده با مصرف سه لیتر در صد کیلومتر. نمیگم بده ولی …
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳چه نازه
حسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۳خدا خیرتون بده اینهمه ساختید یه چرخ دیگه براش میزاشتین ازین ابتر بودن در بیاد خخخ