دفتر تکنولوژیهای خودرویی دپارتمان انرژی آمریکا تخمین زده قیمت باتری خودروهای الکتریکی در طول ۱۳ سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. وبسایت Inside EVs با استفاده از دادههای گوناگون به نتایج شوکه کنندهای دراینباره رسیده است.
گفته میشود قیمت مجموعه باتری لیتیوم-یونی خودروهای الکتریکی بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ کاهش ۸۷ درصدی داشته است. در سال ۲۰۰۸ هزینه تخمین زده شده برای باتری این خودروها ۱۲۳۷ دلار به ازای هر کیلووات ساعت بوده است. بهطور مثال قیمت باتری ۴۲ کیلووات ساعتی ب ام و i3 برابر با ۵۱۹۵۴ دلار بوده که بیشتر از کل قیمت این خودرو در سال ۲۰۲۱ است. رقم کنونی برای باتری خودروهای الکتریکی ۱۴۳ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است که قیمت باتری i3 را به ۶۰۰۶ دلار کاهش میدهد.
Inside EVs میگوید این ارقام دقیق نیستند زیرا فهمیدن هزینه واقعی مجموعه باتریها با در نظر گرفتن کل صنعت خودرو تقریباً غیرممکن است. البته همین ارقام تخمینی نیز بهخوبی قدرت تولید انبوه را نشان میدهند.
شایان ذکر است فرایندهای موازی نیز بهبود یافتهاند. باتریها نه تنها ارزان شدهاند بلکه پیشرفتهتر نیز هستند. لوسید اخیراً به اولین الکتریکی سازی تبدیل شده که برد تخمینی محصولاتش توسط EPA فراتر از ۸۰۴ کیلومتر اعلام شده است. لوسید ایر همچنین توانایی ثبت زمان ۹.۳ ثانیهای در مسافت ۴۰۰ متر را دارد.
همین موضوع به خوبی در تفاوت شعاع حرکتی نسل اول و دوم نیسان لیف مشهود است. اولین نسل این خودرو برد تخمینی ۱۱۷ کیلومتری داشت درحالیکه این رقم هماکنون به ۳۶۴ کیلومتر رسیده است. لیف در سال ۲۰۱۱ قیمت ۳۳۷۲۰ دلاری داشت درحالیکه قیمت کنونی این خودرو از ۲۷۴۰۰ دلار شروع شده و به ۳۷۴۰۰ دلار میرسد.
ما برای جذابتر کردن موضوع تصمیم گرفتیم قیمت فولکسواگن گلف ۲۰۱۱ و ۲۰۲۱ را نیز مقایسه کنیم. نسخه استاندارد بنزینی این خودرو قیمت ۱۷۹۹۵ دلاری داشت که کاملاً منطقی است. پیشرانههای درونسوز بیش از ۱۰۰ سال است که تولید میشوند و همین کاهش قیمت ناشی از تولید انبوه برای آنها اتفاق افتاده است. جالب اینکه قیمت گلف ۲۰۲۱ به ۲۳۱۹۵ دلار رسیده است.
البته این به معنی گرانفروشی فولکسواگن نیست چراکه گلف بهبودهای زیادی را نسبت به ۱۰ سال پیش تجربه کرده که یکی از آنها تجهیز به پیشرانه توربوی کمحجمتر است. ما همچنین هزینه جدیدترین گیربکس، بهبودهای مربوط به سیستم تعلیق، سیستم اطلاعات سرگرمی و ایمنی را نیز باید در نظر بگیریم.
نکته مهم ای است که قیمت هر کیلووات ساعت انرژی خودروهای الکتریکی در حال کاهش است تا به نقطه رقابتی با خودروهای درونسوز برسد. در سال ۲۰۱۹ نسخه پایه گلف الکتریکی قیمت ۳۱۸۹۵ دلاری داشته درحالیکه شما همان سال میتوانستید گلف GTI را با بهای ۲۷۵۹۵ دلار خریداری کنید.
خبر خوب اینکه در سالهای آینده خودروهای الکتریکی زیادی روانه بازار خواهند شد. خودروسازان بهشدت مشغول افزایش تولید این خودروها هستند تا بتوانند ضربالاجلهای اعلامی توسط دولتها برای استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند.
ARAZ
۱۹ مهر ۱۴۰۰به لطف تلاش های تسلا و پاناسونیک
Irani
۱۹ مهر ۱۴۰۰ارزون تر هم خواهد شد
چون دارن همه کشورها رو به این سمت هل میدن
طبیعیه که هم تحقیق و توسعه و هم تیراژ تولید باعث ارزانتر شدن میشه.
حسین دهمرد
۱۹ مهر ۱۴۰۰شاید تو این زمان سوال مسخره ای به نظر برسه ولی با باتری های سربی چقدر میشه روی ماشین هیبریدی مانور داد؟ فرضا با سرعت پنجاه کیلومتر در ساعت بخوای یک ساعت به صورت برقی بری چندتا باتری سربی لازمه؟ چه ولتاژی؟ چند آمپر میشه؟ وزنشون چقدر میشه؟
مانی
۲۰ مهر ۱۴۰۰چون فایده نداره کار بیخودی هست
باتری سربی تهش ۵۰% از کل انرژی که تو حالت پر داره رو بصورت انرژی الکتریکی تخلیه میکنه
چون عمر ش کمه هی باید هزینه کنی تعویض کنی و وزن زیاد هم در تضاد با فلسفه هایبرید بودنه
و افت ولتاژ و هدر رفت انرژی هنگام شارژ و … که احتمالا میدونی پس چرا میپرسی؟
حسین دهمرد
۲۰ مهر ۱۴۰۰بخاطر تکنولوژی پایین و دردسترس بودنش.
SS
۲۱ مهر ۱۴۰۰اتفاقا ویدئوی یک خودرو با همین باتری های اسید سربی دیده بودم که الان یادم نیست چی بود. ولی تا جایی که یادمه 12 تا باتری اسید سربی رو به صورت سری بسته بودن که حدود 140 ولت برای حرکت در آوردن موتور الکتریکی رو تامین میکرد. البته همونطور که مشخصه باتری های سربی اصلا برای اینکار ساخته نشدن و در صورت خالی شدن کامل و مکرر خیلی سریع خراب میشن. خودروهای برقی واقعی از سیستم 400 ولت استفاده میکنن و از لحاظ برد هم قابل مقایسه با اسید سربی ها نیستن.
فکر میکنم در ایران هم چند پروژه ای که روی خودروی برقی بود بر اساس همین باتری ها تعریف شده بود که عملا بی معنی هست.
حسین دهمرد
۲۳ مهر ۱۴۰۰ممنون از پاسختون