ایده و مفهوم هایپرلوپ چند سالی است که نظرات زیادی را به خود جلب میکند. تصور کنید بتوانید مسافتهای چند صد کیلومتری بین شهرهای دور را در عرض نیم ساعت طی کنید، قطعاً حس خوشایندی خواهد داشت نه؟ حالا تصور کنید بتوانید این کار را بدون پرواز کردن با هواپیما انجام دهید. این دقیقاً همان چیزی است که هایپرلوپ قولش را میدهد و تلاش دارد شبکه حملونقل زمینی کاملاً جدیدی را مطرح کند.
این ایده اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک مطرح شد. هایپرلوپ از کانسپت سال ۱۷۹۹ با نام Vactrain گرفته شده است. از زمان مطرح شدن برای اولین بار تاکنون شاهد جلبتوجه زیادی بودهایم و پیشرفتهای قابلتوجهی نیز رخ داده است. تاکنون چندین گروه مختلف روی این مفهوم کار کردهاند تا آن را به واقعیت بدل کنند. پیشتاز توسعه برنامه هایپرلوپ دانشگاه فنی مونیخ آلمان است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون روی این پروژه کار میکند. آنگونه که رسانههای آلمانی میگویند، محققان این دانشگاه توانستهاند در هر چهار بخش مسابقات هایپرلوپ برگزار شده توسط اسپیس ایکس ماسک مقام اول را کسب کنند و هماکنون رکورد سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت را بر جای گذاشتهاند.
بر پایه این موفقیت، برنامه دانشگاه فنی مونیخ در سال ۲۰۲۰ به راه افتاده و در طول ۲ سال گذشته پیشرفتهای سریعی از مدلسازی تا تستهای مقیاس کامل صورت گرفته است. محققان این دانشگاه در حال ساخت اولین بخش نمایش فول سایز در اروپا هستند. این بخش ویژه ۲۴ متر طول دارد و از لوله بتنی با مقاومت فوقالعاده بالا و یک بخش تست مجهز به تکنولوژی مگلو تشکیل شده است. تأسیسات یاد شده به دنبال بررسی تکنولوژیهای مقیاس کامل هایپرلوپ هستند. محققان دانشگاه فنی مونیخ همچنین در حال بررسی قابلیت راهاندازی واقعی این ایده هستند.
به گزارش پدال و به نقل از carscoops، هایپرلوپ به زبان ساده از کپسول مسافری تشکیل شده که داخل لولهای بسته حرکت میکند و تمامی هوای موجود نیز با پمپهای مکش قوی خارج میشود. این به معنی حذف مقاومت هوا خواهد بود و کپسول میتواند بدون نیاز به استفاده از انرژی زیاد به سرعتهای بسیار بالا دست یابد. علاوه بر مقاومت هوا، مقاومت چرخشی نیز با استفاده از تکنولوژی مگلو حذف میشود. هدف محققان استفاده از لولههای هایپرلوپ در سراسر کشور آلمان و در نهایت رساندن آن به کشورهای مختلف است تا به این ترتیب مراکز جمعیتی بزرگ همانند راهآهن به یکدیگر وصل شوند. البته این کار با سرعت بسیار بالاتر و با راحتی بیشتر انجام خواهد شد.
مدیر پروژه هایپرلوپ دانشگاه فنی مونیخ میگوید:
هدف این پروژه توسعه تکنولوژیای است که حملونقل پرسرعت و پایدار در آینده را به واقعیت تبدیل کند. ما تمامی سیستمهای کلیدی را در یکجا جمع میکنیم و این کار باعث میشود بتوانیم امکان تبدیل ایده هایپرلوپ به واقعیت را بررسی کنیم. فهم این موضوع به معنی برداشتن آخرین قدمها خواهد بود و پس از آن میتوانیم حملونقل مسافری واقعی را کلید بزنیم.
این پروژه از حمایت کامل مقامات ایالت باواریا برخوردار است. وزیر علوم باواریا میگوید این پروژه قدمی قابلتوجه به سمت حملونقل آینده خواهد بود. اگرچه مفهوم هایپرلوپ هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به واقعیت دارد اما قطعاً در صورت تحقق این ایده میتوانیم شاهد انقلابی در این زمینه باشیم.
پی نوشت: تکنولوژی مگلو یا قطار مغناطیسی از دو مجموعه آهنربا استفاده میکند که شامل یک مجموعه برای بلند کردن و شناور کردن قطار بر روی ریل و یک مجموعه برای رانش قطار به سمت جلو است. مزیت این کار عدم وجود اصطکاک بین قطار و ریل است. قطار مغناطیسی در طول مسیرهای خاص میان برد (معمولاً ۳۲۰ تا ۶۴۰ کیلومتر) میتواند با قطار تندرو و هواپیماها رقابت کند.
مهدی
۱۶ مهر ۱۴۰۱ببین باید در این قرن جدید با گاری برن
آلمان گاز ندارد سوخت ندارد و….
AMIRHOSSE IN GERMANY
۱۶ مهر ۱۴۰۱اصلا شما میدونید المان کجای نقشه هست؟
Iman99
۱۶ مهر ۱۴۰۱آلمان اونقدر پیشرو هست و برنامه های بلند پروازانه و پیشرو و سطح بالایی داره در تکنولوژی که الان ممکنه از اون ور بوم بیوفته چون راکتور های هسته ای رو که قبلا برقش رو از اونها با انرژی هسته ای تامین می کرد رو یکی یکی خاموش کرد چون بعنوان یک کشور توسعه یافته و پیشرفته به این نتیحه رسیدن که انرژی هسته ای مشکلات زیست محیطی زیادی از نظر پسماند های هسته ای و ریسک های مختلف ایجاد میکنه
و ترجیح دادن که از انرژی هسته ای نسل بعدی که راکتور های جوش هسته ای فوزیونی هست استفاده کنن در کنارش هم از انرژی های تجدید پذیر استفده شه
که اولی کار توسعه ای بسیار پیچیده ای داره و اتفاقا خود آلمان در این مورد پیشرو هست و داره پیشرفته ترین راکتور جوش هسته ای جهان رو توسعه میده و اسمش ایستلیتور هست و از راکتور های جوش هسته ای معمولی بسیار پیچیده تر و پیشرفته تره طراحی بسیار پیچیده تری هم داره
در کنار ابن هم قراره از انواع انرژی های تجدید پذیر استفاده شه
تو هرچیزی هم هرچی خواستن تونستن بهترین و پیشرفته ترینش رو ساختن سطح بالا و پیشرفته اون و فقط مگر امریکا بتونه باهاش رقابت کنه که همونم از دانشمندان آلمانی بوده در کل پس خصومت شما از جایی دیگس و از جایی دیگه میاد که این چیزا رو گفتی
در کل همه این برنامه هایی که آلمان داره کار توسعه زمانبری داره که تو این فاصله دیگه ممکنه از سوخت های جایگزین استفاده شه تا جایگزین شدن این سیستم های پیشرفته اون چیزایی که از صدا و سیما شنیدی رو باور نکن چون خلاف واقعیت و تحریف شده هستن و دنبال یه نکته میگردن تا از اون در جهت اهداف خودشون استفاده کنن و ذهن مردم رو هدایت کنن به سمتی که خودشون میخوان در هر حال آلمان این برنامه های توسعه ای پیچیده رو که داره انجام میده ممکنه موقتا با مشکلاتی هم مواجه شه که مهم نیستن
Iman99
۱۷ مهر ۱۴۰۱وندلشتاین 7-x اولین استلاریتور پیشرفته هست که آلمان پیشرو بوده در این زمینه یعنی در راکتور های نسل آینده همجوشی هسته ای که پلاسمای گازی رو با نیروی مغناطیس کنترل میکنن چون دمای ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس تولید شده توسط اون فقط با نیروی مغناطیس قابل کنترله دهها برابر از دمای هسته خود خورشید داغ تره و هرچیزی باهاش تماس پیدا کنه در آن واحد نابود میشه به همین دلیل از میدان های مغناطیسی بسیار قوی برای کنترلش استفاده نیشه تا پلاسمای فوق داغ با دیواره راکتور برخورد نکنه
خود استلاریتور ها هم مزیت هایی نسبت به توکامک ها ( نوعی دیگه از راکتور های همجوشی هسته ای ) دارن برای همین این نوع هم اولین و هم پیشرفته ترینه ولی چند کشور دیگه از اروپا و همچنین امریکا دارن روی انواع راکتور های هسته ای نسل جدید و پیشرو کار میکنن تا از انرژی برتر هسته ای بیشترین کارایی رو داشته باشن
مثلا تو امریکا روی راکتور های قابل حمل و با کارایی و بازدهی بالا با قابلیت جابجایی کار میکنن و یا روی پیشران های هسته ای کار میکنن که فوق العاده هستن و خیلی موارد پیشرفته دیگه که باید خودتون دنبالش باشید تا متوجه بشید و یک تصور کلی باید دستتون
علی
۱۷ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز، در توانایی آلمانی و کشورهای پیشرفته هیچ شکی نیست ولی بوروکراسی های اداری و علمیاتی خیلی زیاد آلمانی ها رو هم در نظر داشته باشین. مثال بارز فرودگاه برندنبرگ برلین هست که با 10 سال تاخیر سال 2020 افتتاح شد اونم با کلی هزینه اضافه. یا گیگافکتوری تسلا توی برلین که بعد از افتتاحش تازه کارای اداریش تموم شد! خدا نکنه کسی کارش به ادارات آلمان بیوفته! صد رحمت به ایرانی ها! شوروی سابق هم کلی پروژه خیلی پیشرفته داشت ولی انقدر کند پیش میرفتن که عمر شوروی نرسید تموم شدن شون رو ببینه. و این ویژگی کشورهای سوسیالیستی مثل آلمان هست (مقایسه کنین با کشورهای شرق آسیا یا امریکا که با سرعت خیلی بالاتر و هزینه کمتر کارها رو انجام میدن).
و اینکه در نظر بگیرین که این بیشتر یه پروژه دانشگاهی هست و شرکت های قدر دیگه مثل ویرجین هایپرلوپ با کلی سرمایه از چند سال پیش دارن روش کار می کنن.
بحران انرژی اخیر هم نشون داد فناوری های موجود انرژی های تجدید نمی تونه نیازهای صنعت و مصرف خانگی رو تامین بکنه و همین آلمان، که یه زمانی میگفتن بیشتر برق اش رو از این انرژی ها میگیره، الان دچار بدترین بحران انرژی و اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم هست. و فقط طی 9 ماه گذشته حدود 300 میلیارد دلار قرض گرفتن تا بحران انرژی رو از سر بگذرونن و شاخص اقتصادی شون اصلا جالب نیست تا آخر 2023.
فکر کنم منظور دوستمون این بود که اول بهتره این زمستون رو به سلامت و با کمترین بحران و تلاطم اقتصادی بگذرونن و ترمینال های واردات LNG رو تکمیل بکنن (که تا 2025 طول میکشه) و انرژی لازم برای مملکت شون رو تامین بکنن بعد بیان همچین پروژه هایی رو راه بندازن که اینم نظری هست برای خودش. منطقی هم هست یه جورایی. همه این مواردی که گفتین سال ها طول میکشن تا عملیاتی بشن ولی جامعه آلمان شاید سر انرژی و وضعیت اقتصادیش انقدر صبور نباشه با توجه به مالیات بالای 40 درصدی که پرداخت می کنن.
Iman99
۱۷ مهر ۱۴۰۱آلمان استاندارد عملیاتی بالایی داره و سطح کاری اون بالاترین هست برای همین وقتی چیزی رو بخواد اجرا کنه اون رو در بهترین و بالاترین سطحش عملیاتی میکنه
نمونش اتوبان های بدون محدودیت سرعت آلمان هست که آرزوی هر ماشین بازیه
بالاخره هرکی یه سطحی داره آلمان سطح بالا هست همه چیزش پس شما نگران این اخبار صدا سیمایی نباش و کار خودتون کن آلمان خودش بهتر از شما بلده چیکار کنه تو هرچی خواسته برتر و پیشرو پ اول بوده و عملا خودش رقیب خودشه و مگر اینکه نهایتا از خود اروپا و یا امریکا کسی بتونه باهاش رقابت کنه
Iman99
۱۷ مهر ۱۴۰۱پس بجای این حرفای صداسیمایی واقعیت رو ببین و منفی بافی نکن چون مشخص میشه شما هم مثل اونها با آلمان احتمالا خصومتی داری و مشکلت مشخصه
Reza Waffen SS
۱۷ مهر ۱۴۰۱مثل اینکه صداسیما زیاد گوش میدین
Iman99
۱۷ مهر ۱۴۰۱چند نکته بگم در مورد قطار های سریع السیر
در قطار های سریع السیر ریلی یعنی همونهایی که روی ریل حرکت میکنن و چرخ دارن رکورد دار سرعت این قطار ها قطار tgv هست که بهترین و پیشرفته ترین و سریعترین این نوع هست قطار tgv متعلق به آلمان یا فرانسه هست که رکورد سرعت ۵۷۴ کیلومتر در ساعت رو داره
در قطار های مگلو یعنی قطار های مغناطیسی که نیازی به چرخ ندارند و بصورت شناور روی میدان مغناطیسی حرکت میکنن رکورد دار سرعت عملیاتی و رکورد سرعت کلی بیش از ۶۰۰ کیلومتر در ساعت قطار مگلو متعلق به شرکت ترنسرپید آلمان هست که بهترین و پیشرفته ترین و سریعترین این نوع هست این قطار رو شرکت ترنس رپید آلمان توسعه داده که اولین و پیشرفته ترین قطار مگلو مغناطیسی در جهان هم هست و در کل بهترین و پیشرفته ترین قطار از نوع مگلو هست که بازم به آلمان تعلق داره
علاوه بر اینها در امریکا اولین قطار های مافوق صوت جهان به نام هایپرلوپ هم اختراع شده که به اونها هایپرلوپ ترن گفته میشه که قراره در امریکا راه اندازی بشن و بهترین و پیشرفته ترین قطار هست این قطار امریکایی که باز هم اینجا آلمان هم در کنار امریکا داره این قطارهای برتر رو توسعه میده و پیشرو هم هست و بازم در اینجا هم برتر و پیشرو و اول هستن مثل همه چیزای دیگه
اینهایی که گفته شد بهترین و پیشرفته ترین قطار های جهان در نوع خودشون هستن یعنی شماره یک ها در انواع ریلی و بعد از اون در نوع مغناطیسی شناور و بعد هم نوع هایپرلوپ مافوق صوت که همه از آلمان ( اروپا ) و امریکا هستن که اولین و بهترین و پیشرفته ترینش هستن خداییش تو همه چیزای دیگه هم بهترین و پیشرفته ترین و برتر و پیشرو هستن
چند نکته دیکه هم هست اینکه قطار عملیاتی فرودگاه شانگهای که رکورددار سرعت عملیاتی در قطار های مگلو مغناطیسی شناور هست درحقیقت همون قطار شرکت آلمانی ترنسرپید هست که با همکاری زیمنس و چند شرکت امریکایی توسعه داده شده که بهترین و پیشرفته ترین این نوع هست و و کلا همه چیزش متعلق به شرکت آلمانی ترنسرپید با همکاری چند شرکت آلمانی و امریکایی هست که با سرمایه گذاری همون کشور برای اونها راه اندازی شده
بنیامین
۱۶ مهر ۱۴۰۱اینا کجان و ما کجاییم…
علی ریحانی
۱۶ مهر ۱۴۰۱دیواره های بتنی باید مقاومت خیلی بالایی داشته باشن تو اون فشار،فکر کن مثلا یه بطری آب رو میک میزنی کلا مچاله میشه و همینطور درز بندی تو اون مسافت که هوا نفوذ نکنه،خلاصه دانش و تکنولوژیه زیادی میخواد
Avan
۱۶ مهر ۱۴۰۱موافقم. به نظرم ایده ی موفقی نیست چون در رقابت با صنعت هوایی به صرفه نیست و خطرات خاص خودش را هم دارد
genius
۱۶ مهر ۱۴۰۱اینجا هم بلیط قطارهای متعلق به دوران جنگ سرد دو هفته یبار نیمساعت فروش میره و تمام!!!دنیای مدرن راه آهن رو امن ترین و ارزان ترین سیستم حمل و نقل دیده کاش اینها هم بجای انقدر باد کردن ویرانخودرو و سایباد یه ذره بفکر توسعه ناوگان و ابنیه راه آهن بودند
محمد
۱۶ مهر ۱۴۰۱هایپر لوپ بیشتر از اینکه یک تکنولوژی جدید باشه یا برند تجاری است وگرنه در آسیای شرقی شاید بیش از ۱۰ سال هست که قطارهای شناور با تکنولوژی مگلو در حال بهره برداری هستند .
Iman99
۱۷ مهر ۱۴۰۱اتفاقا تو خود تکنولوژی مگلو هم آلمان پیشرو و برتر بوده از بیش از ۱۰ سال قبل.
مگلو طراحی شده توسط آلمان الان تو چین با تکنولوژی و طراحی همون شرکت آلمانی رکورد سرعت جهانی مگلو ها رو زده با بیش از ۶۰۰ کیلومتر در ساعت
و اتفاقا تو همین نوع مگلو ها دو نوع داریم تکنولوژی اینها یکیش تکنولوژی خود آلمانه و یکی دیگش آسیایی
ولی مگلو آلمانی بسیار پیشرفته تر و بهینه تره و شناوری دائمی هم داره
ولی نوع آسیایی اون زیرش چرخ داره و در حالت سکون و حرکت تا سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اصلا شناور نیست و نمیتونه کامل شناور شه و بعد از یه سرعتی تازه شناور میشه دوطرفش هم حتما نیاز به دیواره داره
ولی مگلو آلمانی دائما شناوره و حتی در زمان توقف هم شناوره در کل مگلو آلمانی خیلی پیشرفته تر و از همه نظر خیلی بهتره و نیازی به دیواره دو طرف نداره قابلیت حرکت روی سکو های ساخته شده مثل پل و قابلیت تغییر خط و… داره در کل مگلو آلمانی کامل و بسیار پیشرفته تره و از همه نظر خیلی بهتره
تو آلمان به دلیل یک حادثه غیر فنی که یعنی اشتباه یک اپراتور جرثقیل از بیرون خط بوده و علت فنی نبوده حادثه ای پیش میاد و خساراتی وارد میشه برای همین آلمان از اون زمان به بعد برای خودش رفت دنبال پروژه های پیشرفته تر مثل همین هایپرلوپ اخلاقشون اینجوریه که خوب و درست هم هست
و درنتیجه تکنولوژی مگلو خودش رو داد به چین که الانم چین داره ازش استفاده میکنه و رکورد سرعت جهانی مگلو هم توسط همین مگلو آلمانی زده شد
درمورد خود هایپردلوپ هم بازم ایده اولیه اون که برمیگر بازم به خود اروپا و یا امریکا
و الانشم هم از نظر طراحی و هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر ایمنی و در کل از همه نظر از تکنولوژی های مگلو خیلی پیشرفته تر و پیچیده تره
و به نوعی نسل جدیدی از قطار های مگلو هست که سرعتش از سرعت هواپیما های مسافری هم بیشر میشه
. حتی قابلیت حرکت با سرعت مافوق صوت هم داره که در آینده قرار به به این هدف برسن یعنی جابجایی با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت توسط هایپر لوپ
کلا آلمان ( اروپا ) و امریکا ثابت کردن که در همه چیز پیشرو و برتر و اول هستن تو این مورد هم همینطور خدایی بهترین هستن دیگه داریم میبینیم
علی
۱۷ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز،
من چندسال آلمان کار و زندگی کردم و الانم دارم با آلمانی ها کار می کنم و اصلا ایران نیستم که بخوام صدا و سیما رو ببینم. در کل کشور خوبی هست ولی مشکلات عملیاتی زیادی هم داره به خاطر سیستم اداری کندش و کاغذبازی های زیادش. همون اتوبان هاش که شما فقط اسمش رو شنیدین خیلی از مواقع نمیشه از ظرفیت کاملشون استفاده کرد به خاطر تعمیر و نگهداری های طولانی مدت علی الخصوص اتوبان های نزدیک برلین. یه کار اداری میخوای بکنی باید عین ایران کفش آهنی پات بکنی. یه قفسه فقط برای نامه های اداری باید داشته باشی. شما وقتی که با آلمانی ها و انگلیسی زبان ها کار بکنی تفاوت رو جدا احساس می کنی.
فقط همین مستند دویچه وله رو ببینین برای نمونه: https://youtu.be/hcXjVxaKzv4
از کشورها بت نسازین خواهشا. و هیچکدوم رو هم با ایران مقایسه نکنین چون ماها فرسنگ ها فاصله داریم باهاشون. ولی آلمان در مقایسه با کشورهای دیگه سرعت کمتری توی اجرای پروژه ها داره و کل حرف های منم همین بود. همه دوستان و همکارای آلمانی منم از اینجور چیزای آلمان می نالن وگرنه کی گفت که کشور بدیه. ولی فعلا صنعتش به خاطر بحران انرژی اوضاع خوبی نداره و حتی خیلی از همکارای منم دنبال پوزیشن های کاری خارج از آلمان هستن.
Iman99
۱۸ مهر ۱۴۰۱از حرفات مشخصه کی آلمان زندگی کرده کی رنگ آلمان رو هم ندیده منم الان مریخ هستم و از مریخ دارم درکنار همکاران نظر میدم
طبق نظراتی که داری همون افغانستان کشور مناسبی میتونه باشه چون این مسائل پیچیده رو نداره و از همه مهمتر کاغذ بازی و بروکراسی اداری همنداره راحته راحته