احتمال دارد دولت آمریکا تعرفه واردات خودروهای برقی کشور چین را افزایش دهد چراکه بایدن به دنبال یافتن راههایی برای حفاظت از صنعت خودروسازی داخلی خود است.
مقامات دولت بایدن در حال بررسی امکان تغییر تعرفههای واردات خودروهای چینی به آمریکاست. این تصمیم میتواند روی واردات حدود ۳۰۰ میلیارد دلار اجناس چینی به آمریکا تأثیر بگذارد. همانطور که قبلاً گفته شده است خودروهای برقی چینی پیش از این با تعرفه ۲۵ درصدی راهی آمریکا میشوند و به این مورد باید ۲.۵ درصد تعرفه روی تمامی قطعات خودرویی صادراتی به آمریکا را افزود اما احتمال تغییر در این تعرفهها وجود دارد.
مقامات آمریکایی همچنین در حال بررسی افزایش میزان تعرفه چندین محصول خورشیدی جینی و همچنین باتری خودروهای برقی هستند. نکته جالب اینکه تعرفهها شاید روی دیگر محصولات چینیای که از نظر مقامات آمریکایی اهمیت استراتژیکی ندارند کاهش یابد. یکی از مقامات کاخ سفید در مصاحبه با والاستریت ژورنال خاطرنشان ساخته بررسی میزان تعرفهها بخشی از روش استراتژیک و مهم آمریکا برای ایجاد توازن در روابط اقتصادی با چین است. جو بایدن به شدت خواهان حفاظت از صنعت خودروسازی آمریکاست و در خلال گفتوگو با اعضای اتحادیه کارگران خودرویی آمریکا در ماه نوامبر گفته است:
چین با استفاده از قوانین تجاری غیرمنصفانه به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی است اما من به آنها چنین اجازهای نخواهم داد. من به شما قول میدهم.
قانون کاهش تورم ماههای پیش راهی مهم برای تشویق سازندگان به ویژه در صنعت خودرو بوده است تا به این ترتیب آنها محصولات خود را در خاک آمریکا و بدون دریافت کمک از چین تولید کنند. از اول ژانویه ۲۰۲۴ این سیاست تقویت خواهد شد و محدودیتهایی در زمینه مشوقهای ۷۵۰۰ دلاری دولت فدرال برای خودروهای برقی با باتری تولید چین اعمال میشود. واضح است که چین از چنین سیاستهایی استقبال نمیکند و سفیر چین در آمریکا نیز اخیراً گفته است:
وضعیت نسبتاً پایدار کنونی در روابط چین و آمریکا نباید با سیاستهای داخلی مختل شود. آمریکا قبلاً خواهان تصمیمگیری بازار بود اما حالا چرا باید مسیرش را معکوس کند؟
یوسف
۴ دی ۱۴۰۲در پاسخ به جناب سفیر چین که شاکی هستن چرا آمریکا نمیذاره بازار تصمیم بگیره باید بگم که اتفاقا کشورهایی مانند آمریکا کاملا بازار-محور هستن و به قوانین این جور اقتصاد هم پایبند اما شما هستین که با روشهایی مانند دامپینگ ارزی(به طور مصنوعی ارزش پول ملی خودشون رو پایین نگه میدارن) و رسوندن امدادهای غیبی پشتپرده به خودروسازهای بزرگتون به دنبال جرزنی و تسلط بر بازار هستین. چون خوب میدونید که این روزها ساختن خودرویی که هم مدرن و باکیفیت باشه و هم قیمت رقابتی داشته باشه تنها با تکیه بر نیروی کار ارزان ممکن نیست و حزب کمونیست چین باید از ذخایر ارزی فراووونش برای پایین نگه داشتن قیمت چنین محصولاتی استفاده بکنه تا به بازار مسلط بشه. در واقع هیچ کس به اندازه چینیها به قوانین اقتصاد آزاد دهنکجی نمیکنه.
Amirmohammad
۴ دی ۱۴۰۲خیلی از کشور ها به برندهای خودروسازیشون کمک میکنن من جمله همین آمریکا که به فورد و جی ام کمک کرده و با کره که از هیوندای حمایت کرد اون اوایل
اینکه میتونن نیروی کار ارزان با تولید زیاد و در نتیجه قیمت پایین داشته باشن به معنای دهن کجی به بازار نیست
یوسف
۴ دی ۱۴۰۲دولت آمریکا در بحران اقتصادی سال 2008 وام سنگینی به جنرالموتورز و کرایسلر داد و جلوی ورشکسته شدنشون رو گرفت، فورد حتی در بحران اقتصادی نیاز به کمک پیدا نکرد. این وام هم پس از چند سال تسویه شد. جنرالموتورز خودش رو جمعوجور کرد و کرایسلر به فیات فروخته شد. اما دولت آمریکا نه سهامدار هیچ خودروسازیه، نه کمک مالی میده نه قوانین رو جوری تنظیم کرده که به نفع برندهای آمریکایی باشه و مثلا شورلت رانت خاصی نسبت به مزدا داشته باشه، اگر این کار رو میکرد ژاپنیها و کرهای ها هرگز نمیتونستن فروش چند میلیونی داشته باشن. اما چین به برندهای خودروسازی دولتی کمکهای پنهانی چند میلیارد دلاری میده که بتونن با قیمت پایین به بازار مسلط بشن، این تو کشور ما مشکل خاصی نداره ولی تو اقتصاد رقابتی و آزاد این کاملا مشکل داره و رقابت منصفانه رو زیر سوال میبره و میشه با ابزار قانونی بهش جواب داد.
Amirmohammad
۴ دی ۱۴۰۲شما خودتم گفتی آمریکا کمک کرد به برنداش
در بازار ازاد اینکه یک کشور سرمایه یا وام بده به برند هیچ اشکالی نداره،بازار ازاد یعنی رقابت کیفی محصولات نه اینکه فلان برند از دولتش وام گرفته یا نه
درضمن اگر دولت کمونیست و پنهانکار چین پنهانی کمک کرده به برندهای چینی شما از کجا با خبر شدی از این حرکت پنهانی؟؟!
یوسف
۴ دی ۱۴۰۲دوست عزیز وام با سهامداری، کمک و رانت کاملا متفاوته، نمونه بارزش تو ایران جلوی چشمته که دولت هم مالک سایپا و ایرانخودرو هستش هم از منابع ملی بهشون میده هم تو قیمتگذاری دست داره.
من هم نه علمغیب دارم نه سازمان جاسوسی، داستان قیمتگذاری مصنوعی چین چیزیه که کشورهای دیگه متوجه شدن، نه فقط آمریکا بلکه اتحادیه اروپا داره تحقیق میکنه و دنبال راهحله.
من نه عاشق چینم نه آمریکا ولی چین یه تهدید اقتصادی و محیطزیستی برای جهانه، که البته تقصیر خود غربیهاست که با طمعکاری دنبال تبدیل چین به کارخونه کالاهای ارزون بودن و چشمشون رو روی حقایق سیاسی و محیطزیستی بستن و نتیجه دادن قدرت نظامی و صنعتی به کشوری متل چین شد وضعیتی که میبینید و کسی قادر به مهارش نیست.
Mercedes
۵ دی ۱۴۰۲از نظر ایرانیا هست
مگه نمیدونستی ایرانی ها همشون یه رگ آمریکایی دارن
پویان
۴ دی ۱۴۰۲در جواب اقای یوسف .این خبر فقط یک دلیل داره اونم اینکه خودروهای برقی چین از نظر کیفیت وقیمت پاملا رقابتی هستن.مگه اینکه با سیاسی کاری جلوشون رو بگیرن
یوسف
۴ دی ۱۴۰۲بله برخی چینیها پیشرفت کیفی خوبی داشتن اما بحث قیمت که پیش میاد رقابتپذیری قیمتی اونها کاملا سیاسیه. چرا وقتی ژاپنیها و کرهایها موفق شدن بخشی از بازارهای اروپایی و آمریکا رو به دست بیارن کسی با سیاسیکاری جلوشون رو نگرفت، چرا اجازه پیدا کردن وارد بازار بشن، کارخونه بزنن و بفروشن؟ چون عادلانه رقابت کردن نه با پایین نگه داشتن قیمت با ابزارهای غیرصنعتی.
Amirmohammad
۴ دی ۱۴۰۲چون کره و ژاپن ابر قدرت و رقیب نظامی و سیاسی و مهمتر از همه رقیب اقتصادی آمریکا نیستن و هم پیمان آمریکا هستن برای چی آمریکا باید با سیاسی کاری بخواد جلوشونو بگیره؟
اصلی ترین رقیب اقتصادی آمریکا چینه
درضمن با سیاسی کاری قیمت رو پایین نگه نمیدارن کل بشر میدونن که نیروی کار و هزینه تولید تو چین پایینه بعد شما میگی با سیاسی کاری؟ برای چی کل برندای دنیا کارخونه تو چین میزنن پس؟!
پویان
۴ دی ۱۴۰۲در جواب اقای یوسف که میگن چرا جلوی ژاپنی ها گرفته نمیشه.بهتره برن مشکلات برای خودروسازهای ژاپنی و همچنین لکسوس در اوایل ورود دهه ۹۰ میلادی رو بخونن.
فندق
۵ دی ۱۴۰۲یوسف جان دلیلش رو واقعا متوجه نمیشی؟
چرا آمریکا جلوی ژاپن و کره رو نگرفت ولی جلوی چین رو میگیره؟ خیلی مشخصه واقعا اگر بخواهید خودتون رو بزنید به اون راه حرفی نمیمونه
یه توضیح ساده داره :
ژاپن و کره به هیچ عنوان و به هیچ شکلی هیچ تهدیدی برای آمریکا به حساب نمیان! هیچ جوره هم پتانسیل ابرقدرت شدن رو ندارن ، نه منابعش رو دارن ، نه جمعیت ،نه وسعت ،نه قدرت نظامی و … ژاپن و کره ته تهش واسه آمریکا یه سوسک کوچک به حساب میان و یه چیزی در حد انگلستان یا فرانسه باشن نه در حد آمریکا
اما قضیه چین فرق میکنه
کشوری با وسعت تقریبا برابر با آمریکا
صنایع فوق پیشرفته
جمعیت بسیار زیاد و نیروی کار ارزان
و شاید مهم تر از همه ، منابع طبیعی بسیار زیاد!
مخصوصا در حوزه خودرو های برقی چین در بحث منابع و عناصر اولیه مختلف مورد استفاده در ساخت باتری خودروهای برقی تقریبا تو همشون جزو غنی ترین کشور ها هست ، من جمله نیکل ، سیلیسیوم ، کبالت و …
چنین کشوری طبیعتاً بزرگترین تهدید واسه جایگاه آمریکا به حساب میاد و طبیعیه که آمریکا هم جلوش گارد بگیره و ازش بترسه
واقعا
تنها کشوری که در حال حاضر تهدید واسه آمریکا به حساب میاد و توان مقابله باهاش رو داره چین هست ، وگرنه انگلیس و فرانسه و ژاپن و کره و آلمان و … همه مثل آدمک اسباب بازی میمونن واسه آمریکا
در مقایسه بزرگتر هم اگر اتحادیه اروپا رو به علاوه بریتانیا متحد در نظر بگیریم ، کل اتحادیه در مجموع توان رقابت با چین و آمریکا رو داره ولی به تنهایی به هیچ وجه هیچ کدومشون شانسی ندارن
یه نکته دیگه هم که لازمه بگم اینه که ژاپن و کره متحد درجه یک آمریکا هستن و همه جوره کنارش هستن و طبیعیه که آمریکا هم کامل ازشون حمایت کنه
ولی چین متحد آمریکا نیست و حتی تا حد زیادی میشه گفت مقابلش هست و خب چون با همدیگه لج دارن و رقیب هستن آمریکا هم هیچ میاد با سیاسی کاری جلوش قرار میگیره (سیاسی کاری به قول شما ، من امروز با این کلمه آشنا شدم 😂)
Ehsan
۴ دی ۱۴۰۲اتفاقا اون آمریکاس که وقتی کم میاره متوسل میشه به تحریم و تعرفه! مثالش هم قضیه هوواوی هست که آمریکا دید نمیتونه جلوشو بگیره و خیلی داره میره جلو مجبور شد به تحریم رو بیاره،اینجا هم خب اگه محصولات برقی چینی بی کیفیت باشن و آمریکا بدونه اینو اصلا نیازی به تعرفه بیشتر نیست خودشون خود به خود تو بازار رقابتی آمریکا حذف میشن ولی این گذاشتن تعرفه خبر از عکس قضیه میده
البته فرقی نمیکنه اونورم چین تعرفه میزاره رو محصولات امریکایی
jalal rasooly
۴ دی ۱۴۰۲گذشت اون زمانی که چین متهم دامپینگ ارزی بود و با رشدی که یوآن تو یک دهه اخیر کرده تقریبا تو منابع معتبر دیگه این اتهام به چین وارد نمیشه. حالا خوب مدیر عامل هر شرکت خودرویی معتبر که چین رفته، چینی هارو به خاطر مسیر و فرآیند ساخت خودروی برقی تحسین میکنه.
مسئله اینجاست که آمریکا هروقت قوانین بازار به نفعش بوده، مروج اقتصاد بازار بوده، اما هروقت در بازار آزاد در مقابل رقبا دچار تنش شده، سعی کرده با قانون گزاری سیاست بازار رو دور بزنه، و این سیستم مربوط به امروز نیست و قبلا هم اینکارو کرده و نمونش تعرفه های فولادی که تو دهه اول قرن جدید گزاشت
فندق
۵ دی ۱۴۰۲هر کشوری یک سیستم مدیریتی داره با احترام باهاتون موافق نیستم
کاری که چین میکنه ضرری به بقیه نمیزنه و داره تکنیک های اقتصادی رو پیاده میکنه که باعث رشد خودش میشه
اتفاقا همین تکنیک دامپینگ ارزی خودش یه تکنیک خلاقانه هست ، به قول معروف بقیه هم اگر میتونن اجرا کنن، مطمئن باشید آمریکا هم بخاطر شرایط رهبری جهانی که داره نمیتونه چنین کاری کنه وگرنه صد بار تا حالا انجامش داده بود)
بقیه هم اگر ناراحتن مثلا آمریکا ، کارگرهاش یکم از خود گذشتگی کنن چپ و راست علیه gm و فورد و … اعتصاب نکنن تا کشورشون بیشتر پیشرفت کنه
مردم آمریکا اینقدر پر رو هستن با اینکه اینقدر رفاه دارن هی تقی به توقی میخوره اعتصاب میکنن
شرکت های خودروسازی آمریکایی هم بجای تمرکز رو کیفیت محصولاتشون هی باید ببینم کی اعتصاب کرده کی نکرده!
از طرفی خود آمریکا هم هزاران بار سیاست های کثیفش رو به دنیا نشون داده ، شما شاید دوست نداری ببینی( یه نمونه ساده بگم اینکه چندین دهه تو خاورمیانه جنگ درست کرد و نذاشت خاورمیانه متحد بشه چون میدونستم با ثروتی که این کشور ها دارن خیلی کارها میتونن بکنن اگر متحد بشن (مثل همین الان امارات و قطر و در آینده نزدیک عربستان و …)
یا یک نمونه دیگه ، اینکه آمریکا هرجایی میبینه نمیتونه با چین رقابت کنه سریع تحریمش میکنه! این یعنی موافقت با بازار؟ مردم آمریکا خواستن هواوی تحریم بشه یا دولتش؟ با چه سند و مدرکی گفت که هواوی با دولت چین همکاری میکنه؟ یا اصلا بر فرض بکنه ، همین مارک زاکربرگ آمریکایی الاصل هم چند سال پیش خبرش در اومد که اطلاعات کاربران فیسبوک رو با دولت آمریکا به اشتراک گذاشت! چرا دولت آمریکا تحریمش نکرد؟ چون داتش بهش سود میرسید دلیلی نداشت این کار رو بکنه
الان هم تا ببینه چین تو یک زمینه ای داره جلو میزنه سریع چهار تا انگ نظامی و سیاسی بهش میزنه و بعد با همون دلایل تحریمش میکنه! این کلا خلاف رقابت سالم و آزادی اقتصادی هست ، بجای اینکار خودش باید تلاششون بیشتر کنه تا پیشرو بمونه و عقب نیفته نه اینکه واسه حفظ جایگاهش بقیه رو بکشه عقب
البته همه کشور ها همینطوری هستن ها ، و مختص آمریکا نیست ، منم نقد نمیکنم کارش رو طبیعیه وقتی کسی ببینه داره عقب میفته به هر قیمتی شده رقباش رو هم با خودش پایین میکشه ، یا اونارو عقب میندازه تا خودش جلو باقی بمونه ، منتهی شما گفتی منم جوابتون رو دادم
حالا باز ما آدم ها یکم وجدان داریم ، سردمداران کشور ها اصلا این چیزا حالیشون نیست
کلا همیشه سعی کنید بی طرف نظر بدید نه متعصبانه ، تو کامنتتون جوری صحبت کردین اینکار چین شیطانه آمریکا فرشته! در حالی که همشون عین هم هستن و هیچ فرقی ندارن ، سیاست کاریشون فرق میکنه
اینم بگم که کلا کل دنیا روی سیاست های کثیف میچرخه و کاریش هم نمیشه کرد
هر کشوری پای منافعش برسه حاضره هر کاری بکنه
ارش
۶ دی ۱۴۰۲یک چیزهای شنیدید و روی شنیده های غلط متاسفانه اطهار نظر می کنید ارزش پول چین به شکل مصنوعی سال ها است که پایین نگه نداشته شده بلکه دولت چین تلاش داره مانع از سقوط ارزش پول کشورش بشه
ایمان
۴ دی ۱۴۰۲کار درست یعنی همین. من در کشور ایدهآل (آرمانشهر) خودم اعتقاد دارم با هرکسی باید مثل خودش رفتار کرد. ورود کالاهات به کشورش رو ممنوع کرد تو هم ورود کالاهاش رو ممنوع کن، تعرفه گذاشت تعرفه بذار، اپلیکیشنت رو ممنوع کرد اپلیکیشنش رو ممنوع کن، شهروندتو گروگان گرفت شهروندشو گروگان بگیر. حقوق تجاری رو زیر پا گذاشت و تکنولوژیهات رو دزدید تحریمش کن. هرچند خیلی دیره و سالها همه کشور از بازار آزاد آمریکا سو استفاده کردن درحالی در کشور خودشون این آزادی تجارت وجود نداشت. نه فقط چین بلکه با اروپا هم باید همین رویکرد رو داشت. ماشینهای اونا تو امریکا از کشور خودشون ارزون تره ولی یک کاماروی ۴۰ هزار دلاری تو آلمان ۷۰ هزار یورو قیمتشه.
ارسلان
۴ دی ۱۴۰۲با هرکسی وقتی زورت بهش نمیرسه چطوری میخوای مثل خودش رفتار کنی ؟! چین کاری کنه که برا غربی ها منفعت نداشته باشه جمع میکنند میرند جاهای دیگه ، نیروی کار خدا داده تو دنیا….یه آدمی که از عقلش کار نمیکشه فقط همچین تصمیمی میگیره! بدون در نظر گرفتن عواقب کار ، با کسی که زورت بهش نمیرسه دوستی کن ، نه دشمنی
ایمان
۵ دی ۱۴۰۲آمریکا زورش به چین نمیرسه؟ یا به کشورهای دیگه؟ کسی که از عقلش درست استفاده کنه میتونه معنی کامنت من رو بفهمه
Mercedes
۵ دی ۱۴۰۲با فرض شما الان ما باید همزمان به انگلیس و پرتقال و روسیه حمله کنیم و به سه قسمت تقسیمشون کنیم
بعدش بیایم آمریکا رو تحریم کنیم (خودم خندم گرفت سر این 😂)
بعد بریم ۸ سال به عراق حمله کنیم
بعدش آمریکا رو از تولید سلاح هسته ای منع کنیم
بعد پولدار های کانادایی رو به کشور جذب کنیم تا ملک و زمین و خونه بخرن
بعدش اروپا رو تحریم کنیم
ارسلان
۴ دی ۱۴۰۲آمریکا با ماشین تولید چین مشکل داره نه برند چینی…. همین الان ام تسلای چین توی آمریکا فروش نمیره!!!!
Navid A J
۴ دی ۱۴۰۲تا بخواد بررسی کنه، تو مکزیک کارخونه زدن. الان بررسی کنین ببینین چقدر کالای چینی داره تو مکزیک تولید میشه؟ مختون سوت میکشه. از NAFTA هم استفاده میکنن و بدون تعرفه اون کالا رو ب امریکا و کانادا میفرستن. وقتشه برای خودرو هم همین کارو کنن.
❤BMW❤
۵ دی ۱۴۰۲بایدن ، نری تو دیوار 😂