اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا توسط دولت ترامپ، صنعت خودروسازی را با چالشهای جدی مواجه کرده است. این تصمیم نهتنها قیمت خودروهای جدید را افزایش میدهد، بلکه هزینه قطعات یدکی و حتی بیمه خودروها را نیز بالا خواهد برد. اما واکنش خودروسازان به این تغییر ناگهانی چیست؟
افزایش ناگهانی هزینههای تولید
صنعت خودروسازی از جمله بخشهایی است که بیشترین آسیب را از این تعرفهها خواهد دید. برنامهریزی برای تولید خودرو معمولاً در چرخههای پنجساله انجام میشود، بنابراین تغییرات ناگهانی در سیاستهای تجاری، خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات را با چالشهای اساسی روبهرو میکند. در کوتاهمدت، افزایش هزینهها منجر به افزایش قیمت خودروهای جدید و قطعات یدکی خواهد شد که در نهایت بر هزینه بیمه خودروها نیز تأثیر خواهد گذاشت.
واکنش خودروسازان بزرگ
شرکتهای بزرگ خودروسازی به این تصمیم واکنشهای متفاوتی نشان دادهاند. فورد مستقیماً واکنشی نداشته، اما مدیرعامل این شرکت، جیم فارلی، پیشتر هشدار داده بود که تعرفههای بالا میتوانند میلیاردها دلار از سود این صنعت را از بین ببرند و تأثیرات منفی بر اشتغال و زنجیره تأمین بگذارند.
جنرال موتورز و استلانتیس نیز پاسخی جداگانه نداشتند اما از بیانیه “شورای سیاستگذاری خودروسازی آمریکا” (AAPC) حمایت کردند. در این بیانیه آمده است:
ما همچنان معتقدیم که خودروها و قطعاتی که الزامات سختگیرانه محتوای داخلی و منطقهای USMCA را رعایت میکنند، باید از این افزایش تعرفه مستثنی باشند.
موضع خودروسازان آسیایی و اروپایی
هیوندای که سرمایهگذاری گستردهای در آمریکا داشته، تأکید کرده که بهترین راه برای مقابله با تعرفهها، افزایش تولید داخلی است. مدیرعامل جهانی این شرکت، خوزه مونوز، اظهار داشت:
ما تصمیم گرفتیم سرمایهگذاری بزرگی در آمریکا انجام دهیم، زیرا این بازار برای ما بسیار مهم است.
بیامو نیز بهطور کلی از تجارت آزاد دفاع کرده و تعرفهها را عاملی مخرب برای نوآوری و رشد اقتصادی دانسته است. هوندا و تویوتا نیز از اظهارنظر مستقیم خودداری کردند، اما “اتحادیه نوآوری خودروسازی” (AAI) به نمایندگی از آنها اعلام کرد:
این تعرفهها باعث افزایش قیمت خودروها تا ۲۵ درصد خواهد شد و تأثیر منفی آن بر بازار بهسرعت احساس میشود.
در حالی که هنوز آینده این تعرفهها مشخص نیست، صنعت خودروسازی آمریکا در حال تطبیق با شرایط جدید است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که این تعرفهها رقابتپذیری آنها را کاهش داده و به جای تقویت تولید داخلی، باعث افزایش هزینهها و کاهش عرضه خودرو خواهد شد. آیا این سیاست به هدف خود یعنی تقویت صنعت خودروسازی آمریکا میرسد یا نتیجهای معکوس خواهد داشت؟
علیرضا
۱۵ اسفند ۱۴۰۳۲۵ درصد افزایش قیمت خودرو یعنی مرگ این صنعت در جهان . یعنی خداحافظی با خودروی قشر ضعیف در اروپا و آمریکا . یعنی سقوط خریدار خودروی لوکس به سطح خودروی نیمه لوکس و همینطور تا پایین .
Ehsan
۱۵ اسفند ۱۴۰۳اینم حالش خوش نیست! با تمام شرکای قدیمی آمریکا درگیر شده الکی! تعرفه وضع کردن رو کالاهای کانادایی و فرماندار خطاب کردن نخست وزیرشون چه معنی میده! تمام کشورایی که آمریکا تعرفه واسشون وضع کرد اونا هم تعرفه وضع کردن رو کالاهای آمریکایی! چه نتیجه مثبتی داشت این حرکت؟!! ضربه اول رو خود آمریکایی ها میخورن
محمد
۱۵ اسفند ۱۴۰۳اندازه بازار خودرو کانادا انداره بازار خودرو ایالت کالیفرنیای آمریکا هم نیست.
آمریکا نیازی به محصولات کانادا و مکزیک نداره تو آمریکا همه چیز هست.
ولی در جنگ تعرفه کسی بیشتر ضرر می کنه که صادراتش بیشتر باشه.
الان آمریکا صادراتش بیشتر از وارداتش از کانادا هست.
پس تو این قضیه بیشتر ضرر می کنه ولی قضیه چین فرق داره و واردات آمریکا از چین بیشتر از صادراتش هست و در صورت جنگ تعرفه ای چین بیشتر ضرر می کنه.
و به نظرم صنعت خودروسازی آمریکا باید چاره اندیشی کنه چون در صورت تعرفه ها تو بازار چین به مشکل می خورند و این یعنی بخش اعظمی از فروششون به مشکل می خوره.
باید کم کم برند هایی مثل کادیلاک برن تو هند و جای پاشون رو محکم کنند.
هند خیلی پولدار داره و خوراک کادیلاکه.
نویدی
۱۶ اسفند ۱۴۰۳خودروهای آمریکایی بخاطر ابعاد بزرگشون توی کشورهای شلوغ و پرجمعیت مثل چین و هند ،پرفروش نیستن.
JDM سابق
۱۵ اسفند ۱۴۰۳تعرفه رو محصولات چینی خوبه
اما کانادا و آمریکا روابط اقتصادی و سیاسی گسترده ای دارن بزرگترین متحده آمریکا همین کاناداست، اینکار به منزوی تر شدن آمریکا ختم میشه
از کم کردن مالیات توسط ترامپ استقبال کردم اما نه اینکه واسه جبران کسری بودجه فضاحتی مثل دیدار با زلنسکی به وجود بیاد