متفرقه

تأثیر تعرفه‌های ۲۵ درصدی ترامپ بر خودروسازان: افزایش قیمت و چالش‌های تولید

اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا توسط دولت ترامپ، صنعت خودروسازی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. این تصمیم نه‌تنها قیمت خودروهای جدید را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه قطعات یدکی و حتی بیمه خودروها را نیز بالا خواهد برد. اما واکنش خودروسازان به این تغییر ناگهانی چیست؟

افزایش ناگهانی هزینه‌های تولید
صنعت خودروسازی از جمله بخش‌هایی است که بیشترین آسیب را از این تعرفه‌ها خواهد دید. برنامه‌ریزی برای تولید خودرو معمولاً در چرخه‌های پنج‌ساله انجام می‌شود، بنابراین تغییرات ناگهانی در سیاست‌های تجاری، خودروسازان و تأمین‌کنندگان قطعات را با چالش‌های اساسی روبه‌رو می‌کند. در کوتاه‌مدت، افزایش هزینه‌ها منجر به افزایش قیمت خودروهای جدید و قطعات یدکی خواهد شد که در نهایت بر هزینه بیمه خودروها نیز تأثیر خواهد گذاشت.

واکنش خودروسازان بزرگ
شرکت‌های بزرگ خودروسازی به این تصمیم واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند. فورد مستقیماً واکنشی نداشته، اما مدیرعامل این شرکت، جیم فارلی، پیش‌تر هشدار داده بود که تعرفه‌های بالا می‌توانند میلیاردها دلار از سود این صنعت را از بین ببرند و تأثیرات منفی بر اشتغال و زنجیره تأمین بگذارند.

جنرال موتورز و استلانتیس نیز پاسخی جداگانه نداشتند اما از بیانیه “شورای سیاست‌گذاری خودروسازی آمریکا” (AAPC) حمایت کردند. در این بیانیه آمده است:

ما همچنان معتقدیم که خودروها و قطعاتی که الزامات سختگیرانه محتوای داخلی و منطقه‌ای USMCA را رعایت می‌کنند، باید از این افزایش تعرفه مستثنی باشند.

موضع خودروسازان آسیایی و اروپایی
هیوندای که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در آمریکا داشته، تأکید کرده که بهترین راه برای مقابله با تعرفه‌ها، افزایش تولید داخلی است. مدیرعامل جهانی این شرکت، خوزه مونوز، اظهار داشت:

ما تصمیم گرفتیم سرمایه‌گذاری بزرگی در آمریکا انجام دهیم، زیرا این بازار برای ما بسیار مهم است.

بی‌ام‌و نیز به‌طور کلی از تجارت آزاد دفاع کرده و تعرفه‌ها را عاملی مخرب برای نوآوری و رشد اقتصادی دانسته است. هوندا و تویوتا نیز از اظهارنظر مستقیم خودداری کردند، اما “اتحادیه نوآوری خودروسازی” (AAI) به نمایندگی از آن‌ها اعلام کرد:

این تعرفه‌ها باعث افزایش قیمت خودروها تا ۲۵ درصد خواهد شد و تأثیر منفی آن بر بازار به‌سرعت احساس می‌شود.

در حالی که هنوز آینده این تعرفه‌ها مشخص نیست، صنعت خودروسازی آمریکا در حال تطبیق با شرایط جدید است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که این تعرفه‌ها رقابت‌پذیری آن‌ها را کاهش داده و به جای تقویت تولید داخلی، باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش عرضه خودرو خواهد شد. آیا این سیاست به هدف خود یعنی تقویت صنعت خودروسازی آمریکا می‌رسد یا نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت؟

به‌روزرسانی:

تعلیق تعرفه‌های خودرویی آمریکا بر مکزیک و کانادا؛ عقب‌نشینی دوباره ترامپ؟

در چرخشی ناگهانی، دولت ترامپ اعمال تعرفه‌های خودرویی بر واردات از مکزیک و کانادا را به تعویق انداخت. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که ترامپ و مقامات دولتش در روزهای اخیر اظهارات متناقضی در این‌باره مطرح کرده بودند. اما به نظر می‌رسد فشار خودروسازان بزرگ آمریکا در تغییر این سیاست بی‌تأثیر نبوده است.

تعرفه‌ها متوقف شدند، حداقل برای یک ماه
طبق اعلام “کارولین لیویت”، سخنگوی کاخ سفید:

ما با خودروسازان بزرگ صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم که یک معافیت یک‌ماهه برای تمامی خودروهای وارداتی از طریق توافق‌نامه آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) اعمال کنیم.

این در حالی است که ترامپ تنها ۲۴ ساعت قبل در سخنرانی سالانه خود در کنگره اظهارات متفاوتی داشت. او گفته بود که با مدیران سه خودروساز بزرگ آمریکا صحبت کرده و آن‌ها از این تعرفه‌ها کاملاً هیجان‌زده هستند. اما اکنون مشخص شده که واقعیت چیز دیگری بوده و دولت آمریکا فعلاً از اعمال این تعرفه‌ها صرف‌نظر کرده است.

فشار خودروسازان آمریکایی و چرخش سیاست دولت
خبرگزاری رویترز گزارش داده که ترامپ امروز با مدیران عامل جنرال موتورز، فورد و استلانتیس مذاکره کرده است. این خودروسازان ضمن اعلام تمایل به افزایش سرمایه‌گذاری در آمریکا، خواستار شفافیت بیشتر در سیاست‌های تعرفه‌ای و قوانین آلایندگی شده‌اند. در نتیجه، تصمیم به تعلیق موقت این تعرفه‌ها گرفته شد.

البته برخی تعرفه‌های دیگر از امروز اجرایی شده‌اند، از جمله تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی از مکزیک و کانادا و تعرفه ۲۰ درصدی بر کالاهای چینی.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ۲۵ درصد افزایش قیمت خودرو یعنی مرگ این صنعت در جهان . یعنی خداحافظی با خودروی قشر ضعیف در اروپا و آمریکا . یعنی سقوط خریدار خودروی لوکس به سطح خودروی نیمه لوکس و همینطور تا پایین .

    موافقم 16
    مخالفم 8
  2. Ehsan

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اینم حالش خوش نیست! با تمام شرکای قدیمی آمریکا درگیر شده الکی! تعرفه وضع کردن رو کالاهای کانادایی و فرماندار خطاب کردن نخست وزیرشون چه معنی میده! تمام کشورایی که آمریکا تعرفه واسشون وضع کرد اونا هم تعرفه وضع کردن رو کالاهای آمریکایی! چه نتیجه مثبتی داشت این حرکت؟!! ضربه اول رو خود آمریکایی ها میخورن

    موافقم 38
    مخالفم 5
  3. محمد

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1586 ديدگاه)

    اندازه بازار خودرو کانادا انداره بازار خودرو ایالت‌ کالیفرنیای آمریکا هم نیست.
    آمریکا نیازی به محصولات کانادا و مکزیک نداره تو آمریکا همه چیز هست.
    ولی در جنگ تعرفه کسی بیشتر ضرر می کنه که صادراتش‌ بیشتر باشه.
    الان آمریکا صادراتش‌ بیشتر از وارداتش‌ از کانادا هست.‌
    پس تو این قضیه بیشتر ضرر می کنه ولی قضیه چین فرق داره و واردات آمریکا از چین بیشتر از صادراتش‌ هست و در صورت جنگ تعرفه ای چین بیشتر ضرر می کنه.
    و به نظرم صنعت خودروسازی آمریکا باید چاره اندیشی کنه چون در صورت تعرفه ها تو بازار چین به مشکل می خورند و این یعنی بخش اعظمی از فروششون‌ به مشکل می خوره.
    باید کم کم برند هایی مثل کادیلاک برن تو هند و جای پاشون‌ رو محکم کنند.
    هند خیلی پولدار داره و خوراک کادیلاکه‌.

    موافقم 1
    مخالفم 14
    1. نویدی

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (433 ديدگاه)

      خودروهای آمریکایی بخاطر ابعاد بزرگشون توی کشورهای شلوغ و پرجمعیت مثل چین و هند ،پرفروش نیستن.

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. محمد

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1586 ديدگاه)

        آمار ارقام فروش خودرو های آمریکایی در بازار های مختلف رو تو همین سایت برو ببین تا حساب کار دستت بیاد.

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. Navid A J

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3897 ديدگاه)

      کلن قضیه رو چپکی فهمیدی. تعرفه روی واردات گذاشته. حدود ۵۱٪ ماشین های امریکا وارداتین. حدود ۱.۲ میلیون ماشین در کانادا تولید میشه که بیشترش به امریکا میره. حدود ۲.۵ میلیون ماشین هم قطعاتش در کانادا تولید میشه. آمار مکزیک رو ندارم.
      الان هم کانادایی ها سر لج افتادن نه فقط ماشین های امریکایی رو دارن تحریم میکنن. که محصولات امریکایی رو هم تا جایی ک میتونن نمیخرن. اولین قربانیش تسلا شده که الان کانادایی ها نمیخرن. و دنبال مورد جایگزین هستن.
      فرصت خوبی برای چین و اروپا پیش اومده که بازار کانادا رو بدست بیارن. مخصوصا که بیشتر محصولات کانادا وارداتیه.

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1586 ديدگاه)

        کانادا GDP اش اندازه کالیفرنیا هم نیست.
        کانادا بازارش در حد یک ایالت معمولی آمریکا هست.
        به کسی بر نمی خوره کانادایی‌ ها آمریکا رو تحریم کنند‌.

        موافقم 2
        مخالفم 1
  4. JDM سابق

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (931 ديدگاه)

    تعرفه رو محصولات چینی خوبه
    اما کانادا و آمریکا روابط اقتصادی و سیاسی گسترده ای دارن بزرگترین متحده آمریکا همین کاناداست، اینکار به منزوی تر شدن آمریکا ختم میشه
    از کم کردن مالیات توسط ترامپ استقبال کردم اما نه اینکه واسه جبران کسری بودجه فضاحتی مثل دیدار با زلنسکی به وجود بیاد

    موافقم 8
    مخالفم 9
  5. علی

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    اینم رئیس جمهور قهرمانتون

    1. Navid A J

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3897 ديدگاه)

      این تازه اولشه. گندهایی زده بشه که تو تاریخ بنویسن

  6. ارمان

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    Tariff=تعرفه
    چه باحال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا