متفرقه

آیا خودروهای بزرگ‌تر ایمن‌تر هستند؟

تحقیقات IIHS نشان می‌دهد خودروهای بزرگ‌ در یک تصادف سنگین برای سرنشینان ایمنی بیشتری نخواهند داشت.


موسسه بیمه ایمنی بزرگراه آمریکا IIHS می‌گوید وسایل نقلیه بزرگ‌تر و سنگین‌تر همیشه شما را در تصادفات ایمن نگه نمی‌دارند. البته این خودروها می‌توانند برای دیگر رانندگان مرگبارتر باشند. در واقع همه‌چیز به این بستگی دارد که یک خودرو سنگین‌تر یا سبک‌تر از متوسط خودروهای حاضر در جاده‌ها باشد. محققان IIHS متوسط وزن خودروهای سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ را در نظر گرفته‌اند و به رقم ۴ هزار پوند (۱۸۱۴ کیلوگرم) رسیده‌اند. با افزایش ۲۲۷ کیلوگرمی وزن خودرو، اگر تصادفی بین یک شاسی‌بلند یا وانت پیکاپ و خودرویی سواری رخ دهد، میزان مرگ‌ومیر در یک میلیون خودروی سنگین‌تر یک نفر کمتر خواهد بود، آماری که اصلاً چشمگیر نیست. البته وزن اضافه خودرو می‌تواند تا حداکثر ۷ نفر فوتی بیشتر در تصادف داشته باشد.

همچنین بخوانید: ۱۰ سیستم ایمنی مهم که باید در تمام خودروها وجود داشته باشند

این مطالعه همچنین فهمیده که خودروهای سواری و شاسی‌بلندهایی با وزن کمتر از ۱۸۱۴ کیلوگرم مزیت‌هایی خواهند داشت. نزدیک شدن حداکثری به وزن متوسط یاد شده می‌تواند منجر به کاهش ۱۷ نفری مرگ‌ومیر در تصادف بین دو خودروی سواری شود. درصورتی‌که تصادف بین یک شاسی‌بلند و خودروی سواری با وزن نزدیک به عدد یاد شده رخ دهد، میزان مرگ‌ومیر می‌تواند ۱۳ نفر کمتر باشد؛ اما اگر وزن خودروها از متوسط ۱۸۱۴ فراتر رود کاهش چندانی در ریسک مرگ‌ومیر سرنشینان وجود نخواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت هرچقدر وزن خودرو به متوسط ۱۸۱۴ کیلوگرم نزدیک باشد بهتر است. سم مانفورت محقق ارشد این مطالعه می‌گوید:

چیز جادویی درباره وزن ۱۸۱۴ کیلوگرمی وجود ندارد به جز اینکه متوسط وزن خودروهای سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بازار آمریکاست. وسایل نقلیه‌ای که سنگین‌تر از حد متوسط هستند احتمال بیشتری برای تصادف با وسایل نقلیه سبک‌تر از خود خواهند داشت درحالی‌که عکس این قضیه برای خودروهایی با وزن کمتر از حد متوسط وجود دارد. آنچه تحقیق ما نشان می‌دهد این است که انتخاب خودروهای بسیار سنگین‌وزن به معنی افزایش ایمنی سرنشینان نیست و باعث ایجاد خطرات بیشتر برای سایر رانندگان می‌شود.

اختلاف مرگ‌ومیر بین خودروهای سواری، وانت پیکاپ ها و شاسی‌بلندها در حال کاهش است. بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ احتمال مرگ سرنشینان یک خودروی سواری در تصادف با شاسی‌بلندی که وزنش به بیش از ۲۲۶۸ کیلوگرم می‌رسید ۹۰ درصد بود اما این رقم در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ درصد رسیده است. دلیل این موضوع را می‌توان همکاری IIHS و خودروسازان به منظور همسان‌سازی ساختار وانت پیکاپ ها و شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر با کوپه‌ها و سدان های کوچک‌تر دانست. دیوید هارکی رئیس IIHS خاطرنشان می‌سازد:

آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اگر خودروی بزرگ‌تر ایمن‌تر باشد پس هرچقدر ابعاد و وزن خودرو بیشتر شود ایمنی بیشتری هم خواهد داشت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که چنین چیزی دیگر درست نیست و خطرات بیشتری برای سایر رانندگان ایجاد می‌کند. این موضوع برای سرنشینان خودروهای بزرگ‌تر نیز صدق می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. اراز

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    و خداوند هم در قران کریم می فرماید حتی اگر د رکاخ های با سقف های بلند و ستون های حجیم هم باشید از مرگ در امان نخواهید بود

    موافقم 19
    مخالفم 52
    1. KAIZEN

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      خداوند در آنجا راجع به یه موضوع متفاوت صحبت کرده
      قیمه ها رو نریز تو ماستا

      موافقم 61
      مخالفم 5
    2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (409 ديدگاه)

      خوش به حالت نداری راحتی

      موافقم 43
      مخالفم 8
    3. nissan skyline

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      خداوند چشم بسته غیب گفته

      موافقم 14
      مخالفم 23
  2. ممد ژانگولر

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4333 ديدگاه)

    از قدیم ندیما گفتن بعد از شیطان رجیم خودروهای حجیم باعث انحراف انسانهاست. مدیونید فکر کنید منظورم به اکستریم VX بودها

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. ______________

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      حالا که حرف اکستریم vx شد برید یه نگاه به کابینش بندازید
      حالا در کنارش یه عکس از کابین مرسدس EQS سال 2020 هم باز کنید
      چی میبینید ؟ کپی کاری محض !!!! و جالب اینکه هیچکس تا الان متوجه این موضوع نشده
      گفتم بدونید طراحی کابین اکستریم به هیچ وجه جدید و یا مال خود چری نیست در واقع یه کپی کامل از روی مرسدس بنز EQS سال 2020 بوده

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3098 ديدگاه)

        برای خریدار ماشین چینی، شبیه بنز بودن نکته مثبت هست

        موافقم 25
        مخالفم 5
        1. گاس فرینگ

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (599 ديدگاه)

          دقیقا یکی از نزدیکان یدونه کاپرا خرید حدود یه سال پیش اومده کل آرم های ماشین رو با تویوتا عوض کرده پشتش هم به سبک هایلوکس نوشته TOYOTA

        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3098 ديدگاه)

          جلوپنجره تیگو 5 قدیم با طرح رنجرور عوض می کردن خیلی فاجعه بود
          با رنگ سبز نوشته Rang Rover هم داشت

          موافقم 11
          مخالفم 1
        3. amir

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3808 ديدگاه)

          چون خری دار ماشین چینی چیزی برای از دست دادن نداره

          موافقم 10
          مخالفم 1
      2. گاس فرینگ

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (599 ديدگاه)

        اتفاقا خیلی ها متوجه شدن
        هر کلیپی ازش دیدم میگن کابینش شکل بنزه
        کپی برداری اریزو 5 جدید از ائودی a8 2022 ناشناخته تره

      3. علی

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (49 ديدگاه)

        خب این که مزیت هستش . اصلا میخواد کپی از فضاپیما باشه. وقتی خوب باشه برای من مصرف کننده بهتره و چه فرقی به حال من میکنه که کپی باشه

  3. Nismo

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1693 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/19-2.jpeg
    ژنرال در کنار پادشاه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  4. ارار

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بد حالت داری ولی استفاده نمی کنی

    موافقم 1
    مخالفم 2
  5. amirboss

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    جای این شیرین بازیا یه چهارتا دلیل علمی برای این تاپیک بیارید.
    یه مثال ساده:در خودروهای بزرگ تر و سنگین تر نیروی ذخیره شده در خودرو به نسبت وزن بالاتر بیشتره و اگه این خودرو تصادف کنه شدت نیرویی که به خودرو و سرنشین ها وارد میشه به دلیل وزن بالاتر هم بیشتر میشه.
    اما یه دلیل که اینجا بهش اشاره نکرده فضای بیشتر در خودروهای بزرگتر هست که اگه یه خودرو با ابعاد بزرگ تصادف کنه به دلیل فضای بازتر کابین و فاصله و حجم بیشتر بین قطعات و بدنه، این قطعات فضای بیشتری برای پیچش و شکست دارن و درصد صدمات کمتری به سرنشین میتونن وارد کنن که البته این مستقیما به ایمنی و نقاط شکست طراحی شده در خودرو بستگی داره.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. R

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1252 ديدگاه)

    اینو واسه بقیه گفته ایمن نیست میزنی طرفو له میکنی وگرنه واسه خود راننده معلومه که هرچی بزرگتر باشه ایمن تره کدوم تصادف کامیون با سواری یا شاسی بلند با سواری رو دیدی که سواری بیشتر از اینا آسیب ندیده باشه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. آریا

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (244 ديدگاه)

    یکی از ارزان ترین و بهترین ماشین نسبت به قیمت جیپ چروکی جدید هست که قیمت پایه صفرش 30 هزار دلاره https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/19-2.jpeg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا