تحقیقات IIHS نشان میدهد خودروهای بزرگ در یک تصادف سنگین برای سرنشینان ایمنی بیشتری نخواهند داشت.
موسسه بیمه ایمنی بزرگراه آمریکا IIHS میگوید وسایل نقلیه بزرگتر و سنگینتر همیشه شما را در تصادفات ایمن نگه نمیدارند. البته این خودروها میتوانند برای دیگر رانندگان مرگبارتر باشند. در واقع همهچیز به این بستگی دارد که یک خودرو سنگینتر یا سبکتر از متوسط خودروهای حاضر در جادهها باشد. محققان IIHS متوسط وزن خودروهای سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ را در نظر گرفتهاند و به رقم ۴ هزار پوند (۱۸۱۴ کیلوگرم) رسیدهاند. با افزایش ۲۲۷ کیلوگرمی وزن خودرو، اگر تصادفی بین یک شاسیبلند یا وانت پیکاپ و خودرویی سواری رخ دهد، میزان مرگومیر در یک میلیون خودروی سنگینتر یک نفر کمتر خواهد بود، آماری که اصلاً چشمگیر نیست. البته وزن اضافه خودرو میتواند تا حداکثر ۷ نفر فوتی بیشتر در تصادف داشته باشد.
همچنین بخوانید: ۱۰ سیستم ایمنی مهم که باید در تمام خودروها وجود داشته باشند
این مطالعه همچنین فهمیده که خودروهای سواری و شاسیبلندهایی با وزن کمتر از ۱۸۱۴ کیلوگرم مزیتهایی خواهند داشت. نزدیک شدن حداکثری به وزن متوسط یاد شده میتواند منجر به کاهش ۱۷ نفری مرگومیر در تصادف بین دو خودروی سواری شود. درصورتیکه تصادف بین یک شاسیبلند و خودروی سواری با وزن نزدیک به عدد یاد شده رخ دهد، میزان مرگومیر میتواند ۱۳ نفر کمتر باشد؛ اما اگر وزن خودروها از متوسط ۱۸۱۴ فراتر رود کاهش چندانی در ریسک مرگومیر سرنشینان وجود نخواهد داشت؛ بنابراین میتوان گفت هرچقدر وزن خودرو به متوسط ۱۸۱۴ کیلوگرم نزدیک باشد بهتر است. سم مانفورت محقق ارشد این مطالعه میگوید:
چیز جادویی درباره وزن ۱۸۱۴ کیلوگرمی وجود ندارد به جز اینکه متوسط وزن خودروهای سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بازار آمریکاست. وسایل نقلیهای که سنگینتر از حد متوسط هستند احتمال بیشتری برای تصادف با وسایل نقلیه سبکتر از خود خواهند داشت درحالیکه عکس این قضیه برای خودروهایی با وزن کمتر از حد متوسط وجود دارد. آنچه تحقیق ما نشان میدهد این است که انتخاب خودروهای بسیار سنگینوزن به معنی افزایش ایمنی سرنشینان نیست و باعث ایجاد خطرات بیشتر برای سایر رانندگان میشود.
اختلاف مرگومیر بین خودروهای سواری، وانت پیکاپ ها و شاسیبلندها در حال کاهش است. بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ احتمال مرگ سرنشینان یک خودروی سواری در تصادف با شاسیبلندی که وزنش به بیش از ۲۲۶۸ کیلوگرم میرسید ۹۰ درصد بود اما این رقم در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ درصد رسیده است. دلیل این موضوع را میتوان همکاری IIHS و خودروسازان به منظور همسانسازی ساختار وانت پیکاپ ها و شاسیبلندهای بزرگتر با کوپهها و سدان های کوچکتر دانست. دیوید هارکی رئیس IIHS خاطرنشان میسازد:
آمریکاییها فکر میکنند اگر خودروی بزرگتر ایمنتر باشد پس هرچقدر ابعاد و وزن خودرو بیشتر شود ایمنی بیشتری هم خواهد داشت. نتایج این تحقیق نشان میدهد که چنین چیزی دیگر درست نیست و خطرات بیشتری برای سایر رانندگان ایجاد میکند. این موضوع برای سرنشینان خودروهای بزرگتر نیز صدق میکند.
اراز
۲۱ بهمن ۱۴۰۳و خداوند هم در قران کریم می فرماید حتی اگر د رکاخ های با سقف های بلند و ستون های حجیم هم باشید از مرگ در امان نخواهید بود
KAIZEN
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خداوند در آنجا راجع به یه موضوع متفاوت صحبت کرده
قیمه ها رو نریز تو ماستا
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خوش به حالت نداری راحتی
nissan skyline
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خداوند چشم بسته غیب گفته
ممد ژانگولر
۲۱ بهمن ۱۴۰۳از قدیم ندیما گفتن بعد از شیطان رجیم خودروهای حجیم باعث انحراف انسانهاست. مدیونید فکر کنید منظورم به اکستریم VX بودها
______________
۲۱ بهمن ۱۴۰۳حالا که حرف اکستریم vx شد برید یه نگاه به کابینش بندازید
حالا در کنارش یه عکس از کابین مرسدس EQS سال 2020 هم باز کنید
چی میبینید ؟ کپی کاری محض !!!! و جالب اینکه هیچکس تا الان متوجه این موضوع نشده
گفتم بدونید طراحی کابین اکستریم به هیچ وجه جدید و یا مال خود چری نیست در واقع یه کپی کامل از روی مرسدس بنز EQS سال 2020 بوده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ بهمن ۱۴۰۳برای خریدار ماشین چینی، شبیه بنز بودن نکته مثبت هست
گاس فرینگ
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دقیقا یکی از نزدیکان یدونه کاپرا خرید حدود یه سال پیش اومده کل آرم های ماشین رو با تویوتا عوض کرده پشتش هم به سبک هایلوکس نوشته TOYOTA
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ بهمن ۱۴۰۳جلوپنجره تیگو 5 قدیم با طرح رنجرور عوض می کردن خیلی فاجعه بود
با رنگ سبز نوشته Rang Rover هم داشت
amir
۲۱ بهمن ۱۴۰۳چون خری دار ماشین چینی چیزی برای از دست دادن نداره
گاس فرینگ
۲۱ بهمن ۱۴۰۳اتفاقا خیلی ها متوجه شدن
هر کلیپی ازش دیدم میگن کابینش شکل بنزه
کپی برداری اریزو 5 جدید از ائودی a8 2022 ناشناخته تره
علی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳خب این که مزیت هستش . اصلا میخواد کپی از فضاپیما باشه. وقتی خوب باشه برای من مصرف کننده بهتره و چه فرقی به حال من میکنه که کپی باشه
Nismo
۲۱ بهمن ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/19-2.jpeg
ژنرال در کنار پادشاه
ارار
۲۱ بهمن ۱۴۰۳بد حالت داری ولی استفاده نمی کنی
amirboss
۲۱ بهمن ۱۴۰۳جای این شیرین بازیا یه چهارتا دلیل علمی برای این تاپیک بیارید.
یه مثال ساده:در خودروهای بزرگ تر و سنگین تر نیروی ذخیره شده در خودرو به نسبت وزن بالاتر بیشتره و اگه این خودرو تصادف کنه شدت نیرویی که به خودرو و سرنشین ها وارد میشه به دلیل وزن بالاتر هم بیشتر میشه.
اما یه دلیل که اینجا بهش اشاره نکرده فضای بیشتر در خودروهای بزرگتر هست که اگه یه خودرو با ابعاد بزرگ تصادف کنه به دلیل فضای بازتر کابین و فاصله و حجم بیشتر بین قطعات و بدنه، این قطعات فضای بیشتری برای پیچش و شکست دارن و درصد صدمات کمتری به سرنشین میتونن وارد کنن که البته این مستقیما به ایمنی و نقاط شکست طراحی شده در خودرو بستگی داره.
R
۲۱ بهمن ۱۴۰۳اینو واسه بقیه گفته ایمن نیست میزنی طرفو له میکنی وگرنه واسه خود راننده معلومه که هرچی بزرگتر باشه ایمن تره کدوم تصادف کامیون با سواری یا شاسی بلند با سواری رو دیدی که سواری بیشتر از اینا آسیب ندیده باشه؟
آریا
۲۲ بهمن ۱۴۰۳یکی از ارزان ترین و بهترین ماشین نسبت به قیمت جیپ چروکی جدید هست که قیمت پایه صفرش 30 هزار دلاره https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/19-2.jpeg