متفرقه

سیستم تعلیق جادویی لکسوس، سرانجام برای نیو چین تولید شد!

سیستم تعلیق جادویی بوز / Bose که بیش از دو دهه پیش با توانایی جهش از موانع و حفظ تعادل کامل خودرو شگفتی‌ساز شد، حالا با نام کلیرموشن / ClearMotion به تولید انبوه نزدیک شده است.

بیش از بیست سال پیش، ویدیویی از یک لکسوس LS400 که به‌ظاهر قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذاشت، جهان را مبهوت کرد. این سدان لوکس مجهز به سیستم تعلیق الکترومکانیکی پیش‌فعال (Proactive Suspension) توسعه‌یافته توسط شرکت صوتی بوز (Bose) بود که می‌توانست از روی موانع بپرد، چرخ‌ها را به‌صورت جداگانه از چاله‌ها عبور دهد، در پیچ‌ها کاملاً صاف بماند و بدنه خودرو را در جاده‌های ناهموار کاملاً متعادل نگه دارد. این فناوری واقعاً جادویی به نظر می‌رسید اما در سال ۲۰۰۴، این سیستم برای تولید انبوه غیرعملی بود.

بوز درنهایت این پروژه را کنار گذاشت و حقوق آن را فروخت. بااین‌حال، ویدیوهای نمایشی این فناوری در اینترنت به‌عنوان نمونه‌ای از فناوری‌های شگفت‌انگیزی که به بازار راه نیافتند، جاودانه شدند و هر چند سال یک‌بار دوباره وایرال می‌شوند.

حالا، پس از سال‌ها انتظار، این فناوری بالاخره به واقعیت پیوسته است. ماه گذشته، سیستم تعلیق پیش‌فعال که اکنون توسط شرکت آمریکایی کلیرموشن توسعه یافته و مالکیت آن را در اختیار دارد، برای اولین بار در خودروی برقی نیو ET9 در چین به کار گرفته شد. این آغاز همکاری با نیو است که قرار است این سیستم را در سه میلیون خودرو نصب کند. طبق گزارش اتوموتیو نیوز، این مقیاس تولید می‌تواند هزینه‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. ClearMotion همچنین در حال مذاکره با خودروسازان اروپایی و همکاری با پورشه است. ویدیویی از عملکرد این سیستم نشان می‌دهد که چگونه خودرو می‌تواند ناهمواری‌های جاده را خنثی کند و تجربه رانندگی بی‌نظیری ارائه دهد.

سیستم اولیه بوز از موتورهای الکتریکی به‌جای کمک‌فنرهای سنتی استفاده می‌کرد که با داده‌های حسگرها، چرخ‌ها را به‌صورت فعال بالا و پایین می‌برد تا ناهمواری‌ها را جذب کند. کلیرموشن این فناوری را با استفاده از نرم‌افزار کنترلی پیشرفته و کمک‌فنرهای فعال با مایع مغناطیسی بهبود داده است. اگرچه این نسخه دقیقاً همان سیستم بوز نیست اما روح همان فناوری را حفظ کرده و آن را برای تولید انبوه کاربردی‌تر کرده است.

کلیرموشن در همکاری با پورشه، نه‌تنها این سیستم تعلیق را توسعه داده بلکه نرم‌افزار کنترل شاسی پیش‌فعال به نام رودموشن / RoadMotion را نیز معرفی کرده است. این نرم‌افزار سطح جاده‌ها را اسکن و ذخیره می‌کند تا پروفایل محلی خیابان‌ها ایجاد شود و هنگام عبور دوباره از همان مسیر، سیستم به‌صورت خودکار تنظیمات را برای بهترین عملکرد اعمال می‌کند.

کلیرموشن در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که این سیستم را روی یک ب‌ام‌و سری ۵ نصب کرده و با پنج خودروساز بزرگ برای تولید انبوه تا سال ۲۰۲۰ مذاکره می‌کند اما مشکلات جهانی مثل شیوع بیماری کرونا این برنامه را به تعویق انداخت. بااین‌حال، حالا که این فناوری از فاز آزمایشی خارج شده، راه برای استفاده گسترده در انواع خودروها باز خواهد بود. با توجه به مقیاس تولید و همکاری با پورشه، انتظار می‌رود سیستم تعلیق کلیرموشن به‌زودی در خودروهای بیشتری دیده شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. گاس فرینگ

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (701 ديدگاه)

    طرح بی وای دی هم کم شباهت به این نیست خصوصا اون قابلیت پرش از موانعش

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. NAVID@@98

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1264 ديدگاه)

      از اول ۱ متعلق به شرکت آمریکایی clear motion from USA mean American و همچنین همکاری با اروپا Europe از اول ۱ الان هم مطمئن باشید خودشون الان خیلی بهتر و اول و ۱ ش رو دست پیدا کردن که اینو به شرکتهای دیگه دادن تخس میکنن واسه دیگران که البته به پای خودشون نمی‌رسن چیزی که
      الان تکنولوژی بیش از ۲۰ سال پیششون رو دادن به et9 و…

  2. احمدرضا

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (777 ديدگاه)

    اینکه متوجه نشی زیر ماشین چه خبره فکر نکنم خیلی حس خوبی باشه

    موافقم 10
    مخالفم 17
    1. فرشید

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (354 ديدگاه)

      خدا وکیلی چند سالتون هست؟ چقدر تجربه رانندگی دارین؟ اگه تجربه دارین ماشین چی بوده؟ منظور از زیر ماشین چخبره دقیقن یعنی چه؟ درک نکردن دست اندازهای آسفالت های کنده شده و ترک دار جاده چطور باعث میشه حس خوبی نداشته باشین؟ حقیقتن روی چه تجربه و مبنایی چنین نظری میدین؟!

  3. NR

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تجربه ثابت کرده فناوری هایی که به چین میرسن و توسعه پیدا میکنند خیلی سریع به تولید انبوه میرسن و برای عموم مورد استفاده قرار میگیرند…
    این تکنولوژی چیزی کم از یک انقلاب تو زمینه تعلیق خودرو ها و حتی تعلیق سایر وسایل نقلیه نداره … فوق العادس

    موافقم 20
    مخالفم 6
  4. Cadillac-V

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (181 ديدگاه)

    این کارهایی که لکسوس انجام میداد رو من فیلماشو دیدم دقیقا همین کارها رو سیتروئن زانتیا هم انجام میداد مثلا وقتی پیچ ها رو رد می‌کرد مثل همین لکسوس بود، یعنی این سیستم رو سیتروئن زانتیا هم بوده؟ ولی من شنیدم زانتیا یه سیستم تعلیقی داشته که فقطم رو خودروهای پرچمدار مرسدس‌بنز و بی ام و کادیلاک و جگوار و سیتروئن بوده

    موافقم 11
    مخالفم 21
  5. yones2012

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یه کلیپی بود فکر کنم رو ماشینای byd این سیستمو داشت .

    موافقم 8
    مخالفم 4
  6. Taha Ayoobi

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5929 ديدگاه)

    چرا من به هرچی فکر میکنم میاد تو پدال.
    دیروز پریروز بود که یاد این افتادم رفتم کلیپشو دیدم،
    من نمی‌دونستم قابلیت پرش داره تا اینکه فیلم کاملشو دیدم، برگام ریخت از قابلیت پرشش، چون فکر میکردم فقط انگ وانگ U9 تونسته ولی فهمیدم عقبه بازم.

    دم کلیر موشن گرم ولی چرا با چین همکاری می‌کنی

    موافقم 10
    مخالفم 12
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3341 ديدگاه)

      چرا با چین همکاری نکنه؟

      موافقم 12
      مخالفم 7
  7. Lyting

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (141 ديدگاه)

    بهترین سیستم تعلیق رو نیو ET9 داره
    ویدیو آخر این مقاله رو ببینید و خودتون مقایسه کنید!
    https://www.pedal.ir/chinese/nio-denies-cheating-et9-chassis-system/

    موافقم 5
    مخالفم 8
  8. OM.01

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (650 ديدگاه)

    پورشه شیائومی و NIO فعلا این سیستم تعلیق رو دارن و byd هم سیستم تعلیق تقریبا شبیه این هست…
    علت اصلی اینکه اون سالها تولید نشد این بود که هزینه برای هرچرخ 5 هزار دلار بود یعنی یه آپشن 20 هزار دلاری! یعنی 2/3 قیمت لکسس LS400 و 2 برابر قیمت یه خودرویی مثل کمری و خب قطعا تولیدش به صرفه نبود. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی خب هزینه تولید کمتر شده و کمتر هم خواهد شد

    پ.ن= سواری که هر ماشین با این سیستم تعلیق میدن رولزرویس های فعلی نمیده ولی موقتی هست تا چندسال دیگه فکر کنم اکثر خودروهای گرون بهش مجهز بشن

    موافقم 13
    مخالفم 3
  9. Puriya

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (643 ديدگاه)

    یک فناوری با ارزش و پیشرفته که باعث میشه سطح راحتی در کابین خودرو بره تو یه لول دیگه
    و این عالیه
    بنظرم تا ۱۰ هزار تا هم ارزش خرید داره

    موافقم 16
    مخالفم 2
  10. J

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    به همکاریش با پورشه بسیار امیدوارم
    یادمه خبرایی بود مبنی بر اینکه بنتلی هم در کنار پورشه ازین سیستم استفاده کنه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. R

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1321 ديدگاه)

    واسه ایران خوبه با جاده های افتضاحش جلو بندی به فنا نمیره

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. عبدالحکیم

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      این جمله‌ای که میگید، فقط مخصوص ایران نیست.
      آمریکا هم از این موضوع، رنج میبره.
      کلیپ در اینترنت، فراوان است.
      نمیگم مشکل در ایران نداریم، ولی اینطوری هم که شما تمام مشکلات عالم را مخصوص ایران می‌دانید، کار پسندیده‌ای نیست.
      لطفاً اینقدر خودتحقیر نباشید و شأن خودتان را پایین نیارید.
      متشکرم.

      مخالفم 12
  12. فرشید

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (354 ديدگاه)

    چقدر جاده ها و خیابونای داغون ایران به همچین سیستمی نیاز داره. خسته شدم انقدر که توی دست انداز جاده های بی کیفیت، ضربه کوبش و تق تق دیدم. بخدا یه جایی بود وسط جاده اصلی داشتم با چهل تا میرفتم جوری وضعیت اسفناک بود. تصور کن همچین سیستمی چطور تجربه رانندگی رو دلپذیر و آرامش بخش میکنه

  13. Bardia

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همون تعلیق سیتروئن که گذاشته رو زانتیا برگرده به تولید خیلی بهتره چون رو سه چرخ میره 6 تا گوی داری و تنظیم ارتفاع و کلی چیز دیگه

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا