با اجرایی شدن قوانین آلایندگی یورو ۷ شاهد تغییراتی اساسی در بخشهای گوناگون خودرو از جمله تکنولوژی ترمز خواهیم بود؛ اما سیستم ترمز خودروها در آستانه اجرایی شدن یورو ۷ چگونه پیشرفت میکند؟
قوانین آلایندگی یورو ۷ از جولای ۲۰۲۵ اجرایی خواهند شد و جدای از اینکه با سختترین قوانین روبرو خواهیم شد باید دانست این استانداردها چیزی فراتر از آلایندگی خودروها بوده و حتی محصولات برقی را نیز شامل میشود. برای اولین بار در دنیا، خودروها، ونها و اتوبوسها باید قوانین آلایندگی ذرات ترمزها و لاستیکها را نیز رعایت کنند. در بخش ترمز باید میزان ذرات ریز تولیدی از حد مجازی بیشتر نباشد و تولید میکرو پلاستیک لاستیکهای خودرو نیز میبایست در محدوده مجاز قرار گیرد.
فعلاً مشخص نیست که سازندگان لاستیک خودروها چه برنامههایی برای کاهش میزان میکرو پلاستیک تولیدی لاستیکها دارند. البته روشهایی همچون کاهش میزان استهلاک لاستیکها را میتوان در نظر گرفت؛ اما درباره تکنولوژی ترمز خودرو باید گفت شرکتهای سازنده قبلاً جلوتر بودهاند و از برخی ویژگی های جدید استفاده کردهاند. یکی از مثالها کالیپر سبز کانتیننتال است که پس از اعلام پیشنهاد اجرایی شدن قوانین آلایندگی جدید در سال ۲۰۲۲ معرفی شد.
کالیپر سبز این شرکت دو مزیت دارد. اول اینکه گردوغبار ترمزها را کاهش داده و همچنین شعاع حرکتی خودرو را با کاهش مصرف انرژی بهبود میبخشد. این کالیپر ترمز جدید با گشتاور ترمز باقیمانده کمتر میتواند کار خود را انجام دهد. باید گفت کالیپرهای ترمز هیدرولیکی معمولاً با لنتهایی همراه میشوند که پس از فشار ترمز روی دیسکها اثر گذاشته و سرعت خودرو را کاهش میدهند اما در کالیپر سبز کانتیننتال گشتاور ترمز باقیمانده بین لنتها و دیسک کمتر از ۰.۲ نیوتون متر است و بنابراین تقریباً انرژی چندانی مصرف نمیشود. ترمزهای موردبحث با سیستم ترمز برقی MK C2 کانتیننتال همراه میشوند. از آنجایی که فاصله بیشتری بین لنتها و دیسکها موردنیاز است تا بتوان به گشتاور باقیمانده کمتر رسید بنابراین راننده هیچگونه احساس غیرعادی را در پدال ترمز حس نخواهد کرد.
خودروهای برقی از دو نوع ترمز احیا شونده و سنتی استفاده میکنند. این کالیپر بهطور خاص برای موارد یاد شده طراحی میشود و ترمزهای سنتی در بیش از ۸۰ درصد موارد کاهش سرعت موردنیاز نخواهند بود. البته این ترمز جدید در زمان توقفهای اضطراری هنوز هم تواناییهای بالایی دارند اما از آنجایی که بار گرمایی ترمزها بسیار کمتر است بنابراین به اندازه ترمز خودروهای سنتی کار نخواهند کرد. به همین خاطر ترمز جدید کانتیننتال جمع و جورتر بوده و لنتها کوچکتر و نازکتر هستند و این امر با کاهش میزان استهلاک میسر شده است. بخش بالایی دیسکها نیز نازکتر شده و بنابراین قطر آن میتواند بزرگتر شود که این امر باعث بهبود عملکرد ترمز خواهد شد. بهطورکلی ترمز جدید کانتیننتال در هر چرخ ۵ کیلوگرم سبکتر از ترمزهای سنتی بوده و این کاهش وزن به بهبود شعاع حرکتی خودروهای برقی و افزایش هندلینگ آنها کمک خواهد کرد. کانتیننتال در زمان معرفی کالیپر سبز خود اعلام کرد فرایند توسعه این تکنولوژی به مرحلهای رسیده که میتوان در عرض ۲ تا ۳ سال آن را روی خودروها نصب کرد.
R/T
۲۳ خرداد ۱۴۰۲بنتلی عجب تکنولوژی داره
A1
۶ تیر ۱۴۰۲شرکت کانتیننتال ربطی به بنتلی نداره
PRPR
۲۳ خرداد ۱۴۰۲جالب بود
R@min
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ترمزهای هیدرولیکی دیگه به آخر خط رسیدن و اگر قوانین هم جلوشو نمی گرفت خود برندها مخصوصا سطح بالاها به سمت ترمزهای الکترونیکی می رفتن. آلفا رومئو و کوروت اولین بار رو محصولات بنزینی استفاده کردن و بقیه هم فعلا رو محصولات پلاگین و برقی شروع کردن و در 2 3 سال آینده کل محصولات در هر سطحی با این سیستم ترمز ارائه میشه.
MK
۲۳ خرداد ۱۴۰۲خیلی هم عالی امیدوارم تکنولوژی کارآمدی باشه داشتم متن رومیخوندم که به عکس آخررسیدم اون دوتاماشین رودیدم وکل تفرات
ازطراحیشون فروپاشید