متفرقه

چگونه یک تصادف در سال ۱۹۶۴، برمبو را به غول صنعت ترمز تبدیل کرد؟

سرآغاز تصادفی یک امپراتوری ترمز

امروزه، وقتی صحبت از سیستم‌های ترمز با عملکرد بالا به میان می‌آید، برمبو (Brembo) اولین نامی است که به ذهن علاقه‌مندان خودرو و مسابقات موتوری خطور می‌کند. از فرمول ۱ گرفته تا خودروهای سوپراسپرت خیابانی، این برند ایتالیایی نقشی کلیدی در صنعت ایفا می‌کند. اما نکته جالب اینجاست که بنیان‌گذاران برمبو هیچ‌گاه قصد نداشتند آینده‌ی دنیای موتواسپرت را با فناوری ترمزهایشان تغییر دهند. سرآغاز این مسیر پر افتخار، به یک تصادف غیرمنتظره در سال ۱۹۶۴ برمی‌گردد؛ جایی که یک کامیون، حامل دیسک‌های ترمز آلفا رومئو، در نزدیکی شهر برگامو، ایتالیا، واژگون شد.


از تولید قطعات ساده تا تخصص در سیستم‌های ترمز

برمبو در سال ۱۹۶۱ توسط امیلیو بومباسِی (Emilio Bombassei) و ایتالو بردا (Italo Breda) در شهر پالادینا (Paladina)، واقع در شمال ایتالیا، تأسیس شد. نام این شرکت از ترکیب ابتدای نام خانوادگی این دو شریک گرفته شده است. در ابتدا، برمبو به عنوان یک تأمین‌کننده محلی، به تولید قطعات مکانیکی برای خودروسازان می‌پرداخت و فعالیتی تخصصی در حوزه ترمز نداشت.

اما در سال ۱۹۶۴، یک محموله دیسک ترمز که از بریتانیا برای آلفا رومئو (Alfa Romeo) ارسال شده بود، در مسیر دچار حادثه شد و آسیب دید. در آن زمان، بریتانیا مرکز تولید دیسک‌های ترمز مدرن بود و خودروسازان ایتالیایی برای تأمین این قطعه به شرکت‌های انگلیسی وابسته بودند. حالا که این محموله به شدت آسیب دیده بود، باید یا تعمیر و یا جایگزین می‌شد. برمبو مأموریت یافت تا این مشکل را برطرف کند.

بنیان‌گذاران شرکت تصمیم گرفتند به‌جای تعمیر، دیسک‌های جدید را از ابتدا تولید کنند. این کار نه تنها از نظر فنی ساده‌تر بود، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسید. وقتی آلفا رومئو این دیسک‌های جدید را تأیید کرد، برمبو دریافت که می‌تواند به یک تأمین‌کننده مستقل در صنعت ترمز تبدیل شود. این اتفاق نقطه‌ی عطفی در تاریخ این برند بود و برمبو را به سمت تمرکز تخصصی بر سیستم‌های ترمز سوق داد.


همکاری با فراری؛ آغاز تسلط برمبو بر دنیای موتواسپرت

یک دهه بعد، در ۱۹۷۵، برمبو بزرگ‌ترین فرصت تاریخ خود را به دست آورد؛ فراری تصمیم گرفت از ترمزهای این شرکت برای خودروی فرمول ۱ خود استفاده کند. در آن زمان، نیکی لائودا (Niki Lauda) راننده‌ی تیم، پشت فرمان فراری 312T نشست و موفق شد پنج مسابقه گرندپری را برنده شود. این موفقیت، قهرمانی رانندگان و تیمی را برای فراری پس از ۱۱ سال به ارمغان آورد.

با این همکاری، برمبو رسماً وارد سطح اول مسابقات موتوری شد و خیلی زود، تیم‌های بیشتری در فرمول ۱ به استفاده از ترمزهای این شرکت روی آوردند. امروزه، تمامی تیم‌های حاضر در فرمول ۱ از ترمزهای برمبو یا زیرمجموعه‌ی آن AP Racing استفاده می‌کنند.


سلطه برمبو بر مسابقات جهانی

از آن زمان تاکنون، برمبو در بیش از ۷۰۰ قهرمانی جهانی در انواع مسابقات موتوری نقش داشته است. به طور میانگین، این شرکت سالانه ۳۵ عنوان قهرمانی در سری‌های مختلف مسابقاتی از جمله فرمول ۱، لمانز، موتو جی‌پی و رالی جهانی کسب کرده است.

ماریو آلموندو (Mario Almondo)، مدیر ارشد عملیاتی بخش عملکردی برمبو، معتقد است که این شرکت حتی بدون همکاری با فراری نیز همان روحیه نوآورانه را حفظ می‌کرد، اما این همکاری مسیر رشد برمبو را تسریع کرد.

او که بیش از ۲۳ سال در فراری فعالیت داشته، این رابطه را یک “ازدواج ایده‌آل” توصیف می‌کند:

اگر ۵۰ سال گذشته را بدون همکاری با فراری تصور کنیم، برمبو همچنان به دنبال برتری و پیشرفت بود، اما مسیر رشدش قطعاً متفاوت می‌شد. کار کردن با فراری، همکاری با تیم‌های فرمول ۱ و توسعه فناوری‌های نوین ترمز، همه و همه کمک کردند تا برمبو سریع‌تر به اوج برسد.


آینده‌ی برمبو؛ نوآوری مداوم در صنعت ترمز

برمبو به عنوان یک پیشرو در تکنولوژی ترمز، همیشه در حال توسعه سیستم‌های جدید است. برخی از نوآوری‌های مهم این شرکت عبارتند از:

ترمزهای کربن‌سرامیکی که در سوپراسپرت‌ها و خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شوند.
سیستم‌های بازیابی انرژی (KERS) که در خودروهای فرمول ۱ و هیبریدی‌های پیشرفته کاربرد دارند.
ترمزهای برقی (Brake-by-wire) که در خودروهای الکتریکی نسل جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه، تقریباً تمام خودروهای سوپراسپرت، از لامبورگینی گرفته تا پورشه و مک‌لارن، از ترمزهای برمبو بهره می‌برند.


حفظ روحیه کارگاهی در یک برند جهانی

با وجود اینکه برمبو امروزه به غول بی‌چون‌وچرای صنعت ترمز تبدیل شده، مدیران آن همچنان همان روحیه کارگاهی و سخت‌کوشی اولیه را حفظ کرده‌اند.

آلموندو در این باره می‌گوید:

ما باید هر روز، بهتر از دیروز باشیم. این اصل اساسی ماست و دلیل موفقیت ما در نیم‌قرن گذشته بوده است.

در نهایت، شاید بتوان گفت موفقیت برمبو تنها به تخصص مهندسی آن محدود نمی‌شود، بلکه به سرنوشت، موقعیت‌های تصادفی و البته یک راننده کامیون در سال ۱۹۶۴ نیز وابسته بوده است!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای
منبع
roadandtrack

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (66 ديدگاه)

    و یادتون باشه
    شانس زمانی به کار میاد که آماده‌اش باشی

    موافقم 21
    مخالفم 1
  2. حمید

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    «سرآغاز این مسیر پر افتخار، به یک تصادف غیرمنتظره در سال ۱۹۶۴ برمی‌گردد؛ جایی که یک کامیون، حامل دیسک‌های ترمز آلفارومئو، واژگون شد… برمبو تصمیم گرفت به‌جای تعمیر، دیسک‌های جدید را از ابتدا تولید کنند.»
    خوب دقت کنید، نکته جالبی داره: اگر همین اتفاق تو ایران می‌افتاد، باید به یه مشت خودتحقیر ذلیل جواب پس میدادیم که چرا میخواید دیسک ترمز رو دوباره اختراع کنید؟!!! تا کی بومی سازی؟ تا کی تولید ملی؟ چرا چرا بازم از انگلیس وارد نمیکنید؟!!!

    موافقم 6
    مخالفم 34
    1. Parham

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (763 ديدگاه)

      دوست عزیز من،کسی به بومی سازی و تولید ملی اعتراض نمیکنه،مشکلش اینجاست که بومی سازی در ۹۹/۹۹ درصد مواقع نتیجش کیفیت افتضاح بوده،شما نگاه نکن محموله آسیب دید برمبو بهترشو ساخت،همین الان یه شرکت ایرانی میتونه مثل همون دیسکای سال ۱۹۶۴ ایتالیا بسازه؟وگرنه اگر جنس ایرانی با کیفیت بود،چرا که نه خودم اولین خریدارش بودم،ولی شما تاحالا جنس ایرانی خوب دیدید؟

      موافقم 29
      مخالفم 4
      1. حمید

        ۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5 ديدگاه)

        کسی به تولید ملی اعتراض نمیکنه؟! یه نگاه به حقیرهای دور و برمون بندازیم.

        همین الان یه شرکت ایرانی می‌تونه…؟!
        این سوال اول بدبختیه. فکر کن اگر تو همون سال که بهترین دیسک ترمز رو فقط انگلیسی ها میساختن و اصلا ایتالیا توان ساخت هیچ نوع دیسکی نداشت… فقط کافی بود یکی تو اون شرکت بگه:
        همین الان یه شرکت ایتالیایی می‌تونه…؟!
        همین سوال اول بیچارگی بود. همین سوال باعث میشد برمبو همین الان هم هیچ دیسک ترمزی تولید نکنه!
        تمام

        موافقم 1
        مخالفم 20
        1. Parham

          ۴ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (763 ديدگاه)

          برادر من هرچیزی اولش ازمونشو پس میده بعد مردم نظر میدن راجع بهش!برمبو در اولین فعالیت حرفه ای خودش یه جوری عمل کرد که توجه شرکتی مثل آلفا رومئو جلب شد
          الان سایپا و ایران‌خودرو جفتشون با ۱۰ سال زمان و هزاران میلیارد تومان پشتوانه مالی
          میتونن یه دونه سیستم ترمز در حد همون سیستم ترمزی که برمبو سال ۱۹۶۴ ساخت بدن بیرون؟
          الان مثلا من بگم ایول تارا عجب ماشین خفنیه تو سال ۲۰۲۵ داره ۱۰۰ و خورده ای اسب داره
          مثلا ایران خودرو درست میشه؟ ماشین خوب میزنه؟
          دیگه یه ذره واقع بین باش دیگه،هر کشوری که که نباید تولید کننده باشه که
          ماهم توانشو نداریم
          آقا جان ما توان تولید با کیفیت نداریم نمیتونیم تولید کنیم
          چرا پافشاری میکنیم روش؟
          سایپا و ایران‌خودرو مگر کم بودجه و حمایت مالی دارن که انقدر عقب موندن از بقیه؟
          پس مشکل دوتا حرف ما نیست…
          مشکل اینه که ما مثل چین و آمریکا و کشورای دیگه توان و ظرفیت نداریم
          بچه کم هوش رو ماشالله ماشالله کنیش که باهوش نمیشه
          ما بهتره تو همون حوزه هایی که مهارت داریم تمرکز کنیم،تولید کار ما نیست

      2. حمید

        ۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5 ديدگاه)

        داشتم فکر میکردم:
        وقتی ایرانی ها شروع کردند وارد حوزه نانو بشن، یه نفر پیدا میشد میگفت چرا میخواید چرخ رو دوباره اختراع کنید؟!

        وقتی ایرانی ها شروع کردند وارد حوزه هسته ای بشن، یه نفر پیدا میشد میگفت شما تاحالا جنس ایرانی خوب دیدید؟!

        وقتی ایرانی ها شروع کردند وارد صنعت مو.شکی بشن، یه نفر پیدا میشد میگفت تا کی تولید ملی؟ تا کی بومی سازی؟!

        وقتی ایرانی ها شروع مردند به ساخت ربات حراجی سینا، یه نفر پیدا میشد میگفت چرا فقط نسخه خارجی رو وارد نمیکیند؟!

        نه عزیز! ایرانی ها هر چه که بسازن، جماعت حقیر و ذلیل همیشه از تحقیر کردن خودش و خانواده‌اش و وطنش لذت میبره! تمام ۲۰۰ سال گذشته این جماعت همین بوده! تمام ۲۰۰ سال گذشته رو صرف مسخره کردن ایران و ایرانی و محصول ایرانی کرده! همین.

        هرچه کشیدیم از همین جماعت حقیر و ذلیل بوده.

        موافقم 6
        مخالفم 25
        1. صامورایی

          ۳ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (40 ديدگاه)

          من هیچ کشور قدرتمندیو نمیشناسم که اقتصادش فلج شده باشه. کلا این ۲ موضوع تضاد دارن با هم. هیچ کشوری با اقتصاد خراب نمیتونه ادعای قدرت و افتخار کنه. مشخصه که اون چیزایی که گفتی اکثرش ارمغانی از چین و روسیه هستند با یه ظاهر و جعبه ای از کشور ایران. گرچه درکش سخته برای یه عده

          موافقم 13
          مخالفم 1
        2. علی

          ۴ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (65 ديدگاه)

          اشتباه به عرض جنابعالی رسوندند ببین فکر کن شما دیسک ترمز تولید میکنی با کیفیت قابل قبول ایران خودرو مناقصه میزاره بخره قیمت میدی مثلا ۳۰۰ هزار جفتی شرکت دیگه ای قیمت میده جفتی ۴۰۰ هزار جنسش بی کیفیت هم هست ،حالا کی برنده میشه اونیکه ۴۰۰ قیمت داده ،چرا چون مالکش مدیر و یا از اعضای هیئت مدیره است و اون شرکت رشد سرمایه پیدا میکنه و شرکت شما هم درجا میزنه خریدار خودرو هم با خودرو بی کیفیت مواجه میشه تمام قطعات بین مدیر عامل و هیئت مدیره تقسیم شده و تمام

        3. داود

          ۴ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام، آقا جان حرف دلم را زدی، آخه ما از دست این خود تحقیر ها باید چکار کنیم؟

          موافقم 1
          مخالفم 8
  3. R

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1296 ديدگاه)

    تولید اونا عین انگلیس و حتی بهتر از اون بود این یعنی نوآوری و مرجعیت و درجه یک! یعنی حرف اول!. مثل ایران نیس آشغالای از رده خارجو تحت انحصار به ده برابر قیمت به مردم تحمیل کنی. اونوقت میاد حرف حمایت از تولید ملی میزنی؟ .

    موافقم 9
    مخالفم 2
  4. رضا

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (104 ديدگاه)

    ترمزهای تیم فرمول یک مک‌لارن محصول یه شرکت ژاپنی بنام akebonoهست نه برمبو

    موافقم 6
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا