متفرقه

چرا خودروسازان اروپایی به تولید محصولات برقی و هیبریدی علاقه دارند؟

آیا جریمه اضافه تمام تولیدکنندگان خودروی در قاره سبز به ازای هر گرم کربن منتشرشده دلیل اصلی تولید خودروی برقی است؟

دقت کرده‌اید که چرا خودروسازان اروپایی تا این حد به تولید مدل‌های مختلف هیبریدی و برقی روی خوش نشان داده‌اند؟ شعارهای تبلیغاتی آن‌ها می‌گوید که نیت خیر شرکت‌ها، تنها و تنها حفاظت از سیاره سبزآبی ما است اما حقیقت پشت پرده چیز دیگری می‌گوید. اتحادیه اروپا قوانین به‌شدت سختگیرانه‌ای را برای این شرکت‌ها و صنایع مشابه آن‌ها وضع کرده است تا مبادا به سراغ خودروهای بنزینی نروند. هر خودروساز اروپایی به ازای هر گرم انتشار کربن اضافه‌تر از مصوبه اتحادیه، ۹۵ یورو برابر ۱۰۵ دلار جریمه خواهد شد. وقتی این مسئله را در نظر بگیرید که انتشار کربن در مقایس چند صد یا هزار کیلوگرم انجام می‌شود، با رقمی بزرگ روبه‌رو خواهید شد.

شاید تصور کنید خودروسازان بزرگی چون فولکس‌واگن و استلانتیس بتوانند به‎‌واسطه سرمایه زیادی که دارند به‌راحتی جریمه‌ها را پرداخت کنند؛ اما حقیقت آن است که قوانین یادشده شامل تک‌تک مدل‌های معرفی شده توسط شرکت‌ می‌شود و آن‌ها را مستلزم تولید پیشرانه‌ای کم‌مصرف و از آن مهم‌تر، کم‌کربن می‌کند. بنابراین اگر خودروسازان اروپایی نتوانند برای جبران فروش مدل‌های درون‌سوزشان فروش خوبی در بخش خودروهای هیبریدی و برقی داشته باشند، با صدها میلیون دلار جریمه مواجه خواهند شد.

کوچک‌کردن موتورها از نمونه‌های بزرگ ۱۲ سیلندر به نسخه‌های ۴ سیلندر توربوشارژ از همینجا شروع و همگانی شد. از آنجا که اروپا به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنعت خودرو شناخته می‌شود، تصمیم‌گیری‌هایش روی تمام صنعت تاثیر می‌گذارد. خودروسازان ژاپنی، آمریکا و چینی هم مجبورند برای فروش محصولاتشان در این بازار با قوانین سختگیرانه آن تطبیق پیدا کنند.

هدف کنونی اتحادیه اروپا ۱۱۵.۱ گرم بر کیلومتر است که تا سال ۲۰۲۵ به ۹۳.۶ گرم بر کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد و کار خودروسازان را از همیشه سخت‌تر خواهد کرد. تحقیقات شرکت داده‌پردازی «دیتافورس» نشان می‌دهد که خودروسازانی که به بازار اروپا تکیه کرده‌اند، آینده‌ای دشوار خواهند داشت. تاکنون تنها دو برند تسلا و جیلی از مرز انتشار کربن ۲۰۲۵ عبور نکرده‌اند.

کمسیون مرتبط اتحادیه اروپا می‌گوید که هر خودروساز هدف مشخص خود را دارد که بر توجه به بزرگی سبد محصولات و مولفه‌های مرتبط دیگر محاسبه شده است؛ به این ترتیب خودروسازانی که خودروهای بلندقامت می‌فروشند، آزادی عمل بیشتری دارند. با این همه مجموعه جریمه خودروسازان اروپایی به این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ به ۵۱۰ میلیون یورو رسید؛ رقمی که احتمال بیشتر شدن آن در سال‌های جاری همچنان وجود دارد.

این دسته سیاست‌های حکومتی، تولیدکنندگان را بر سر دو راهی میان محصولات درون‌سوز و برقی قرار داده است. هر چند میل خودروسازان به محصولات نوآورانه برقی بیشتر است اما دیگر خبری از یارانه‌های هنگفت تولید که در گذشته اعطا می‌شد نیست. داده‌ها نشان می‌دهند که محصولات برقی سهمی ۱۲.۵ درصدی از بازار کنونی خودرو در این قاره دارند. جالب است بدانید که سهم بازار خودروهای پلاگین هیبریدی هم در سال ۲۰۲۳ با کاهشی ۰.۵ درصدی مواجه شده و به ۶.۹ درصد رسیده است؛ درحالی‌که خودروهای هیبریدی عادی با رشد ۴.۲ درصدی به سهم ۲۹.۲ درصدی رسیده‌اند.

داده‌های نشان می‌دهند که حتی سهم خودروهای دیزلی هم از محصولات تمام برقی بیشتر است. با این وجود انتظار می‌رود خودروهای برقی با وجود کاهش نرخ رشدی که هنوز هم مثبت باقی مانده، بتوانند در سال‌های آینده بخش بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص دهند. بی‌شک تمام خودروسازان برای پرداخت نکردن یک جریمه بی‌معنی به اتحادیه اروپا تلاش خواهند کرد؛ چراکه دیر یا زود سال ۲۰۳۰ فرا خواهد رسید و محدودیت‌ها سهمگین‌تر از همیشه خواهند شد. اتحادیه اعلام کرده که برنامه دارد کربن دی‌اکسید منتشرشده مجاز را به ۴۹.۵ گرم بر کیلومتر محدود کند.

هر چند خودروسازان با پیوستن به یکدیگر می‌توانند به هدف مشخص‌شده توسط اتحادیه یادشده برسند اما این کار هم توسط قانون قاره سبز ممنوع شده است؛ به‌این‌ترتیب حداقل تا سال ۲۰۲۵ خبری از پروژه‌های مشترک بزرگ نیست. نظر شما درباره این قوانین چیست؟ آیا این محدودیت‌ها به ایران هم خواهند رسید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    هیبریدی واقعا خوبه ولی برقی رو هیچوقت دوستش نخواهم داشت و بنزینی از نظر من یه چیز دیگست

    موافقم 20
    مخالفم 5
  2. شاهرخ شریفیان

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    پاسخ سوال تیتر که سوال خوبی هم هست در مجموعه تلویزیونی مستند سیاره یخ زده ۲ 2 frozen planet به خوبی و شیوایی شرح داده شده است ‌. تماشای این مجموعه را به کلیه دوستان بخصوص پترولوفیل ها پیشنهاد می کنم . عزیزانی که از مافیای بنزین تاءمین وجوه نمی شوند البته . ببینید چه داره سر خرس های قطبی ، فوک ها ، یخچال ها و …و در نهایت انسان ها می آید . دستکم نگیرید رفقا . به هر جویای پاسخ ، تماشای مستند frozen planet2 توصیه می شود . اززش زمان تماشایش را دارد.

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. iliyagh

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      البته دوست من درسته که خودرو ها بنزینی آلودگی زیادی دارن ولی خب اینم در نظر بگیر که برق همون خودرو های برقی از سوزوندن نفت تولید میشه

  3. ali_x76

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (373 ديدگاه)

    سرانه تولید کربن خودروهای فورد رو زده ۱۲۵ گرم و تسلا ۰.
    این مقایسه و این اعداد، یک جانبه و به نفع برقی سازهاست.
    برای عادلانه شدن مقایسه، باید کلی پارامتر دیگه هم دخیل بشه توش:
    ۱.سرانه تولید کربن دی اکسید به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق در اروپا (بعضی کشورا کاملا متکی به سوخت فسیلی هستن و بعضی ها کلا انرژی تجدید پذیر. باید میانگین تمام کشورهای اتحادیه اروپا محاسبه بشه)
    ۲.تولید کربن در طی فرایند تولید باطری
    ۳.استهلاک بالاتر لاستیک و اسفالت به خاطر وزن بالاتر خودروی برقی
    اینطوری حساب کنی دیگه تسلا ۰ نیست.
    درسته کمتر از فورده، ولی صفر هم نیست.
    اگر علت و هدف، حمایت از محیط زیست و حفظ اونه، پس باید کاری که واقعا به نفع محیط زیست باشه رو انجام داد، نه کاری که صرفا از نظر عموم مردم یا سرمایه گذارها خوبه.

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. B

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (755 ديدگاه)

      خب میدونی همزمان تولید بنزین از نفت استخراج و انتقال نفت و روغن موتور و … هم آلودگی داره اما حساب نمیشه تو این آمار فقط اونچه که مستقیما از اگزوز خودرو خارج میشه رو محاسبه کردن

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. JaMsHiD_R1988

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2336 ديدگاه)

    قوانین مسخره و بی معنی
    فقط پترول !

    موافقم 13
    مخالفم 7
  5. Sina_carshow

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    خودرو های برقیشون هم که یکی از یکی دیگه بدتر اون از ماشینای مسخره بنز سری eq که بیشتر ورژن بزرگتر شده صابون گل… هستن نه کیفیت ساخت بنز واقعی رو دارن نه صندلی های راحت نه قدرت بالا ( فکر کن تو امارات ۶۰۰ هزار درهم بدی eqs بخری با ۲۹۰ اسب برقی! ته خنده هستش )

    اونم از بی ام و ها با اون قیافه ها زشت و عدم کارآمدی درستو حسابی
    بعد اینقدر وضعش خرابه یوتوبرا میان i4رو با بی وای دی سیل مقایسه میکنن میگن سیل بهتره! آره خوب صندلیا راحت تره رانندگی نرم تر شتاب بالاتر نرم افزار کامل تر با قیمت کمتر از نصف
    تسلا مدل ۳ هم از دور سلام میرسونه بهش

    بقیه برقی ها مث فیات و مینی و … اصن در حدی نیستن حسابشون کنم با اون رنج وحشتناک پایینشون

    تنها برقی قابل قبول پورشه تایکان هستش اونم اینقدر پایینه صندلیای عقبش تنگه عملن دو نفره حساب میشه اما خوب تنها برقی هستش جلو آمریکایی ها و چینی ها حرفی برا گفتن داره بقیه اصن بهتره تولید نشن
    نمیدونم چرا برقی های آلمانی اصن صندوق جلو ندارن
    ولی خوب فعلا برقی خوبی اصن تولید نکردن اروپایی ها درکل

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. Absurd Hero

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    حساسیت اروپا روی آلایندگی و قوانین دست و پاگیرش باعث نشد اروپایی ها بتونن تو برقی ها حرفی برای گفتن داشته باشن، برعکس بازار برقی ها افتاد دست آمریکا و چین
    حال اروپا رو خریدارم الان

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. جرمی کلارکسون

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (689 ديدگاه)

    جواب متن مقاله کاملا سادس
    از بین نرفتن خرس قطبی و جلوگیری از گرم شدن زمین👍👍

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. کسرا

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    دیکتاتوری اروپایی

    موافقم 7
    مخالفم 4
  9. محمد

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    کل کسانی که تو پدال هستن از برقی خششون نمیاد منم که نمیاد ولی هیبریدی ها و برقی ها واسه نابود نشدن کره زمین ساخته شده‌اند ولی ما از ماشینهای بنزینی خشمون میاد چون صدا قدرت و ابهت داره و کلی چیز داره که ماشین برقی نداره مثل تسلا سطل اشغال واسه ی گرم تر نشدن کره زمین داره ساخته میشه ولی ماشین بنزینی باشه بهتره کره زمین به فنا بره ولی ما حالشو کردیم نه برقی جانشین بنزینی بشه دیگه زندگی نمیشه

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. محمد

      ۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      مگه من چیز بدی نوشتم😐

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. iliyagh

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        نه دوست من ولی متاسفانه توی متنی که نوشتی آلودگی هایی که برقی ها ایجاد میکنن رو در نظر نگرفتی برای مثال تولید برق خودرو های برقی که تو خیلی از کشور ها یعنی مصرف خیلی بیشتر نفت و زغال سنگ که تو اکثر کشور ها سوخت اول توی تولید برق هستن که وقتی مصرف اینا بالا تر بره علاوه بر اینکه سوزوندن خود اینا دی اکسید کربن بیشتری تولید میکنه تولید گازوئیل یا نفت سفید مورد استفاده توسط نیروگاه ها توی پالایشگاه هم کلی آلاینده داره که فقط یکیشون دی اکسید کربنه دیگه پساب های پالایشگاه هارو که نگم برات نیروگاه های زغال سنگ هم که کلی انرژی صرف جا به جایی و خرد کردن زغال سنگ به اندازه استاندارد و …. حداقل به نظر من فعلا برقی کردن ماشین ها صرفا شوی تبلیغاتی یه مشت سیاست مداره که رای هوادارای محیط زیست رو میخوان و این مسئله هیچ تاثیر مثبتی که روی محیط زیست نداره که هیچ بد تر بهش آسیب میزنه

  10. amirkhanzadeh

    ۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (352 ديدگاه)

    دست و پاگیر اند دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا