مجلس مجوز واردات خودرو برای سال آینده را تصویب کرد؛ اما ظاهرا اجرای این طرح به افزایش انحصار سایپا و ایران خودرو منجر میشود.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۱ تبصره ۷ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.
بر اساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ لایحه، به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. اقلام وارداتی عبارت است از:
۱. تعداد ۵۰۰۰۰ دستگاه خودروی سواری و ۲۰۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی
۲. ۱۰۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده
۳. تعداد ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری
۴. تعداد ۱۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال دار
۵. تعداد ۵۰۰۰ دستگاه ماشین الات سنگین معادن و راه سازی اعم از نوساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت
مخالفت انجمن واردکنندگان خودرو با طرح جدید
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت و گو با روزنامه تعادل درباره چرایی مخالفت با واردات خودرو گفت:
با توجه به شرایط مندرج در این قانون، تنها دو خودروساز بزرگ کشور قابلیت واردات در ازای صادرات دارند، لذا در صورت مصوب و قانون شدن این طرح، با ایجاد انحصار در انحصار مواجه خواهیم شد.
هماکنون این دو خودروساز نیز بهطور انحصاری بازار را در دست دارند، در حال حاضر غیر از این دو کدام یک از خودروسازان داخلی توان و قابلیت صادرات را دارند که در ازای آن بخواهند برای تنظیم بازار واردات داشته باشند. دادفر با تاکید بر اینکه انجمن واردکنندگان خودروی کشور به هیچوجه مخالف واردات نیست، تصریح کرد: مخالفت ما با این طرح تنها به دلیل دور شدن از هدف اولیه و روبه روی شدن با پدیده شوم انحصار است، وگرنه پس از ممنوعیت واردات خودرو نه کسی مانند این بخش از صنعت خودرو زیان دیده است و نه دنبال ماجرا و آزادسازی واردات بوده است.
پیشنهاد قطعهسازان به واردکنندگان مبنی بر خرید قطعه و صادرات ارایه شده، اما مگر کوئل تویوتا یا واتر پمپ بنز تولید میکنیم که بتوانیم آنها را صادر کنیم. در واقع قطعاتی که در داخل کشور تولید میشوند، آن چنان بازار مصرفی ندارند که بتوان با استفاده از حجم صادرات آنها تعداد قابل ملاحظهای خودرو وارد کرد تا بتوانیم میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنیم. دادفر معتقد است این طرح تنها برای دو خودروساز بزرگ کشور خوب است و آنها میتوانند از این طرح نهایت استفاده را ببرند. این در حالی است که در این شرایط نه تنها با شکست قیمتها و تنظیم بازار مواجه نخواهیم شد، بلکه بهشدت با انحصار و به وجود آمدن پدیده انحصار در انحصار باعث از بر هم خوردن نظم بازار و فرصتهای پیش روی صنعت خودروی کشور خواهیم بود.
طرح واردات خودرو تاثیری بر بازار نخواهد داشت
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با بیان اینکه با وارد کردن این تعداد خودرو به کشور بازار تنظیم نمیشود، گفت:
تنظیم بازار یعنی قیمت خودرو در بازار به صورت خود تنظیم باشد و واردات برای افراد آزاد باشد. به گفته او، این طرح در صورت تصویب نهایی نه تنها باعث تنظیم بازار نخواهد شد بلکه با توجه به میزان و حجم واردات خودرو موجب افزایش قیمت خودروها در بازار نیز خواهد شد. دادفر تصریح کرد: در صورت تصویب این طرح قانون و دولت موظف به اجرای آن هستند. در واقع این طرح نیز مانند پرداخت یارانهها به یک معضل و مشکل برای دولتها تبدیل خواهد شد.
ماده چهار واردات اگر تصویب شود و واردات به ازای صادرات خودرو و قطعات باشد، وارداتی انجام نمیشود. واردات یک اهرم تنظیمی در اختیار دولتها است.
دولتها باید بتوانند تشخیص دهند واردات آزاد شود یا خیر. اما در این طرح میتوان تنها ۷۰۰ میلیون دلار صادر کرد. با این رقم چه تعداد خودرو به کشور میتوان وارد کرد که بازار تنظیم شود؟ با این تعداد و قیمت دلار ایرانخودرو و سایپا میتوانند یک مدل پژو وارد کنند که با عوارض و مالیات تنها سودی بر قیمت تمام شده آن اضافه میکنند که منجر به تنظیم بازار نمیشود.
شاعر
۱۴ اسفند ۱۴۰۰در برزخ تاریخ زندگی میکنیم
Aboalfazl demon
۱۴ اسفند ۱۴۰۰این طرح هیچ تاثیری رو قیمت ها نداره
قضیه اینه که بنز بی ام و آقازاده ها قدیمی شده . میخوان مدل جدیدشو بگیرن
SS
۱۴ اسفند ۱۴۰۰آقازاده ها همین الان هم دارن آخرین مدل بنز S600 و جگوار و بنتلی و … رو به صورت گذرموقت در همین تهران سوار میشن
فکر میکنم با توجه به قوانین قبلی واردات خودروی بالای 40 هزار دلار و 2.5 لیتر و… ممنوع باشه
70 هزار دستگاه در یکسال رقم خوبیه و شاید تغییر نسبی در قیمت خودروهایی که حباب دارن ایجاد کنه ولی تاثیرش روی خودروهای زیر یک میلیارد چشمگیر نیست
اگر نرخ دلار پایین بیاد اونوقت تاثیرش در خودروهای زیر یک میلیارد هم بهتر دیده میشه
کیانوش
۱۵ اسفند ۱۴۰۰نگرفتی ظاهرا واردات در ازای صادرات محصولات داخلی که مشتری ندارن اصلا اونور اب یلنی چی یعنی هزینه سمند و شاهینی که صادر میکنن اونور اب و مشتری نداره مفت میدن هم اضافه میکنن رو قیمت اون پژو و رنویی که سایپا وایران خودرو وارد میکنن بعد تو انظار داری قیت ها بیاد پایین خخخ
رام
۱۴ اسفند ۱۴۰۰حق
BMW
۱۵ اسفند ۱۴۰۰درسته
ایران فرانسه
۱۴ اسفند ۱۴۰۰این طرح یعنی مبارزه با آلودگی هوا رو بسپاری به انجمن فروشندگان مازوت، بعد از اون همه انتقاد به این دو انحصار گر، اینم یه رانت چرب و چیلی، چقدر شرکت واقعی و صوری برای صادرات قطعه و واردات خودرو و حق ماموریت هایی یورویی ،نتیجه اقتصاد با شعارهای عوامفریبانه یعنی دست کردن مداوم تو جیب مردم
مردیم از خوشی
۱۴ اسفند ۱۴۰۰اینقدر وضع ملت خرابه که اگه خودرو خوب هم وارد بشه اکثرا توان خرید ندارند (۹۵ درصد )
خودروهای چینی در مقابل رقبا چندان حرفی ندارند ولی بازم تو رنج ۱۰ هزار دلار واقعا ارزش خرید دارند
اگه همون ها را ۱۰ هزار دلار به ما بدند ما ممنون میشم اما متاسفانه ۲۵ هزار دلار تو پاچه ملت میکنند و گند میزنند تو ارزش خرید خودر
برا نمونه mvm 315 خارج از ایران 8500 دلار هست ( ۲۴۰میلیون ) اما تو ایران دو برابر میفروشند ۴۸۰ میلیون
NAVID۰۰۹۸
۱۴ اسفند ۱۴۰۰😂😂😂😂
واردات خودروی ایران شده سریالهای ترکی بی سرو ته که مشخص نیست پدرش کیه مادرش کیه !
ناشناس
۱۴ اسفند ۱۴۰۰تازه اگر در شورای نگهبان تصویب بشه که فکر نکنم اتفاق بیفته ۹۹ درصد از مردم عادی بودجه خرید خودروی وارداتی را ندارن،آقای اشتری یه سوال فنی:چطوری میشه از طریق بهزیستی خودرو وارد کرد؟چون به دلیل بیماری که من دارم بهم گواهینامه نمیدن،اگر جواب بدین ممنون میشم.
حسین
۱۴ اسفند ۱۴۰۰سلام بر همه، قانون میره شورای نگهبان و احتمال داره کلا تصویب نشه و اگر تصویب بشه ۹۹درصد از مردم عادی نمیتونند خودرو بخرن چون بودجه کافی ندارن،و یه سوال فنی از آقای اشتری:چطوری میشه از طریق بهزیستی خودرو وارد کرد؟چون بخاطر بیماری خاصی که من دارم بهم گواهینامه نمیدن و هزینه های دارویی سنگینی روی دوش من گذاشته و مادام العمر.
امین
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ای بابا.دیگه وضع جوری شده که آدم حالش از خودش هم به هم میخوره که اجازه دادیم و میدیم اینجور بلاها رو سرمون بیارن و هرروز هم وقیح تر بشن
Milad
۱۴ اسفند ۱۴۰۰وضعیت دیگه طوری شده سگ میزنه گربه میرقصه
سورنا
۱۴ اسفند ۱۴۰۰هرچی مینویسیم میره برای تایید … !
Clean energy (صیانت!)
۱۴ اسفند ۱۴۰۰انجمن چتر بازان برای مردم!
واقعا که….
عجب مملکتی شده
حداقل نامردا قیمت همون چینیا رو خوب بدید:/
نامردید به ولله
افتادید به جونمون ول کن نیستید
بی طرف
۱۴ اسفند ۱۴۰۰(انجمن واردکنندگان) همونایی نیستن که ماشین هایی که مدلشون مال چند سال پیشه رو به چند برابر قیمت جهانی مدل جدیدشون میفروشن؟
مهردادکمال
۱۴ اسفند ۱۴۰۰واردات خودرو تصویب شد؛ انجمن واردکنندگان مخالف است
فقط تیترش!!! کشور که نیست سرزمین عجایبه خدایی تو این مملکت آدم کم هست این جونورها شدن مسئول
datsun
۱۴ اسفند ۱۴۰۰حق دارن طبق قانون جدید که مضحکه
( با توجه به شرایط مندرج در این قانون، تنها دو خودروساز بزرگ کشور قابلیت واردات در ازای صادرات دارند، لذا در صورت مصوب و قانون شدن این طرح، با ایجاد انحصار در انحصار مواجه خواهیم شد.) یعنی فقط دو ابر مافیائی خودرو کشور ایران خودرو و سایپا میتونن خودرو وارد کنن
ماکان
۱۴ اسفند ۱۴۰۰سلام . من عقیده شخصی خودم را میگم ، کاری هم به واکنش های دیگر کاربران ندارم ، درسته که خود ما انسان ها هم در رابطه با اون مورد باید قدمی برداریم ، اما اولین چیزی که همیشه باید در نظر گرفت خواست خداوند است اگر خدا چیزی را نخواهد اتفاق بیفتد ، ما انسان ها هر چقدر هم که تلاش کنیم اون اتفاق نمیفتد و بعد هم ما انسان ها هم که فعلاً به مسئولان بالارده نمی توانیم دستور دهیم که چکار کنند یا نکنند ، بخاطر همین بهتره که برای حل این مشکل واردات خودرو بیشتر امید مان به خدا باشد تا انشاالله خودش یجوری باعث شود که این مشکل کشور ایران حل شود .
بی طرف
۱۴ اسفند ۱۴۰۰کار خدا نظارت بر قوانین خلقت است است که درست پیش بروند و یکی از قوانین هم این است که آینده انسان به دست خود او و نتیجه اعمال اوست
ماکان
۱۴ اسفند ۱۴۰۰هروقت شما ملت تونستی از مسئولین زور شوی اونوقت حرف شما درست .
Moon
۱۴ اسفند ۱۴۰۰به نظرت گریه کردن چطوره ؟
بشینیم یه گوشه فقط زار بزنیم جمع کن بساطت رو
ماکان
۱۴ اسفند ۱۴۰۰من اعتقادات خودم را دارم ، شما هم اعتقادات خودت را .
ehsan.fa
۱۵ اسفند ۱۴۰۰چقدر عقیده خوبی داری ، معلومه پات رو از ایران بیرون نذاشتی تا ببینی خواست خدا چه کارها که نمیکنه ، مثلا با خواست خدا سم وارد میوه های ما میشه همزمان با خواست خدا سم نمیتونه وارد میوه های ترکیه بشه ، یا با خواست خدا ماشین های ما سرپیچ منحرف میشه و تصادف میکنیم ولی با خواست خدا ماشین های آذربایجان شمالی کنترل پایداری وارد عمل میشه و ماشین هاشون منحرف نمیشه و آسیب نمی بینند ، یا با خواست خدا شلوارهای دوخت ترکیه تو لباسشویی رنگ پس نمیده ولی با خواست خدا شلوارهای ایرانی رنگ پس میدن.
امیر مهدی
۱۵ اسفند ۱۴۰۰آذربایجان شمالی کجاست؟؟؟؟؟! نکنه آذربایجان جنوبی هم داریم؟؟؟؟؟؟!
مسئولین محترم سایت، لطفا بیشتر مراقب کامنت ها و واژه های داخلشون باشید….کار این دسته افراد(قطعا متوجهید کدام دسته)به داخل این سایت و کامنت ها باز بشه کار مجموعه تمام هست!!!!!!!
کیانوش
۱۵ اسفند ۱۴۰۰خوش به حالت واقعا بیشتر از تو خوش به حال مسئولین خواست خدا خخخخ اره خواست خداست که ی نقطه از دنیا بشه اشغالدونی
Moon
۱۴ اسفند ۱۴۰۰این چه فاجعه ای !!
من رو بگو فکر کردم از دست این دو لجن خوار راحت شدیم نگو می خوان عین مار دورمون حلقه بزنند و در اخر خفمون کنند اینا الکی الکی مجوز واردات رو صادر نمی کردند باید یه پول حرومی باشه تو سفرشون وگرنه اون نون از گلوشون پایین نمیره ، در ضمن ممنون از اقای اشتری که خیلی سریع رسیدگی کردند
هاتف
۱۴ اسفند ۱۴۰۰یه بار هم اینجوری به داستان نگاه کنیم: ایران به دلیل داشتن زیرساخت تولید و یا مونتاژ خودرو از ۵۰ سال پیش و سرمایه گذاری مالی و شغلی در این بخش امکان واردات بدون محدودیت و بدون عوارض رو نداره و نباید با کشورهایی نظیر امارات و قطر و عراق مقایسه بشه. هر کشوری که صنعت خودرو داره “بسته به شرایط بازار خودش” مشوقهایی رو واسه تولیدات داخلی و عوارض رو واسه واردات اجرا میکنه. (مثال مالزی و حمایتش از کارخونه های پروتون و پرودوا). به بیان ساده تر واردات خودروی خارجی با قیمت کارخونه بدون عوارض انتظار غیر منطقی هست.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ اسفند ۱۴۰۰بدون مالیات و عوارض؟؟؟؟
به نظر شما چقدر مالیات و عوارض منطقی هست؟
۱۰ درصد؟
۲۰رصد؟
۱۲۰ درصد؟
به نظر شما، ایران صنعت خودرو داره؟
محمد
۱۴ اسفند ۱۴۰۰من معتقدم در ایران چیزی به عنوان صنعت خودرو ندارد
هاتف
۱۴ اسفند ۱۴۰۰جواب سوال آخرتون: بله، ایران تو دهه هشتاد به صنعت(بهتره بگم چرخه واقعی تولید خودرو دست پیدا کرد). امروز صنایع اتومبیل ایران توانایی طراحی، تست، تولید( موتور، شاسی، اتاق، قطعات اکترونیک و..)، فروش و خدمات پس از فروش یک خودرویی در حد کوییک، تیبا سمند و یا رانارو دارن. حالا شاید بگید اینا که در حد ماشینای روز اروپا و آمریکا و ژاپن و چین و کره نیست و به درد نمیخوره. خب آیا فکر میکنید مثلا کشاورزی ما در حد کشاورزی هلند یا آمریکا هست؟ یا بقیه صنایع ما قابل مقایسه با کمپانیهای برتر دنیا هست؟ آیا باید در همشونو ببندیم
AMG GT R
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ما حتی ساخت خودرو رو نمی خوایم
فقط واردات با تعرفه منطقی وارد بشه
بعدش هم سمند و کوییک و تیبا باید قیمتشون اندازه ارزش خرید باشه
کیانوش
۱۵ اسفند ۱۴۰۰عزیزم سمند و دنا که روی پلتفرم پژو توسعه داده شدن تیبا هم پراید پس این چیزی که گفتی واقعیت نداره من نمیگم تعطیل کنن ایران خودرو سایپا مگر چین چطور صنعت خودروش به اینجا رسید تا دو سه سال پیس نود درصد خودرو هاش از موتور دو لیتری میتسوبیشی که مال سه ده پیش بود استفاده میکردن ولی به کمک شرکت های معتبر الان ببین به کجا رسیدن بی وای دی عمرش به بیست سال نرسیده جزو اینده دار ترین کمپانی های خودرو هستش
ابدا صنعت خودرو ما در حد کره ای ها حتی نزدیک هم نمیشیم ولی اگر فساد و انحصار ازش حذف کنن میتون تو رنج قیمتی هشت تا بیست هزاز دلار خودرو های نسبتا خوبی تولید کرد البته با شراکت شرکت های خارجی نه به تنهایی
کیانوش
۱۵ اسفند ۱۴۰۰کره هم همزان با ما رو صنعت خودروش سرمایه گذاری کرد واردات رو ممنوع کردن اونا ؟؟؟به خدا تا امثال شما هست وضع همینه یکیتون میگه خواست خداست که واردات خودرو ممنوع باشه تو میگیه منطقیه که ممنوع باشه ما هیچ ماه نگاه گریه خنده
MC20
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ماکان عزیز خداوند مهربان هر کاری را روی کره زمین با وسیله اش انجام می دهد . . . این سنت الهی ، از بعد از خلقت عالم ماده مقرر شده . . . در مورد زور شدن بر حکام ستمگر در تمام تاریخ شما نمی تونی مثالی بیاری که مردم ترسو از خشم پادشاه ظالم در گوشه ای خزیده باشند و خداوند مهربان به جای اونها کار براندازی اون پادشاه ستمگر رو به تنهایی انجام داده باشه . . . موسی (ع) بود که فرمانروایی فرعون رو چپه کرد . . . داوود (ع) بود که جالوت رو کشت . . . دو تا از ترسناک ترین و سخت دل ترین پادشاهان تمام اعصار رو مثال زدم که بگم علی رغم ترس مردم اون دو دوران ، شجاعت این دو پیامبر والامقام در طول اراده خداوند ( نه در عرض اراده خداوند ) باعث سرنگونی دو ظالم مشهور در تاریخ شده . . . ترس مردم از پادشاهان ستمگر نزد خداوند مهربان نکوهیده و قبیح هست و خداوند مهربان در جای جای قرآن کریم دستور داده فقط از نافرمانی من بترسید نه از جهل و آزار و اذیت مردمان نادان و یا نه از ظلم و جور پادشاهان ستمگر و جبار . . . این گونه نیست که در دنیا مردمی هر روز شریک دزد و رقیق قافله تر و محافظه کارتر و ترسوتر بشوند اما در نهایت خداوند مهربان خودش به تنهایی اونها رو نجات بده ، بعد که اونها رو نجات داد بفرماید : ای کسانی که از ترس هنوز دارید مثل بید برخود می لرزید از سوراختان بیرون بیایید که من ظلم را از سر راه شما برداشتم ، حال بروید با خوشی تا آخر عمر بی مزاحم زندگی کنید . . . زندگی اولاد آدم (ع) روی کره زمین یعنی در معرض آزمایشات الهی بودن و یکی از این آزمایش ها آرایش مردم در مقابل ظلم هست . . . مردم دنیا به طور کلی یا با ظلم همراه می شوند . . . یا با ظلم کنار می آیند . . . یا با ظلم مبارزه می کنند . . . سپس بر مبنای هرکدام از این آرایش ها خداوند مهربان در نهایت در دنیا و سپس در عالم معنا به مردم جزا می دهد . . . امام حسین (ع) برای مثالی از حوزه دین و کاوه آهنگر برای مثالی از حوزه تاریخ ایران در مقابل ظلم ایستادند و تاریخ انسانیت و بندگی خداوند رو رقم زدند . . .
امیرحسین
۱۴ اسفند ۱۴۰۰چی میزنند
داچیااااااااااا اشتپ میزنیداااااا
واسه 90 میلیون جمعیت
70000 خودروی سواری
نمی دونم بخندم یا گریه کنم
نکنه برگشتیم به قرون وسطی
حداقل تو اون قرن ها ملت کالسکه درستی می نشستند
خب این سواریا واسه قشر خاص
و خودروهای سنگین هم واسه سازمان یا شرکت های خاص
سپاس از جبر مارو ایرانی آفرید
پدرام
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ترسیدن نتونن سانتافه و سورنتو هایی که رو دستشون مونده رو با قیمت بالا بفروشن
فرشید
۱۵ اسفند ۱۴۰۰قانون به ما اجازه نمیده ماشین دلخواهمونو داشته باشیم چون وارداتش ممنوعه
مجاز نیستیم لوازم خونه ای که دوست داریمو بخریم چون بازم وارداتش ممنوعه
و خیلی چیزای دیگه که ازشون محرومیم
جدیدن هم که دارن اینترنت رو قطع میکنن
واقعاً چرا اینجوریه این مملکت
مهدی
۱۵ اسفند ۱۴۰۰واقا متوجه نمیشم
50000 خودرو بنزینی = بنز و بی ام و 2015
20000 خودروی دوگانه سوز هیبرید و برقی = 15000 تا دوگانه سوز و 4500 تا پریوس و 500 تا هم برقی که فکر کنم نصف اون برقیا نیاد
تراک و ماشین سنگین هم که دیگه واقعا حرفی باسه گفتن نداره
تو چه مملکتی داریم زندگی میکنیم واقعا حسرت میخورم