آنچه که در کابین خودروهای مدرن امروزی حرف اول را میزند نمایشگر های لمسی هستند که در ابعاد گوناگون دیده میشوند. نمایشگرها اگرچه پیچیدگیها را کاهش میدهند اما میتوانند باعث حواسپرتی راننده نیز شوند. تکنولوژی های جدید اما می توانند اوضاع را تغییر دهند.
برای آنکه راننده در زمان رانندگی به نمایشگرها خیره نشده و ارتباط بصری خود با جاده را از دست ندهد میتوان آنها را در نمایشگرهای هدآپ دیسپلی ادغام کرد. نمایشگر شرکت هارمن اطلاعات مرتبط و درست مربوط به خودرو را بدون آنکه تأثیر منفی در میدان دید راننده بگذارد نشان میدهد. مهم نیست که صنعت خودرو چقدر تلاش کرده زیرا همواره با چالشهای در یافتن یک پاسخ عالی و حتی گاهی نصفه و نیمه برای برهمکنش بین خودرو و راننده مواجه بوده است. استفاده از نمایشگرهای لمسی باعث کاهش پیچیدگی استفاده از دکمهها و سوئیچهای گوناگون در خودروها شده اما همین موضوع حاشیههایی را نیز در پی داشته است. بیشک نمایشگرهای موردبحث حواسپرتی بیشتری را نسبت به دکمههای سنتی ایجاد میکنند اما آیا میتوان این نقیصه را با استفاده از هدآپ دیسپلی ها کاهش داد؟
اگرچه بسیاری از خودروهای لوکس دارای هدآپ دیسپلی ها هستند اما این تکنولوژی بیش از آنکه کاربردی و حیاتی باشد به نظر نمایشی میآید اما اگر برخی جنبههای نمایشگرهای لمسی و هدآپ دیسپلی ها با یکدیگر همراه شود شاید بتوان نتیجهای درخور توجه را به دست آورد. هدآپ دیسپلی خودروها حدود سه دهه است که تولید میشود اما در زمینه نمایش سرعت و ناوبری ساده آنها پیشرفتهای زیادی رخ نداده است. اگرچه برخی شرکتها از تکنولوژیهای دارای ویژگی واقعیت افزوده با فلشها و پیکانهای جهتدار رونمایی کردهاند اما سیستمهای جدیدی میتوانند بسیار سطح بالاتر باشند.
ولوو و بی ام و برنامههای خود برای شیشههای جلوی دارای نمایشگر عریض و واقعیت افزوده را اعلام کرده و شرکت کانتیننتال به عنوان یکی از بزرگترین غولهای تأمینکننده قطعات صنعت خودرو یک تکنولوژی هدآپ دیسپلی عرض را به نمایش گذاشته است. بازوی سرمایهگذاری ولو اخیراً سهام شرکتی تکنولوژیک را خریداری کرده و این شرکت نیز سیستم ترکیب کننده نازک چندلایه را تولید نموده که با شیشه جلوی خودرو ادغام شده و میتواند تصاویر را روی شیشه به نمایش بگذارد. تکنولوژی موردبحث باعث میشود بدون نیاز به پروژکتور بتوان به یک هدآپ دیسپلی عریض دست یافت.
بی ام و میگوید در سال ۲۰۲۵ یک هدآپ دیسپلی را معرفی خواهد کرد که کل شیشه را میپوشاند. ژرمنها نمونههایی از تکنولوژی یاد شده را در کانسپت آی ویژن دی به نمایش گذاشتهاند. با این تفاسیر آیا نمایشگرهای لمسی میتوانند به هدآپ دیسپلی های پهن و عریض یکپارچه تبدیل شوند؟ برای مثال میتوانیم به سیستم Realsense اینتل اشاره کنیم که بر اساس دوربین کار میکند و حرکات دست راننده را تشخیص میدهد. در این حالت دست راننده در جلوی نمایشگر لمسی تشخیص داده شده و حرکات دست او میتواند باعث تغییر وضعیت نمایشگر شود. همین تکنولوژی شاید بهصورت پیشرفتهتر در خودروهای آینده نصب شود و رانندگان بتوانند بدون برداشتن چشمهای خود از جاده به دکمههای فرضی دسترسی داشته باشند.
همچنین در بخشهایی از فرمان خودرو میتوان از پدهای لمسی مشابه لپتاپها استفاده کرد و هات اسپات های قابل کلیک جایگزین دکمههای روی فرمان از جمله صدای سیستم صوتی و کروز کنترل شوند. استفاده از پد لمسی ریسک نگاه راننده به دکمههای فیزیکی را نیز کاهش خواهد داد. اگرچه اینترفیس های زیادی وجود دارند که فعلاً از دنیای دیجیتال و گوشیهای هوشمند وارد خودروها نشدهاند اما امیدواریم در آینده نزدیک چنین اتفاقی رخ داده و نمایشگرهای لمسی بزرگ کمتر باعث حواسپرتی رانندهها شوند. تکنولوژی جدید شرکت هارمن ترکیبی از هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده با حسگرهای هوش مصنوعی و نرمافزاری است که اطلاعات صحیح و مرتبط را بدون ایجاد اختلال در میدان دید راننده به نمایش میگذارد. این سیستم در سریعترین زمان ممکن اشیا را تشخیص داده و میتواند هشدارهای صوتی و بصری را بفرستد.
Hamid3x
۱۸ بهمن ۱۴۰۱فعلا در حال آزمودن و خطا و بهبود هستن
شاید دوربین هم عملا حذف بشه
با ایجاد ارتباط مستقیم بین بدن و مغز راننده با پردازنده عصبی، تمامی فرامین بصورت خود پندار انجام بشه
یعنی راننده اراده کنه کاری انجام بشه و بعدش اون کار رخ بده
تحقیقات زیادی داره انجام میشه از 10 سال قبل رو حیوانات هم آزمایشاتی کردند، ولی خب تا صنعتی شدن هنوز فاصله داریم
Amiro
۱۸ بهمن ۱۴۰۱به جای این سعی کنن کیفیتش رو ببرن بالا
والا. همچیو لمسی کردن من دکمه ای هم دوست دارم مخصوصاً داخل کابین پانامرا که حس خلبانی داره 🙃🙂
Arshia m3csl
۱۸ بهمن ۱۴۰۱از صفحه نمایشگر لمسی و هدایت دیسپلی خوشم نمیاد دلم برای ضبط ساده تو ماشین ها داره تنگ میشه دلم برای کابین ساده و زیبا و کاربری فراری ۳۶۰ و ۴۳۰ و پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ ار اس مدل ۲۰۰۴ و ۹۱۱ جی تی ۳ ار اس مدل ۲۰۰۸ تو نسخه بدون صفحه نمایشگر و دلم برای کابین زیبا استون مارتین ونکوئیش ۲۰۰۵ و بنز مکلارن اس ال ار و ام ۳ سی اس ال تنگ شده صفحه نمایشگر واقعا مسخره و غیر کاربردی همینطور هد آپ دیسپلی
mahdi-es17
۱۸ بهمن ۱۴۰۱یه سوال الان وضعیت قیمتی هد اپ دیسپلی بازار ایران چجوره
(قیمت چند؟)
Amiro
۱۸ بهمن ۱۴۰۱میخوام مثل این آگهی ها جوابتو بدم
قیمت تماس 😂😂😂😂
911
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ایده بدی نیست ولی چرا مثل قدیم ،سال ۲۰۱۰ و قبلش حس و حال خوبی نداره.
Hamilton1970
۱۹ بهمن ۱۴۰۱کاشکی همه چی مانیتور و لمسی نشه
کاش هنوز هم باشن ماشینهایی که پر دکمه باشن…