قایقمتفرقه

قایق EB اینز با وزن 89 کیلوگرم و قیمت 82 هزار دلار معرفی شد

اخیراً یک قایق برقی و جدید با نام کیبون EB اینز که دارای بدنه‌ای فیبر کربنی با وزن بسیار کم ۸۹ کیلوگرم و قیمت حدود ۸۲ هزار دلار است معرفی شده و نکته جالب اینکه وزن قایق به حدی پایین است که می‌توان آن را روی سقف خودروی سواری حمل کرد.

هدف از توسعه کیبون EB اینز تولید قایقی سبک‌وزن با عملکردی نرم در روی آب بوده است. همان‌طور که گفته شد وزن این قایق به حدی پایین نگه داشته شده که می‌توان آن را روی سقف یک خودروی خانوادگی حمل کرد و دیگر نیازی به تریلر حمل قایق نداشت. شکل نرم و روان EB اینز هم باعث می‌شود قایق‌سوار از حضور روی آب لذت ببرد. حضور روی آب با چنین قایق سبک‌وزن و بی‌صدایی قطعاً لذت زیادی را در بر خواهد داشت.

شرکت کیبون توسط کای کراس و در مونیخ آلمان تأسیس شده است. اگرچه شرکت یاد شده سال ۲۰۲۱ تأسیس شده اما اهداف بزرگی در سر دارد و به دنبال تولید سبک‌ترین قایق‌های موتوری دنیا با قوای محرکه پیشرفته، پاک و پایدار است. کراس دراین‌باره می‌گوید:

من فکر کردم زمان تولید قایق پاک‌تر که درعین‌حال لذت‌بخش نیز باشد فرا رسیده است. من می‌خواستم قایق‌سواری بدون پشیمان شدن انجام شود

کراس می‌گوید برای تولید چنین محصول سبک‌وزنی از دستاوردهای صنایعی همچون هوافضا و خودروسازی استفاده کرده تا بتواند به کامپوزیت‌های پیشرفته‌ای دست یابد. اولین قایق کیبون که همین EB اینز است از فیبر کربن ساخته شده هرچند فرایند ویژه‌ای را پشت سر گذاشته است. دلیل استفاده از فیبر کربن نیز ارائه فاکتورهایی همچون وزن پایین، استحکام مناسب و دوام بالا بوده است. برای بهبود حداکثری پرفورمنس قایق و کاهش آلایندگی آن شکل گوه مانند با خطوط هم راستای آب انتخاب شده است. با نگاهی به این قایق می‌توان گفت حتی در صورت سکون کامل نیز به دنبال حرکت تهاجمی به سمت جلو خواهد بود.

اما نکته مهم درباره قایق EB اینز به استفاده از قوای محرکه کوچک مربوط می‌شود که علاوه بر کاهش حداکثری وزن باعث عملکرد خوب قایق خواهد شد. کیبون می‌گوید این قایق به راحتی می‌تواند با پیشرانه کوچک خود حرکت کند و دو نسخه سواری نیز داشته باشد. در نسخه کروز ۶.۰ پریمیوم شاهد تولید قدرتی معادل ۹.۹ اسب بخار هستیم درحالی‌که در نسخه کروز ۱۲.۰ پرفورمنس قدرت پیشرانه به معادل ۲۵ اسب بخار یک پیشرانه قابل‌مقایسه درون‌سوز می‌رسد.

حتی کوچک‌ترین جزئیات نیز برای کاهش وزن این قایق موردتوجه قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به جایگزینی گیره‌های فلزی سنتی با حلقه‌های پارچه‌ای اشاره کرد که اگرچه عملکردی مشابه دارند اما باعث کاهش وزن EB اینز می‌شوند. تمامی این خلاقیت‌ها باعث شده‌اند قایقی با حداکثر وزن ۸۹ کیلوگرم تولید شود؛ بنابراین رانندگان خودروها می‌توانند بدون نیاز به تریلر حمل قایق این محصول جدید را حمل نمایند. پس از اتمام قایق‌سواری نیز می‌توان EB اینز را در گاراژ یا حیاط خانه قرار داد و نیازی به فضای مخصوص نگهداری نیست.

کیبون حداکثر سرعت محصول جدید خود را اعلام نکرده اما می‌گوید EB اینز از قدرت کافی برای ۴۵ کارکرد حداکثری و ۱۰ ساعت عملکرد کروز روی آب برخوردار خواهد بود. در صورت استفاده از شارژر استاندارد می‌توان باتری را در ۱۰ ساعت شارژ کرد هرچند اگر از شارژر سریع‌تر استفاده شود این زمان به زیر ۲ ساعت کاهش خواهد یافت. این قایق اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاه قایق دوسلدورف حضور یافته بود و هم‌اکنون می‌توان آن را با قیمت حدود ۶۵ هزار دلار برای مدل کروز ۶.۰ و ۸۲ هزار دلار برای مدل کروز ۱۲.۰ سفارش داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین دهمرد

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    درسته وزنش پایینه ولی ۶۵ هزار دلار برای ۱۰ اسب بخار زیاده

    موافقم 17
    مخالفم 2
  2. ARIAN

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    قیمتش خیلی بالاست اما وزنش منو شوکه کرد! خیلی سبکه لامصب. برخلاف ماشین که بنزینیش بیشتر حال میده اما قایق باید بی صدا باشه تا از سکوت و تماشای منظره ها لذت ببری صدای قایق موتوری واقعا گوش آدمو کر میکنه

    موافقم 16
    مخالفم 1
  3. matin

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (415 ديدگاه)

    اخه چطوی؟؟؟
    قایق بادی وزنش از این بیشتر میشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. KF

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (524 ديدگاه)

    دادا کیلو چند حساب کردی

  5. MAJking2

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    کیلویی چند ؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. MehdiTurbo

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2362 ديدگاه)

    اصلا گرانیش برای همین سبکیشه
    اره شاید خیلی برای سازندش به صرفه درمیاد چون سبکه ولی پول علم دانشه ای که خاص خودش داره میگیره حلالشم باشه هر چند از لحاظ سوختم برای خریدار به صرفه تر
    ولی خب من قایق دوست دارم جای نشیمنگاه یه اشپز خانه کوچیک داشته باشه ادم روی اب لم بده به منظره نگاه کنه یه چی بزنه بدن یه چند روز بتونه رو اب زندگی کنه ولی هر کودوم کاربرد خودش داره
    من نمیدونم قیمت قایق از چقدر شروع میشه ولی فکر نکنم زیر ۶۰ ۷۰ تا نوش باشه اگه باشه هیچی ولی اگه نباشه به صرفست قیمتش
    بهترین نکته اش حمل راحتش به خاطره سبکیه
    فکر کنم کم کم دنیا به جایی میرسه بچه ات قایقش میزاره زیر بقلش میگه دارم میرم قایق سواری بعدم میزارش پشت ماشینی که خودش میبردش دم ساحل
    ولی خوبیش اینه دیگه ادما تو بند اسارت خانواده ها برای اینور اونور رفتن نیستن حالا خانواده خوبش خوبه ولی امان از کودکی که در اسارت خانواده ناجور اون موقع سوار ماشین میشه میره برا خودش اینور اونور اینده با بی روحیای دنیای خودروش شاید باحالیا خاص خودش داشته باشه هر چند اون زمان دیگه کسی اصلا نمیفهمه لذت رانندگی یه موتور ۶ سیلند یعنی چی مثل بچه های الا بهشون بگی لی لی و الک دولک و هفت سنگ خیلی کیف داره اون دنبال پلی استیشنشه تکنولوژی اگه اگاهیش بین مردم باشه خوبه اگه نه یه دنیای مضخرف میشه و اینو فقط اینده و نسل های بعد مشخص میکنند

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا