اخیراً یک قایق برقی و جدید با نام کیبون EB اینز که دارای بدنهای فیبر کربنی با وزن بسیار کم ۸۹ کیلوگرم و قیمت حدود ۸۲ هزار دلار است معرفی شده و نکته جالب اینکه وزن قایق به حدی پایین است که میتوان آن را روی سقف خودروی سواری حمل کرد.
هدف از توسعه کیبون EB اینز تولید قایقی سبکوزن با عملکردی نرم در روی آب بوده است. همانطور که گفته شد وزن این قایق به حدی پایین نگه داشته شده که میتوان آن را روی سقف یک خودروی خانوادگی حمل کرد و دیگر نیازی به تریلر حمل قایق نداشت. شکل نرم و روان EB اینز هم باعث میشود قایقسوار از حضور روی آب لذت ببرد. حضور روی آب با چنین قایق سبکوزن و بیصدایی قطعاً لذت زیادی را در بر خواهد داشت.
شرکت کیبون توسط کای کراس و در مونیخ آلمان تأسیس شده است. اگرچه شرکت یاد شده سال ۲۰۲۱ تأسیس شده اما اهداف بزرگی در سر دارد و به دنبال تولید سبکترین قایقهای موتوری دنیا با قوای محرکه پیشرفته، پاک و پایدار است. کراس دراینباره میگوید:
من فکر کردم زمان تولید قایق پاکتر که درعینحال لذتبخش نیز باشد فرا رسیده است. من میخواستم قایقسواری بدون پشیمان شدن انجام شود
کراس میگوید برای تولید چنین محصول سبکوزنی از دستاوردهای صنایعی همچون هوافضا و خودروسازی استفاده کرده تا بتواند به کامپوزیتهای پیشرفتهای دست یابد. اولین قایق کیبون که همین EB اینز است از فیبر کربن ساخته شده هرچند فرایند ویژهای را پشت سر گذاشته است. دلیل استفاده از فیبر کربن نیز ارائه فاکتورهایی همچون وزن پایین، استحکام مناسب و دوام بالا بوده است. برای بهبود حداکثری پرفورمنس قایق و کاهش آلایندگی آن شکل گوه مانند با خطوط هم راستای آب انتخاب شده است. با نگاهی به این قایق میتوان گفت حتی در صورت سکون کامل نیز به دنبال حرکت تهاجمی به سمت جلو خواهد بود.
اما نکته مهم درباره قایق EB اینز به استفاده از قوای محرکه کوچک مربوط میشود که علاوه بر کاهش حداکثری وزن باعث عملکرد خوب قایق خواهد شد. کیبون میگوید این قایق به راحتی میتواند با پیشرانه کوچک خود حرکت کند و دو نسخه سواری نیز داشته باشد. در نسخه کروز ۶.۰ پریمیوم شاهد تولید قدرتی معادل ۹.۹ اسب بخار هستیم درحالیکه در نسخه کروز ۱۲.۰ پرفورمنس قدرت پیشرانه به معادل ۲۵ اسب بخار یک پیشرانه قابلمقایسه درونسوز میرسد.
حتی کوچکترین جزئیات نیز برای کاهش وزن این قایق موردتوجه قرار گرفتهاند که از جمله آنها میتوان به جایگزینی گیرههای فلزی سنتی با حلقههای پارچهای اشاره کرد که اگرچه عملکردی مشابه دارند اما باعث کاهش وزن EB اینز میشوند. تمامی این خلاقیتها باعث شدهاند قایقی با حداکثر وزن ۸۹ کیلوگرم تولید شود؛ بنابراین رانندگان خودروها میتوانند بدون نیاز به تریلر حمل قایق این محصول جدید را حمل نمایند. پس از اتمام قایقسواری نیز میتوان EB اینز را در گاراژ یا حیاط خانه قرار داد و نیازی به فضای مخصوص نگهداری نیست.
کیبون حداکثر سرعت محصول جدید خود را اعلام نکرده اما میگوید EB اینز از قدرت کافی برای ۴۵ کارکرد حداکثری و ۱۰ ساعت عملکرد کروز روی آب برخوردار خواهد بود. در صورت استفاده از شارژر استاندارد میتوان باتری را در ۱۰ ساعت شارژ کرد هرچند اگر از شارژر سریعتر استفاده شود این زمان به زیر ۲ ساعت کاهش خواهد یافت. این قایق اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاه قایق دوسلدورف حضور یافته بود و هماکنون میتوان آن را با قیمت حدود ۶۵ هزار دلار برای مدل کروز ۶.۰ و ۸۲ هزار دلار برای مدل کروز ۱۲.۰ سفارش داد.
حسین دهمرد
۲۱ فروردین ۱۴۰۲درسته وزنش پایینه ولی ۶۵ هزار دلار برای ۱۰ اسب بخار زیاده
ARIAN
۲۱ فروردین ۱۴۰۲قیمتش خیلی بالاست اما وزنش منو شوکه کرد! خیلی سبکه لامصب. برخلاف ماشین که بنزینیش بیشتر حال میده اما قایق باید بی صدا باشه تا از سکوت و تماشای منظره ها لذت ببری صدای قایق موتوری واقعا گوش آدمو کر میکنه
matin
۲۱ فروردین ۱۴۰۲اخه چطوی؟؟؟
قایق بادی وزنش از این بیشتر میشه
KF
۲۱ فروردین ۱۴۰۲دادا کیلو چند حساب کردی
MAJking2
۲۱ فروردین ۱۴۰۲کیلویی چند ؟
MehdiTurbo
۲۲ فروردین ۱۴۰۲اصلا گرانیش برای همین سبکیشه
اره شاید خیلی برای سازندش به صرفه درمیاد چون سبکه ولی پول علم دانشه ای که خاص خودش داره میگیره حلالشم باشه هر چند از لحاظ سوختم برای خریدار به صرفه تر
ولی خب من قایق دوست دارم جای نشیمنگاه یه اشپز خانه کوچیک داشته باشه ادم روی اب لم بده به منظره نگاه کنه یه چی بزنه بدن یه چند روز بتونه رو اب زندگی کنه ولی هر کودوم کاربرد خودش داره
من نمیدونم قیمت قایق از چقدر شروع میشه ولی فکر نکنم زیر ۶۰ ۷۰ تا نوش باشه اگه باشه هیچی ولی اگه نباشه به صرفست قیمتش
بهترین نکته اش حمل راحتش به خاطره سبکیه
فکر کنم کم کم دنیا به جایی میرسه بچه ات قایقش میزاره زیر بقلش میگه دارم میرم قایق سواری بعدم میزارش پشت ماشینی که خودش میبردش دم ساحل
ولی خوبیش اینه دیگه ادما تو بند اسارت خانواده ها برای اینور اونور رفتن نیستن حالا خانواده خوبش خوبه ولی امان از کودکی که در اسارت خانواده ناجور اون موقع سوار ماشین میشه میره برا خودش اینور اونور اینده با بی روحیای دنیای خودروش شاید باحالیا خاص خودش داشته باشه هر چند اون زمان دیگه کسی اصلا نمیفهمه لذت رانندگی یه موتور ۶ سیلند یعنی چی مثل بچه های الا بهشون بگی لی لی و الک دولک و هفت سنگ خیلی کیف داره اون دنبال پلی استیشنشه تکنولوژی اگه اگاهیش بین مردم باشه خوبه اگه نه یه دنیای مضخرف میشه و اینو فقط اینده و نسل های بعد مشخص میکنند