دانشمندان در حال توسعه فناوری سوخت جایگزین متانول کربن خنثی هستند که میتواند ضمن افزایش قدرت خودروها، دیاکسیدکربن موجود در جو را کاهش داده و به حفظ محیط زیست کمک کند.
وقتی صحبت از نحوه کارکرد خودروها در آینده نه چندان دور میشود، تقریباً همه گزینهها روی میز است. اگرچه ممکن است در حال حاضر علاقه بیشتری به باتریهای خودروی الکتریکی وجود داشته باشد، علاقه به سوخت مصنوعی بدون کربن در یکی دو سال گذشته احیا شده و پورشه یکی از تشویقکنندگان پیشرو آن است.
به گزارش اتوکار، برخی از فرآیندهای سوخت مصنوعی این پتانسیل را دارند که دو تیر را با یک نشان بزنند؛ یعنی نه تنها سوختهای کربن خنثی تولید میکنند، بلکه همزمان دیاکسیدکربن را از جو نیز حذف میکنند. یکی از آنها تولید متانول است که با ایجاد یک واکنش شیمیایی بین هیدروژن تولیدی پایدار و دیاکسیدکربن در جو با استفاده از فرآیندی به نام جذب مستقیم هوا (DAC) ایجاد میشود.
شرکت کانادایی کربن اینجینیرینگ (Carbon Engineering) از سال ۲۰۱۵ این کار را انجام میدهد و مسئولان آن میگویند در حال ایجاد کارخانههایی هستند که سالانه قادر به جذب یک میلیون تن دیاکسیدکربن در هوا (معادل ۴۰ میلیون درخت) است. در بریتانیا، دانشگاه ساری ۲۵۰،۰۰۰ پوند توسط شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی برای تامین مالی پروژهای با هدف تولید متانول کربن خنثی از DAC دریافت کرده است.
متانول سالهاست که به عنوان سوخت جایگزین مورد استفاده قرار میگیرد. در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، تیمهای پیل سوختی مرسدس بنز (به عنوان بخشی از دایملر-کرایسلر) متقاعد شدند که سریعترین راه برای تولید خودروهای الکتریکی پیل سوختی، استفاده از هیدروژن نیست، بلکه متانول است.
تنها نیاز بود که لاینرهایی را در مخازن بنزین زیرزمینی موجود در پمپ بنزینها نصب کرده و پمپها را برای جابجایی متانول ارتقا داد. میتوان متانول را با تانکرهای جادهای مانند بنزین و گازوئیل به هر جایگاه سوخت تحویل داد. اصلاحگران برای تغذیه پیلهای سوختی از متانول موجود در خودرو، هیدروژن استخراج میکنند و رانندگان متانول را مانند بنزین در داخل باک میریزند.
مهندسان آلمانی تنها گروهی نبودند که متانول را دارای چنین پتانسیلی میدانستند. در سال ۲۰۰۶، جورج اولاه، برنده جایزه نوبل، کتاب فراتر از نفت و گاز: اقتصاد متانول را نوشت که مزایای اقتصادی متانول را توضیح میداد و بحران آب و هوایی را که اکنون به خوبی درک شده است، پیشبینی کرد.
در سال ۲۰۰۸، مهندسی به نام جیمز ترنر که در آن زمان رئیس قوای محرکه پیشرفته در لوتوس اینجینیرینگ (Lotus Engineering) به همراه همکارش ریچارد پیرسون، نمونه اولیه لوتوس اگزیج ۲۷۰E Tri-Fuel را بر اساس نسخهی سوپرشارژ لوتوس اگزیج اس (Exige S) توسعه دادند که قادر به کار روی بنزین، اتانول یا متانول بود.
اثر خنککنندگی الکل، چگالی هوای ورودی را افزایش میدهد؛ اگرچه الکل از نظر حجمی انرژی کمتری نسبت به بنزین دارد، الکل دارای عدد اکتان بالاتری است، بنابراین نتیجه خالص افزایش قدرت از ۲۴۰ اسب بخار خودروی استاندارد به ۲۷۰ اسب بخار بود. ترنر هزینه تولید اضافی خودرو را در آن زمان ۴۰ پوند اعلام کرد. ترنر و پیرسون تخمین زدند که کارخانهای به اندازه دو زمین فوتبال میتواند با خروجی دیاکسیدکربن از شهری با جمعیت ۱۶،۰۰۰ نفر مقابله کند.
دیاکسیدکربن حذف شده از اتمسفر همچنین میتواند برای تولید محصولات جامد مانند مصالح ساختمانی استفاده شود که به طور موثر کربن را به دام میاندازند و آن را به طور دائم از اتمسفر حذف میکنند (روش تجزیه). متانول به طور جدی به عنوان سوخت کشتیرانی و برای تولید سوخت مصنوعی هوانوردی مورد توجه قرار گرفته است.
Farimanico
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عرض ادب و احترام
آینده خودروها:
آینده از آن خودروهای برقی یه ، اما نه با باطری
بلکه با سوختهای مختلف و پاکتر هستش.
همین بنزین با مصرف کمتر . یا سوختهای جایگزین و صد البته نه با باطری .
خودروهای برقی با بیس باطری تولید آلودگیشون به مراتب از درونسوزها بیشترند( همه میدونند مگر اینکه خودشون رو به خواب زده باشند ). هرچند فعلا دستور اینه که تولید بشن. اما خبر خوب اینه که بزودی متوقف میشن.
خواهیم دید
Amard
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مافیای انرژی یکی از بزرگترین هاست یه مستند دیدم در مورد فیزیکدانی که ازمایشاتی درمورد تولید انرژی بدون استفاده از سوخت کرده بود و ظاهراً به نتیجه رسید اما به طرز مشکوکی کشتن و تمام مدارکش هم امحا کردن تا از این سود سرشار مصرف سوخت استفاده کنند حتی اکثر خودرو سازا جوری خودرو میسازن که قطعات بخاد و از فروش قطعات سود ببرن
Sina
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱در حال ایجاد کارخانههایی هستند که سالانه قادر به جذب یک میلیون تن دیاکسیدکربن در هوا (معادل ۴۰ میلیون درخت) است.
اگر واقعا واقعیت داشته باشه اینجور دانشمندآ و انسانهان که لایق پرستشو عبادتن
ali+a
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این سوخت اگر بشه تو ماشین های بنزینی با تغییر کوچکی استفاده بشه.. واقعا کار بزرگی هست..
meysam
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا حال کردم از این مقاله
آقای اسلامی دمت گرم داداش
Jdm باز
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه واقعا عملی بشه و تو خودروها استفاده بشه، دیگه هیچ دلیلی برای استفاده از برقی ها نمیبینم
ehsan
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چقدر عالی ممنون
یک دلیل دیگه گرم شدن زمین گاز متان هست که تولیدش دلایل زیادی داره: دامداری ها ، زباله ها و . . . که میتونن متان مورد نیاز برای تولید اتانول رو هم از این طریق بدست بیارن که خودش یه مشکل دیگه که زباله ها هستن رو هم کمرنگ تر میکنه ( تولید متان با استفاده از فضولات حیوانات زباله ها و ضایعات کشاورزی)
یک روش تولید متانول استفاده از گاز سنتنز هست که از واکنش متان با بخار آب تحت فشار و دمای خاصی و یه سری کاتالیزورها متانول تولید میشه .
قشنگ یک چرخه تشکیل میشه، امیدوارم انجام بشه و شکل بگیره 🙏 راه سختی داره غول های نفتی و غول های پشت سر باطری ها و خودروهای برقی و . . .
هیچکس
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱درود بر آقای سلامی
مقالهای زیبا، دقیق، با رعایت اصول نگارش و بدون اشتباه
Arshia m3csl
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱چقدر خوبه سوخت های این شکلی برای ماشین های بنزینی بیاد هم دیگه ماشین های بنزینی تولید میشن و هم دیگه ماشین های بنزینی از ماشین های برقی پاک ترن
فرشید
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱این همه مقاومت در برابر محرک الکتریکی رو درک نمیکنم. بدون حتی یک بار تجربه و لمس یه ماشین الکتریکی فقط طوطی وار تکرار میکنیم خودروهای برقی خوب نیستن… بعضی مغزها هیچ تغییری رو نمیپذیرن. یه فکر توی ذهنشون رسوب میکنه و به هیچ روشی هم خارج نمیشه. متحجر، دوگم و بی منطق :/
امیرمحمد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱من از موتور های برقی بدم نمیاد
اما بنزینی رو بهش ترجیح میدم
راستش یکی از دلایلش اینه که نمیتونم زوزه و فریاد ماشینو بشنوم و برقی ها بی صدا هستن😐
الف.ی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱یه سوال
پس اگر من درست متوجه شده باشم خبری از موتور درونسوز نیست
این ماشینا در واقع برقی ان و با کمک متانول برق تولید میکنن
درسته؟
نیما
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی از شرکت های بزرگ حتی F1 هم به دنبال استفاده از این نوع سوخت ها هستن و سعی دارن تا چند سال آینده به صورت جدی از سوخت هایی که به اصطلاح فاقد آلودگی کربنی هستن استفاده کنن حتی کمپانی پورشه در کشور شیلی کارخانه ای برای این نوع سوخت ها ساخته تا بتونه همچنان به تولید خودرو های درون سوزش ادامه بده.
در شرایط فعلی با توجه به آلودگی های شدیدی که خودرو های الکتریکی ایجاد میکنن و همچنین سختی تولید هیدروژن به نظر من بهترین راه حل برای آینده استفاده از این نوع سوخت هاست که آلودگی کمتری دارن و به صورت تجدید پذیر یا جذب کربن اون ها رو تولید کرد.
Aliakbarkhoei
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا عالی. ای کاش مافیا کلا وجود نداشت.