متفرقه

چرا خودروهای آینده شبیه گوشی‌های هوشمند خواهند شد؟

یکی از جدیدترین روندهای پر سر و صدای صنعت خودرو “خودروی تعریف شده بر اساس نرم‌افزار” است. شاید ماشین بازها از چنین چیزی متنفر باشند اما واقعیت این است که چنین اتفاقی دیر یا زود رخ خواهد داد.

خودروها از اواخر دهه ۷۰ میلادی تاکنون به کامپیوترهای ویژه‌ای تکیه کرده‌اند هرچند این کامپیوترها بیشتر با نام واحدهای کنترل الکترونیکی یا ECU شناخته می‌شوند. اساساً ECU ها جعبه‌هایی کامپیوتری هستند که وظایف مختلفی را بر عهده دارند. احتمالاً اولین کاربرد عمده ECU ها در خودروها به کنترل پیشرانه‌ها مربوط بوده است. چنین اتفاقی یک قدم مهم روبه‌جلو بود زیرا تمامی سیستم‌های جرقه و سوخت‌رسانی زیر چتر کنترلی سیستم مدیریت پیشرانه درآمدند و این به معنی مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتر پیشرانه‌ها بود.

اندکی بعد ECU ها کنترل موارد دیگری همچون ترمز ضد قفل، سیستم‌های روشنایی و چراغ‌ها، کنترل پایداری و گیربکس را بر عهده گرفتند. خودروهای امروزی از واحدهای کنترل الکترونیکی متعددی استفاده می‌کنند و تعداد آن‌ها به نزدیک ۱۰۰ عدد در خودرو می‌رسد. یکی از مزیت‌های استفاده زیاد از ECU ها در خودروها به کاهش سیم‌کشی‌های زیاد و هزینه‌بر مربوط می‌شود. بجای سیم‌کشی‌های موردنیاز برای اتصال هر دستگاه برقی موجود در خودرو و همچنین استفاده از سیم‌کشی برای خاموش و روشن کردن بخش‌های مختلف، معرفی شبکه کنترلر منطقه‌ای یا CAN به هر ECU اجازه کنترل گروهی از تجهیزات خودرو را دارد؛ اما حالا مشکلی وجود دارد و آن اینکه پیچیدگی خودروها نیازمند تکنولوژی بهتری است.

از دل همین مباحث عبارت خودروی تعریف شده بر اساس نرم‌افزار بیرون می‌آید. برای مثال رنو می‌گوید خودروی خود را از طریق معماری متمرکز مشابه گوشی‌های هوشمند به‌روزرسانی خواهد کرد. این یک دوران گذار ملایم از قطعات الکترونیکی به تکامل تدریجی در طول مدت مالکیت خودرو است. در مورد رنو باید گفت به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌تواند باعث کاهش استهلاک، شخصی‌سازی تجهیزات کابین، مدیریت شارژ باتری، سیستم اطلاعات و… شود. البته تغییرات فیزیکی رخ داده چشمگیرتر خواهند بود. رنو می‌گوید بجای ۶۰ تا ۸۰ عدد ECU موجود در خودروهای امروزی یک کامپیوتر مرکزی با قدرت و انعطاف بیشتر وجود خواهد داشت تا ظرفیت بهبودهای آینده را مهیا سازد. رنو در حال همکاری با کوالکام روی همین موضوع بوده و به دنبال توسعه سیستمی به نام CAR OS است و با گوگل هم همکاری می‌کند.

این تنها یکی از مثال‌های موجود در صنعت خودروست و باقی شرکت‌ها نیز مسیر مشابهی را دنبال می‌کنند. شرکت ZF که یکی از شناخته‌شده‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات خودرویی دنیاست نرم‌افزار کنترل کوبیکس را توسعه داده تا تمامی فعال‌کننده‌های شاسی خودرو، از ترمزها گرفته تا فرمان را کنترل کند؛ اما این وضعیت به کجا ختم خواهد شد؟ به نظر می‌رسد مقصد نهایی خودروی تعریف شده بر اساس نرم‌افزار همان خودروی خودران آینده باشد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Tesla

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    چیزی که تسلا کبیر شروعش کرد و بقیه الان دارن ازش تقلید میکنن 🇺🇸🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪

    موافقم 10
    مخالفم 83
    1. harry.potter

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (192 ديدگاه)

      خودرو برقی سال ها قبل تسلا وجود داشت(حتی قبل از تولد ایلان ماسک)

      (موتور کولر آبی هم دویست ساله هست😂✋🏿)

      #سایبرکراک

      موافقم 45
      مخالفم 10
    2. harry.potter

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (192 ديدگاه)

      ناراحت نشی باهات شوخی می کنیم
      اگه هیت میدیم زیر کامنتت دلیل نمی شه دوستت نداشته باشیم❤️ کارکتر جالبی داره و بحث رو گزم می کنی
      برای هر سایتی یکی مثل کاربر تسلا لازمه

      موافقم 16
      مخالفم 26
    3. darkstar

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      آره بابا حتی کارل بنز میخواست ماشین رو اختراع کنه از ایلان ماسک تقلید کرد 🙄🤲

      موافقم 24
      مخالفم 3
    4. AS

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اون چیزی که من دارم ازت می‌بینم اینه که تو همیشه داری تعصبی نظرت رو میگی، ببین آدم تعصبی فقط نیمه پر لیوانو می‌بینه و هیچوقت نمیخواد نیمه خالی شو ببینه تو همیشه وقتی می‌بینی که تسلا یه چیز خوب میده بیرون تو همش هی میگی تسلا کبیر ولی هر وقت که معایب تسلا رو می‌بینم مثل ورقه های نرم بدنه که شاید آسیب به عابر پیاده رو کمتر کنه ولی موقع تصادف با مانع می‌تونه مشکل ساز بشه یا مشکلات مونتاژی و کیفی که منو یاد ایران‌خودرو و سایپا میندازه که با قیمتی بابت خرید تسلا پرداخت می‌کنی نباید این مشکلاتو (مونتاژی مثل درز ها و کیفی مثل متریال داشبورد) داشته باشه انقدر خودتو ضایع نکن!!

      موافقم 19
      مخالفم 1
    5. BMW

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1497 ديدگاه)

      موندم فقط کامنت میدی بعد به سوی تاریکی میری وقتی حرف میزنی صبر داشته باش مگه جارو برقی هم از چندین سال هست

      موافقم 5
      مخالفم 1
    6. برادر همه کاربران پدال بجز تسلا

      ۱۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (45 ديدگاه)

      داش قبلا هم جارو برقی بود…

    7. برادر همه کاربران پدال بجز تسلا

      ۱۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (45 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/magazine/history-electric-vehicle/
      اره داش تسلا شروعش کرد…

  2. ممد ژانگولر

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    بایدم اینطور باشه . زمان درشکه و گاری هم همینو میگفتن . اونایی که درشگه با اسب میروندن میگفتن ماشین یک وسیله شیطانیه

    موافقم 7
    مخالفم 9
  3. علی جردن

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    انسان رگ های باریک تر از مو رو تونسته بهم پیوند بزنه
    انسان تونسته کلیه قلب و اعضای بدن بقیه رو بهم پیوند بزنه
    انسان توانسته از عقاب هم بالاتر پرواز کنه و سیارات دیگه پا بزاره که هیچ پرنده ی بزرگی تا اونجا برسه انسان رسیده
    همه ی این ها یک قرن پیش یا ۱۰۰ پیش محال بنظر می رسید الان عادی و روتین شده و کسی از خواندن زندگی در مریخ یا پیوند اعضا شگفت زده نمی شه
    *خودرو باید حداقل ۲۰ ۳۰ سال پیش تمام خودروان می شد و فرمان حذف می شد تکنولوژی های زیادی کشف شده اما بخاطر نمی دونم چی ؟? چرا با این همه پیشرفت علم تقریبا داریم مثل انسان های عصر حجری زندگی می کنیم

    موافقم 10
    مخالفم 30
    1. Tesla

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (654 ديدگاه)

      تازه اگه تسلا کبیر نبود ، تا ۵۰ سال دیگه هم نمیتونستی منتظر خودران های کامل باشی ( تسلا کبیر نجات دهنده صنعت خودروسازی از خواب غفلت ) 🇺🇸🇺🇸💪💪⚡️⚡️⚡️

      موافقم 7
      مخالفم 40
      1. harry.potter

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (192 ديدگاه)

        کاشکی حرف ب از کیبردت حذف شه😅🤯💀

        موافقم 34
        مخالفم 2
      2. darkstar

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (17 ديدگاه)

        ینی موندم از چیه یه سطل آشغال خوشت اومده؟

        موافقم 12
        مخالفم 2
      3. BMW

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1497 ديدگاه)

        فقط چی میزنی همین

        موافقم 6
        مخالفم 2
    2. علیرضا

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (225 ديدگاه)

      والا فقط ما جهان چهارمی ها داریم مثل عصر حجر زندگی میکنیم در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ سال عقبیم

      موافقم 19
      مخالفم 4
    3. ممد ژانگولر

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (4148 ديدگاه)

      داش علی جردن گل گفتی آفرین.

      داداش گلم همش بخاطر مسائل سیاسی اقتصادی پشت پرده هاست . نمونه بارزش الان خود سایت پدال کل هوم شرقی میزنه.از لایک و دیسلایک بگیر تا داداش شاهین عزیزمون . میگیم ماشین برقی تسلا خوبه دیسلایک میدن ! میگیم ماشین برقی چینی خوبه لایک میدن . میگیم ژاپنی زشت هم بزنه فدای سر همه لایک میدن . کلا داستان داریم به مولا با سانسور چیه و تنظیم کننده لایک و دیسلایک پدال . اما ی داش جواد داریم دلش قیصریه 👍

      موافقم 5
      مخالفم 12
  4. هادی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    هر دیدگاه و نظری هم داشته باشیم، موافق یا مخالف دنیا و علم کار خودشو میکنه
    من خودم به شخصه خودرو های مکانیکی ساده رو دوست دارم تا کلی پیچیدگی و …

    هم تعمیرش سادس هم عیب یابی، هم هزینه زیادی نداره
    مثلا آینه بغل خودر ها داره حذف میشه به جاش میشه دوربین، اومدیم و دوربین سیمش قطع شد یا صفحه مانیتور آسیب دید یعنی عملا آینه نداری و …
    کاری با هک و هنگ و باگ سیستم هم نداریم که خودش داستانیه…

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. Mr. gt c

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    چون دیگ خودرو قرار نیست اون مفهوم قدیم ک‌ لذت رانندگی بود رو داشته باشه، صرفاً داره میشه فقط ابزار جابجایی!

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. amirmohammad

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    عجیبن

  7. محمد

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    من ماشین های دهه ۷۰ و ۸۰ رو ترجیح میدم.
    با این که گیربکس اتوماتیک راحت تره ولی بازه دندای یه چیز دیگس.
    ای کاش بجای این که ماشین رو با مانیتور کنترل کنیم با کلی دکمه کنترل میکردیم.

    موافقم 4
    مخالفم 3
  8. BMW

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    این دنیا دیگه بدرد نمیخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا