یکی از جدیدترین روندهای پر سر و صدای صنعت خودرو “خودروی تعریف شده بر اساس نرمافزار” است. شاید ماشین بازها از چنین چیزی متنفر باشند اما واقعیت این است که چنین اتفاقی دیر یا زود رخ خواهد داد.
خودروها از اواخر دهه ۷۰ میلادی تاکنون به کامپیوترهای ویژهای تکیه کردهاند هرچند این کامپیوترها بیشتر با نام واحدهای کنترل الکترونیکی یا ECU شناخته میشوند. اساساً ECU ها جعبههایی کامپیوتری هستند که وظایف مختلفی را بر عهده دارند. احتمالاً اولین کاربرد عمده ECU ها در خودروها به کنترل پیشرانهها مربوط بوده است. چنین اتفاقی یک قدم مهم روبهجلو بود زیرا تمامی سیستمهای جرقه و سوخترسانی زیر چتر کنترلی سیستم مدیریت پیشرانه درآمدند و این به معنی مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتر پیشرانهها بود.
اندکی بعد ECU ها کنترل موارد دیگری همچون ترمز ضد قفل، سیستمهای روشنایی و چراغها، کنترل پایداری و گیربکس را بر عهده گرفتند. خودروهای امروزی از واحدهای کنترل الکترونیکی متعددی استفاده میکنند و تعداد آنها به نزدیک ۱۰۰ عدد در خودرو میرسد. یکی از مزیتهای استفاده زیاد از ECU ها در خودروها به کاهش سیمکشیهای زیاد و هزینهبر مربوط میشود. بجای سیمکشیهای موردنیاز برای اتصال هر دستگاه برقی موجود در خودرو و همچنین استفاده از سیمکشی برای خاموش و روشن کردن بخشهای مختلف، معرفی شبکه کنترلر منطقهای یا CAN به هر ECU اجازه کنترل گروهی از تجهیزات خودرو را دارد؛ اما حالا مشکلی وجود دارد و آن اینکه پیچیدگی خودروها نیازمند تکنولوژی بهتری است.
از دل همین مباحث عبارت خودروی تعریف شده بر اساس نرمافزار بیرون میآید. برای مثال رنو میگوید خودروی خود را از طریق معماری متمرکز مشابه گوشیهای هوشمند بهروزرسانی خواهد کرد. این یک دوران گذار ملایم از قطعات الکترونیکی به تکامل تدریجی در طول مدت مالکیت خودرو است. در مورد رنو باید گفت بهروزرسانی نرمافزاری میتواند باعث کاهش استهلاک، شخصیسازی تجهیزات کابین، مدیریت شارژ باتری، سیستم اطلاعات و… شود. البته تغییرات فیزیکی رخ داده چشمگیرتر خواهند بود. رنو میگوید بجای ۶۰ تا ۸۰ عدد ECU موجود در خودروهای امروزی یک کامپیوتر مرکزی با قدرت و انعطاف بیشتر وجود خواهد داشت تا ظرفیت بهبودهای آینده را مهیا سازد. رنو در حال همکاری با کوالکام روی همین موضوع بوده و به دنبال توسعه سیستمی به نام CAR OS است و با گوگل هم همکاری میکند.
این تنها یکی از مثالهای موجود در صنعت خودروست و باقی شرکتها نیز مسیر مشابهی را دنبال میکنند. شرکت ZF که یکی از شناختهشدهترین تأمینکنندگان قطعات خودرویی دنیاست نرمافزار کنترل کوبیکس را توسعه داده تا تمامی فعالکنندههای شاسی خودرو، از ترمزها گرفته تا فرمان را کنترل کند؛ اما این وضعیت به کجا ختم خواهد شد؟ به نظر میرسد مقصد نهایی خودروی تعریف شده بر اساس نرمافزار همان خودروی خودران آینده باشد. نظر شما دراینباره چیست؟
Tesla
۱۳ تیر ۱۴۰۲چیزی که تسلا کبیر شروعش کرد و بقیه الان دارن ازش تقلید میکنن 🇺🇸🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲خودرو برقی سال ها قبل تسلا وجود داشت(حتی قبل از تولد ایلان ماسک)
(موتور کولر آبی هم دویست ساله هست😂✋🏿)
#سایبرکراک
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲ناراحت نشی باهات شوخی می کنیم
اگه هیت میدیم زیر کامنتت دلیل نمی شه دوستت نداشته باشیم❤️ کارکتر جالبی داره و بحث رو گزم می کنی
برای هر سایتی یکی مثل کاربر تسلا لازمه
darkstar
۱۳ تیر ۱۴۰۲آره بابا حتی کارل بنز میخواست ماشین رو اختراع کنه از ایلان ماسک تقلید کرد 🙄🤲
AS
۱۳ تیر ۱۴۰۲اون چیزی که من دارم ازت میبینم اینه که تو همیشه داری تعصبی نظرت رو میگی، ببین آدم تعصبی فقط نیمه پر لیوانو میبینه و هیچوقت نمیخواد نیمه خالی شو ببینه تو همیشه وقتی میبینی که تسلا یه چیز خوب میده بیرون تو همش هی میگی تسلا کبیر ولی هر وقت که معایب تسلا رو میبینم مثل ورقه های نرم بدنه که شاید آسیب به عابر پیاده رو کمتر کنه ولی موقع تصادف با مانع میتونه مشکل ساز بشه یا مشکلات مونتاژی و کیفی که منو یاد ایرانخودرو و سایپا میندازه که با قیمتی بابت خرید تسلا پرداخت میکنی نباید این مشکلاتو (مونتاژی مثل درز ها و کیفی مثل متریال داشبورد) داشته باشه انقدر خودتو ضایع نکن!!
BMW
۱۳ تیر ۱۴۰۲موندم فقط کامنت میدی بعد به سوی تاریکی میری وقتی حرف میزنی صبر داشته باش مگه جارو برقی هم از چندین سال هست
برادر همه کاربران پدال بجز تسلا
۱۶ تیر ۱۴۰۲داش قبلا هم جارو برقی بود…
برادر همه کاربران پدال بجز تسلا
۱۶ تیر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/magazine/history-electric-vehicle/
اره داش تسلا شروعش کرد…
ممد ژانگولر
۱۳ تیر ۱۴۰۲بایدم اینطور باشه . زمان درشکه و گاری هم همینو میگفتن . اونایی که درشگه با اسب میروندن میگفتن ماشین یک وسیله شیطانیه
علی جردن
۱۳ تیر ۱۴۰۲انسان رگ های باریک تر از مو رو تونسته بهم پیوند بزنه
انسان تونسته کلیه قلب و اعضای بدن بقیه رو بهم پیوند بزنه
انسان توانسته از عقاب هم بالاتر پرواز کنه و سیارات دیگه پا بزاره که هیچ پرنده ی بزرگی تا اونجا برسه انسان رسیده
همه ی این ها یک قرن پیش یا ۱۰۰ پیش محال بنظر می رسید الان عادی و روتین شده و کسی از خواندن زندگی در مریخ یا پیوند اعضا شگفت زده نمی شه
*خودرو باید حداقل ۲۰ ۳۰ سال پیش تمام خودروان می شد و فرمان حذف می شد تکنولوژی های زیادی کشف شده اما بخاطر نمی دونم چی ؟? چرا با این همه پیشرفت علم تقریبا داریم مثل انسان های عصر حجری زندگی می کنیم
Tesla
۱۳ تیر ۱۴۰۲تازه اگه تسلا کبیر نبود ، تا ۵۰ سال دیگه هم نمیتونستی منتظر خودران های کامل باشی ( تسلا کبیر نجات دهنده صنعت خودروسازی از خواب غفلت ) 🇺🇸🇺🇸💪💪⚡️⚡️⚡️
harry.potter
۱۳ تیر ۱۴۰۲کاشکی حرف ب از کیبردت حذف شه😅🤯💀
darkstar
۱۳ تیر ۱۴۰۲ینی موندم از چیه یه سطل آشغال خوشت اومده؟
BMW
۱۳ تیر ۱۴۰۲فقط چی میزنی همین
علیرضا
۱۳ تیر ۱۴۰۲والا فقط ما جهان چهارمی ها داریم مثل عصر حجر زندگی میکنیم در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ سال عقبیم
ممد ژانگولر
۱۳ تیر ۱۴۰۲داش علی جردن گل گفتی آفرین.
داداش گلم همش بخاطر مسائل سیاسی اقتصادی پشت پرده هاست . نمونه بارزش الان خود سایت پدال کل هوم شرقی میزنه.از لایک و دیسلایک بگیر تا داداش شاهین عزیزمون . میگیم ماشین برقی تسلا خوبه دیسلایک میدن ! میگیم ماشین برقی چینی خوبه لایک میدن . میگیم ژاپنی زشت هم بزنه فدای سر همه لایک میدن . کلا داستان داریم به مولا با سانسور چیه و تنظیم کننده لایک و دیسلایک پدال . اما ی داش جواد داریم دلش قیصریه 👍
هادی
۱۳ تیر ۱۴۰۲هر دیدگاه و نظری هم داشته باشیم، موافق یا مخالف دنیا و علم کار خودشو میکنه
من خودم به شخصه خودرو های مکانیکی ساده رو دوست دارم تا کلی پیچیدگی و …
هم تعمیرش سادس هم عیب یابی، هم هزینه زیادی نداره
مثلا آینه بغل خودر ها داره حذف میشه به جاش میشه دوربین، اومدیم و دوربین سیمش قطع شد یا صفحه مانیتور آسیب دید یعنی عملا آینه نداری و …
کاری با هک و هنگ و باگ سیستم هم نداریم که خودش داستانیه…
Mr. gt c
۱۳ تیر ۱۴۰۲چون دیگ خودرو قرار نیست اون مفهوم قدیم ک لذت رانندگی بود رو داشته باشه، صرفاً داره میشه فقط ابزار جابجایی!
amirmohammad
۱۳ تیر ۱۴۰۲عجیبن
محمد
۱۳ تیر ۱۴۰۲من ماشین های دهه ۷۰ و ۸۰ رو ترجیح میدم.
با این که گیربکس اتوماتیک راحت تره ولی بازه دندای یه چیز دیگس.
ای کاش بجای این که ماشین رو با مانیتور کنترل کنیم با کلی دکمه کنترل میکردیم.
BMW
۱۳ تیر ۱۴۰۲این دنیا دیگه بدرد نمیخوره