هر چند CATL هنوز برترین تولیدکننده باتری است اما بیوایدی با محصولات ارزانقیمت درحال نزدیکشدن به آن است.
با افزایش مصرف صنعت و فروش خودروهای برقی بیشتر، فروش واحد نیروبخش این محصولات یعنی باتریها هم روزبهروز افزایش پیدا میکند. شرکت چینی کانتمپورری آمپرکس (CATL)، بزرگترین تولیدکننده باتری جهان، همچنان پیشتاز است و بیش از یکسوم سهم بازار را به خود اختصاص داده است اما دادههای تازه نشان میدهند که رقیب هموطن آن، بیوایدی، با تکیه بر فروش محصولات ارزانقیمت درحال نزدیک شدن به آن است.
پیشرفت فروش تمام باتری سازان
در طول چهار ماه نخست سال جاری میلادی (از دی ۴۰۲ تا اردیبهشت ۴۰۳) خرید باتری خودروی برقی در سطح جهان افزایش یافته و به ۲۱۶.۲ گیگاوات ساعت رسیده؛ یعنی این صنعت تنها در عرض ۴ ماه رشدی ۲۱.۸ درصدی را تجربه کرده است که رقمی شگفتانگیز به شمار میرود. CATL تاکنون با فروش ۸۱.۱ گیگاوات ساعت باتری سهم خود را به ۳۰ درصد افزایش فروش داشته است. به گزارش رسانه «نیو دیتا» و بهنقل از مجموعه تحقیقاتی «SNE ریسرچ»، کانتمپورری آمپرکس در ماه آوریل ۲۰۲۴ ۳۷.۷ درصد فروش بازار جهانی را در اختیار داشت.
CATL خود را پرچمدار باتریسازان میداند و توانسته با ارائه محصولات باکیفیت و قدرتمند به این جایگاه برسد. این مجموعه با تولید باتری خودروهای برقی بالارده مانند تسلا مدل ۳ و Y، بیامو iX، خانواده مرسدسبنز EQ و خانواده فولکسواگن ID در چین به این جایگاه دست یافته است. این شرکت برنامه دارد دو کارخانه بزرگ را در ورای کشور چین تاسیس کند و تولیدات خارجیاش را از این طریق افزایش دهد. به این ترتیب، دو کارخانه آمریکایی تازه این شرکت به کارخانههای آلمان، تایلند، مجارستان و اندونزی افزوده خواهند شد.
در سوی دیگر، شرکت بیوایدی، خودروساز و سازنده باتری، با وجود رشد کندتر در ابتدای سال ۲۰۲۴ همچنان با رشد مواجه شد و پس از CATL و با سهم ۱۵.۴ درصدی از بازار جهانی، به مقام دوم فروشندههای باتری خودروهای برقی دست پیدا کرد. این شرکت چینیتبار با فروش ۳۳.۲ گیگاوات ساعت باتری در ماه آوریل ۲۰۲۴، در مقایسه با سال گذشته به ۱۸.۳۲ درصد رشد رسید. این رقم در ماه بعدی با ۱۴.۳ درصد رشد دیگر همراه شد.
به این ترتیب، بیوایدی با فروش باتری برای محصولات پایینرده برقی در تلاش است تا فاصله میان خود و کانتمپورری آمپرکس را کاهش دهد. ارزانترین خودروی برقی این شرکت که از باتریهای خودش هم استفاده میکند، مدل سیگول به شمار میرود که با برچسب قیمت ۹,۷۰۰ دلاری عرضه میشود. بیوایدی اخیرا از نسل پنجم موتورهای دوگانه هیریدی خود رونمایی کرد که با ثبت مصرف ۲.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، به کاهش مصرف سوخت محصولات هیبریدی کمک شایانی میکند و مسافت قابلپیمایش این خودروها را به فراتر از ۲,۱۰۰ کیلومتر میرساند. مدیرعامل این شرکت، «ونگ شانفو»، مدعی شده که این رقم سه برابر از گستره خودروهای درونسوز بیشتر است.
آیا کره از صنعت عقب مانده است؟
بر پایه گزارشها، فروش باتریسازان کرهایتبار در مقایسه با سال گذشته ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. سه شرکت برتر باتریسازی کرهای هماکنون ۲۲.۸ درصد فروش بازار را در اختیار دارند. مجموعه «الجی انرژی سلوشن» بهعنوان بزرگترین باتریسازی کرهجنوبی حدودا ۱۳ درصد بازار را در اختیار دارد. این مجموعه بر خلاف دو رقیب هموطن خود با رشد ۷.۸ درصدی، ۲۸ گیگاوات ساعت باتری فروخته است. این رشد بهلطف فروش بیشتر خودروهایی چون تسلا مدل ۳ و Y، فورد ماستنگ مک-ای و هیوندای آیونیک ۶ در اروپا و آمریکا حاصل شده است.
گزارشهای نشان از آن دارند که خودروهای مجهز به پلتفرم باتری جنرالموتورز اولتیوم همچنان در بازارهای آمریکای شمالی برتری دارند و همین مسئله میتواند به الجی هم کمک فراوانی کند. خودروهای برقی جنرالموتورز مانند شورولت اکویناکس برقی، بلیزر برقی، سیلورادو برقی هم که از پلتفرم یادشده استفاده میکنند، بهتازگی روانه بازار شدهاند. در سوی مقابل، فورد هم آغاز تولید شاسیبلند برقی اکسپلورر را بر پایه پلتفرم MED فولکسواگن در اروپا اعلام کرد.
از دیگر شرکتهای مطرح پیشرفتکرده میتوان به سامسونگ SDi اشاره کرد که با تکیهبر فروش خوب محصولاتی چون بیاموهای i4، i5 و iX و ریویان R1T و R1S به رشد رسیده است. این شرکت با فروش ۱۰.۹ گیگاوات ساعت باتری به رشد ۳۲.۹ درصدی رسید و ۵.۱ درصد بازار را در اختیار گرفت. دیگر شرکت کرهای این رقابت، SK، با در دست گرفتن ۴.۸ درصد بازار باتری خودروهای برقی موفق شد ۱۰.۳ گیگاوات ساعت باتری بفروشد که در مقایسه با سال گذشته، ۲ درصد کمتر ارزیابی میشود. باتریهای این مجموعه در نسل تازه هیوندای آیونیک ۵ و کیا EV6 استفاده میشود.
تنها باتریسازی ژاپنی پیشتاز حاضر در فهرست ده باتریسازی برتر، شرکت پاناسونیک است که با فروش ۱۰.۲ گیگاوات ساعت باتری به رشد ۲۹.۵ درصدی دست پیدا کرده است و هماکنون ۴.۷ درصد از بازار را در اختیار خود دارد. این شرکت هماکنون ششمین فروشنده باتری خودروهای برقی در جهان است.
فهرست ۱۰ فروشنده برتر باتری خودروهای برقی
جایگاه | فروشنده | سهم بازار از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ |
۱ | CATL | ۳۷.۷ درصد |
۲ | BYD | ۱۵.۴ درصد |
۳ | LG انرژی سولوشن | ۱۳ درصد |
۴ | سامسونگ SDI | ۵.۱ درصد |
۵ | SK On | ۴.۸ درصد |
۶ | پاناسونیک | ۴.۷ درصد |
۷ | CALB | ۴.۳ درصد |
۸ | ایو انرژی | ۲.۳ درصد |
۹ | گوشن | ۲.۲ درصد |
۱۰ | سانوودا | ۲ درصد |
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳الان فهمیدید جایگاه سامسونگ در مقایسه با پاناسونیک کجاست؟!!! خوشم میاد هیچی برای گفتن ندارید!!! دیگه وضعیت برندای خودرو تو بخش الکتریکی به کنار!!!
علی
۱۸ خرداد ۱۴۰۳درود بر اژدهای خفته ااافرین بر فرزندان مائو قدرت بلامنازع خودرو سازی و صنعت قرن اینده🇨🇳
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳اگه ژاپن سه تا پاناسونیک داشته باشه میشه یه LG. چین هم اگه دست درازیش و ارران سازیش نباشه آب بردش چون تکنولوژی نداره! آمریکا و اروپا چین رو تا سال 2030 سرویس می کنن.
بهزاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۳نمیدونم چیشده همچین تنفری بوجود اومده!
اینو بخون؛
LG Energy Solution (LGES) recently reported a 75% drop in operating profit. The South Korean battery maker claimed slow EV sales impacted its operating profit.
این شرکت فقط در یک فصل ۲۰۲۴ در کسب سود از تولید باتری با ۷۵ درصد کاهش روبرو شده و با ادامه وضع موجود احتمال زیان دهی برای چند فصل مالی آینده وجود داره.
حالا در همین صنعت، سرمایه میره به دنبال کسب و کار سودآور تضمینی برای سالها؛
Japanese electronic parts maker TDK Corp will manufacture lithium ion (li-ion) battery cells for Apple iPhones in India, a minister said on Monday.
الان متوجه اوضاع کسب و کار شدی یا بازهم در توهمات خودت به سر میبری؟
بهزاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۳شرکت sk on هم ظاهرا یکمی زیان دهی داشته؛
SK On, whose clients include Ford Motor , Volkswagen and Hyundai Motor , widened its operating loss to 332 billion won in the first quarter
حدود ۲۵۰ میلیون دلار زیان.
شرکت های چینی هم اگر حمایت دولت نباشه قطعا زیان ده هستند و البته خود کره ای ها هم با حمایت شدید دولتشون مشغول هستند و در صورت قطع کمک ها همشون باتری سازی را تعطیل میکنند;
South Korea pledges $7.1 billion to help battery makers
البته تو دنیا بعد از دلالان بورسی منفعت طلب ایلان ماسکی و حزب کمونیست و الگیرپاژ ، پیام چهارمین طرفدار صنعت خودروی برقیه که اون دو تا آخری بیشتر تو توهمات هستند تا عالم واقعی.
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۳آمریکا و اروپا قبل از این نتونستند و بعد از این هم نخواهند توانست.
با پایین اومدن چین اقتصاد جهانی میاد پایین و این به ضرر سرمایه داران مخصوصأ نظام سرمایهداری آمریکا است.
بهزاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۳هند جایگزینه و کاملا داره آماده میشه و افت اقتصاد یک بخش از جهان به معنی تهدید اقتصاد جهانی نیست و ممکنه کشور یا کشورهای دیگری بار تولید و فروش را به عهده بگیرند.
در ضمن مگر چین ابر قدرت نشده حالا چرا بندش به بند اروپا و آمریکا گره خورده😄
JaMsHiD-R1988
۱۸ خرداد ۱۴۰۳به پیام بگو چین داره دنیا رو قبضه میکنه میخنده میگه کره برترین کشور جهانه😂
میگه ژاپن هیچ حرفی دربرابر چین نداره نگاه کن سرتیتر نوشته شده
هنوز نفهمیده که کره هنوز تو شوک وضعیت چینیا هست
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳تو خواب دیدی که من گفتم کره جنوبی برترین کشور دتیا هست؟!!! آمریکا برارین هست. من نیگم کره از ژاپن تو خودروسازی جلو افتاده! واقعا زبان مادریت هم مشکل داری! یه چیزی که من فهمیدم اینه که واقعا تعدادی از طرفدارای ماشینای ژاپنی حتی در درک زبان مادری و مفاهیم ساده هم مشکل دارن! حالا تا حالا ۲۰۳۰ چینتم میبینیم!!!
JaMsHiD-R1988
۱۸ خرداد ۱۴۰۳موقعی میای LFA رو با N5 و سوپرا رو با سدان اقتصادی مقایسه میکنی مطمئنم به این حرفم اعتقاد داری
بعدش چه ربطی به زبان مادری داشت؟
غلط املایی دیدی یا مثلا منظورو بد رسوندم؟
بعدش شما نترس میگم که سال ۲۰۲۶ تویوتا سی مدل برقی میده بیرون***
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳تو و امیر سوپرا سوپر اسپرت میگین! 😂😂😂😂 سال 2026 تونم میبینیم! فقط به فول خودت همین اکانت رو داشته باش
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳آخه حرف تو دهن آدم میذاری!!! من کجا گفتم کره بهترین خودروساز هست؟! بهترین ماشینای من ماشینایی مثل فورد F650، اسکالید، بنز S class، شورلت کوروت، SLS، هامر، مرسدس 6×6 و … هست بعد چطور میگم کره بهترین خودروساز هست؟! من خودروسازی رو تحلیل میکنم وگرنه تا حالا یک بارم نگفتم ماشینای کره بهترین هستن! اگه تونستی یک دونه کامنت در این مورد از من گیر بیار!!!
JaMsHiD-R1988
۱۹ خرداد ۱۴۰۳یه کامنت بیار از من که به سوپرا گفته باشم سوپر اسپرت !
ببین هر چی گفتم سوپر اسپرت منظورم LFA با موتور ده سیلندر و بدنه تمام فیبر کربن و تایمی بهتر از آونتادور SV هست با قیمت بالای یک میلیون دلار !
بعدش شما میشه از تحلیلات بگی؟
میگفتی برقیا تا دو سال آینده تمام جهان رو میگیرن و تویوتا میشه نوکیا !
بعدش چرا الکی اعلام بی طرفی میکنی؟
با اینکه بازم تو لینک پایین برتری به ژاپنی داده شده گفتی تویوتا سرنوشت خوبی نداره و سوناتا برتره😂
https://www.pedal.ir/honda/023-honda-accord-hyundai-sonata-subaru-legacy-toyota-camry-compared/
JaMsHiD-R1988
۱۹ خرداد ۱۴۰۳پیام بنظرت من چه طرفدار ژاپنی هستم که میام از اروپا و پژو دفاع میکنم و پروفایل آلپین دارم؟
JaMsHiD-R1988
۱۹ خرداد ۱۴۰۳من از هر کشوری که ماشین خوب بزنه خوشم میاد
پیام من نه طرفدار ژاپنم نه طرفدار آلمان نه طرفدار فرانسه نه طرفدار آمریکا
من هیتر افراد متعصب… هستم
B
۱۹ خرداد ۱۴۰۳چطور میتونین انقدر یه بحث بی نتیجه رو ادامه بدین ؟
ممد ژانگولر
۱۸ خرداد ۱۴۰۳چین پرچم داره تولید انرژی از پنلهای خورشیدی و تولید باطری که منجر به تولید خودروهای برقی میشه . یعنی اگه دنیا مثل چین و آمریکا و امارات فکر کنه تمام گرمای و آلودگی هوا به حداقل میرسه .البته هر کشوریو متناسب با جمعیت و مساحتش باید در نظر گرفت نقطه.
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ممد ژانگولر چی میگی!!! چسپین یکی از بزرگترین تولید کننده های آلودگی در دنیا هست!!! این باتری هم که میبینی فقط بحث تجاری هست! نه کاهش آلودگی! چین علنا خودش گفته تا ۲۰۶۰ نمیتونه قید زغال سنگ و … رو برنه! همین الانش کارخونه ها و نیروگاهاش رو به جاهایی مثل کامبوج و … انتقال داده! یه چیزی برای خودتون میگید!
JaMsHiD-R1988
۱۸ خرداد ۱۴۰۳فشار اومده دیدی چین برتر از کره هست نه؟
یادته میگفتم چین برتر از کره هست میگفتی تو خواب ببینی؟
پیام
۱۸ خرداد ۱۴۰۳الانم میگم چین تو خودروسازی برتر از کره نیست! علت فروش باتریشم قیمت پایینش هست که بارها در موردش توضیح دادم! فعلا که ماشینای برقی کره ای حرفی برای گفتن دارن نه چینی! چینیا فقط ارزونن.
ممد ژانگولر
۱۸ خرداد ۱۴۰۳پیام داداش ۱۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ جمعیت کشورشه .توقع داری انرژی از کجاش بیاره؟!سوپ که نیست ی کاسه بده مردمش سیر بشن
JaMsHiD-R1988
۱۹ خرداد ۱۴۰۳نه به تکنولوژی اروپایی میرسه
نه به فروش ژاپنی
نه به بازار آزادی مثل آمریکا
نه از لحاظ برقی به چین
دقیقا کره چی میگه تو صنعت خودرو سازی؟
B
۱۹ خرداد ۱۴۰۳از این لحاظ که بخشی از هر کدومشون رو داره
تو همه اینا شاید بهترین نباشه اما جزو بهترین هاست غیر اینه؟
sina
۱۹ خرداد ۱۴۰۳پیام از کره سوئیچ کرد کرد رو چین :)
داش هر چش بادومی ای کره ای نیست
این پست مال چین فناس
اشتب اومدی