متفرقه

CATL از باتری شنژینگ رونمایی کرد: 600 کیلومتر با 10 دقیقه شارژ

کانتمپروری آمپرکس با تکیه بر علم کنونی خود به محصولی آینده‌نگرانه دست پیدا کرد.

هم‌اکنون نیمی از بازار خودرو چین به خودروهای پلاگین‌هیبریدی و تمام برقی اختصاص دارد پس بازار باتری‌ها به‌عنوان قلب تپنده این خودروها نیز داغ‌تر از همیشه شده است. در همین راستا، شرکت باتری‌سازی CATL از فرصت برگزاری نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ استفاده کرد و باتری تازه «شنژینگ پلاس» را رونمایی کرد. این مدل جدید که بر پایه همان شیمی پایدار لیتیوم-آهن‌فسفات توسعه یافته است می‌تواند به نرخ شارژ 4C دست پیدا کرده و با ۱۰ دقیقه شارژ، پیمایش مسافتی ۶۰۰ کیلومتری را پشتیبانی کند.

کلید اصلی موفقیت باتری شنژینگ پلاس، چگالی بالای انرژی آن است؛ این باتری به ازای هر یک کیلوگرم وزن خود ۲۰۵ وات‌ساعت انرژی ذخیره می‌کند. پیشتر هم خودروسازان برای خودروهای ارزان‌تر خود به باتری‌های لیتیوم-آهن‌‌فسفات یا LFP روی آورده بودند؛ دلیل آن هم قیمت کمتر و ایمنی بیشتر این شیمی است. اما ضعف اصلی این مدل‌ها در چگالی انرژی پایینشان در مقایسه با نمونه‌های NCM بود که با فناوری CATL، مرتفع شده و می‌تواند با وزن کمتر و شیمی ایمن‌تر، به گزینه‌ای مناسب برای خودروسازان تبدیل شود.

کانتمپروری آمپرکس برای دستیابی به چگالی انرژی بیشتر آنود و کنترل انبساط حاصل از شارژ و دشارژ باتری، از مواد لانه‌زنبوری سه‌بعدی خودرو استفاده کرده است. فناوری سلول‌به‌بدنه CTB 3.0 نیز ساختار بدنه مناسبی را برای باتری فراهم می‌کند و استفاده از فضا را تا ۷ درصد بهبود می‌بخشد.

بزرگ‌ترین باتری‎‌ساز جهان معتقد است خودروسازان با تکیه بر شنژینگ پلاس می‌توانند به گستره مسافت قابل‌پیمایش ۱,۰۰۰ کیلومتری دست پیدا کنند. به ادعای این شرکت، هر دقیقه شارژ این باتری می‌تواند تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت قابل‌پیمایش را برای خودرو فراهم کند؛ یعنی هر ۱ ثانیه برابر ۱ کیلومتر خواهد بود. نسخه کنونی باتری شنژینگ با ۱۰ دقیقه شارژ، راننده خودرو را تا ۴۰۰ کیلومتر همراهی می‌کند.

از دیگر فناوری‌های به‌کاررفته در این باتری‌ها می‌توان به بسته ولتاژ بالا مجهز به سیستم خنک‌کاری فوق بهینه اشاره کرد که توسط الگوریتم BMS (سیستم مدیریت باتری) مجهز به هوش‌مصنوعی کنترل می‌شود تا از ایمنی آن اطمینان حاصل شود. CATL برای پشتیبانی هرچه بهتر از مشتریانش، اعلام کرد که شبکه سوپرشارژ شنژینگ را راه‌اندازی خواهد کرد. باتری‌ساز چینی قصد دارد با توسعه شبکه یادشده با همکاری شرکت‌های به‌نامی چون «هوآوی»، «شودا او نیو انرژی» و «کلود فست شارژینگ» به مالک بزرگ‌ترین شبکه سوپرشارژ چین تبدیل شود.

CATL با معرفی باتری شنژینگ پلاس، خود را به‌عنوان پرچمدار باتری‌های LFP معرفی کرد و فشار زیادی را روی شرکت رقیب، بی‌وای‌دی، گذاشت که خود قصد تولید محصولی انقلابی را برای نسل بعدی باتری «بلِید» دارد. فناوری بی‌وای‌وی فعلا به چگالی انرژی ۱۹۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم رسیده است. با این روند رقابت و پیشرفت، احتمالا آینده صنعت باتری در دست چینی‌ها خواهد بود. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Killer

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (596 ديدگاه)

    الان جاپونیا میگن ما هم میخوایم

    موافقم 6
    مخالفم 9
  2. Mr. gt c

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    جدی میشه به اینا اعتماد کرد؟؟؟؟

    موافقم 7
    مخالفم 5
  3. پویان

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    کامل زد بقیه رو نابود کرد.
    البته باز بعضی دوستان میان میگن تکنولوژی اصلا، ندارن. و از دانشگاه ها غربی دزدیدن.بی صبرانه منتظر این دیدگاه ها هستیم.
    از باتری سدیمی هم قرار بوده رونمایی بشه.

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. Amirmohammad

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (563 ديدگاه)

      اگه تکنولوژی اونا باعث رسیدن چین به جایگاه فعلیش شد که تو خیلی از خیطه ها یا اوله تو دنیا یا دوم،اونا خودشون جایگاه فعلی چین رو میداشتن،نه اینکه پشتش باشن

      موافقم 4
      مخالفم 5
      1. بهزاد

        ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        بنیاگذار catl خودش سالها در شرکت TDK ژاپن کار میکرده و با همکاری و دانش و فن آوری این شرکت catl را تاسیس میکنه و بخش بزرگی از فرآیند توسعه و تحقیق توسط tdk انجام میگیره.
        The company’s investment report shows that the relationship between the two companies has ended. But the industry believes TDK still has a stake in CATL, only hidden in order to avoid the Chinese government regulation banning foreign investment in battery companies. In fact, TDK still receives technology royalty from CATL. Recently, they also founded a joint battery venture.
        ۱۵ درصد catl در اختیار tdk هست که بنا بر ملاحضات سیاسی و قانون چین مبنی بر مالکیت ۱۰۰ درصدی باتری سازی اعلام نمیشه.
        That is a win-win. CATL uses TDK’s original technology, and TDK targets the Chinese market through CATL. They can avoid geopolitical risks between China and Japan. That can be compared to the situation where TDK is riding on the back of “running tigers” ATL and CATL. They are practicing the business maxim, “When a small trader seeks to buy a market, a big businessman buys a company.”
        اگر نمیتونی معنی کنی بگو برات شرحی از خلاصه بگیم و اگر ابهاماتی مبنی بر اینکه چرا ژاپنی ها چرا خودشون با این تکنولوژی ها نمیان کل فرآیند را انجام دهند باز هم در خدمتیم.

        موافقم 5
        مخالفم 5
        1. Amirmohammad

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          هر سری این همه طومار مینویسی که بگی CATL (بزرگترین و پرفروش ترین و پیشرو ترین برند باتری سازی جهان) عقب تره از باتری سازی ژاپن (که در حال حاضر کمترین سهم برقی چه در خودرو چه در ساخت باتری رو بین کشورهای بازنده برقی جهان داره) و برند tdk که اصلا وضعیتش تو باتری سازی بیشتر شبیه شوخی هست و تخصص اصلیش ساخت یو اس بیِ و سهامش یک دهم CATL هست!!

          باشه عقب تره و ژاپن با اینکه کمترین سهم بازار رو داره تو باتری و خودرو ولی بهترینه و همه من جمله چینیا مدیونشن.خودتو اذیت نکن

          موافقم 7
          مخالفم 3
        2. بهزاد

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          ببین دقت نمیکنی چی مینویسی و بعدش در جواب چی پاسخ میدی.
          کلا دانشمندان پشت مانیتوری عادت دارن به کلی گویی و همینکه وارد جزئیات میشیم شروع میکنند به گفتن نامربوط که مصداقش نظر شماست.
          کلا رفتارت هیچ تفاوتی با سیستم حاکمیت چین نداره و با کوچکترین نقدی زود آشفته میشی و تا همین چند دقیقه پیش غرق تکنولوژی catl بودی اما بعد از پاسخ ما بهم ریختی😄😄

          موافقم 2
          مخالفم 8
        3. Amirmohammad

          ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          درسته من بهم ریختم و اینم که ژاپن بهترین و پرفروش ترین باتری ساز جهانه هم درسته
          فقط خودتو اذیت نکن هرچی میگی درسته

          موافقم 5
          مخالفم 2
        4. 

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (73 ديدگاه)

          هرچی گفته بد اشتباه گفته بهزاد خود ژاپنی ها خودشون بد اعتراف کردند که تو باتری ها عقبن بعد بعضی سهامداران شعله ور ارادتشون اعلام میکنن
          جم کنید این چه وضعشه

          موافقم 9
          مخالفم 1
  4. Ehsan

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    چین تو الکتریکی ها حداقل ۲ لول از بقیه دنیا جلوعه

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. Hi7

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو باتری سازی و یه سری فناوری های دیجیتال قویه . اما خودورسازیش هنوز فاصله داره

      موافقم 7
      مخالفم 4
  5. jalopy

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    هنوزم وزنش زیاده ولی حتی فکر کردن به این آینده که قراره چقدر پیشرفت کنه🤯

  6. پیام

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    ببین چویان این رو از هدش مصنوعی گرفتم

    در حال حاضر استارت آپ‌هایی در آمریکا وجود دارند که روی فناوری باتریهای جامد کار میکنند. به عنوان مثال، مهندسان یک استارتاپ متعلق به دانشگاه هاروارد باتری حالت جامد جدیدی اختراع کردهاند که میتواند در ۳ دقیقه شارژ شود و ۲۰ سال دوام بیاورد . این باتری توسط استارتاپ ساخته شده است و از فناوری لیتیوم-فلز استفاده میکند که میتواند بیش از ۱۰،۰۰۰ چرخه شارژ را در طول عمر خود داشته باشد. این نوع از باتریهای حالت جامد به عنوان یک فناوری امیدوارکننده برای استفاده در خودروهای الکتریکی آینده مطرح میشوند و میتوانند تحولی در صنعت خودرو ایجاد کنند.

    فرق آمریکا و چین اینه که آمریکا با فکر کار نیکنه. رگباری آشغال نمیرنه. حساب شده پیش میره. شماها خیلی مونده بدونید آمریکا کجای کار هست!!!

    موافقم 4
    مخالفم 11
  7. احسان

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    کاش تکنولوژی های این باتری ها برای محصولات الکترونیکی مثل موبایل و لپ تاپ هم بیاد.

    جالبه کم کم تکنولوژی ای که برای باتری های حالت جامد انتظار داشتیم روی باتری ها معمولی مایع و نیمه جامد میاد.
    اگر میزان کارآمدی در شرایط شدید جوی هم با ثبات تر بشه عملا میتونه رشد ماشین های الکتریکی هم بیشتر بشه
    ،متاسفانه دیگر ماشین ها پاک تر مثل هیدروژن و سوخت مصنوعی خیلی عقب تر موندند یکی گیر ایجاد زیرساخت هست اون یکی بحث قیمت و تولید انبوه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. مسعود

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بازم دزدی کنه پیشترفتش بده خوبه

    موافقم 1
    مخالفم 10
  9. sina

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    باح باح عجب خبری
    کم‌کم داریم به نقطه ای از برقی ها خوشم بیاد نزدیک میشیم
    یعنی جایی که بردشون هن اندازه بنزین شه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. .

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هیبرید و قبول دارم ولی برقی نه خیلی آب برای آلیاژ لیتیوم نیاز داره یعنی نابودی آب و محیط زیست که بعضی جاها اثرش و گذاشته باید باتری اختراع ب شه به محیط زیست آسیب نزنه واقعا به آینده هیبرید دلم روشنه ولی باتری نه یه جا با بحران کم آبی رو به رو میشه اونم دیر یا زود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا