برخلاف انتظار، تستهای انجام شده نشان میدهند کارایی لاستیک زمستانی بهتر از زنجیر چرخ و پوششهای پلاستیکی چرخها است.
با نزدیک شدن به فصل زمستان و احتمال بارش برف در جادهها اهمیت استفاده از تجهیزات زمستانی همچون لاستیکهای مخصوص و زنجیر چرخها دو چندان میشود. برخی کانالهای فعال در این زمینه تستهای گوناگونی را جهت مقایسه کارایی لاستیکهای زمستانی، زنجیر چرخها، تسمهها و پوششهای پلاستیکی انجام دادهاند و بهترین نتیجهگیری این است که بجای چنین تجهیزاتی باید از لاستیکهای زمستانی باکیفیت استفاده کرد.
همچنین بخوانید: راهنمای خرید زنجیر چرخ، انواع و آموزش استفاده در زمستان
چندین دهه است که از زنجیر چرخ به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات سفرهای زمستانی نام برده میشود زیرا مزایای زیادی روی مسیرهای یخی دارند. کانال بنسون زنجیر چرخهای سنتی و کابلهای فلزی را بر روی یک دستگاه هوندا سیویک Si و در مسیری یخی تست کرده است. این تجهیزات باعث بهبود قابلتوجه ترمزها و پایداری خودرو در مقایسه با لاستیک زمستانی میشلین ایکس آیس شدهاند و همچنین بسیار بهتر از لاستیکهای چهارفصل خود هوندا به نظر میرسند.
آیتمهای دیگر تست شده به اندازه زنجیر چرخ سنتی مؤثر نبودهاند. بنسون از نوارهای پلاستیکی ضد لغزش در اولین تست استفاده کرده و آنها را بیفایده میداند. زنجیرهای پلاستیکی بکار رفته از طریق تسمههای پارچهای نیز فایدهای نداشتهاند. اگرچه چنین تجهیزاتی بهتر از لاستیکهای چهارفصل در روی یخ به نظر میرسند اما قابلیت اطمینان چندانی ندارند و احتمال پارگی آنها بالاست. نهایتاً بنسون از پوششهای پارچهای بزرگ روی چرخها استفاده میکند و اگرچه شرکتهای سازنده ادعا میکنند این پوششها به اندازه زنجیر چرخ مؤثر هستند اما تستها چیز دیگری را نشان میدهند. در واقع از نظر عملکرد، این پوششهای پارچهای عملکردی مشابه لاستیکهای چهارفصل دارند.
همچنین بخوانید: معرفی انواع لاستیک خودرو و مزایا و معایب آنها
اما وضعیت چسبندگی در روی برف چگونه است؟ در این بخش پوششهای پلاستیکی خودی نشان میدهند و به هوندای دیفرانسیل جلو کمک میکنند تا از دو سربالایی عبور کند. این در حالی است که استفاده از لاستیکهای چهارفصل موجب گیر کردن خودرو در برف میشود. همچنین پوششهای پلاستیکی روی برف مؤثرتر از زنجیرهای سنتی و پلاستیکی و همچنین کابلهای پلاستیکی عمل میکنند. اما همانطور که در ابتدا گفته شد، لاستیکهای برفی میشلین ایکس آیس تقریباً در هر شرایطی یا بهتر از این تجهیزات عمل کردهاند و یا عملکردی مشابه داشتهاند. تنها در روی یخ است که زنجیر چرخ برتری دارد. بنسون در نهایت میگوید اگر شما در مناطق برفگیر زندگی میکنید بهترین کار خرید لاستیکهای برفی باکیفیت خواهد بود؛ اما اگر در مناطق بسیار سرد با جادههای یخی حضور دارید کابلهای فلزی و زنجیر چرخهای سنتی گزینه بهتری خواهند بود چراکه قیمت معقولی داشته و نصب آنها نیز راحت است. این زنجیرها هم در روی برف و هم در یخ کارایی خود را ثابت کردهاند.
۲۲ آذر ۱۴۰۲قالپاق پراید
MAJking2
۲۲ آذر ۱۴۰۲لاستیک زمستانی با زنجیر چرخ 🧠
سعید
۲۲ آذر ۱۴۰۲دیگه از وقتی تایر های تمام فصل ( all seasons) اختراع شدن ، واقعا نیازی به زنجیر چرخ و اینجور چیز ها نیست تکنولوژی جدیدی هم نیست فک کنم یه بیست سالی میشه روی ماشین ها از جمله شاسی بلند های آفرودی میذارن
عاشق پدال
۲۲ آذر ۱۴۰۲این تمام فصل فقط و فقط به درد مناطقی که برف نمیاد میخوره. این لاستیکا برای هوای سرد خوبن نه برف یا دماهای صفر و منفی صفر.
همین تهران حداقل ۱ ماه منفی میشه. نصف کشور چند ماه منفیه . مناطق برفگیر داریم که نمیدونم رفتی یا نه.
لاستیک زمستونی تو این مناطق باید استفاده بشه. حتی چهارفصل شوخیه.
امین
۲۴ آذر ۱۴۰۲لاستیک چهار فصل نه محاسن لاستیک تابستانی داره نه زمستانی. بلکه معایب هر دور را داره.
در عمل وقتی برف و یخبندان باشه عملکردش بسیار ضعیفه
در تابستان هندلینگ ماشین ضعیف میکنه صدای لاستیک خیلی بیشتر از تابستانی هاست محدودیت سرعت داره زودتر فرسوده میشه.
آدمی که ماشین خوب داره بخصوص ۴چرخ و در مناطق سردسیر و برفی زندگی میکنه بهتره هر دو ست داشته باشه.
لاستیک شرط اول و مهمترین موضوع در رانندگی هست
هر لاستیکی مخصوص شرایطی طراحی میشه.
البته میدونم در ایران بودجه محدوده
لاستیک خوب کمه و البته مردم اکثرا مثل شما آگاهی کامل از لاستیک ها ندارند که چقدر متفاوت و برای هر منظوری یک مدل وجود داره.
تورج
۲۷ آذر ۱۴۰۲بخاطرکارم مرتب از مسیرهای کوهستانی گذر میکنم .بهترین کار داشتن یک جفت لاستیک یخ شکن ونصب سر محورمتحرک .خصوصا دریخ وشیب .با زنجیر تسمه ای هندلینگ داری ولی ترمز افتضاح ..حتی مدل ۴تایی.