متفرقه

باتری سدیم گوگرد با قیمت ارزان‌تر و 4 برابر ظرفیت بیشتر نسبت به لیتیوم یون!

به تازگی فناوری جدیدی برای باتری خودروهای برقی معرفی شده است که از ترکیب سدیم و گوگرد استفاده می‌کند. این تجهیزات مزیت‌های زیادی نسبت به نمونه‌های لیتیوم -یون دارند.

مساله ذخیره سازی انرژی در برخی نقاط دنیا و استفاده از باتری های کاراتر و با ظرفیت ذخیره بیشتر در سال های اخیر نظرات زیادی را به خود جلب نموده و محققان زیادی به دنبال بهبود در این زمینه هستند. تیمی بین‌المللی از دانشمندان که به دنبال نسل بعدی باتری‌های ذخیره انرژی بوده‌اند یک باتری دوستدار محیط‌زیست و کم‌هزینه با ظرفیت‌های هیجان‌انگیز را تولید کرده‌اند. باتری سدیم-گوگرد جدید این دانشمندان چهار برابر ظرفیت انرژی بالاتری نسبت به باتری لیتیوم-یون عادی دارد و همین موضوع نوید تولید یک تکنولوژی مناسب برای آینده را می‌دهد. باتری سدیم-گوگرد جدید دانشمندان در دسته باتری‌های نمک مذاب قرار می‌گیرد. این نوع باتری‌ها حدود ۵۰ سال است که به شکل‌های مختلف تولید شده‌اند. از آنجایی که دولت‌ها به دنبال استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدید پذیر هستند بنابراین دانشمندان نگاهی عمیق‌تر به ظرفیت‌های باتری‌های نمک مذاب داشته‌اند و با استفاده از متریال موجود توانسته‌اند باتری‌ای نسبتاً ارزان‌قیمت و قابل‌اعتنا تولید کنند.

درصورتی‌که این باتری‌های جدید به تولید انبوه و تجاری برسند توانایی ذخیره انرژی زیادی را خواهند داشت. نسخه‌های عادی این باتری‌ها از مواد شیمیایی سدیم-گوگرد استفاده می‌کنند و الکترودهای آن‌ها در دماهای بالا نگهداری می‌شوند تا الکترویت داخل باتری به‌صورت مذاب و مایع نگه داشته شود. دانشمندان چینی و استرالیایی با همکاری یکدیگر باتری‌های جدید موردبحث را تولید کرده‌اند و همان‌طور که گفته شد عملکرد آن‌ها در دمای اتاق به‌طور قابل‌توجهی ارتقا یافته است. دکتر شنلانگ ژائو از دانشگاه سیدنی می‌گوید:

زمانی که خورشید نمی‌تابد و نسیم هم نمی‌وزد ما نیازمند راه‌حل‌های ذخیره باکیفیتی هستیم که هزینه‌ای برای زمین نداشته و برای اکثر افراد در دسترس باشند. ما امیدواریم با ارائه تکنولوژی‌ای که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد به منبع انرژی پاک برسیم.

ژائو و همکارانش به دنبال رفع برخی مشکلات باتری‌های سدیم-گوگرد کنونی هستند. از جمله مشکلات این باتری‌ها می‌توان به طول عمر کوتاه و توانایی‌های ذخیره انرژی محدود اشاره کرد که همین موضوع باعث محدودیت کاربری‌های تجاری خواهد شد. البته دانشمندان از الکترودهای کربنی و فرایند تخریب گرمایی استفاده کرده‌اند که به عنوان یک تغییر شیمیایی در اثر حرارت شناخته می‌شود و واکنش‌های بین گوگرد و سدیم را هدایت می‌کند. نتیجه نهایی نیز تولید باتری سدیم-گوگرد با ظرفیت بالای ۱۰۱۷ میلی‌آمپر در دمای اتاق است که بنا به گفته دانشمندان این ظرفیت ۴ برابر باتری‌های لیتیوم-یونی خواهد بود. نکته مهم اینکه باتری یاد شده پایداری خوبی داشته و نیمی از ظرفیت خود را پس از ۱۰۰۰ سیکل شارژ و تخلیه نگه داشته است.

دکتر ژائو خاطرنشان می‌سازد:

باتری سدیم ما پتانسیل کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها و افزایش ۴ برابری ظرفیت ذخیره انرژی را دارد. این‌ یک پیشرفت قابل‌توجه در زمینه توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است که اگرچه در کوتاه‌مدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد اما چندین مانع مالی همچنان وجود دارد.

او در خاتمه می‌گوید:

باتری‌های ذخیره‌ای تولید شده از منابع فراوان همچون سدیم که می‌تواند از آب دریا به دست آید سبب تضمین امنیت انرژی خواهد شد و به کشورهای مختلف اجازه خواه داد به سمت کاهش آلایندگی کربنی حرکت کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    سلام خدمت بچه های عزیز پدال
    میخواستم در خصوص یه موضوعی تبادل نظر کنیم

    یه مطلبی میخوندم در خصوص مقایسه موتور tu5 با ۱۸۰۰xup
    میگن که موتور tu5مصرف سوخت کمتری داره ولی چونکه مال ۲۰۶ هستش قدرت لازم رو نداره ولی خب مشکل واشر زدن هم نداره

    از اونور موتور ۱۸۰۰ xup گشتاور بیشتری داره
    واسه همین اگر توی مناطق غیر کوهستانی و‌ کفی زندگی میکنین موتور tu5 بخوبی جواب گو هستش اما اگر داخل مناطق کوهستانی زندگی میکنین موتور ۱۸۰۰ جوابگوی بهتریه و بهتر هم با گیربکس مچ میشه
    اما مشکل واشر زدن داره اونم بخاطر نوع سیستم رادیاتورش که یه سیکل بسته ست

    حالا تعدادی کلیپ میدیدم که اومدن یه سری کارا انجام دادن که این مشکل برطرف بشه مثل نمونه کلیپ زیر
    یا مثلا اومدن مثل ۲۰۶ واسه رادیاتورش قمقه آب گذاشتن
    https://carstan.ir/84837/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%B4%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1-%DB%B4%DB%B0%DB%B5/

    حالا به نظر شما خرید یه ۴۰۵ یا پارس با موتور xup که این کارو روش انجام بدی نسبت به tu5 بهتر هست یا نه؟
    چونکه من واسه اینکه زیاد مسافرت میرم گشتاور بیشر برام نسب به سوخت مهمتره از اونطرفم ماشین با موتور ۱۸۰۰ از tu5 خیلی قیمت معقول تری داری….

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1197 ديدگاه)

      من متخصص نیستم ولی بحث استهلاک مهمترین بحثه
      هر کدوم کمتر خراب میشه همون بهتره

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. DoctoR

        ۱۹ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1037 ديدگاه)

        @sina
        جوری که قبلا توی آگهی ها خونده بودم انگار Xu7p واشر نمیزنه کلی هم از قطعات موتورش تغییر داشنه حالا نمیدونم راسته یا نه

        موافقم 11
    2. امین

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (464 ديدگاه)

      Xup باید روغن ۰w20 بریزی.گرونه ، کم هم هست.در ضمن حاجی این موتور واسه ۴۰ سال پیشه.خیلی مشکل کیفی و فن آوری داره.اگر tu5 نمی‌خوای بدلیل گشتاور کم ،میتونی ef7 بگیری که هم بروزتره ، هم گشتاور خوبی داره. سمت xup نرو.

      موافقم 12
      مخالفم 16
      1. DoctoR

        ۱۹ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1037 ديدگاه)

        اومدی راهنمایی کنی انداختش تو چاه
        آخهEF7!

        موافقم 23
        مخالفم 5
    3. محمدجواد نورایی

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (30 ديدگاه)

      دوست عزیز سلام….اصولا در پیشرانه‌هایی که بلوک سیلندر آلومینیومیه، سامانه خنک کاری موتور متفاوت از نمونه های چدنیه و آب تا لبه بالایی سیلندر جریان داره و در تماس با واشر سرسیلندره…برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالب مربوط به چیدمان و ساختار (بوش تر) رو سرچ بفرمایید.
      مشکل موتور ۱۸۰۰ xu7 که در بازار مصرف به واشر زدن معروفه نه تنها برای محصولات پژو حتی موتورهای ژاپنی ( انجین های ژاپنی اغلب بلوک آلومینیومی و ساختار بوش تر دارن) ممکنه اتفاق بیوفته…پس این آسیب متوجه تمامی موتورهای این چنینی هست؛ با ارتقا کیفیت ساخت عوامل دخیل در این ایراد و اصلاح ساختار در بعضی نقاط حساس تا حد زیادی میشه از بروزش جلوگیری کرد.
      در خصوص موتور xup یکی از تغییرات مهم نسبت به نسل قبلی این موتور (xu7) دقیقا همین مسئله هستش.
      شرکت ایران خودرو با استفاده از رادیاتور ارتقا یافته، واشر سر سیلندر تقویت شده، استفاده از منبع انبساط و پیچ هواگیری خودکار، تغییر در فشنگی آب و همچنین کاهش دمای بحرانی موتور در برنامه ریزی ای‌سی‌یو تونسته ضریب اطمینان و حالت امن موتور رو ارتقا بده و تقریبا میشه گفت که احتمال واشر زدن در موتور جدید تقریبا از بین رفته.
      در ضمن موتور جدید xup صرفا در محصول پژو پارس استفاده میشه و خط تولید محصول ۴۰۵ به طور کامل متوقف شده.
      لازم به یادآوریه که تمامی اینها نباید باعث بشه که مالک خودرو بازدیدهای دوره ای خودرو رو فراموش کنه. به ویژه بازدید دوره‌ای آب رادیاتور
      در نهایت باید گفت با رفع ایرادات موتور xu7، موتور جدید xup نه تنها ضعف مشهود و بزرگی در خروجی و کیفیت مورد انتظار راننده نسبت به موتور tu5 نداره بلکه در بعضی موارد مثل کشش حرکت وضعیت بهتری پیدا کرده.
      قطعا موتور tu5 بدلیل تکنولوژی ساخت جدیدتر و ساختار ۱۶ سوپاپه کماکان در اولویت انتخابه اما امروز شصت میلیون تومن اختلاف قیمت بین پارس xup و tu5 هستش…. همچنین مصرف سوخت هم تقریبا به یک اندازه هستش، چون در موتور بهینه ۱۸۰۰، مصرف سوخت کمتر شده.
      انتخاب نهایی با شماست.
      اگر قصد خرید خودروی صفر کیلومتر دارید …پژو پارس xup خوبه (نمونه های دست دوم ۱۸۰۰ همگی از نوع موتور قدیمی هستن)
      اما اگر دنبال نمونه دست دوم هستید قطعا پارس تیوفایو

      موافقم 40
      مخالفم 3
    4. سروش

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (228 ديدگاه)

      موتور xup تغییراتش من در اوردیه. گشتاور و قدرتش نسبت به xu7 افت کرده. ضرایب گیربکسش هم به خاطر مصرف سوخت کمتر تغییر کرده و باعث میشه تو کشش سربالایی کم بیاره. سایه‌ی xu7 های قدیمس هم نیست تو سربالایی. روغن 5-30 هم باید بریزید که هزینه نگه داری رو می‌بره بالا. مهم بلند مدته که جوابش رو پس نداده. کلا خودرو های جدید مفت نمی‌ارزند. یکی نیست به اینا بگه نه مصرف سوخت کمتر می‌خوایم نه کالیبره یورو ۵ روی موتوری که پایه‌ی طراحیش یورو ۱ هم نیست! قدیمی ها هم ماهی ۲-۳ تومن خرج دارن :/

      موافقم 6
      مخالفم 2
  2. فقط چین

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    من از همین جا این موفقیت بزرگ را به حزب پرشکوه کومونیست تبریک میگویم با آرزوی موفقیت های روز افزون .

    موافقم 14
    مخالفم 49
    1. UNAS

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      موضع ات مشخصه !!!
      حزب کمونیست در چین منفور شده و مردم ازش بیزارن
      شما سنگ شو به سینه میزنی …
      دیگه حساب کشور خودمون برسه با امثال شماهایی…

      موافقم 15
  3. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    فشار بخور بنزین فن

    موافقم 7
    مخالفم 37
    1. datsun

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3951 ديدگاه)

      بنزین فن😐
      کرایسلر ملعون😄

      موافقم 25
  4. genius

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    البته سدیم و گوگرد هر دو قدرت اکسیداسیون بالایی دارند و باید تو طراحی خیلی نکات امنیتی رعایت بشه

    موافقم 21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا