متفرقه

چین محدودیت‌های مالکیت شرکت‌های خارجی در بخش خودروسازی را لغو می‌کند

چین در حرکتی سورپرایز کننده تصمیم به لغو محدودیت‌های مالکیت شرکت‌های خارجی در صنعت خودروی خود گرفته است. این تصمیم از اول ژانویه ۲۰۲۲ اجرایی شده و چینی‌ها از طریق سند منتشر شده توسط وزارت بازرگانی و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی تصمیم خود را اعلام کرده‌اند.

از سال ۱۹۹۴ تاکنون، خودروسازان خارجی برای حضور در چین می‌بایست اقدام به تشکیل جوینت ونچر ۵۰/۵۰ با شرکت‌های چینی می‌کردند. این قوانین در سال ۲۰۱۸ تغییر کرده و خودروسازان خارجی اجازه یافتند سهم خود در این جوینت ونچرها را تا ۷۰ درصد افزایش دهند و برای مثال ب ام و از این فرصت برای همکاری با جوینت ونچر برلیانس استفاده کرد.

هم‌اکنون فوربس می‌گوید چین به خودروسازان خارجی اجازه می‌دهد مالکیت تمامی برندهای خودرویی در چین را در اختیار بگیرند و این امر می‌تواند باعث حضور شرکت‌هایی همچون ریویان و لوسید در بازار چین شود و آن‌ها نیازی به تشکیل جوینت ونچر با خودروسازان چینی نداشته باشند. در عوض خودروسازان کارکشته‌ای همچون فورد، فولکس‌واگن، مرسدس بنز و… نیز می‌توانند جوینت ونچرهای کنونی خود را به‌طور کامل در اختیار بگیرند.

همان‌گونه که فوربس می‌گوید طرح تشکیل جوینت ونچرهای مشترک در چین به منظور اطمینان از حفظ سوددهی و تکنولوژی در این کشور به منظور کمک به رشد خودروسازان چینی عملیاتی شده بود. با سر بر آوردن هزاران برند چینی که بعضاً از تکنولوژی روز هم سود می‌برند، به نظر می‌رسد این طرح جواب داده است. حرکت جدید چینی‌ها حتی می‌تواند باعث تحریک شرکت‌های داخلی برای خروج از جوینت ونچر با شرکت‌های غربی شود.

برخی خودروسازان خارجی بیش از یک جوینت ونچر در چین‌ دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فولکس‌واگن اشاره کرد که هم با سایک و هم با فاو همکاری می‌کند. همچنین شرکت‌های چینی مستقل همچون Nio، جیلی، گریت وال و XPeng نیز در بازار چین فعالیت می‌کنند و به نظر نمی‌رسد این شرکت‌ها در آینده نزدیک وارد جوینت ونچرهای مشترک با کمپانی‌های غربی شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. viper

    ۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    پورشه (clean energy)از کامنتت که تو پست بی ام و ایکس ۶ گذاشتی خیلی خندیدم 😂😂😂

    ولی خب اون جمله واقعا معروفه و من کلا از ماشینای کلاسیک خوشم میان و به نظرم ماشین باید تو ۱۰۰ کیلومتر ۱۲۰ تا بسوزونه 😂😂😂
    اگه به کسی بی احترامی کردم تو اون پست معذر میخوام

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. عاشق پدال

      ۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (259 ديدگاه)

      قیمت سوخت برا خود امریکاییا که حداقل v6 سوار میشن مهمه . بعد بیان صدی ۱۲۰ لیتر بسوزونن؟بعدم مگه ژنراتور برقه اینقدر بسوزونه؟
      تازه ژنراتورهای ۵۰۰ کیلو واتی که برا یه بیمارستان عظیم یا یه شهرک کافی هست حدود ۵۰ لیتر در ساعت میسوزونن. 500 کیلو وات ۶۷۰ اسب بخاره. و فرقشونم اینه ژنراتور خیلی خیلی اطمینانش بالاتره. مثل لمانزه لامصب.
      تازه الان کامیونای سمی یا همون سمی تراکها فوقش فوقش صدی ۳۰ میسوزونن. سمی تراکها همون ماک و اینترنشنال یا به اصطلاح کامیونای امریکایی هست

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. viper

        ۹ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        اره درست میگی چون ایشون clean energy بر باعث و بانیش .. که پروفشون پورشه هست شوخی کردن من نیز شوخی کردم
        درسته بله اصلا مگه میشه ۱۲۰ تا بسوزونه

  2. ARMAN

    ۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    خوش به حالشون

    1. جناب ایکس

      ۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      کلا پایین هر مطلب یه کامنت ۳ ۴ کلمه ای گذاشتیا، مثلا نوشتی غیر معمول بود، خیلی سمی بود و… 😐😐

  3. امیرعلی

    ۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (310 ديدگاه)

    این خبر یکم غیرمنتظره بود برای من
    ولی خوب احتمالا دولت چین فکر میکنه که تو خودرو های الکتریکی از رقیب های اروپایی ش جلوتره و اینکار رو کرده که فناوری شرکت های چینی به اروپایی ها منتقل نشه!!!
    البته این طرح شمشیر دو لبه است و از طرف دیگه میتونه به ضرر خودروسازی چین باشه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  4. شاپور

    ۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (320 ديدگاه)

    دووووستان یک سوال ، چطور ماشینی در چین که فول آپشنش ۱۳هزار دلار یعنی ۳۹۰ میلیون قیمت داره در نمونه کم آپشن و چند سال قبلش در اینجا ۹۰۰ میلیون یعنی به قیمت ۳۰هزار دلار فروخته میشه، توجیه و حکمت این گرانفروشی چیه ؟

    1. امیر

      ۱۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (3 ديدگاه)

      مافیای حاکمیتی خودرو

    2. علی

      ۱۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (377 ديدگاه)

      همه ماشینها در ایران قیمتشون بالاتر از حد استاندارده

      و بخش اعظمی هم بخاطر سود نمایندگی هاست

      نمایندگی هایی داریم که خدمات پس از فروش خوبی تو ایران دارن اما پول زیادی میگیرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا