قطارمتفرقه

چین از قطار هیدروژنی رونمایی کرد

شرکت چینی CRRC از قطار هیدروژنی با شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتر رونمایی کرد که مجهز به قابلیت رانندگی خودران و سیستم ارتباطات ۵G است و می‌تواند رقیبی جدی برای قطارهای هیدروژنی آلمانی باشد.

بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه ریلی جهان قطاری با آلایندگی صفر راه‌اندازی کرده است که با پیل سوختی هیدروژنی با بافر (حائل) ابرخازن کار می‌کند. به گزارش نیواطلس، این قطار چهار واگنی می‌تواند به سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت دست یابد که سریع‌ترین قطار هیدروژنی تا به امروز است.

قطار یادشده به طور مشترک توسط شرکت یکپارچه صنعتی دولتی CRRC و شرکت ترانزیت ریلی چنگدو ساخته شده و اولین قطار مسافربری با نیروی هیدروژنی در چین است که شعاع حرکتی معادل  ۶۰۰ کیلومتر دارد و چیزی جز آب منتشر نمی‌کند. این قطار هیدروژنی قابلیت رانندگی خودران، ارتباطات ۵G، سیستم بیداری، استارت و توقف خودکار و بازگشت به انبار را دارد.

قطار هیدروژنی / hydrogen train آبی رنگ چین

آلمان در این نوع کارها پیشتازی می‌کند و از سال گذشته حدود ۱۴ قطار آلستوم با سوخت هیدروژنی در حال خدمت در این کشور هستند. قطار جدید CRRC می‌تواند قطارهای آلمانی را با حدود ۲۰ کیلومتربرساعت سرعت بیشتر شکست دهد، اما قطارهای آلمانی هم‌اکنون ظرفیت پیمایش بسیار بیشتری (۱۰۰۰ کیلومتر ) نسبت به قطار چینی ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید در حالی که ژاپن و کره پر‌سروصداترین کشورهایی بوده‌اند که به دنبال هیدروژن سبز به عنوان راه‌حل حمل‌ونقل هستند، آخرین آمار نشان می‌دهد چین در استقرار واقعی ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن پیشتاز است. طبق اطلاعات Trends فقط کمی بیش از ۱،۰۰۰ ایستگاه هیدروژن در جهان وجود دارد که حدود یک سوم آن‌ها در چین هستند.

ممکن است چنین حرکتی کاملا گویای وضعیت شرایط آینده یک کشور باشد. کشوری که اکثریت قریب به اتفاق زنجیره تامین باتری‌های لیتیومی را کنترل می‌کند، بی‌سروصدا نیز در حال حرکت به سمت تسلط بر فناوری هیدروژن است. با فشار ناشی از کمبود منابع لیتیوم که صنعت خودروسازی و سایر صنایع وابسته را تهدید می‌کند، قیمت‌ها به زودی از سقف معمول عبور خواهد کرد و انقلاب خودروی الکتریکی را با افزایش سرعت به زانو در می‌آورد؛ به نظر عاقلانه می‌رسد که جایگزین‌های هیدروژنی را زودتر پیش ببریم و از قبل برای این شرایط آماده شویم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    یه نفر بیاد به من بگه چرای بجای قطار برقی باید از هیدروژنی استفاده بشه.
    قطار برقی مثل خودروی برقی نیاز به باطری و شارژ نداره که خطوط ریلی رو سیم کشی میکنند برای این سرعت ها هم خیلی بهتره

    موافقم 13
    مخالفم 17
    1. حسین

      ۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      کلا برای همه دنیا نمیشه یک نسخه پیچید!
      مثلاً یک کشور نفت یا گاز زیاد داره ، دلیلی ندارد روی هیدروژن یا برق سرمایه گذاری کنه!
      آلمان گاز نداره که برق تولید کنه ، می‌ره سراغ منابع دیگه.

      موافقم 10
      مخالفم 8
      1. منصور

        ۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (79 ديدگاه)

        چون هزینه مجهز کردن خطوط راه آهن به جریان برق در فواصل زیاد بیشتر از هزینه تامین باتری یا موتور برای قطار ها در میاد . به ویژه اگر تعداد قطارهای استفاده شده در آن خط راه آهن زیاد نباشد.

        موافقم 10
        مخالفم 5
        1. کیانوش

          ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (834 ديدگاه)

          خودروی هیدروژی اصلا باطری نیمخواد حتی دیزلی های ده های اخیر موتور دیزل فقط تو نقش ژنراتور تولید برق به کار میکره نه تامین نیروی‌مکانیکی بین انجین دیزل و چرخ های قطار یا باطری میذارن یا معمولا ابرخازن حالا این قطار های هیدروژنی هم فقط جای موتوردیزل سلول سوختی گذاشتن اتفقا ارزون ترین راه ممکن هستش واسه ارتقای خطوط‌ریلی هزینه برق کشی خطوط‌ریلی بشدت بالسات و هزینه نکهداریشونبشدت بالاست و تو خاورمیان ه که اصلا شدنی نیست روزی ی بار خطوط‌برق رو،میدزدن و برق هم اینحابا سوخت فسلی تولید میشه در نتیجه تفاوتی تو شرایط زیست محیطی صچرت نمیگیره بترین کار از،نظر من واسه نقل و انتقال سنکین زمین چه قطار چه کشنده ها هیمن فناوری هیدروژنی هستش حتی میشه بدون سلول های سوختی هیدروژن رو باتغییرات کوچیکی‌تو همیمن طراحی انجین های دیزلی سوزوند

      2. معین

        ۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (16 ديدگاه)

        بعد نفت و گاز تموم شه چی؟ نسخه عوض میشه؟
        آلمان گاز نداره ولی عقل و شعور داره

        موافقم 9
        مخالفم 4
      3. کیانوش

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (834 ديدگاه)

        ربطی‌نداره نفت و گاز داشتن یا نداشتن ما هم اکر جای تلف کردن گازمون روی نیروگاهای برقی بادی و خورشیذی کار کنیم از اونور گازکو نرو به قیمت جهانی میفروشیم نه که مفت مفت تو داخل کشور هدر بسه هفتاد هشتاد درصد گاز استخراح شده ایران داخل کشور خرح میشه و نصفشم هم فقط تو چاه های نفت تزریق میشه واسه افزایش فشار چاه چون ده هاست سرمایخ گذار ینکردن تو فناور یاستخراج و مجبورن یعنی ده سال دیکه استخراح نفت تو ایران به صرفه نخواد بود با این وضعیت تاسیسات هر سالبگذره هزینه بروزرسانی تاسیات خیلی بالا تر میره و این صنعت رو به نابودی میره داخل ایران و این باعث میشه هیچ سرمایه ای هم واسه توسعه صنایع دیگه و زیرساخت های عمرانی در اینده نداشته باشیم نداشته باشه کشور اون بدبخت بخت برگشته ی چیزی میدونست پنحا سال پیش بهفکر انرژی هسته ای و صنایع جدید بود میدونست نفت و گاز،ی روز تموم میشه و اصلا تو فکر تموم شدنی هم نباشهمنطقی تر این بود که بهحای مفت مصرف کردنش داخل کشور نفت رو فراوری کنی وفراورده هاش رو بفروشی یا گاز،رو به کشور های سردسیر بفروشی و ارز و طلا بگیر یکه پشتوانه پلو ملیت بشه و سرمایه ای برای توسعه بیشتر کشور و توسعه صنایع حدید اونقت ی عده ب یپدر اوندن گفتن ماصنایعنمیخوایم حو و گندوم بس اتست مارا

    2. آرش

      ۴ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      در اصل اینا هم با برق کار میکنن ولی این برق از هیدروژن تامین میشه بر خلاف حالت عادی که با سوزاندن سوخت توی یک نیروگاه هست

      موافقم 11
      مخالفم 1
    3. کیانوش

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (834 ديدگاه)

      بزرگوارش دلشل هزینه وحشتناک برقرسانی خطوط ریلی هست بعدشم قطار هیدروژنی بیشتر از،قطار های برقی باطری ندارن و معمولا از سلول سوختی یا حتی میشه با تغیرر همین پیشرانه های احتراقی هیدروژن بسوزونن همین دیزلی های دو ده اخیر هم مچتور دیزل به چرخ وصل نیست موتور دیزل برق تپلید میکنه میدهبه ابرخازن ها و اونا هم انجین های برقی رو تغذیه میکنن این وسط فقط جای انجین دیزلی با سلول های سوختی عوض شده و اتفاقا کم هزینه تریم راه ممکن واسه سبز کردن خطوط ریلی همین هیدروژن هستش. خطوط برقی هزینه ساخت و نگهداری بشدت بالایی دارن برو حساب کنن بیین چقدر هزینه میبره برقی کردن خطوط ریلی به ازای هر هزار کیلومتر ولی قطار های برقی همین قطار های دیزلی ان فقط جای پیشرانه دیزل سلول سوختی دارن و اصلا هم باطری بیشتری نمیخوان معمولا باطری استفاده نمیکنن ابرخاز،استفاده مبکنن

    4. کیانوش

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (834 ديدگاه)

      اتفاثا بزروار خقطار های برقی به نسبت هیدروژنی هاباطری بیشتری دارن هیدروژنی ها مثل دیزلی های اخیر از ابر خازن بین ژنراتور و چرخ های استفاده میکنه دی پلتفرم هیدروژنی ها هیچ فرفی با دیزلی ها نمیکنه فقط به حای دیزل تو نقش تولید کننده برق از سلول سوختی استفاده میکنن ولی قطار های برقی با وجود هزینه وحشتناک ساخت و نگهداری خطوط برقی باید به اندازه سی چهل کیلومتر هم بتونن انرژوی تو باطری هاشون ذخیره کنن که اگر مشکلی تو خطوط برق ایجاد شد بتونن تا ایستگاه بعدی برن و هم.ن چند ده کیلومتر خودش کلی باطری میخواد

  2. Genius

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    دنیا واقعا شده دهکده جهانیها!تکنولوژی روز غرب ظرف دو سه سال میرسه به شرق‌.همه دارن با حداکثر شتاب به سمت پیشرفت حرکت میکنن جز ما!!

    موافقم 10
    مخالفم 5
  3. ممد

    ۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با سلام به دوستان
    توجه داشته باشیم که تولید برق در اکثرنیروگاههای دنیا از سوختهای فسیلی است پس جایگزین مناسب برای بنزین و گازوئیل هیدروژن هست که بی ام دبلیو تویوتا و بنز هم روش کار میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا