قطارمتفرقه

تردد قطار هوایی چین با استفاده از آهنربای دائمی و بدون نیاز به برق

به تازگی مسیر آزمایشی تردد قطار هوایی چین در جنوب این کشور راه‌اندازی شده و چینی‌ها از این مسیر و قطار به عنوان اولین سیستم ترانزیت ماگلو maglev (سیستم حمل‌ونقلی که در آن قطارها بر فراز یک ریل حرکت می‌کنند و دافعه مغناطیسی از آن پشتیبانی می‌کند. در این سیستم قطار توسط یک پیشرانه خطی حرکت می‌کند.) که بجای الکترومگنت ها با استفاده از آهنرباهای دائمی ساخته شده نام می‌برند. این مسیر می‌تواند قطارها را بدون منبع تغذیه و به‌صورت نامحدود معلق نگه دارد.

نیواطلس می گوید مزیت‌های سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی ماگلو نسبتاً واضح است. این سیستم‌ها تقریباً بی‌صدا بوده و نیاز کمی به نگهداری دارند. همچنین سیستم‌های ماگلو فاقد اصطکاک چرخشی هستند و بنابراین انرژی کمی را برای شتاب گیری نیاز دارند. از طرف دیگر سیستم‌های موردبحث در سرویس‌های حمل‌ونقل با سرعت کم بکار گرفته نمی‌شوند زیرا انرژی مورد استفاده برای معلق نگه‌داشتن قطار هوایی چین در مقایسه با مترو یا قطار سبک حدود ۱۵ درصد بیشتر خواهد بود. البته این اضافه‌بار انرژی معمولاً زمانی دیده می‌شود که شما از الکترومگنت استفاده کنید.

آهنرباهای دائمی نیروی ربایش خود را به‌صورت همیشگی ارائه می‌کنند و شما می‌توانید آن‌ها را از فلزات کمیاب زمین به دست آورید. چین حدود ۴۰ درصد کل منابع شناخته شده از عناصر کمیاب زمین را در اختیار دارد و همسایه آن یعنی ویتنام با سهم حدود ۲۰ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد. چین بیش از هر کشور دیگری این منابع را استخراج می‌کند و بنابراین در زمینه زنجیره تأمین و فراوری حرف اول را می‌زند. چند شرکت چینی در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵ درصد عناصر کمیاب فراوری شده را تولید کرده‌اند.

همه این موارد نشان می‌دهند قطار هوایی چین که به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده فقط مختص همین کشور خواهد بود. در حال حاضر تنها ۸۰۰ متر از این مسیر بهره‌برداری شده است. مسیر موردبحث روی ستون‌های فولادی با ارتفاع حدود ۱۰ متر از زمین قرار دارند. قطار بکار گرفته شده هم می‌تواند ۸۸ نفر را جابجا کند. این قطار تماسی با مسیر بالایی خود ندارد و بی‌صدا و بدون اصطکاک با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت پیش می‌رود. زمانی که تست‌ها به پایان برسند این مسیر به ۷.۵ کیلومتر گسترش خواهد یافت و حداکثر سرعت آن نیز به حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. واضح است که تأسیس چنین مسیرهای هوایی‌ای باعث کاهش هزینه‌ها روی زمین خواهد شد و گفته می‌شود هزینه قطار هوایی چین حدود یک‌دهم مترو خواهد بود. از طرفی قدرت ربایش آهنرباهای بهینه شده با نئودیمیوم در یک قرن کمتر ۵ درصد کاهش خواهد یافت و بنابراین طول عمر این تأسیسات می‌تواند بسیار بالا باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (409 ديدگاه)

    بجای ماشین چینی های یک بار مصرف که صاحب اول و آخرش خودتی و هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارن لاقل قطار شهری از چین وارد می کردی آقای مسئول اینجوری هوا آلوده نمی شد

    موافقم 44
    مخالفم 17
    1. phonix

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      قرار داد ساخت قطار سریع السیر باهاشون امضا کردن
      بعد از خودشون وام گرفتن:)
      این کشور پول نداره نمیدونم این همه منابع چی میشه
      هیچ سازندگی هم نداره
      ولی هر سال کلی کسری بودجه داریم

      موافقم 52
      مخالفم 1
    2. Reza Waffen SS

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      جناب مسئول : آیا وارد کردن چنین قطار پیشرفته ای برایم سود شخصی دارد ؟؟؟

      موافقم 45
      مخالفم 3
      1. علی جردن

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (409 ديدگاه)

        خرید ماشین چینی هم سودی نداره اما مردم صف می کشن برا خرید ماشین هایی که اصالت و تاریخچه ندارن بازار فروش فوق العاده ضعیفی دارن ناگهانی خراب می شن قیمت قطعات یدکیش بسیار بسیار گرانه و چون هروز یه مدل جدید چینی تولید می شه تعمیرکار ماهر اصلا ندارن الانم به لطف استقبال بینظیر مردم قیمت های میلیاردی پیدا کردن یه زمانی پورشه باکستر مثل هولو وارد می شد آزاد آزاد چند؟ ۸۰ ملیون🌿

        موافقم 28
        مخالفم 4
    3. من

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      عزیزم چقدر سریع به اخبار واکنش نشون میدید .فقط ۷۰۰ متر از این خط هوایی بصورت آزمایشی ساخته شده

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (712 ديدگاه)

        مردم همیشه تحلیل گر و سیاسی دان ایرانن دیگه

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. علی جردن

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (409 ديدگاه)

    خرید ماشین چینی هم سودی نداره اما مردم صف می کشن برا خرید ماشین هایی که اصالت و تاریخچه ندارن بازار فروش فوق العاده ضعیفی دارن ناگهانی خراب می شن قیمت قطعات یدکیش بسیار بسیار گرانه و چون هروز یه مدل جدید چینی تولید می شه تعمیرکار ماهر اصلا ندارن الانم به لطف استقبال بینظیر مردم قیمت های میلیاردی پیدا کردن یه زمانی پورشه باکستر مثل هولو وارد می شد آزاد آزاد چند؟ ۸۰ ملیون🌿

    موافقم 9
    مخالفم 7
    1. Payfast

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (798 ديدگاه)

      الان بنز اس کلاس ۳.۴ میلیارده فک کنم

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2961 ديدگاه)

        البته S کلاس 10 سال کارکرده

        موافقم 18
        مخالفم 1
      2. بهراد

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (239 ديدگاه)

        داداش همون ۱۰ سال کارکرده الان ۷ میلیارده اونم حداقل. S کلاس اگه ۳ میلیارد بود که من خودم با کله میخریدم.

        موافقم 8
        مخالفم 1
      3. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (712 ديدگاه)

        سه میلیارد داداش قیمت های چند سال پیش دستته زیر ده تومن نمیدن

        1. Payfast

          ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (798 ديدگاه)

          من قیمت کوروت رو با اس کلاس اشتب گرفتم =/

  3. meysam

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3608 ديدگاه)

    تو برزیل در یک محدوده ای اومدن تله‌کابین گذاشتن
    درسته سرعتش نسبتبه اینا خیلی کمتره
    ولی هم خیلی سریع اجرا میشه
    هم خیلی کم هزینه تر از مترو و حتی قطار زمینی و هوایی
    و هم متکی به مسیرهای زمینی نیست و میتونه از روی ساختمان‌ها عبور کنه
    تو برزیل میگفت مسیری که زمینی ۲ ساعت طول می‌کشید رو ۲۰ دقیقه ای طی میکنه

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      چین خر پوله جمعیتشم زیاده اگه بخواد تله کابین بزاره باید یه تعداد خیلی زیادی بزاره و این دیگه استاندارد نیست و خطر ناکه یه تعداد زیاد کابین روی یه نقاله
      چین بار اولش نیست قبلا هم از این پروژه های ساخته و بخش حمل و نقل خیلی خیلی پیشرفتس
      ژآپن هم میخواد نسل جدید قطار های سریع السیرشو به صورت مغناطیسی بسازه اونم با هزینه چند میلیارد دلار که خیلیه
      بعد اقا ایمان میگه فقط غربی ها خوبن

      موافقم 15
      مخالفم 3
    2. phonix

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      البته تو غرب هم جایی که لازم باشه چیز های خیلی خوب هم ساخته میشه نمونش سیستم متروی انگلیس هست که اگه بهترین نباشه از بهترین هاس
      از اون طرف هم از بین شرکت های بزرگ ترانزیت جهانی دوتا امریکایین یکی هم المانی
      فدکس و ups و dhl

      موافقم 9
      مخالفم 4
    3. pendarnews

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اللهم الرزقنا برزیل و لامبادا و قس علیهذا

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. محمد+حسین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (488 ديدگاه)

    تو متن اشاره شده که بی صداست
    ولی من جایی می خوندم که اتفاقا یکی از دلایلی که تو اروپا از این نوع قطار استقبال نشده (با توجه به اینکه دانش چنین قطارهایی در اختیار ژاپن و آلمان بود و اولین خط رو هم زیمنس در چین راه اندازی کرد) صدای خیلی زیادش هست
    اگرچه برای خودم هم عجیب بود که چرا باید این تکنولوژی صدای زیاد داشته باشه !؟

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. Payfast

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (798 ديدگاه)

      به علت صدای زیاد مالیده شدن ۲ اهن ربا که اونم با مقداری پول و دانش حل میشه

      موافقم 11
      مخالفم 3
  5. بی نام

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    مسئولای ایران و رسانه های عقب مونده ای مثل کیهان، از چین فقط سرکوب مخالفان و محدودیت های اینترنت رو یاد گرفتن و اجناس بی کیفیت و درجه صدم چین رو وارد میکنن. اما اصلا از تخصص چینی ها در حوزه توسعه زیرساخت های عمومی استفاده نمیکنن که واقعا باید گفت چینی ها در این زمینه خیلی خوب کار کردن.

    موافقم 14
    مخالفم 6
  6. JDM lover

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    خیلی جالب و باحاله

  7. کیفام

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    در چین بسیاری از محصولات به جهت صادرات ساختمه میشن تا مشتری ها با دیدن اونها به خریدش فکر کنن.

    1. ADAK

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1849 ديدگاه)

      همه دنیای اینجوریه
      چرا فکر کردی مختص چینه فقط ؟!! :-)

      موافقم 2
      مخالفم 1
  8. Muty

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1849 ديدگاه)

    آلمان هم از این قطار وارونه ها هست
    ولی مغناطیسی بودنش رو یادم نیس نمیدونم

  9. Payfast

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (798 ديدگاه)

    اینو چطور میخوان وایسونن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا