متفرقه

خودروهای کلاسیک آسیب بیشتری به محیط‌زیست وارد می‌کنند یا خودروهای الکتریکی؟

شرکت فوتمن جیمز که بیمه خودروهای خاص و کلاسیک را ارائه می‌کند با انتشار گزارشی مدعی می‌شود خودروهای کلاسیک در مقایسه با خودروهای مدرن از جمله نمونه‌های الکتریکی آسیب کمتری را به محیط‌زیست وارد می‌کنند. این نتیجه‌گیری با عنایت به استفاده محدود خودروهای کلاسیک در یک سال به دست می‌آید. فوتمن جیمز می‌گوید خودروهای مدرن معمولاً به‌صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند و در همین اثنا کربن زیادی را تولید می‌کنند.

بر اساس این گزارش، یک خودروی کلاسیک در بریتانیا به‌صورت متوسط ۵۶۳ کیلوگرم دی‌اکسید کربن در سال تولید می‌کند چراکه مالکان این خودروها کارکرد متوسط ۱۹۳۱ کیلومتری در یک سال دارند. اگرچه خودروهای مدرن در هر کیلومتر آلایندگی بسیار کمتری دارند اما از آنجایی که در طول یک سال برای مدت زیادی رانده می‌شوند بنابراین دی‌اکسید کربن زیادی را تولید می‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد آلایندگی کربنی در خلال تولید یک خودروی سواری متوسط همچون فولکس‌واگن گلف ۶.۸ تن دی‌اکسید کربن است. یک خودروی الکتریکی مدرن همچون پولستار ۲ فرایند تولید آلاینده‌تری دارد و میزان دی‌اکسید کربن تولیدی آن حتی قبل از ورود به جاده به ۲۶ تن می‌رسد. در مقابل باید دانست برای اینکه یک خودروی کلاسیک به چنین میزان آلایندگی‌ای برسد باید بیش از ۴۶ سال کار کند.

البته صادقانه باید گفت این مقایسه در زمانی که خودروسازان به اهداف کربن خنثی خود در طول سال‌های آینده برسند بسیار متفاوت خواهد بود. خود پولستار می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ اولین خودروی کربن خنثی‌اش را بسازد و بسیاری از خودروسازان دیگر نیز در حال تلاش برای کاهش میزان کربن تولیدی در طول فرایند مونتاژ خودرو هستند. البته ولوو اخیراً اذعان کرده بود تولید یک خودروی الکتریکی ۷۰ درصد آلایندگی بیشتری را نسبت به یک خودروی درون‌سوز معادل ایجاد می‌کند.

رسانه‌ها مدعی شده‌اند دوسوم مالکان خودروهای کلاسیک درباره تغییرات آب و هوایی نگران هستند و بیش از نیمی از آن‌ها با طرح‌های خنثی کردن آلایندگی مشکلی نخواهند داشت. دیوید باند مدیر فوتمن جیمز می‌گوید:

بسیار راحت است که فردی به خاطر سن بالاتر خودروهای کلاسیک و پیشرانه‌های پرمصرف این‌گونه نتیجه بگیرد که چنین محصولاتی آلاینده‌تر هستند اما داده‌های ما ثابت می‌کنند این تئوری درست نیست. نکته مهم به نگهداری و استفاده از این خودروها مربوط می‌شود. واضح است که اگرچه خودروهای الکتریکی و مدرن آلایندگی کمتری در هر کیلومتر دارند اما مشکل به میزان کربن تولیدی از آن‌ها در طول فرایند مونتاژ مربوط می‌شود

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. JDM lover

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    بنظر من هم چون خیلی کم تردد دارن در مجموع الایندگی کمتری تولید میکنن

    ( نظر شخصیه اگر فکر میگنید غلطه ممنون میشم با دلیل بگید که اطلاعاتمو بالا ببرم)

    موافقم 26
    مخالفم 5
    1. viper2

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ببین عزیزان من با چنتا کلاسیک باز دوست هستم و هر ماشین کلاسیکی هم توی خیابون میبینم اگه صاحبش وقتش ازاد باشه بعضی وقتا درباره اینجور ماشینا حتی ۱ ساعت دو ساعت حرف میزنیم . تو همایش که …. اینقدر سوال میپرسم که خودشون خسته میشن . اصلا این ماشینا مصرفش برای رانندش مهم نیست . و البته مونجور که دوست خوبم jdm lover هم فرمودن و همونجور که توی متن هم ذکر شده بود چونکه تردد کمتری دارن و همچنین تعدادشون خیلی کمتره الایندگیشون در مجموع کمتر هست .

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. viper2

        ۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        ولی لامصب عکس اون جگوار رو نگاه کنین چقدر قشنگه هر چی ماشین روز رو می ارزه .

        موافقم 8
        مخالفم 1
  2. پدرام

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    من تخصصی ندارم اما اینکه خودروسازان رفتن سمت برقی شدن به نظرم بیشتر به کمبود سوخت در سال های آینده بر می گرده و هدف بعدی مسائل محیط زیستی است
    دوستانی که در این رابطه تحقیق کردند پاسخ بدن

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. HamiD

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      غرب میخواد وابستگی خودش رو به نفت منطقه خاورمیانه کمتر کنه …
      این محیط زیست و این حرفا همش الکیه باو …
      کی باور میکنه اونایی که هر بلایی سر محیط زیست میارن یهویی تبدیل به فرشته نجات زمین بشن و میلیارد ها دلار خرج کنن تا حال زمین بهتر شه!!!!!

      موافقم 29
      مخالفم 2
  3. Farzad

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بله این بارها و‌ بارها ثابت شده و با دوستان اینجا زیاددربارش صحبت‌کردیم . این ها هر وقت که موفق شدن فرایند تولید باتری هم بدون آلودگی باشه باید الکتریکی هارو وارد بازار میکردن . ( البته که همش به خاطر پول بوده )
    و جالبه که انجین های شگفت انگیز این کلاسیک هارو در میارن و به جاش باتری میزارن !!
    بدون شک این هم یک نمونه از حماقت های تاریخ بشر هست .

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. محمد

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      البته روی ماشین های مرده که بازسازی موتور و گیربکس امکان پذیر نیست موتور برقی سوار میکنن و اصالت ماشین رو معمولا بهم نمیزنن البته الان بخش کلاسیک جگوار هم برای مدل های قدیمی که صاحبانشون می‌خوان استفاده بیشتری داشته باشند و موتور و اجزای فنی فابریک مستهلک نشه موتور برقی سوار میکنن و هرموقع مالک بگه ماشین رو به وضعیت اصلیش برمیگردونن بدون ایجاد تغییر توی وضعیت کلی ماشین ، جگوار ای تایپی هم که پرنس هری توی ازدواجش استفاده کرد از همین دست ماشینا بود ، اینقدر به برقی کردن کلاسیک ها نباید ایراد گرفت این یه راهی هم برای حفظ موتور اصلی ماشین هم استفاده تفریحی از اوناست هرچند خودمم زیاد با کلاسیک های برقی ارتباط نمی‌گیرم که شاید به خاطر جدید بودن این مسأله باشه

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. محمد

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    تحقیقات جدید دارن آلایندگی اون همبرگری هم که کارگر مونتاژ کارخونه خودرو برقی خورده روهم حساب میکنن ولی ماشین بنزینی رو فقط دودی که که اگزوزش میاد بیرون حساب میکنن تو این سالهای طلایی که همه روز هاش برای جلوگیری از رسیدن سطح آلایندگی تولیدی بشر به نقطه بحران و غیرقابل بازگشت (حداقل برای سالهای سال تا پاکسازی) حیاتی هست فقط دارن به مردم دلخوشی الکی میدن که بحران آب بحران غذا و بحران کربن و متان دروغه و هیچی نمیشه و طبعا کسی هم الگوی زندگیش رو بهینه نمیکنه اگه مطلع نباشه

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. Sina10

      ۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      هیچ کسی نگفته بحران دی اکسید کربن وجود نداره ، کسی هم انکارش نکرده
      بلکه این حرف داره زده میشه که برقی ها اون آلودگی صفر مطلقی که همه فکر میکنن نیستن
      کسی هم سراغ همبرگر کارگر ها نرفته

  5. مهدی

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    خودروهای کلاسیک بیشترین آسیب رو به جیب مالک وارد میکنن نه محیط زیست

    موافقم 2
    مخالفم 5
  6. SLR _ 722

    ۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    کاش مسئولین هم فرق اوراق با کلاسیک را بفهمند و با قانون های الکی به بهانه ماشین های اوراقی ماشین کلاسیک رو از بین نبرند ‌
    من خودم نگرانم بخاطر کاربرات و این حرف ها همین حداقل ماشین کلاسیک هم به موزه برن ( نوا و دانشجویی و از این قبیل ، دهه ۸۰ ها )
    جدا از بحث فرهنگ و تاریخ و نوستالوژی ماشین های کلاسیک برای جامعه ، برای افراد دوستدار ماشین یک راه در دسترس برای رهایی از گاری های داخل همین کلاسیک ها هستند ( ماشین های خارجی و یا تیونینگ خودرو های داخل هم راه های دیگه علاقه‌مندان خودرو هست که قیمتشون سر به فلک می‌کشه )
    امیدوارم کلاسیک ها اول از دست دلال زبون نفهم نجات پیدا کنند و بعد هم از دست قانون گذاری که فرق پیکان تاکسی رو با کادیلاک نمیفهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا